Modehysteri i stallgången

Sv: Modehysteri i stallgången

Ibland blir jag lite förvånad hur mycket man orkar bry sig om andra! Hur jag klär mig osv är endast för min egen skull ingen annans. Jag bryr mig inte ett skvatt vad andra har på sig själva eller sin häst. Bara det är väl anpassat till hästen.

Visst man kan diskutera lite men jag får lite känslan att ni går in på detta med liv och död. Trivs ni i er själva så var nöjda med det, skit i vad andra lägger sina pengar på. Peace :D
 
Sv: Modehysteri i stallgången

va???

jag tycker tråden är oerhört nyanserad och merparten redovisar att de öht inte påverkas av det tråden avser?? vad menar du?
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Ibland blir jag lite förvånad hur mycket man orkar bry sig om andra! Hur jag klär mig osv är endast för min egen skull ingen annans. Jag bryr mig inte ett skvatt vad andra har på sig själva eller sin häst. Bara det är väl anpassat till hästen.

Visst man kan diskutera lite men jag får lite känslan att ni går in på detta med liv och död. Trivs ni i er själva så var nöjda med det, skit i vad andra lägger sina pengar på. Peace :D

Lite konstig kommentar? O_o

Jag upplever som att folk diskuterar fenomenet, och beskriver hur dom själva gör. Inte så mycket snack alls om hur andra gör.
 
Sv: Modehysteri i stallgången

*KL*
När jag jobbade i stall i storStockholm struntade jag helt i att vara snygg, vad är vitsen liksom? Jag hade tåliga, varma kläder som de tinte gjorde alltför mycket om de gick sönder. Snygga ridkläder rider jag i, men att ha dom i stallet låter jag helst bli.

Men så bryr jag mig inte märkvärt om trender och mode och vad man "ska" ha på sig.

/Lavinia, lägger pengarna på hästen istället.
 
Sv: Modehysteri i stallgången

KL

Vi har ett säljkontor där säljarna kommunicerar med kunderna via telefon. (Nej, inte jobbiga säljare som ringer hem till er o stör. Arbetar bara mot andra företag.)
O på många föreläsningar osv jag varit på så pratas det ofta om att om man tex skulle jobba hemifrån så bör man ändå gå upp o göra iordning sig på morgonen ta på sig fina kläder, för då känner man sig finare själv o det leder till att man sitter rakare i ryggen o förmedlar automatiskt mer auktoritet o presterar bättre, trots att personen i andra änden inte ser en. Detta kanske kan jämföras med din ridning(gentemot hästen syftar jag på då, inte dom andra i stallet.)
Det var bara en tanke från min sida, men kanske ligger nåt i det. Märkeskläder eller inte är väl kanske egentligen orelevant.. Tycker själv om märkesgrejer o kläder i stallet men bryr mig absoluta inte om vad andra har. O jag tycker det inte finns någon grund i att bry sig om andras ridkläder osv matchar.. Man bestämmer väl själv o hakar man upp sig på vad andra har för kläder o märken/färger på sina grejer så har man nog för lite fokus på sig själv o sin egen ridning :)
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Jag vet inte men jag är kanske lite löjlig med färger osv. Jag vill absolut ha samma färg på allt läder och gärna skydd. Jag har alltså brunt på sadel, träns, chaps, ridskor och skydden, men även hjälmen. Sedan vad jag har för schabrak/ridbyxor bryr jag mig inte så mkt om, inte heller märke på sakerna.
Det jag däremot är väldigt noga med är att allt ska vara rent och prydligt. Skydden sköljs av varje gång osv. Men det är mest för att det ska hålla och vara fräscht.
Jag står i ett litet stall med en annan häst mitt i buschen och snart har jag eget stall men jag vill ändå ha det snyggt och rent.
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Lägger till:

Min häst och jag matchar när jag rider, speciellt när vi tränar. Men det är för att vi bara har kläder och saker i samma färger.

När jag rider i skogen i kylan har jag oftast nån typ av overall från 70-talet på mig, har inte märkt att jag rider sämre för det :-)

/Lavinia
 
Det är skönt att rida i ett stall där sådant inte spelar någon större roll! De yngre verkar bry sig lite men de som är i min ålder (30+) har inga åsikter om sådant. Nu har jag inte någon egen häst så jag överlåter matchning etc till hästägaren. Om jag skaffar egen häst i framtiden kanske det blir ändring.

Lite roligt är dock att jag när jag läste den här tråden kom på att jag faktiskt bara har ridbyxor från Pikeur - det är nämligen det enda märket jag testat som passar min kropp... (tilläggas kan att jag har två par varav det ena paret är nästan 20 år gamla - matchar finfint med svärmors nästan 50 år gamla stövlar!).
 
Borde råda funktionshysteri istället.

För många som köper utrustning bara för att det är inne för tillfället, sen är det skitsamma om det sitter bra, eller överhuvudtaget fyller någon funktion.
 
Sv: Modehysteri i stallgången

O på många föreläsningar osv jag varit på så pratas det ofta om att om man tex skulle jobba hemifrån så bör man ändå gå upp o göra iordning sig på morgonen ta på sig fina kläder, för då känner man sig finare själv o det leder till att man sitter rakare i ryggen o förmedlar automatiskt mer auktoritet o presterar bättre, trots att personen i andra änden inte ser en.

Tror faktiskt att det där stämmer! Jag upptäckte för många år sedan att jag rider mycket bättre när jag har handskar på mig, jag får mycket bättre sits då. Har inget behov av handskar egentligen då jag rider med väldigt lätt kontakt och mjuka, släta lädertyglar. Och de första tjugo åren jag red så tyckte jag att det var hemskt att ha handskar på, förstörde liksom känslan, men sedan hittade jag tunna smidiga handskar och plötsligt kände jag mig jättefin, som en riktigt dressyrryttare! Och vips så red jag bättre! Jag rider också bättre om jag har dubbla tyglar, samma sak där; då är man ju plötsligt dressyrryttare på ganska hög nivå, eftersom man har kandar. (Sedan kan nog båda de där tyglarna sitta i samma bettring på ett helt vanligt tränsbett egentligen! Hm, måste testa det någon gång!)
 
Jag är noga med att få det jag vill ha. Kvalitet är mycket viktigare för mig än kvantitet. Långt ifrån alla "modemärken" har den kvalitet jag eftersöker. Jag vill ha samma färg på sadel som på tränset, men å andra sidan har jag bara två träns per häst. Det ena används vid ridning och det andra vid tömkörning. Fler behöver jag inte anser jag. Till råga på allt tycker jag att många av de modeprylar som finns är så fruktansvärt fula så jag skulle inte vilja ha dem vare sig på mig eller mina hästar. När det gäller mina egna ridkläder ska de vara sköna och ha bra passform. Märke är helt oviktigt. Ridbyxor kan man få tag i för en femhundring lätt. Varför lägga 1600 på ridbyxor för när man kan köpa ett riktigt fint träns som håller hela hästens liv (och några hästar till) för samma summa??? :p
 
Om jag behöver något nytt (vilket jag sällan gör) så letar jag upp något jag gillar och gärna inom min budget. Sen köper jag det.
Om det innebär att jag kommer ha limegröna byxor, neonorange jacka och blinkande skor, ja då är det så. Tänk vad väl jag kommer synas! Och halva bygden kommer se mig på kilometers avstånd. Perfekt ju!

Nu är jag inte riktigt så extrem (än ;)) men ändå tillräckligt för att en del ska titta lite konstigt på mig. Men ni vet, uppmärksamhet är ju alltid kul!
 
Jag anstränger endast min (och hästens) outfit när vi är och tävlar, annars ser jag mer eller mindre ut som skräp i stallet. Vet inte hur många gånger jag tagit ut och in hästarna i rosa onepiece och gröna gummistövlar..
 
Om det innebär att jag kommer ha limegröna byxor, neonorange jacka och blinkande skor, ja då är det så. Tänk vad väl jag kommer synas!


Åh vill också ha!! :love:

Har länge funderat på att köpa en sån orange eller gul varseljacka, men dom är ju så dyra :(
 
Jag har en orange varseljacka! Fick den i julklapp för något år sen, bästa någonsin! Den är både praktisk och fin.

Tror du det finns limegröna jeans? Hade varit fint på tävling tycker jag :D
 
Hellre att man har en bonde-look och det ser flott ut när man rider än tvärtom! Jag skulle ju skämmas om jag kommer i full Pikeur utstyrsel och så sitter jag upp och hästen går som en kråka. Då har man ju verkligen missat poängen med att kalla sig själv "ryttare".

På hemmaplan har jag Hello Kitty-mössa, Hello Kitty grå fleecebyxor och rosa Foppatofflor när jag inte skall rida. På dressyrträning brukar jag dock försöka att se prydlig ut, men det kan man ju göra trots att utrustningen kommer från typ Ge-kås.
 
Har det alltid varit såhär hysteriskt, eller har jag bara klarat mig tidigare? Red ändå på ridskola i fint område i tonåren (10-15 år sedan) men upplevde inte alls att det var så utseendeinriktat. Ärvde brorsans tjocktröjor (Fruit of the Loom, he he) som jag red i, plasthjälmen jämt, sammetshjälmen bara fram på tävling. Jag hade svarta, superleriga ridskor och bruna shortshaps - cowboystilen. Typ med fransar alltså. Och jag brydde mig inte det minsta över att ingenting matchade! Men när jag sedan tog upp ridningen efter några års uppehåll kom jag på mig själv med att hetsbuda på märkesridstövlar på Tradera för att se snyggare ut..

Det är lite synd tycker jag. Stallet är ju ett av de få ställen det är okej som tjej att vara skitig, osminkad, svettig, lukta illa och ha håret i en knut mitt på huvudet medan naglarna går av en efter en. Så för mig är det gummistövlar och one-piece som gäller :banana:

Sedan kan man såklart klä upp sig på träningar, tävlingar etc. Men i min värld räcker det rätt bra med enklare grejer vid den vardagliga ridningen. Byter dock ut one-piecen och gummistövlarna :D
 
Hellre att man har en bonde-look och det ser flott ut när man rider än tvärtom! Jag skulle ju skämmas om jag kommer i full Pikeur utstyrsel och så sitter jag upp och hästen går som en kråka. Då har man ju verkligen missat poängen med att kalla sig själv "ryttare".
Fast det kan ju också vara så att man faktiskt har råd att köpa dyra märkeskläder också, även om man inte rider bra eller är nybörjare eller vad som helst. Det är ju trots allt skillnad på ridbyxor och ridbyxor tex. Sen så tar man det iallafall på allvar om man köper en dyr uppsättning ridkläder. Jag som är åt fattiga hållet prioriterar snygg utrustning till hästen så passar jag på att köpa märkeskläder till mig när dom rear ut dom.

Annars så har jag aldrig förstått riktigt vitsen med att ha dyra stallkläder, finns roligare saker att lägga pengarna på, däremot när jag rider så tycker jag att jag rider betydligt bättre när jag lindar hästen och vi ser hela och rena ut tillsammans.
 
Har det alltid varit såhär hysteriskt, eller har jag bara klarat mig tidigare? Red ändå på ridskola i fint område i tonåren (10-15 år sedan) men upplevde inte alls att det var så utseendeinriktat.
Jag har heller aldrig faktiskt upplevt ridskolor på det sättet, däremot när jag köpte egen häst och började i privatstallen, där var det ju en liten annan sak.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp