Modehysteri i stallgången

Sv: Modehysteri i stallgången

Det ena utesluter inte det andra.

Jag tycker det är jättekul med prylar och gillar att matcha. Står i litet stall, rider mest ut ensam och ser oftast inte en människa under den tiden jag är i stallet. Men jag gillar ändå att vara prydlig och välmatchad :-)

Samma här! Det är ingen som ser mig när jag rider men jag känner mig glad och snygg och det blir mycket roligare att lädervårda sånt jag tycker är fint. Jag är en visuell människa överhuvudtaget, jag gillar när det är snyggt.

Men snyggt behöver inte vara dyrt :).

Gällande barn så tja... oavsett sammanhang så tycker jag att barn kan vara väldigt prylhetsiga och etablerar ofta en hackordning baserad på materiella saker. Så var det när jag växte upp iaf. Kanske har något att göra med att dom fortfarande lär sig att vara människor? Vuxna som hackar på andra pga materiella saker skulle jag därför vilja kalla för barnsliga.
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Jag håller med, litet stall, ser knappt någon annan men matchar ändå. För jag tycker det är fint och roligt. Absolut inget måste, ibland orkar jag inte, men ibland klär vi oss lite extra vardagsfina inför ett pass i ridhuset. För min egen skull liksom.

Däremot har jag öht ingen koll på vilka märken som "gäller", jag är och förblir en budgetshoppare :p Så länge det är funktionellt och passar bra (och har rätt färg ;) ) så spelar märket ingen roll alls.

Och jag älskar att kolla i matchningstråden här på Buke! Även omd en är lite död för tillfället, hoppas att det kommer igång igen till våren :D
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Nej det behöver verkligen inte vara dyrt.
Jag har mycket märkesprylar men allt är köpt på rea. Brukar även fynda fina kläder i sportaffärerna när de har rea.
Till hästen blir det en hel del begagnat i fint skick.
 
Sv: Modehysteri i stallgången

*kl*

Jag har varit matchningstokig. I ärlighetens namn var det dock en projicering på utrustningen bara för att ridningen inte gick bra. Senaste åren har jag lagt energin just på ridningen och vad det gäller prylar har jag mina favoriter som används. Gillar märkesgrejer för att de oftast har en snyggare design som känns lyxigare samt för det mesta håller en högre kvalité. Även om så inte alltid är fallet. Har hellre färre bra saker och inte en massa saker. Faktiskt känns det otroligt skönt att ha rätt lite prylar och ha allt inom samma färgskala typ. Då ser man ändå rätt ordentlig ut även om allt inte är tokmatchat.

Har gått från detta:
261355_1935846527758_3193903_n.jpg


259902_2004286718720_1080124_n.jpg


Till detta:
942712_10200449631395236_1638406939_n.jpg


935802_10200769580473763_1126477861_n.jpg


1392856_10201466970628081_1154458405_n.jpg
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Jag kan tycka att det är roligt att matcha lite med hästen, men det underlättas ju lite av att jag nästan uteslutande har både lindor och schabrak i marinblått, så det är väl inte så där värst matchat egentligen, det är bara den färgen jag har.

Däremot så gör jag enligt många dödssynden, och har svart hoppsadel och brunt träns. Till mitt försvar (:p) så är det dressyren vi ska satsa på, och där har hästen en brun dressyrsadel som är köpt just till henne, medan hon har fått ärva hoppsadeln av min andra häst, som hade svart utrustning. Det mest o-matchade jag har gjort något var när jag red min förra häst i den svarta hoppsadeln, med ett svart träns och ett par bruna tyglar. Så red jag runt länge.

Däremot är jag helt ointresserad av hur jag själv ser ut i stallet. De flesta av mina ridbyxor är förvisso marinblå, eftersom det är min favoritfärg, men på överkoppen har jag inte några specifika "stallkläder" utan tar det som ska i tvätten härnäst.

Alla andra får göra som de vill. Vill någon matcha sig och hästen, gör så. Vill någon annan helt strunta i det, fine med mig. Jag orkar inte riktigt engagera mig i någon modehysteri, men gällande mig själv så är jag rätt ointresserad av kläder och mode även "civilt"/utanför stallet.
 
Sv: Modehysteri i stallgången

KL
Tittade på vad jag egentligen har på hästen vid dressyrträningen.
Svart träns i grunden men med mörkbrunt pannband och bruna tyglar.
Lila martingal.
Svart sadel.

Detta måste ju justeras. Så nu har jag beställt lila träns o tyglar.:love:
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Fast jag tycker bild 4 var läckrast matchat ;-). Att bara ha allt i exakt samma färg är ju n00b-matchning... så gör ju inte "riktiga" modevärlden :p.
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Tycker alla var fina!

Gillar inte när det är övermatchat, brunt läder, brun hjälm, bruna ridbyxor, tröja, handskar osv. Det ser lätt hysteriskt ut :p

Jag brukar hålla det såhär













ursäkta hysteisk bildbomb, jag kunde inte sluta...
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Kanske är det bara ett Stockholmfenomen men tycker det eskalerat med mode i stallet de senaste åren? Nu för tiden verkar det vara så himla viktigt att ha rätt märken på kläder och prylar både till ryttaren och hästen. Ryttaren skall vara matchad från topp till tå hästen också lindor och schabrak måste vara i samma färg. Trasiga täcken lagar man inte utan släng och köp nytt.. och aldrig att man ser någon med tex brunt träns och svart sadel :p
Jag gillar också nya och fina saker men det är liksom inte så petnoga till vardags tycker jag. Men fick igår påpekande om att rött schabrak och blå strykkappor det kan man faktiskt inte ha " det ser inte klokt ut" :meh:

så är det ju hos en del, men jag upplever det ganska blandat faktiskt. de jag upplever som mest märkesfixerade är de som är (konstigt nog) minst ridkunniga, de gånger jag specifikt noterat flashiga attriraljer. Har erfarit folk i stallet med tex butet sadlar, kingsland attiraljer från topp till tå osv, och diverse som knappt ens rider runt en LB dressyr och än mindre ngt mer än LC hoppning som exempel. Men det får ju stå för dem, tolkar det mer som att är de märkes/modeintresserade så är de väl det, och är det i allmänhet, de handlar märken bortsett från ridningen och det är väl inget fel med det i sig?

Jag lägger ingen större vikt vid vare sig mode, trend eller märken eller upplever ngn hets i stallet runt det. snarare så resonerar jag så att vill folk ha märken eller x kläder eller utrustning osv så får de väl ha det, jag reflekterar inte över märken och känner därmed inte ngn som helst press.

tror mer det handlar om att folk uppenbarligen låter sig påverkas och hänger med i pressen? tråkigt isåfall men sant?
 
Sv: Modehysteri i stallgången

I ärlighetens namn var det dock en projicering på utrustningen bara för att ridningen inte gick bra.

Just det där brukar vi skoja om i vårt stall. Om någon köpt något nytt så säger vi alltid: -Åh, nu kommer du rida fantastiskt bra!!!!
Kan väl tillägga att jag står i ett litet stall med mycket god stämning och gott om humor. :D

Brukar själv säga att även om jag inte rider speciellt bra så kan jag iallafall se snygg ut. :p
 
Sv: Modehysteri i stallgången

kl

Jag måste erkänna att jag många gånger matchar per automatik :o inte bara i stallet utan lite överallt. Har jag en röd kjol ja då tar jag ett rött hårband tex det går liksom automatiskt. Så har jag blå ridbyxor så är det högst troligt att jag tar det blåa schabraket utan att tänka på det :D
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Håller med haha :D Eget stall är toppen, man kan se ut precis som man vill!
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Det kan man som inackorderad också. Åkte till stallet direkt från jobbet en dag i förrförra veckan och upptäckte att jag hade glömt packa ner ridbyxorna. Blev till att rida i ett par svarta tights den dagen.....dock insvept i hästens ulltäcke för att inte förfrysa benen. :D
 
Sv: Modehysteri i stallgången

varje morgon när jag går ut i stallet och fodrar så har jag som bäst en pyjamas tröja och gummistövlar/foppatofflor på mig. ska ju ändå gå och lägga mig igen :p.
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Jorå, visst är det lite hysteri bland vissa. Inte bara i att allt ska vara matchat och märke, det ska vara rätt märke också.
Äh, skit ner er! säger jag och har min slitna gamla SLU-tröja, ett par jeans från en utförsäljning och blommig skidjacka från GeKås. Hittills har ingen klagat :D
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Kl

Skämt å sido så tycker det det är viktigt med BRA grejor tex en sadel som ligger bra på hästen, som håller länge och som placerar ryttaren i en bra position. Detta betalar jag gärna lite extra för men sedan vad det står för märke på loggan det skiter jag i.
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Jorå, visst är det lite hysteri bland vissa. Inte bara i att allt ska vara matchat och märke, det ska vara rätt märke också.
Äh, skit ner er! säger jag och har min slitna gamla SLU-tröja, ett par jeans från en utförsäljning och blommig skidjacka från GeKås. Hittills har ingen klagat :D
Nu kommer nog alla hata mig här, men jag har sedan jag varit liten hamnat i ett umgänge där det ska vara märkesgrejjor från topp till tå. När man är på tävlingar som hela eliten är på, vare sig jag bara hjälper till eller tävlar själv blir man skadad. Jag rider inte i något annat än märkespiketröjor, det fonns inget annat i min värld. Och jag klär mig själv varje dag i kingsland, animo, spooks från topp till tå. Till och med stumpor måste vara märkes. Hästen har bara 1000krs schabrak och har väl inte en enda sak som inte är från något dyrt märke. MEN jag har inte massor av allt utan jag har väl rätt "lite" jäfört med andra. 10 schabrak max, tre träns och ett sett benskydd och några par lindor. Ska inte rabbla upp allt men sen brukar jag också passa på att köpa på rea/mässor eller begagnat för att spara lite. Men jag föredrar kvalitet före något annat och sen har jag givetvis fallit för märkeshysterin men jag är inte värre än någon annan i min närhet heller.

Kan kanske tilläggas att jag bor har har hästen i en av de rikaste delarna i sverige och jag skyller på att "man blir som man umgås". Haha men jag har gjort mitt val och jag bojkottar allt som har med hööks och diverse budgetaffärer har att göra. Fast jag gillar att hööks har tagit in finare märken :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp