Modehysteri i stallgången

Hellre att man har en bonde-look och det ser flott ut när man rider än tvärtom! Jag skulle ju skämmas om jag kommer i full Pikeur utstyrsel och så sitter jag upp och hästen går som en kråka. Då har man ju verkligen missat poängen med att kalla sig själv "ryttare".

På hemmaplan har jag Hello Kitty-mössa, Hello Kitty grå fleecebyxor och rosa Foppatofflor när jag inte skall rida. På dressyrträning brukar jag dock försöka att se prydlig ut, men det kan man ju göra trots att utrustningen kommer från typ Ge-kås.

Men det där tycker jag är intressant. jag menar aboslut inte att hoppa på dig, men just inställningen vissa har är intressant att för att ha märkeskläder måste man rida på en viss nivå? Varför är det så? Man kanske är nybörjare men gillar vissa kläder eller väljer att lägga pengarna på det.

Jag kommer ihåg en tråd här för ett par år sedan där någon inte förstod varför man hade en ny fin transport när man ändå bara tävlade på lätta klasser eller var nybörjare. Du funderade jag också kring att måste man rida på en viss nivå för att få ha en ny transport?
 
Hellre att man har en bonde-look och det ser flott ut när man rider än tvärtom! Jag skulle ju skämmas om jag kommer i full Pikeur utstyrsel och så sitter jag upp och hästen går som en kråka. Då har man ju verkligen missat poängen med att kalla sig själv "ryttare".

På hemmaplan har jag Hello Kitty-mössa, Hello Kitty grå fleecebyxor och rosa Foppatofflor när jag inte skall rida. På dressyrträning brukar jag dock försöka att se prydlig ut, men det kan man ju göra trots att utrustningen kommer från typ Ge-kås.

Jag har mycket fina grejer och är en rätt medioker ryttare.
Tränar regelbundet så jag lägger pengar även på den biten.

Vägrade ut mig i en klass o helgen.
Det hade alltså varit mer okej om jag hade sett ut som en luffare?

Tycker det är en fånig inställning faktiskt.
 
Jag gör som sagt både och. Lägger både pengar på träning och prylar.
Sen har inte alla som mål att bli GP ryttare.
En del kanske bara vill lufsa i skogen klädda i guld. Låt dem då göra det utan att dömma.
 
Tanker faktiskt domma hur mycket jag vill ingen lider av det! Speciellt inom dressyr finns det massor av ekipage som har utrustning som ar vard lika mycket som hasten, visst de far gora som de vill, men jag hade hellre kopt en battre hast an en GPA hjalm for omk. 10000.

Star for min asikt, hellre att man ar bonnig och rider flott an tvart om.
 
Tanker faktiskt domma hur mycket jag vill ingen lider av det! Speciellt inom dressyr finns det massor av ekipage som har utrustning som ar vard lika mycket som hasten, visst de far gora som de vill, men jag hade hellre kopt en battre hast an en GPA hjalm for omk. 10000.

Star for min asikt, hellre att man ar bonnig och rider flott an tvart om.
När är det då tillåtet att ha märkeskläder och dyr utrustning till hästen utan att göra bort sig enligt dig? Vilken nivå bör man ligga på?

Sen undrar man ju lite vad du får ut av att dömma dom som lagt pengarna på bra utrustning och bra ridkläder men som inte kommit så långt i träningen. Att ens orka bry sig om det. Känns lite som avundsjuka att störa sig på folk som har råd med dyrare kläder än vad man själv har.

Sen är det ju också otroligt meningslöst att köpa en dyrare "bättre" häst om man inte är där som ryttare eller kanske inte ens har som mål att komma till någon särskilt hög nivå. Hellre lägga dom pengarna då på säkerhet och bra utrustning till hästen och sig själv.

Då är det nästan mera störande när folk köper hästar långt över deras egen nivå, hästar som ligger på en nivå som dom kanske inte ens siktar på att komma och sen inte har råd med bra säkerhet och utrustning till hästen, det känns som ett litet felprioriterande.
 
Kan bara svara för mig själv, men hade jag vräkig lyxutrustning för 50000-60000 och red på 50% i LB år efter år så ja, jag hade tyckt det var lite pinsamt.
Folk får väl lägga pengar på vad de vill, inte travar jag fram till folk och delar denna åsikt med dem så det är ingen som lider av det.
Avundsjuk på dem med vräkig utrustning är jag inte, däremot talangfulla ryttare med superfina hästar tycker jag kan vara värda ett mått av avund, tänk om man själv var sådär duktig liksom.
 
Kanske är det bara ett Stockholmfenomen men tycker det eskalerat med mode i stallet de senaste åren? Nu för tiden verkar det vara så himla viktigt att ha rätt märken på kläder och prylar både till ryttaren och hästen. Ryttaren skall vara matchad från topp till tå hästen också lindor och schabrak måste vara i samma färg. Trasiga täcken lagar man inte utan släng och köp nytt.. och aldrig att man ser någon med tex brunt träns och svart sadel :p
Jag gillar också nya och fina saker men det är liksom inte så petnoga till vardags tycker jag. Men fick igår påpekande om att rött schabrak och blå strykkappor det kan man faktiskt inte ha " det ser inte klokt ut" :meh:

Jag bryr mig inte om hur andra gör. Jag har ridit för samma dressyrtränare i mååånga år nu och de har nog format mig en del. De är inte ytliga, statuskåta eller prylfixerade. De är också från tiden innan loggor kom. De tycker för loggade saker ser ut som reklamkläder.

Jag själv kan absolut uppskatta att klä upp mig och hästen. Många tyckte det var helfestligt när jag förut hade en gammal, lurvig korsningsponny av modell inte så vacker. Han kläddes ibland i matchande set från dyra märken, hade måttad Amerigo, Sprengerbett etc.
Om jag då också red i snygga ridkläder från dyra märken och hade putsade dressyrstövlar blev det snackis och fniss. Det var aldrig så att folk var elaka. Men man reagerade på att det var annorlunda att någon slösade pengar på en skithäst sas.

Om jag idag gör exakt samma på mitt flotta halvblod reagerar inte folk nämnvärt. De reagerar dock mer på om han får "fula till sig" och få lång man, ridas barbacka och jag i jeans tex.

Det tycker jag är intressant!

Varför jag klär upp oss ibland är för att jag blir glad av det. Jag tycker det är kul att hinna lägga den där lilla extra tiden på att matcha, linda ben etc. Och jag blir glad av att se på vackra saker.
Tyvärr är jag lite låst vid bra kvalitet och vissa snitt etc. Så då går en del billigare saker bort, dock inte allt!

Och jag är ändå lite lat och har väldigt ont om tid ofta. Så jag kan absolut gå klädd i skitiga jeans och rida i såna.
Det vet jag att en del reagerar på.

Men iom att jag håller på heltid med hästar och har väldigt lite fritid så är jag oftast svettig, dammig, kall, snorig etc.. Dvs man känner sig inte helt på topp. Då piggar lite snygg utrustning upp rejält!
 
Speciellt inom dressyr finns det massor av ekipage som har utrustning som ar vard lika mycket som hasten, visst de far gora som de vill, men jag hade hellre kopt en battre hast an en GPA hjalm for omk. 10000.

Ja, så kan man ju resonera om man bara ser hästen som ett sportredskap! Jag köper häst efter hjärtat inte efter prislapp. Dessutom är jag totalt ointresserad av att tävla och därför tycker jag att det är stort slöseri att lägga massor med pengar på inköp av häst bara för att den har flashiga gångarter eller kan hoppa 1,60 eftersom det ändå inte är något jag har användning av. Jag tycker däremot att det är värt att betala för utrustning av bra kvalité som passar hästen och mig, som är snyggt och som man dessutom köper in lite i taget, så det blir inga stora summor på en gång (förutom när man köper sadel då...)

Jag har alltid haft utrustning som varit dyrare än hästen, men aldrig i livet att jag hade valt att sälja hästen och köpa en dyrare häst bara för att jag kanske haft råd! Förra hästen kostade 8 000:- i inköp (kallblodstravare), han hade utrustning för minst 50-60 000; en dyr dressyrsadel, en dyr hoppsadel, en mellanklass westernsadel och en billig portugisisk sadel (som användes två ggr pga ojämn stoppning, sned bom, dåligt läder som skavde osv, kommer inte köpa billiga sadlar igen!), flera träns, fina schabrak, benlindor, täcken osv.
Nuvarande häst var lite dyrare, men ändå relativt billig med tanke på att han är renrasig P.R.E, och till honom har jag redan köpt en sadel som kostade lika mycket som hästen och flera dyra schabrak med matchande benlindor, så han har också redan utrustning som kostar mer än vad han kostade. Jag kommer så småningom att även köpa en hoppsadel och en spansk sadel.
 
Ja, så kan man ju resonera om man bara ser hästen som ett sportredskap! Jag köper häst efter hjärtat inte efter prislapp. Dessutom är jag totalt ointresserad av att tävla och därför tycker jag att det är stort slöseri att lägga massor med pengar på inköp av häst bara för att den har flashiga gångarter eller kan hoppa 1,60 eftersom det ändå inte är något jag har användning av. Jag tycker däremot att det är värt att betala för utrustning av bra kvalité som passar hästen och mig, som är snyggt och som man dessutom köper in lite i taget, så det blir inga stora summor på en gång (förutom när man köper sadel då...)

Jag har alltid haft utrustning som varit dyrare än hästen, men aldrig i livet att jag hade valt att sälja hästen och köpa en dyrare häst bara för att jag kanske haft råd! Förra hästen kostade 8 000:- i inköp (kallblodstravare), han hade utrustning för minst 50-60 000; en dyr dressyrsadel, en dyr hoppsadel, en mellanklass westernsadel och en billig portugisisk sadel (som användes två ggr pga ojämn stoppning, sned bom, dåligt läder som skavde osv, kommer inte köpa billiga sadlar igen!), flera träns, fina schabrak, benlindor, täcken osv.
Nuvarande häst var lite dyrare, men ändå relativt billig med tanke på att han är renrasig P.R.E, och till honom har jag redan köpt en sadel som kostade lika mycket som hästen och flera dyra schabrak med matchande benlindor, så han har också redan utrustning som kostar mer än vad han kostade. Jag kommer så småningom att även köpa en hoppsadel och en spansk sadel.

Haha! Många tyckte nog jag resonerade tokigt med min gamle ponny just för att jag gjorde som du. Jag utvecklades sas förbi min häst iom att han inte var något man kunde tävla på. Jag valde att ha kvar hästen iom att jag älskade den.
Jag tränade mycket, för dyra och bra tränare och hade mycket utrustning som var dyrare än hästen. Jag stod också på träningsanläggningar Stockholmstrakten.
Dock fanns det många som också uppskattade mitt larvande med hästen.
Sticker man ut åt något håll så får man räkna med åsikter. :)

Däremot håller jag ju så klart med om att träning är viktigast om man vill utvecklas, hålla sin häst frisk etc.
Så jag förstår inte de som anser sig inte ha råd att träna men köper nya grejer av estetiska skäl.
 
Haha, kul tråd! Jag äger allt ifrån Kingsland till Ullared skall jag säga. Märken och sådant spelar faktiskt inte så jätte stor roll. Så länge jag tycker det är snyggt så kvittar det. Jag skiter ärlig talat i vad andra har på sig också för den delen men däremot är jag lite skadad vad gäller att matcha. Men sådan är TYVÄRR med allt. Jag och min sambo skall flytta till ny bostad och ja.. Jag tycker synd om honom. :( Han hittar så himla fina saker och engagerar sig jättemycket men mina ögon är tyvärr lite för dömmande. Som tröst fick han bestämma de stora sakerna så får jag inreda efter det. :bump:
 
Kan bara svara för mig själv, men hade jag vräkig lyxutrustning för 50000-60000 och red på 50% i LB år efter år så ja, jag hade tyckt det var lite pinsamt.
Folk får väl lägga pengar på vad de vill, inte travar jag fram till folk och delar denna åsikt med dem så det är ingen som lider av det.
Avundsjuk på dem med vräkig utrustning är jag inte, däremot talangfulla ryttare med superfina hästar tycker jag kan vara värda ett mått av avund, tänk om man själv var sådär duktig liksom.


Ska man då skämmas för att man rider 70% eller placerar sig 1,20 och rider med kläder/utrustning från Hööks?
 
men jag hade hellre kopt en battre hast an en GPA hjalm for omk. 10000.

Man ska ha en riktigt usel häst om 10.000 ska kunna göra några underverk i form av att "byta upp sig" hästmässigt. För alla hästar över skogsmullenivå är väl 10.000 inte värst mycket mer än rimlig prutmån, och har man en häst på skogsmullenivå är man kanske inte intresserad av att ha "mer" häst heller. Man kan ju ändå tycka att en svindyr GPA-hjälm är snyggast och skönast.

Tycker det är så fånigt det här med att man måste vara tillräckligt duktig för att "få" ha märkesutrustning. Så larvig attityd, tänk hur det skulle se ut i vardagen?
"Nej men Lisa kan ju inte köra Audi, hon är inte tillräckligt bilkunnig! Hon ska ha en volvo"
"Jag hoppas verkligen att Pelle skäms nu när han sitter i sin tvårummare och äter oxfilé till middag! Det ska man skämmas om man gör, minst villa ska man bo i för att inte skämmas."

Man kan ju verkligen inte sätta etikett på olika intressen/hur folk väljer att lägga sina pengar, så till vida det inte skadar någon.

Själv är jag en medioker ryttare som rider på medelnivå, har en del kläder och utrustning av dyrare märken, mycket i mellanklassen och en del ruskigt billiga saker. Jag skäms inte för min klädsel vare sig jag rider ett LA-program på trevligt sätt, eller om jag rider en häst som jag inte alls kommer överens med och inte klarar LC i skaplig form ens.
 
Alla verkar anta att jag tycker att tävlar man bara på en viss nivå är det helt plötsligt rimligt att ha tävlingsutrustning för 150 000 och utrustning hemma för 350 000 per häst - Det tycker jag inte.

Prylhysteri är det när man byter ut något dyrt, snyggt och välfungerande mot något annat dyrare bara för att "nu bara måste man ha x". Som tjejerna i stallet som tävlar om vem som har dyrast "outfit" på sig idag.

Sedan säger jag det igen, folk får göra precis vad de vill med sina pengar, och jag får tycka att det ibland är lite fjantigt. Nu har jag sagt mitt i denna tråd, och att så många känner sig trampade på tårna av en helt okänd persons åsikt är uppseendeväckande. När blev "hästutrustning" ett känsligt ämne liksom. Lol.
 
Nu har jag sagt mitt i denna tråd, och att så många känner sig trampade på tårna av en helt okänd persons åsikt är uppseendeväckande. När blev "hästutrustning" ett känsligt ämne liksom. Lol.
Men vilket tramsigt svar bara för att några argumenterade emot dig? Du kanske inte ska skriva så mycket om du blir så upprörd av att några enstaka ifrågasatte vad du skrev? Kan inte se att någon varit oförskämd eller tyckt att det är känsligt, bara att de inte hållit med.

Lol på dig själv alltså!
 
Har man mycket pengar och vill lägga dom på dyra saker till sig själv eller hästen är det fritt fram tycker jag. Jag står i ett stall i stockholm där det är "modehysteri" i stallgången... Utan att för den sakens skull vara hysteri. De allra flesta har dyra och fina saker till både sig själv och hästen, men det finns dom som inte har det också, och det är ingen som bryr sig om det.

Jag tror absolut att det hat blivit mer mode de senaste åren, men det är nog för att utbudet har ökat markant med åren. Förr fanns det inte ett lika stort urval att välja mellan.

Argumentet att man bör rida bra för att "få" ha dyra saker är bara löjligt. Jag har ganska nyligen börjat springa och jag när jag skulle köpa löparskor gick jag in på affären och bad om ett par bra löparskor. Och ja, de hade ett välkänt märke och kostade ett par tusen. Skulle jag inte ha köpt dom för att jag inte "kan" springa? Och var går i så fall gränsen för när man kan springa/ rida och vem bestämmer det?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp