Mode inom hovslageri

Sv: Mode inom hovslageri

I block 1 ett kompendium om hovens uppbyggnad,strukturer och celler mm in i minsta detalj av ove wattle samt i block 2 hovens belastningsteorier och fysiologisk skoning.

Tack.
Hovslageri är hovslageri, vi ska kunna serva alla häster äger oavsätt vad dom har för häst.

Jag tycker det snarare lyser igenom hur mkt du själv kan provocera innan hästen anser att gränsen är nådd.

Tyvärr är aldeles för många av dagens hästar alldeles för tålmodiga och många hästägare uppvisa bristande förståelse för hur illa många gånger dom tänjer på hästens tålamod.

Här kan du ta del av en äkta norge historia. Sits och sadel kan ge hästen ryggont

Länk: http://www.horseconnexion.org/?subp...assning-av-sadeln-och-ryttarens-sits-2908.htm

Källa: Horse Connexion.org

Gammle nyhet, det kan man läsa i Göste Bengtssons ABC OM HÄSTER.
Alla hovslager ska har för vana att känna över ryggen med handen när dom gå från främ ben till bak ben. Ett ont eller stiff rygg eller kors kan förklara värför hästen vill inte släppa till sig ett ben.

Ironiskt nog så är det precis så som det förhåller sig.

Dom nya eleverna tar vid där den senaste exeminationen avslutade.:crazy:

Trav e trav som någon så fyndigt noterade.:cool:

Jag pratar inte om exeminationmomenten utan "vanlig" skolgång och utbildning.

Jag tycker det snarare lyser igenom hur mkt du själv kan provocera innan hästen anser att gränsen är nådd.

Tyvärr är aldeles för många av dagens hästar alldeles för tålmodiga och många hästägare uppvisa bristande förståelse för hur illa många gånger dom tänjer på hästens tålamod.

Här kan du ta del av en äkta norge historia. Sits och sadel kan ge hästen ryggont

Länk: http://www.horseconnexion.org/?subp...assning-av-sadeln-och-ryttarens-sits-2908.htm

Källa: Horse Connexion.org

Jag kanske har varit mer tålmodig med vissa och mindre med andra men jag tycker att det är konstigt av en hovslagare att bete sig så illa, rykten sprids ju snabbt och en sådan hovslagare blir nog inte långlivad.

Delvis Kl
När man återigen läser att hovisarna vill skylla på ägarna om hovarna blir sämre, så kan man ju föreställa sig hur svårt det är att påvisa sjukdomar i övriga kroppen som kan ha uppkommit därav.

det borde ju innebära att hobbyryttares hästar ska skos av de bästa o de skickliga kan kompensera för halvdan skoning- ett bra tag, men förr eller senare...

Ang. hornrören så tror jag mer på att man är ute efter en jämn hovvägg.

T o m Totilas förre hovis raspade lite längsmed o sandpapprade:bow: det gör ju att porerna sluts o man slipper fina sprickor som skit tränger in i.
Vet ingen svensk hovis som är så noggrann.

Jag tycker det är ungefär samma, alltså vissa ser jättefina ut, andra ser ut som om någon försökt sko ankfötter och vissa är lite halvdana. Tyvärr ser man oftare understuckna trakter och tvärtom kilometerlånga tår i stället för kortade.
Har inte sett någon trend mot mindre hovar i alla fall

Det finns egentligen bara en enda hovstorlek och tålängd som är rätt för varje häst, och den ser man genom att titta vid kronranden. Där växer hovväggen ut i just den hästens naturliga vinkel precis som våra naglar gör. Om hoven varit utfluten en längre tid eller felbelastad på annat sätt, ex genom felvinklad undersida, kommer hovväggen att vinkla av från sin naturliga riktning på sin väg ner mot marken. Då kanske man bara kan se några mm eller cm som fortfarande visar hästens naturliga vinkel på hovväggen. Följer man den riktningen med en linje ner till marken kommer man till den punkt som visar tåns och hovens korrekta längd och bredd. (På extremt deformerade hovar ex björnfot och bockhov orkar hovväggen inte längre ens växa ut i sin naturliga vinkel, den växer ut efter den felbelastning som skapats redan vid kronranden.) En häst har naturligt samma lutning på sin hovvägg och kota som bogbladet eller lårbenet. MVH

Delvis Kl
När man återigen läser att hovisarna vill skylla på ägarna om hovarna blir sämre, så kan man ju föreställa sig hur svårt det är att påvisa sjukdomar i övriga kroppen som kan ha uppkommit därav.

det borde ju innebära att hobbyryttares hästar ska skos av de bästa o de skickliga kan kompensera för halvdan skoning- ett bra tag, men förr eller senare...

Ang. hornrören så tror jag mer på att man är ute efter en jämn hovvägg.

T o m Totilas förre hovis raspade lite längsmed o sandpapprade:bow: det gör ju att porerna sluts o man slipper fina sprickor som skit tränger in i.
Vet ingen svensk hovis som är så noggrann.

Är det noggrannhet eller onödighet Axel?

Man alltid raspa och puttsa neranför som ränden, det kommer aldrig non sprikning eller infektion där!

Hitta inte den har block 1 studia Coari prata om, dock har prata med dom jag känna som har gått fortsättnings kurs och dom säjer samma som jag fick lära mig:
Hornrörs tillväxt är längst gåenda med hovvägen med det syddende glassyrlager som växer ner från kronränden.

Non sprik bildning eller hornvag infektion skulla komma från som hålerna.
En del hovslager anvanda tjär, jag anvant bi-väx som jag köpt från hälsåkost affair, smällt ner det till en klump och stryk den over hoven och nitterna.

Delvis Kl

Vad menar du med vill skylla på, är sanningen så obekväm att erkänna så ska du gärna få förklara följande.

Vad är det som en hovis i samband med en skoning/verkning som normalt borde ta 1 timme och minst var 6:e vecka som skulle vara mera avgörande för den enskilda individens hovvård/belastningsförhållanden och närmiljö en ägaren/ryttarens egen (förhoppningsvis) dagliga inverkan vad gäller både belastning, skötsel och närmiljö.

Sedan när det gäller Totilas förra hovslagare så om du bara klickar på länken som din nya guru lagt ut i en annan tråd så är jag ganska övertygad om att han i början av klippet från you tube just nämner hur dåliga hovar Totilas hade när den kom in i träning hos en av ryttare som inte bara är ödmjuk utan oxå förstår helheten i vad som krävs från varje enskild individ för att det ska bli ett väl fungerande lagarbete som leder till resultat.

Kunde du se dagens resultat på samma individ fast med helt andra förutsättningar så skulle t.o.m. du uppvisa lite mera ödmjukhet och självdistans inför yrket.

Nu bytte hästen land o där har man en annan filosofi. Även kosten blev en annan.

Det är samma sak här. Alla har sitt signum. Du kan ju se vem som skott- varav livet med bilder. I skåne har man haft sidokappor bak i "alla tider" o nu finns det i övriga delar.

Inom travet( utan ryttare) har balansen alltid varit viktigt o nu är det barfota som gäller.

Senast ändrad:

Jag är inte helt säker på vad du skriver, men här finns information omm BYS hovslagarskola. Mig veterligen håller de fortfarande till på SLUs campus, men jag kan ha fel.

Jag tror mig veta att Leafhill syftar till lokalerna på Axvalla travbana, som ju har varit stängda några år om jag inte tar helt fel, och utbildningen flyttades till SLUs lokaler istället, och med det tog även fokus mot travet bort och en mer allmän inriktning i utbildningen ägde rum.

Inom travet( utan ryttare) har balansen alltid varit viktigt o nu är det barfota som gäller.

Om du med balansen menar att travaren inte ska galoppera så håller jag med dig. Menar du däremot fysiologisk balans för den enskilda individen så vet du inte vad du talar om. Vore verkligheten så enkel och främst bra för dagens framavlade naturtravare så skulle man inte i den sporten behöva "hjälpmedel" som sidostång, huvudstång,murphybländare,skygglappar eller annan utrustning som balanserar upp dom.

En sak till, vi måst lära oss att skilja på "draghästar" och ridhästars olika skadeområden och vad det beror på.

Den största belastningen på en ridhäst ligger på framdelen, den största belastningen på en drag/vagnshäst ligger på bakdelen.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 582
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 631
Senast: Amha
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 051
Senast: Boj
·
Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 315
Senast: juvelen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka