Mode inom hovslageri

Sv: Mode inom hovslageri

Hovslagarskolan i Skara (BYS) är inte nedlagd.

Min hovslagare jobbar där.

Det du kalla för "skolen" är lägt utt i Axval och kan inte kalla sig för "skolan" i den bimarkelset av en skola.
Den är ansätt som ett intaggnings provmotagning, diversa terori kurser och slutprovanläggning.
Som jag har förståt, det finns vissa eget hovslager som donera tiden till den Skara verksomhet.
Den civil hovslagerskolan som jag gick till och hade funnits sedan 1600tal. där man var fäst boenda och där man smide och sko häster med tillgång till terori, vetrenär och klinik finns inte.

Du kan maila ditt hovslagers namn och han kan förklara för mig hur den Skara verksomhet fungera.

Det är den vita linjä och 10mm trakt stöd som bestämma sko storlik igenom man vill inte spika innanför den och trakten måst har den stöd för att arbete tillfredställenda.
Ett bra hov med tjock hornvägg kan man som vi säjer "lägga utt skon för att gå upp i en storlik som vi försöka att gjöra med en del quarter häster som bruka har valdig smal foter.

Man vill titta på hela hästen och få en bild av den hov som ska bär upp det hela.
Lite svor att förklara....hoven ska i proportion till hästens storlik.
Känska Coari kan förklara lite bättre.

Angåenda avlånga hov med nerbruten trakt ofte berör det på det klena verkning i tå delen som vi har prata om i tidigar tråder:
Främ hoven som drabbis hårt vill vi har "mellan 45grader - 50grader!
En häst som gå tung på trakten vill man har 50gr. +. (under förasättning att hästen kan rör sig problem fritt).
Det verka som en del hovslager kör på 45gr. vid skoning, då ta det inte långt for an hovvinkeln är bruten bakåt där hästen få ett överbelästet på trakten och börja trämpa på ballar.
Det där med vinkeln är nog avgörande.

Det ser ut som man tror att om man kortar tån tillräckligt så är det bra oavsett. Man tar för lite underifrån.
Modet i nya skomodeller som ska lösa en sämre verkning kommer knappast från hästägarna.

Senskador o strålbenshältor står knappast en sämre ryttare för.

Det borde väl vara viktigare för en häst som inte rids av ett proffs att bli optimalt skodd.

När hästen är synbart låghalt fram- är det då ryttaren det felar i?

Sämre hovisar skyller på kunden o proffs kan kompensera för det.

Hovisar som inte har tappskor skor kanske bäst, men det kan oxå bero på hur den skott. Trångt , men framförallt kort. Har man få tappskor även på stora livliga unghästar som ränner i lera har vi nog ett problem.

Här har hästar brantare vinkel fram än bak. Det tror jag inte är tanken.

Folk kan inte så mkt o det ska vissa hovisar vara glada över. jag blev mer intresserad då min häst efter 4 v. inte såg ut att vara skodd på 4 MÅNADER.
Det var inte jag som såg det, utan min duktiga väninna. Låg trakt o lång tå.
På den tiden vågade man ju heller inte röra utsidan/ "glasyret" o det blev oändligt svårt, men som det ser ut idag är skillnaden just bara backning av tån.

Den hann inte få ngn senskada tack o lov, men ser nu hästar som knappt har ridits få dessa o många stackars hästägare tar själva på sig skulden när det finns fler faktorer som veterinärer påpekar o skickar den sjuka hästen till klinikhovisen. Förr fanns inte behovet av alla dessa.

Det du kalla för "skolen" är lägt utt i Axval och kan inte kalla sig för "skolan" i den bimarkelset av en skola.
Den är ansätt som ett intaggnings provmotagning, diversa terori kurser och slutprovanläggning.
Som jag har förståt, det finns vissa eget hovslager som donera tiden till den Skara verksomhet.
Den civil hovslagerskolan som jag gick till och hade funnits sedan 1600tal. där man var fäst boenda och där man smide och sko häster med tillgång till terori, vetrenär och klinik finns inte.

Du kan maila ditt hovslagers namn och han kan förklara för mig hur den Skara verksomhet fungera.

Jag är inte helt säker på vad du skriver, men här finns information omm BYS hovslagarskola. Mig veterligen håller de fortfarande till på SLUs campus, men jag kan ha fel.

Det där med vinkeln är nog avgörande.

Det ser ut som man tror att om man kortar tån tillräckligt så är det bra oavsett. Man tar för lite underifrån.
Modet i nya skomodeller som ska lösa en sämre verkning kommer knappast från hästägarna.

Senskador o strålbenshältor står knappast en sämre ryttare för.

Det borde väl vara viktigare för en häst som inte rids av ett proffs att bli optimalt skodd.

När hästen är synbart låghalt fram- är det då ryttaren det felar i?

Sämre hovisar skyller på kunden o proffs kan kompensera för det.

Hovisar som inte har tappskor skor kanske bäst, men det kan oxå bero på hur den skott. Trångt , men framförallt kort. Har man få tappskor även på stora livliga unghästar som ränner i lera har vi nog ett problem.

Här har hästar brantare vinkel fram än bak. Det tror jag inte är tanken.

Folk kan inte så mkt o det ska vissa hovisar vara glada över. jag blev mer intresserad då min häst efter 4 v. inte såg ut att vara skodd på 4 MÅNADER.
Det var inte jag som såg det, utan min duktiga väninna. Låg trakt o lång tå.
På den tiden vågade man ju heller inte röra utsidan/ "glasyret" o det blev oändligt svårt, men som det ser ut idag är skillnaden just bara backning av tån.

Den hann inte få ngn senskada tack o lov, men ser nu hästar som knappt har ridits få dessa o många stackars hästägare tar själva på sig skulden när det finns fler faktorer som veterinärer påpekar o skickar den sjuka hästen till klinikhovisen. Förr fanns inte behovet av alla dessa.

Det var aldrig tänkt att hästägern skulla vara nödstalld att anlita klinikhovis för att den civil hoviser är för dålig.
Det gamle hovslager uttbildning har gott i graven och det lär inte komma tillbaka.

Jag vet inte Axel hur det komma sig att dom nya hovslager har inte lärt sig att verka ödentlig......her i gud.....2 års utbildning?? och dom kan inte ens verka en hov normal!!!
Gå in till www.bys.nu hovslager uttbildning och tittra på deras program, Strömsholm, Flying och Vången har i stort sätt samma, dom erbuda den blivenda hovslager inge häster att sko, dom för söka sig till dom gamle hovslager utt i fältet som har inte tid att lära upp ungdomen och dom är inte utbilded lära. Komma du på en dålig hovslager då är det god känns att du komma att bli en själv.

Här har du ett kurs program från Oklaholma Horseshoeing School och deras kurs program.
Månge av dom hovslager skol har nästen samma program.
Du se i program i sitt helhet är det mycket "hands on" där eliv ska sko under uppsikt.
www.horseshoes.net

En till som har ett film:
www.oklahomastatehorseshoeingschool.net

Varför i hela friden ska jag maila dig min hovslagares namn???

Om du vill veta mer om hovslagarskolan är det väl bara att du ringer dit.

Fast nu var det hästen som hade ryggproblem, det är dags att se lite längre än näsan räcker.;)

Ja läser man vidare så förstår man i alla fall hur liten näsa vissa verkar ha.:crazy:

Naturligtvis så beror tappskor enbart på dålig hovslagare för inte kan varesig närmiljö eller hästägaren/ryttaren ha inverkan på den enskilda individens rörelsemönster. Naturligtvis så finns det heller inga hästar med rörelsestörningar eller andra avikelser som orsakar att dom blir obalanserade.

Men om vi nu går lite mera in på djupet så är det inte bara mode inom hovslageri som kan leda till den enskilda individens lidande som ibland t.o.m kan bli långvarigt och även sluta med kroniska skador.

En av hästens största fiende är människans fåfänga och tro om att gräset är grönare på andra sidan ån.

Hästen som sådan skiter i hur grönt gräset är bara det är ett friskt gräs.
Så en fysiologisk skoning/verkning leder till en välbefinnande häst, allt annat är enbart ett bevis på egen osäkerhet och bristande kunskap i både hästvård och hästkunskap.

Jag hoppas ts kommer lägga in lite bildmaterial på en mode riktigt utfört hovslageri. ;)

Sen, som ett litet tillägg/fråga, så måste man ju upplysa hovslagaren om ev problem diskutera lösningar med honom och vid behov ventilera med andra och försöka läsa på vad som verkar vettigast. Antar jag?

Det ska inte tolkas som ett litet tillägg utan frågan om hur man ska kunna se en helhetslösning om inte alla inblandade personer börjar lära sig att förstå vad samarbete leder till för den enskilda individen.

Glimrande inlägg skrivet av dig Gimlan.:idea:

550463_3980515391168_1620006835_n.jpg

Här är en modell som jag menar...

Ingen fara, det var inte menat som kritik utan mer som en förklaring om jag svarade på helt fel sak :)

Fast förlåt, men menar du att Flyinges hovslagarskola inte erbjuder några hästar för eleverna att sko??
I princip samtliga hästar uppstallade på Flyinge, skolhästar, tävlingshästar, unghästar, osv är det eleverna som skor sålänge det inte är riktiga problemhästar! Det kommer dessutom in en hel del privathästar där för elevskoning. Så nog är där riktiga hästar att träna på... De andra orterna kan jag inte svara på för de har jag inte fått veta hur det är.

Ja läser man vidare så förstår man i alla fall hur liten näsa vissa verkar ha.:crazy:

Naturligtvis så beror tappskor enbart på dålig hovslagare för inte kan varesig närmiljö eller hästägaren/ryttaren ha inverkan på den enskilda individens rörelsemönster. Naturligtvis så finns det heller inga hästar med rörelsestörningar eller andra avikelser som orsakar att dom blir obalanserade.

Men om vi nu går lite mera in på djupet så är det inte bara mode inom hovslageri som kan leda till den enskilda individens lidande som ibland t.o.m kan bli långvarigt och även sluta med kroniska skador.

En av hästens största fiende är människans fåfänga och tro om att gräset är grönare på andra sidan ån.

Hästen som sådan skiter i hur grönt gräset är bara det är ett friskt gräs.
Så en fysiologisk skoning/verkning leder till en välbefinnande häst, allt annat är enbart ett bevis på egen osäkerhet och bristande kunskap i både hästvård och hästkunskap.

Jag hoppas ts kommer lägga in lite bildmaterial på en mode riktigt utfört hovslageri. ;)

Det är ju det som är grejen liksom, att en tappsko, tex, kan ha en mängd olika orsaker, det kan vara som att leta efter en nål i en höstack.

Och jag tvivlar inte alls på att många hovslagare har stora problem med hästägare, lika väl som hästägare har problem med hovslagare.

Allt det här kan ju göras väldigt invecklat och komplicerat, så att till slut är allt en enda röra, och då kan man ju ha förståelse för hovslagare som är misstänksam mot hästägare och förväntar sig att det ska bli problem.

Jag är nog ganska tålmodig faktiskt. Sista gången han var kom han inte alls tror jag. Jag satt och väntade i stallet i några timmar. Jag ringde och då sa han att han var försenad. Det gick väl en timme till, och då ringde jag igen, och då fick jag en jäkla utskällning, jag kommer inte ihåg precis hur det var, men jag var inte vatten värd alltså.

Fast förlåt, men menar du att Flyinges hovslagarskola inte erbjuder några hästar för eleverna att sko??
I princip samtliga hästar uppstallade på Flyinge, skolhästar, tävlingshästar, unghästar, osv är det eleverna som skor sålänge det inte är riktiga problemhästar! Det kommer dessutom in en hel del privathästar där för elevskoning. Så nog är där riktiga hästar att träna på... De andra orterna kan jag inte svara på för de har jag inte fått veta hur det är.

Jag har inte varit till Flying sen den gick i privat ego.
På deras website www.flyinge.se/ytbildning/hovslagarutbildningen
är program det samma som i Skara, igenting namns om "träning på livenda häster....det kan vara upstätt där eliv för lära sig tappsko verksomhet.
Själva hästsko utbildning är belästet till dom utbilded hovslager utt i fältet, Coari och dom andra.

Du missade att orsaken till att hästen tappade skon var att hästen hade ont i ryggen.
Det hade inte med hovslagaren att göra alls.

Om man inte läser det som står så blir det missförstånd.

550463_3980515391168_1620006835_n.jpg

Här är en modell som jag menar...
man måste se till varje individ hur den ska skos.
av det man ser på den bild du visar har den hästen ganska upprätade kotor och den bör ha samma vinkel på hoven som på kotorna, vilket gör att på just den hästen är en kort tå det bästa för hållbarhetens skull.
På en häst med mer liggande kotor blir det däremot oftast fel om du kortar av tån sådär mycket.

Sen finns det utrymme för att det kan se lite olika ut, medan det fortfarande är en korrekt utförd skoning, beroende på vilken hovslagare som har skott hästen.
Ibland kan det också finnas orsaker till att du ser hästar som ser ut på ett visst sätt, t.ex "sjukbeslag" eller en viss typ av skoning som underlättar för en häst med hållbaretspoblem. En bra hovslagare har en tanke bakom det arbete h*n utför, mitt bästa tips är att du helt enkelt frågar hovslagaren - av nyfikenhet - hur dennes tanke bakom en specifik skoning går.

Det här handlar inte om missnöje, utan mer en fråga om dagens tänk....

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 582
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 631
Senast: Amha
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 051
Senast: Boj
·
Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 315
Senast: juvelen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka