Mode inom hovslageri

Sv: Mode inom hovslageri

550463_3980515391168_1620006835_n.jpg

Här är en modell som jag menar...

Jag skulle vilja se lite mera av själva benaxeln, gärna minst upp till carpus för att få en lite mera helhetsbild.

Det jag inte gillar när det gäller själva hoven är hur man har bearbetat själva hovväggen, eller rättare sagt inte bearbetat hela hovväggene utan bara en brysk brytning nedanför nitarna. Påminner om en klassisk bonnaraspning och att rikta hoven efter skon i stället för att först bearbeta hoven och sedan rikta skon efter vägghornet.

Det här handlar inte om missnöje, utan mer en fråga om dagens tänk....
har jag sagt något annat?

Jag var kanske otydlig med vad jag menade. Det jag menade var att om en häst har ganska raka kotor, som det ser ut som på fotot som visas här, så är det naturligt om den också har en rak hov och kanske en kort tå, för en bra benaxel. Det hade varit bättre med ett exempel på en häst med avkortade tår till en mindre upprätad kota, för att visa exempel på "dagens tänk".

Sen, vad gäller din kommentar i nästa inlägg, så finns det ju olika sätt att se på sake hur man raspar hovarna. Jag tycker inte heller att alla sätt är "lika bra", men jag har lärt mig att inte förkasta andras sätt att tänka - vad är det som säger att just "mitt sätt" är det rätta? Det viktiga är att det finns en tanke bakom det man gör och att hästen mår bra av det.

Eller så fanns det en orsak till det, typ en gammal ankfot som stack ut.
Det vet ju inte vi.

Jag tycker att formen är svår att se på ett foto sådär litet uppifrån.
Kanske är hovväggens profil helt rak nu efter denna raspning?

Jag skulle vilja se lite mera av själva benaxeln, gärna minst upp till carpus för att få en lite mera helhetsbild.

Det jag inte gillar när det gäller själva hoven är hur man har bearbetat själva hovväggen, eller rättare sagt inte bearbetat hela hovväggene utan bara en brysk brytning nedanför nitarna. Påminner om en klassisk bonnaraspning och att rikta hoven efter skon i stället för att först bearbeta hoven och sedan rikta skon efter vägghornet.

Kan vara rätt tjock hornväg, dom gamle som hål är säkert där den vit linja låg.
Lite för mycket raspning övanför tåkappan.
Som du säjer vill se hela benen....helst hela hästen för att se om hoven är i proportion till kroppen.
Vill heller se ett bondraspning an att hela hoven är sonder raspet.

Är det sulor på bägge foter??

Du missade att orsaken till att hästen tappade skon var att hästen hade ont i ryggen.
Det hade inte med hovslagaren att göra alls.

Om man inte läser det som står så blir det missförstånd.

Nej, egentligen så gjorde jag inte det, men jag såg att det var avsiktligt formulerat så att det skulle missförstås.

Men om hennes hovslagare eller häst eller hund eller mamma eller pappa hade ont i ryggen det kanske inte har så där jättehög relevans för mig.

En orsak till att en häst kan tappa en sko kanske, en vild gissning från min sida sedan kanske är att det finns ett antal "fel" som kan göras i samband med själva skoningen, som kanske i de flesta fall, är orsaker till att hästar tappar sina skor. Jag kan också gissa på att hur man hanterar sin häst spelar en större roll. Man har ju sett exempel på hur man har kommit med häst och sulkey, och i kolsvart mörker, travat iväg längs en stenig och gropig väg som man inte alls är bekant med.

Sen så vet jag inte varför ni tjatar på mig om detta, för jag har inte tagit upp någon problemtik om tappade skor. Tråden här handlade ju om vad man skulle ha för storlek på skorna i förhållande till hästens hovar. Och det var det jag tog upp, att det var svårt att veta vad man skulle ha för storlek. En gång hade jag nog köpt hem så jag hade säkert 4-5 olika storlekar tillgängliga! Och det var ingen som var riktigt bra! Men det var en annan hovslagare då.

Den här första hovslagaren som jag pratade om blev jag rekommenderad av en annan hästägare som hade haft honom, jag frågade och hon sa att han var jättebra. Nu kände jag ju inte henne men jag litade på henne i någon mån för jag trodde inte att hon medvetet skulle vilja lura mig, det skulle ju inte ha sett bra ut för henne själv. Jag tror inte att hon hade vågat säga så om han inte hade varit okej. Han var ju inte bara okej, utan jättebra, så sa hon.

Senast ändrad:

Men om hennes hovslagare eller häst eller hund eller mamma eller pappa hade ont i ryggen det kanske inte har så där jättehög relevans för mig.

Inte hunden eller mamman eller pappan.
Men hästen var ju ett exempel på att tappade skor inte hade med storleken på skorna att göra utan med att hästen hade ont i ryggen att göra.

Kan du inte se relevansen i det som exempel?

550463_3980515391168_1620006835_n.jpg

Här är en modell som jag menar...
Jag tycker att det ser ovanligt bra ut av vad man kan se av den enda bilden.

Bonnaraspning för mig är när man raspat in tån där en kant uppstår. Raspat mot hornrörens riktning o inte som här- längs med.
Här ser man väl att tåväggen ser rak ut o att det utfört innan skon sattes på- inga raspade nitar. Hästen kanske har tendens till plattfothet. Skulle ha varit intressant att se före-bild.

När tåväggen är hårt raspad o hästen ändå är låg i trakten eller lång o liggande med en kort sko. är det fenomenet som jag syftar på i mitt gnäll. Där trakten t o m är smalare än vid kronranden- ingen flex utåt. Negativ hovmekanism.

Du skrev.

Trots tillgången på kunskapen hos många hovslagare så har jag fått anstränga mig mycket för att få rätta storleken på skorna. Till sist fick jag beskedet att jag skulle få välja mellan för stora skor som blev avtrampade, eller för små skor vilket var ohälsosamt. Då börjar man nästan att gråta.

Jag svarade dig.

Då måste man titta på grundproblemet som inte behöver beror på skorna, varför trampar din häst av sig skorna? Ofta beror detta på olika faktorer, obalans i hästen, fysiska problem, kan ryttaren själv ha problem, osv.

Du svarade godda yxskaft.

Nej, han var inte intresserad. En sådan hovslagare borde ju vara död.

Mitt svar som inte går att missförstås om man läser ordentligt, så framgår det tydligt att hästen hade ryggproblem och inte hovslagaren.

Fast det här är något du måste ta tag i, nog för att hovvården är enormt viktigt men ibland syns resultatet av hästens felaktiga belastning när den ska verkas/skos om men behöver inte innebära att problemet går att lösa med enbart verkningen/skoningen.

Jag hade en häst som slet av sig sin vänstra framsko flera gånger efter varann, inte ok alltså. I det läget skulle man kunna ha gjort det lätt för sig och skyllt på hovis, nu så hade han problem i ryggen och därigenom kom resultatet i form av tappsko. När det åtgärdades så försvann problemet med tappskon också.

Som sagt du hade inte läst.

Men du ska veta hur den där hovisen började att uppföra sig mer och mer konstigt. Men han var ju inte så erfaren heller, jag vet inte var han kom ifrån, kanske hade han ont i ryggen men det sa han då aldrig.

Jo du tog själv upp problematiken tappade skor, och på det har jag svarat dig. Att hästar tappar skor beror på många olika faktorer ja, man måste även se till sin egen inblandning som du mycket riktigt nämner. Man kan inte alltid skylla ifrån sig, även om livet blivit mycket lättare så.

Det du kalla för "skolen" är lägt utt i Axval och kan inte kalla sig för "skolan" i den bimarkelset av en skola.
Den är ansätt som ett intaggnings provmotagning, diversa terori kurser och slutprovanläggning.
Som jag har förståt, det finns vissa eget hovslager som donera tiden till den Skara verksomhet.
Den civil hovslagerskolan som jag gick till och hade funnits sedan 1600tal. där man var fäst boenda och där man smide och sko häster med tillgång till terori, vetrenär och klinik finns inte.

BYS har stora delar av sin praktiska skolgång ute på axvall. Det är först i tvåan som eleverna börjar vara ute riktigt mycket på praktik, men fram tills dess är dom nästan hela tiden i Skara och håller även till på SLU campus. Det som sker på skolan är inte bara antagningsprov eller teori utan dom smider och skor hästar fortfarande..

Ja, varje gång jag har varit där (Axvall) har det stått hästar inne och elever som skott.
Och min hovis har haft med sig elever ute på fält massor av gånger.

Självklart får dom sko riktiga hästar :grin:

Precis, så är det. Eleverna får ju börja på döben men går över på levande hästar så småningom. Dom åker ju även ut till ridskolan här i stan och skor hästarna där

Eller så fanns det en orsak till det, typ en gammal ankfot som stack ut.
Det vet ju inte vi.

Nej det har du rätt i att vi inte vet. Vad man däremot nu har vetskap om är att man aldrig ska bonnaraspa så som här uppvisas eftersom det leder till en felaktig brytning av hornrörens tillväxt. Man ska bearbeta hela hovens vägghorn i hornrörens riktning och vad är problemet met att rikta skon efter en före bearbetad hov i symetri?

Jag tycker att det ser ovanligt bra ut av vad man kan se av den enda bilden.

Bonnaraspning för mig är när man raspat in tån där en kant uppstår. Raspat mot hornrörens riktning o inte som här- längs med.
Här ser man väl att tåväggen ser rak ut o att det utfört innan skon sattes på- inga raspade nitar. Hästen kanske har tendens till plattfothet. Skulle ha varit intressant att se före-bild.

När tåväggen är hårt raspad o hästen ändå är låg i trakten eller lång o liggande med en kort sko. är det fenomenet som jag syftar på i mitt gnäll. Där trakten t o m är smalare än vid kronranden- ingen flex utåt. Negativ hovmekanism.

Det slog mig oxå Axel, en bild innan skon sätts på kan ger en del förklarning, men det kan vara svor för en kund att avbrytta ett pågåenda arbetet för att ta bilder.
Sulor? vinter skoning? tunn sulor?

Coari:
Raspning med eller mot hornrörs riktning på den nedanför som ränden gjöra värken från eller till tycka jag.

Senast ändrad:

Ja, varje gång jag har varit där (Axvall) har det stått hästar inne och elever som skott.
Och min hovis har haft med sig elever ute på fält massor av gånger.

Självklart får dom sko riktiga hästar :grin:

Med allt vad det har "ledat till" för den enskilda individens välbefinnande.

Men va fan,, det är ju billigt att få hästen elevskodd!!!

Och som jag nämde i en annan tråd,, det som inte dödar det härdar.;)

Precis, så är det. Eleverna får ju börja på döben men går över på levande hästar så småningom. Dom åker ju även ut till ridskolan här i stan och skor hästarna där

Om jag inte missminner mig helt så är jag ganska säker på att Svenska Hovslagarföreningen hade sitt årsmöte i skara för 2-3 år sedan å vi under en dag besökte en ridskola där vi hade sko tävlingar och smidestävlingar mm..

Jag vet oxå hur extremt viktigt det är främst för en ridskolehäst att inte verksamheten drabbas av långvarigt stillestånd, enbart beroende på hovvården.

När snålheten bedrar visheten så är det enbart den enskilda individen som i slutändan blir lidande.

Coari:
Raspning med eller mot hornrörs riktning på den nedanför som ränden gjöra värken från eller till tycka jag.

Jg respekterar din åsikt eftersom den är helt i linje med skaras utbildningsnivå på 1960 talet.

Om vi ser det på sikt och hur vi vill förändra vägghornets framtida tillväxt och vinkel så vet jag att det har en förbannat stor avgörande betydelse.

Nog om det åter till hur många kappor som är på modet.

Med allt vad det har "ledat till" för den enskilda individens välbefinnande.

Men va fan,, det är ju billigt att få hästen elevskodd!!!

Och som jag nämde i en annan tråd,, det som inte dödar det härdar.;)

Eh...vad menar du???

Jag har faktiskt ingen aning om vilka eller vems hästar det är dom skor, vet bara att det är levande riktiga hästar av kött och blod med ett hjärta som slår. Som jag har förstått det så samverkar ridskolan, travskolan och hovslagarutbildningen och det är väl jättebra. (eller???)
NÅGONS hästar måste ju alla som ska bli hovslagare sko och verka under sin utbildning, eller hur menar du att det ska fungera???

Om du syftar på mina egna hästar (???) så är det min hovslagare som sköter dom. Han har ibland elever med sig som gärna får verka mina avelsston under hans överinseende, han ser till att arbetet blir till fullo godkänt, inga hästar "härdas" och jag betalar fullpris.

Jag fattar egentligen inte vad du menar med ditt inlägg, förtydliga tack.

På vilket sätt skulle tillväxten hämmas eller påverkas av vilket håll hoven raspas längst ner, så länge resten av verkningen är densamma? Det är ju inte nertill hoven växer?

Jag förstår inte heller vad du menar med dina inlägg :confused: Det är ju inte så att eleverna skeppas ut till trav/ridskolan första dagen för att börja verka och sko levande hästar

Som Wrangler skriver är det ett samarbete mellan BYS, travskolan och ridskolan och givetvis är lärarna med eleverna när det skor

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 582
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 631
Senast: Amha
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 051
Senast: Boj
·
Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 315
Senast: juvelen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka