Modehysteri i stallgången

Jag har samlat på mig så mycket utrustning de senaste åren så jag kan matcha från topp till tå om jag vill, vilket jag ofta gör då mode (även utanför hästeriet) är ett intresse i sig.

Sedan har jag märkt att analyseringen av andras utrustning är mycket värre på nätet än i verkliga livet då de flesta oftast är så fokuserade på sitt egna och inte på andras när man är i stallet. Är det så att någon går och stör sig på min utrustning så är det den personens problem och inte mitt.

Dessutom köper jag häst först och utrustning sedan, för att det skall passa hästen. Så argumentet att man köper en dyrare häst istället för billig häst och dyr utrustning tycker jag är skrattretande. De som någon gång har köpt en sadel för mer än 25.000 vet att man gör det för att den skall passa hästen och en själv till 100%. Annars är det att kasta pengarna i sjön.


Sedan tycker jag det är otroligt intressant att läsa hur folk vänder och vrider på saker. Ena stunden så skall man köpa billig utrustning och lägga pengarna på träning, för att nästa sekund hellre lägga pengarna på att köpa en dyrare häst och fortsätta ha billig utrustning.

Med andra ord, det är alltså inte okej att köpa dyr utrustning men det är okej att köpa en bättre häst och därmed köpa sig framgång? Var det inte träningen som var det viktigaste?

Och för att svara på er fråga, ja jag köper dyr utrustning då jag gillar kvalitet och bra passform, jag har och har haft dyra hästar i olika prisklasser och jag lägger fruktansvärt mycket pengar på träning.
Vill ni vara avundsjuka så go ahead.

Sedan så kan ni ju även fundera på hur arbetsförhållandena är för de stackarna i tex indien som sitter och garvar och färgar ert indiska läder för 10:- om dagen i lön för att ni skall få era billiga träns eller övriga utrustning som sitter lite halvbra på hästen.

Ridsport är en dyr sport så sluta låtsas om som att man kan komma billigt undan..
 
Jag gillar o köpa fina ridkläder, tex KL och så :) Men jag kan lika gärna rida ut en sväng barbacka i mjukisbyxor på medryttar hästen eller ja i shorts om vädret tillåter och även en annan gång matcha schabrak o benlindor med kläderna jag har på mig, varierar lite men tycker de är roligt o piffa till sig vid tillfällen där de är möjligt :)
 
Jag har samlat på mig så mycket utrustning de senaste åren så jag kan matcha från topp till tå om jag vill, vilket jag ofta gör då mode (även utanför hästeriet) är ett intresse i sig.

Sedan har jag märkt att analyseringen av andras utrustning är mycket värre på nätet än i verkliga livet då de flesta oftast är så fokuserade på sitt egna och inte på andras när man är i stallet. Är det så att någon går och stör sig på min utrustning så är det den personens problem och inte mitt.

Dessutom köper jag häst först och utrustning sedan, för att det skall passa hästen. Så argumentet att man köper en dyrare häst istället för billig häst och dyr utrustning tycker jag är skrattretande. De som någon gång har köpt en sadel för mer än 25.000 vet att man gör det för att den skall passa hästen och en själv till 100%. Annars är det att kasta pengarna i sjön.


Sedan tycker jag det är otroligt intressant att läsa hur folk vänder och vrider på saker. Ena stunden så skall man köpa billig utrustning och lägga pengarna på träning, för att nästa sekund hellre lägga pengarna på att köpa en dyrare häst och fortsätta ha billig utrustning.

Med andra ord, det är alltså inte okej att köpa dyr utrustning men det är okej att köpa en bättre häst och därmed köpa sig framgång? Var det inte träningen som var det viktigaste?

Och för att svara på er fråga, ja jag köper dyr utrustning då jag gillar kvalitet och bra passform, jag har och har haft dyra hästar i olika prisklasser och jag lägger fruktansvärt mycket pengar på träning.
Vill ni vara avundsjuka så go ahead.


Sedan så kan ni ju även fundera på hur arbetsförhållandena är för de stackarna i tex indien som sitter och garvar och färgar ert indiska läder för 10:- om dagen i lön för att ni skall få era billiga träns eller övriga utrustning som sitter lite halvbra på hästen.

Ridsport är en dyr sport så sluta låtsas om som att man kan komma billigt undan..

Varför skulle någon bli avundssjuk på dig? Det är väl precis därför det blivit sådan jävla modehysteri i stallarna? Alla vill ha det dyraste ,nyaste o.s.v.
Jag har också haft "dyra" hästar och utrustning (dock inte alltid moderiktig) samt tränat för massor av pengar, det var dock inget jag skröt med utan jag lät mina resultat tala för sig. Att sträva efter/anta att andra ska bli avundssjuka känns bara sjukligt att ens ta upp. Bekräftelsebehov deluxe.

Visst, ridsport är en dyr sport, men för den skull är det inte omöjligt, eller ens svårt, att komma billigt undan och ändå få bra grejer. Det gäller bara att hitta rätt grejer. Minns att jag köpte ett nytt "märkesträns" som skulle kostat minst 1600 (nu låg det visst på över 2000) i affären, för 600 på Tradera, det funkade alldeles utmärkt och satt bra på hästen (fick dock göra ett något nytt hål i det för att det skulle bli perfekt passform plus att det saknade bling och annat ytligt skräp).
 
@SusieQ Jag tycker ändå att det är skillnad på att vara ytlig, och på att uppskatta vackra saker. Den skillnaden ser vi ju även i vanliga "mode-världen", och det är väl det som brukar kallas för god smak och personlig stil i motsats till att vara "trend-slav". Och det är dessutom skillnad på att vara intresserad av nya innovationer (trender) och att köpa det bara "för att det är inne". Om du har hållt på med någon typ av visuell konstform så borde du förstå. En del människor gillar att göra sig och sin omgivning estetisk tilltalande och gillar att ägna tid och pengar åt det.

Hästar är oerhört vackra. Det är oerhört vackert när en ryttare och en häst är i harmoni med varandra. Och det blir faktiskt ännu vackrare om utrustning dessutom framhäver hästen och ryttarens skönhet.

Skönhet kan vara konst, vilket jag ser som något som är mycket djupare än "modehysteri/ytlighet".

Och jag tycker att det är fel att döma de som är intresserade av visuell skönhet och visuell konst. Det finns inget som säger att du SusieQ är en bättre människa bara för att du är ointresserad av det.
 
Vissa har det bättre ställt än andra och för vissa är det inte mycket pengar att köpa ett schabrak för 1000 kronor eller träna för 4000 kr i månaden. Och det måste få vara okej.

Att det skulle handla om bekräftelsebehov att ha fina saker är väl inte riktigt helt sant? Det handlar väl bland annat om kvalitet? Jag skulle aldrig köpa ett schabrak från Börjes eftersom passformen och hållbarheten inte är i närheten av Equilines. Jag skulle inte heller köpa ett träns i kass kvalitet från Hööks när OS har mycket bättre läder och håller i evigheter.

Jag undrar också lite var all hysteri är? Hur ser den ut och vilka är hysteriska? Kan någon ge ett exempel på hur "hysteri" i stallgången ser ut? Hur låter en konversation? Jag är uppriktigt nyfiken eftersom jag aldrig upplevt "hysterin".
 
Vissa har det bättre ställt än andra och för vissa är det inte mycket pengar att köpa ett schabrak för 1000 kronor eller träna för 4000 kr i månaden. Och det måste få vara okej.

Att det skulle handla om bekräftelsebehov att ha fina saker är väl inte riktigt helt sant? Det handlar väl bland annat om kvalitet? Jag skulle aldrig köpa ett schabrak från Börjes eftersom passformen och hållbarheten inte är i närheten av Equilines. Jag skulle inte heller köpa ett träns i kass kvalitet från Hööks när OS har mycket bättre läder och håller i evigheter.

Jag undrar också lite var all hysteri är? Hur ser den ut och vilka är hysteriska? Kan någon ge ett exempel på hur "hysteri" i stallgången ser ut? Hur låter en konversation? Jag är uppriktigt nyfiken eftersom jag aldrig upplevt "hysterin".

Jag undrar också över den påstådda hysterin? och vem är det som är hysterisk? Är det den som köper de dyra sakerna elelr är det de som inte tycker man ska ha dyra saker?
Förstår inte varför folk orkar bry sig vad andra lägger pengar på.
 
Barn och tonåringar kan ju vara hysteriska när de vill vara "som alla andra". Hysterin kanske kan fortsätta uppåt i åldrarna numera, när alla ska vara tonåring tills dom är 50?
 
Eller så är det kanske bara avundsjuka människor som gillar att gnälla över andras fina saker ^^. Och hysterin kanske inte existerar annat än hos just barn?
 
Eller så är det kanske bara avundsjuka människor som gillar att gnälla över andras fina saker ^^. Och hysterin kanske inte existerar annat än hos just barn?

Ja jag funderar också åt andra hållet dvs jag kan tycka att vissa här nästan är lie nedlåtande mot de som gillar mode och prylar. Vilken respekt visar de själva mot dem?
 
Jag har funderat på en sak; motpolerna i denna frågan.

För på samma gång s0m det finns människor som bryr sig väldigt mkt om mode och prylar så finns ju också motsatsen dvs de som tycker att det är fult att bry sig om mode och prylar. Och dessa människor ser ofta ner på modeintresserade. För dessa finns det bara ett sätt att ha häst, och det är att ha den hemma och göra allt själv och har man hästen uppstallad är det sämre.

Jag har tex fått kommentarer kring kläder, hästhållning etc av sådana. En kompis som är dressyrryttare flyttade till ett stall med mest skogsmulleryttare och fick kommentarer om att "han och hans fåniga häst mest fjantade runt på dressyrbanan i fjolliga kläder", nedlåtande kommentarer om hans kläder då jeans funkar lika bra att rida i, kommentarer om hästen och där det var tydligt att vissa hästraser var bättre än andra.
För någon månad sedan pratade jag med en man som berättade för mig att han tyckte människor som hade hästen uppstallad var lata, "man är ingen riktig hästmänniska om man inte kan göra allt själv, inklusive sko hästen, man var lat om man inte hade eget hö hemma på markerna, en hästmänniska ska kunna köra traktor etc.
Jag har också flera gånger hört människor kommentera andras kläder tex att de är ytliga som gillar kläder med mkt bling-bling på etc.

Så jag tycker också man måste inse att dömande kommentarer finna överallt. Och personer som ibland anklagar andra för att vara ytliga etc eftersom dessa är intresserade av kläder kan själva vara lika ytliga och med lika starka åsikter om hur saker ska vara...

Så det viktiga som alltid är ju bara att inte bry sig om hur andra gör, alla fall så länge ingen far illa.
 
På sina håll är det definitivt så. Tyvärr.

Själv bryr jag mig inte ett dyft. Alla mina stallkläder är ärvda eller köpta på rea. Bruna ridbyxor, vit/svart hjälm. Stickad urgammal tröja i obestämbar brun nyans. Grå fleece. Röd jacka. Hästen har vad som passar. Alla täcken lagas, liksom alla kläder, tills det inte finns något kvar av dem. Förra ridbyxorna höll 15 år trots flitig användning. Tillslut gick det inte att laga dem mer. Helst går jag i mjukisbyxor och gympadojor i stallet. Ridkläderna, som är dyra, sätter jag bara på mig när jag rider.

Angående färg på läder hade förra unghästen ett tag en gammal brun sadel i otydlig nyans, träns och sadelgjord i annan brun nyans och svarta tyglar.

Egentligen har jag marinblått och svart läder som favorit men finns det annan färg på rea så blir det det. Den enda färg jag skulle dra mig för att köpa är nog rosa, men är den rosa tröjan på 50% medan den svarta är för ordinarie pris hade det nog blivit den rosa - den lär ändå bli smutsig efter ett tag,
 
@SusieQ Vad jag försöker säga är att det bara hysteri om man själv gör det till hysteri. Punkt.

Jag håller med. Men även om man själv inte trillar med i hysterin så påverkas man ju om alla andra i stallet är det, för människor (hästfolk absolut inget undantag, snarare tvärtom) har ofta svårt att låta bli att kommentera andra och deras grejer, häst, metoder o.s.v.

Att det skulle handla om bekräftelsebehov att ha fina saker är väl inte riktigt helt sant? Det handlar väl bland annat om kvalitet? Jag skulle aldrig köpa ett schabrak från Börjes eftersom passformen och hållbarheten inte är i närheten av Equilines. Jag skulle inte heller köpa ett träns i kass kvalitet från Hööks när OS har mycket bättre läder och håller i evigheter.
.

Fast det var ju inte heller vad jag skrev. Jag har aldrig klagat på fina saker det jag sa var att man inte måste ha det senaste eller det allra dyraste för att lyckas med sin ridning. och det jag nämnde som bekräftelsebehov var Ickis kommentar om att hen minsann hade råd att röpa dyra hästar, dyr utrustning och träna massor (för dyra pengar givetvis) och sedan lägga till kommentaren "Vill ni vara avundsjuka så go ahead", ber man/förutsätter man att folk ska vara avundssjuka så känns det lite som om att man vill ha bekräftelse.

Jag satte också kvalitén först, vilket innebar, att jag inte hade de senaste modeflugorna, utan träns i rent läder (dock matchade färg på sadel och träns så gott det gick, svårt med tvåfärgad sadel dock)
 
Och jag tycker att det är fel att döma de som är intresserade av visuell skönhet och visuell konst. Det finns inget som säger att du SusieQ är en bättre människa bara för att du är ointresserad av det.

Har jag påstått att jag skulle vara bättre än någon eller att det är fult att gilla mode? Jag vet inte men det verkar ju som om man inte kan skriva på buke längre utan att folk läser in lite vad de känner för i ens inlägg. Kanske är dags att börja bokstavera så att inga fria tolkningar om mig som person uppkommer.
Att jag skulle döma folk för att de gillar fina saker, eller konst är bullshit utan dess like, folk får i min värld gilla vad fan de vill, men att jag luftar mina åsikter på ett diskussionsforum är tydligen inte helt ok. Jag jobbar dessutom på ett museum, så om jag hade ogillat konst och kultur hade det ju varit underligt. Det är tydligen jättefint att säga att "alla gillar olika" när SD drar fram över poltikerSverige, men när någon på ett diskussionsforum inte tycker som alla andra så ska tydligen "alla gilla lika"?

Jag kan inte direkt påstå att jag skulle vara en bättre människa, jag tvivlar på om det överhuvudtaget finns något som kan klassas som "bra människa". Människor är hyfsat värdelösa och extremt hänsynslösa. Jag skulle snarare påstå att jag skäms över att tillhöra arten människa än något annat, och att börja dela in människor i diverse fack över hur bra eller dåliga de är, har redan testats, bl. a. av en snubbe som hette Adolf och det slutade inte bra alls.
 
Kl
Jag tänker såhär:
De allra flesta människor jobbar och sliter hårt på sitt jobb. Det är mycket krav och regler som bestämmer hur vi skall agera på arbetstid, klädkod, uniform ect.
Därför tror jag att människor i sina hobbies vill komma bort från dessa krav.
Att besöka medeltidsveckan på gotland, där det verkiligen är All-in, ser man detta tydligt. Cyklister med sina specialbyxor. Löpträning. You name it.
De flesta hobbies har special-tillverkade kläder, attribut, och det är lite av hobby att sitta och drömma sig bort genom att internet-shoppa.
Att vi handlar generar arbetstillfällen, vilket jag tycker är bra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp