Mode inom hovslageri

Sv: Mode inom hovslageri

Om hästens hov tenderar att flyta ut så "drar det med sig" det nya som växer ut. För att få ordning på fånghovar är det nu kutym o man slipper nu se fånghästar med bananfötter som förr. Idag syns det inte på en häst om den har haft fång.

det andra är förstås motsatsen. du kan få en hov att bli trång på sikt om de hela tiden överarbetar en häst med raka hovväggar. då blir inte den bredaste delen där den ska vara. Man hämmar hoven.

Jg respekterar din åsikt eftersom den är helt i linje med skaras utbildningsnivå på 1960 talet.

Om vi ser det på sikt och hur vi vill förändra vägghornets framtida tillväxt och vinkel så vet jag att det har en förbannat stor avgörande betydelse.

Nog om det åter till hur många kappor som är på modet.

Det var 70 tal Coari, var inte med Stockholms tiden.
Att förklara hov vags påverken av raspning kan vara lite för långt förklärning för dig att gjöra här.
Kan du hänvisa mig till non studia jag kan läsa.
tack.

Jag förstår inte heller vad du menar med dina inlägg :confused: Det är ju inte så att eleverna skeppas ut till trav/ridskolan första dagen för att börja verka och sko levande hästar

Som Wrangler skriver är det ett samarbete mellan BYS, travskolan och ridskolan och givetvis är lärarna med eleverna när det skor

Precis, ett samarbetet, dom hovslager är privat föratager som ta emot en praktikant, dom är inte änställt av staten.
Dom folk som du har sett där i Axval är praktikanter som ska läsa in teori och gjöra sitt grundprov i hovbeslage med inlånad häster.
Aug 20 hade dom ett gäng som var där för att gjöra sina grundprov, 6 som bliv godkänd efter 2år, 400 YH poäng.

Som jag förstå är det ingen skoning verksomhet där som vi hade i Skara klinik.

Om hästens hov tenderar att flyta ut så "drar det med sig" det nya som växer ut. För att få ordning på fånghovar är det nu kutym o man slipper nu se fånghästar med bananfötter som förr. Idag syns det inte på en häst om den har haft fång.

det andra är förstås motsatsen. du kan få en hov att bli trång på sikt om de hela tiden överarbetar en häst med raka hovväggar. då blir inte den bredaste delen där den ska vara. Man hämmar hoven.

Tack för hjälpen med ett kunskapsgivande svar.

Det var 70 tal Coari, var inte med Stockholms tiden.
Att förklara hov vags påverken av raspning kan vara lite för långt förklärning för dig att gjöra här.
Kan du hänvisa mig till non studia jag kan läsa.
tack.

Sorry, missade med 10 år. Den bästa studie jag kan hänvisa till är fortbildningen och då främst block 1 och 2 som svar på din fråga.

Precis, ett samarbetet, dom hovslager är privat föratager som ta emot en praktikant, dom är inte änställt av staten.
Dom folk som du har sett där i Axval är praktikanter som ska läsa in teori och gjöra sitt grundprov i hovbeslage med inlånad häster.
Aug 20 hade dom ett gäng som var där för att gjöra sina grundprov, 6 som bliv godkänd efter 2år, 400 YH poäng.

Som jag förstå är det ingen skoning verksomhet där som vi hade i Skara klinik.

När eleverna är ute på praktik ja. Men när de är på skolan har det lärare från BYS som undervisar dom både praktiskt och teoretiskt och det är mer än bara ett praktiskt prov som utförs här i Skara.

Som sagt är dom på skolan största delen av åk 1 och det är först i åk 2 som dom är ute på praktik mer, innan det skor dom på skolan dvs ute på axvall och SoRF

När eleverna är ute på praktik ja. Men när de är på skolan har det lärare från BYS som undervisar dom både praktiskt och teoretiskt och det är mer än bara ett praktiskt prov som utförs här i Skara.

Som sagt är dom på skolan största delen av åk 1 och det är först i åk 2 som dom är ute på praktik mer, innan det skor dom på skolan dvs ute på axvall och SoRF

Jag behöva bättre bevis än från non bukiser att trav stallerna släppa sina tävlings häster till ny intagen eliv för att häcka på deras hästernas fotterna!

Haha, vem släppte till sina hästar för elever att hacka på under din tid då???
Du som vet allt kanske också vet att det finns en travskola också, på Axevalla.

Varför ringer du inte till hovlagarskolan och frågar som jag föreslagit?
Så får du svar direkt! Om du nu är intresserad av det....?

Jag behöva bättre bevis än från non bukiser att trav stallerna släppa sina tävlings häster till ny intagen eliv för att häcka på deras hästernas fotterna!

Bevis för vad?
Jag pluggar själv på SLU och träffar många av hovslagarstudenterna så det jag skriver här är sånt dom berättar åt mig om sin utbildning, vad är det du vill ha bevis på?
Så upprepar jag; eleverna BÖRJAR INTE på levande hästar utan på dödben.

Som sagt tidigare finns det ett samarbete mellan BYS-hovslagarskola, travskolan på axvall och ridskolan här i Skara. Om några travtränade uppstallade på/i närheten av Axvalla låter eleverna sko sina hästar vet jag inte, det får du får ringa fråga dom :grin:

Tack för hjälpen med ett kunskapsgivande svar.

Men hallå ni båda två - påståendet handlade om att det hade betydelse för utväxten åt vilket håll man raspar av utflytningen, inte om huruvida utflytningen skulle raspas bort eller inte. Coari, du påstod att om man inte raspar i samma riktning som hornrören stör man utväxten och det tillsammans med andra av dina kommentarer tolkar jag som att du motsätter dig att man raspar av utflytningen med raspen vänd tvärs över hornrören, alltså parallellt med sulan. Det är vad min fråga handlade om - jag är väl medveten om att utflytningar drar iväg med hoven, det ser jag som grundläggande kunskap trots att jag inte är hovslagare.

jag kan förvisso inte tala om hur det är nu, men när jag gick min utbildning så var vi i ett travstall och verkade hästar (det var nog mest avelsston do, tror jag) i början av kursen och vi gjorde vårt slutprov på deras starthästar.

Vi åkt utt till Axval på studia besök till smidjan (som är nu är vad du kalla för skolan) och för att studera då tidens travhäster....vi rörd aldrig deras häster.
Dom häster vi verkad och sko var privat häster utt i Skara land som skolan hade fixet främ åt eliverna, och sen var det dom häster som kom in till kliniken för sjukbeslag.
Slutprov hade vi Skaras ridklubb som kom in med häster.

Ett av änledning för den "Praktikant Verksomhet" som finns nu var att det fanns ingen häster för den gamle skolen att få tag på till sina eliv.

jag kan förvisso inte tala om hur det är nu, men när jag gick min utbildning så var vi i ett travstall och verkade hästar (det var nog mest avelsston do, tror jag) i början av kursen och vi gjorde vårt slutprov på deras starthästar.

Om jag minns hade vi några privat travstall där vi var verksom.
Hade du ditt slutprov in på Axval eller på det gamle skolan?

Jag såg vårt gamle död hov bank där vi häckad och sko död hover var i Axval.

Inte hunden eller mamman eller pappan.
Men hästen var ju ett exempel på att tappade skor inte hade med storleken på skorna att göra utan med att hästen hade ont i ryggen att göra.

Kan du inte se relevansen i det som exempel?

Att en tappad sko inte till 100% säkerhet är hovslagarens fel det kan jag absolut se relevansen i.

Jag brukar heller aldrig påstå det, jag brukar inte bli arg och skrika, vad fan har du gjort!

Jag brukar lugnt och stilla påtala problemet och sedan ge relevant hovslagare utrymme att ge sin syn på det hela.

En hovslagare är som en häst ungefär, dom vill gärna kolla var gränserna går, hur mycket kan dom provocera en innan man blir arg, man får vara tålmodig och ha förståelse också för att dom kan ha blivit illa behandlade av andra hästägare.

Vi åkt utt till Axval på studia besök till smidjan (som är nu är vad du kalla för skolan) och för att studera då tidens travhäster....vi rörd aldrig deras häster.
Dom häster vi verkad och sko var privat häster utt i Skara land som skolan hade fixet främ åt eliverna, och sen var det dom häster som kom in till kliniken för sjukbeslag.
Slutprov hade vi Skaras ridklubb som kom in med häster.

Ett av änledning för den "Praktikant Verksomhet" som finns nu var att det fanns ingen häster för den gamle skolen att få tag på till sina eliv.

Just det, min poäng är att oavsett vem som äger hästarna så var både ni och dagens elever tvugna att "hacka på deras fötter".
Vad spelar det för roll för utbildningen och eleverna vem som äger hästarna???
Skara är ett lärocentrum vad gäller häst. Självklart underlättar det alla utbildningar att dom kan ha ett samarbete, tex ridskolan-travskolan-hovlagarskolan-de övriga utbildningarna.
Jag har gått utbildning på BYS/SLU i Skara och sett hovlagareleverna flera gånger i veckan under en lång tid.
Hur ofta har du varit där och tittat på deras verksamhet i modern tid?

Om jag förstår dig rätt så är du övertygad om att dagens elever på hovslagarskolan inte lär sig på riktiga hästar, och svaret på det är att du har fel.
Dom får lära sig på riktiga hästar precis som förr.
Hur skulle dom annars kunna lära sig???

Som sagt tidigare finns det ett samarbete mellan BYS-hovslagarskola, travskolan på axvall och ridskolan här i Skara. Om några travtränade uppstallade på/i närheten av Axvalla låter eleverna sko sina hästar vet jag inte, det får du får ringa fråga dom :grin:

Det är helt rätt som du skriver och i slutprovet ska eleven uppvisa en godkänd skoning på en ridskolehäst och en skoning på en travare. Travarskoningen utförs på axvalla och min elev som slutförde sin grundutbildning i år fick i alla fall sko en vävlingstravare.

Varför man fortfarande envisas med att ha med en travare i proven har jag aldrig fattat eftersom det inte går att utföra en fysiologisk skoning på dom.

Så upprepar jag; eleverna BÖRJAR INTE på levande hästar utan på dödben.

Ironiskt nog så är det precis så som det förhåller sig.

Dom nya eleverna tar vid där den senaste exeminationen avslutade.:crazy:

Trav e trav som någon så fyndigt noterade.:cool:

Att en tappad sko inte till 100% säkerhet är hovslagarens fel det kan jag absolut se relevansen i.

Jag brukar heller aldrig påstå det, jag brukar inte bli arg och skrika, vad fan har du gjort!

Jag brukar lugnt och stilla påtala problemet och sedan ge relevant hovslagare utrymme att ge sin syn på det hela.

En hovslagare är som en häst ungefär, dom vill gärna kolla var gränserna går, hur mycket kan dom provocera en innan man blir arg, man får vara tålmodig och ha förståelse också för att dom kan ha blivit illa behandlade av andra hästägare.

Jag tycker det snarare lyser igenom hur mkt du själv kan provocera innan hästen anser att gränsen är nådd.

Tyvärr är aldeles för många av dagens hästar alldeles för tålmodiga och många hästägare uppvisa bristande förståelse för hur illa många gånger dom tänjer på hästens tålamod.

Här kan du ta del av en äkta norge historia. Sits och sadel kan ge hästen ryggont

Länk: http://www.horseconnexion.org/?subp...assning-av-sadeln-och-ryttarens-sits-2908.htm

Källa: Horse Connexion.org

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 582
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 631
Senast: Amha
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 051
Senast: Boj
·
Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 315
Senast: juvelen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka