Sv: Mode inom hovslageri
Se ok ut.
Är du nojd?
Se ok ut.
Är du nojd?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
![]()
Här är en modell som jag menar...
har jag sagt något annat?Det här handlar inte om missnöje, utan mer en fråga om dagens tänk....
Jag skulle vilja se lite mera av själva benaxeln, gärna minst upp till carpus för att få en lite mera helhetsbild.
Det jag inte gillar när det gäller själva hoven är hur man har bearbetat själva hovväggen, eller rättare sagt inte bearbetat hela hovväggene utan bara en brysk brytning nedanför nitarna. Påminner om en klassisk bonnaraspning och att rikta hoven efter skon i stället för att först bearbeta hoven och sedan rikta skon efter vägghornet.
Du missade att orsaken till att hästen tappade skon var att hästen hade ont i ryggen.
Det hade inte med hovslagaren att göra alls.
Om man inte läser det som står så blir det missförstånd.
Men om hennes hovslagare eller häst eller hund eller mamma eller pappa hade ont i ryggen det kanske inte har så där jättehög relevans för mig.
Jag tycker att det ser ovanligt bra ut av vad man kan se av den enda bilden.![]()
Här är en modell som jag menar...
Trots tillgången på kunskapen hos många hovslagare så har jag fått anstränga mig mycket för att få rätta storleken på skorna. Till sist fick jag beskedet att jag skulle få välja mellan för stora skor som blev avtrampade, eller för små skor vilket var ohälsosamt. Då börjar man nästan att gråta.
Då måste man titta på grundproblemet som inte behöver beror på skorna, varför trampar din häst av sig skorna? Ofta beror detta på olika faktorer, obalans i hästen, fysiska problem, kan ryttaren själv ha problem, osv.
Nej, han var inte intresserad. En sådan hovslagare borde ju vara död.
Fast det här är något du måste ta tag i, nog för att hovvården är enormt viktigt men ibland syns resultatet av hästens felaktiga belastning när den ska verkas/skos om men behöver inte innebära att problemet går att lösa med enbart verkningen/skoningen.
Jag hade en häst som slet av sig sin vänstra framsko flera gånger efter varann, inte ok alltså. I det läget skulle man kunna ha gjort det lätt för sig och skyllt på hovis, nu så hade han problem i ryggen och därigenom kom resultatet i form av tappsko. När det åtgärdades så försvann problemet med tappskon också.
Men du ska veta hur den där hovisen började att uppföra sig mer och mer konstigt. Men han var ju inte så erfaren heller, jag vet inte var han kom ifrån, kanske hade han ont i ryggen men det sa han då aldrig.
Det du kalla för "skolen" är lägt utt i Axval och kan inte kalla sig för "skolan" i den bimarkelset av en skola.
Den är ansätt som ett intaggnings provmotagning, diversa terori kurser och slutprovanläggning.
Som jag har förståt, det finns vissa eget hovslager som donera tiden till den Skara verksomhet.
Den civil hovslagerskolan som jag gick till och hade funnits sedan 1600tal. där man var fäst boenda och där man smide och sko häster med tillgång till terori, vetrenär och klinik finns inte.
Eller så fanns det en orsak till det, typ en gammal ankfot som stack ut.
Det vet ju inte vi.
Jag tycker att det ser ovanligt bra ut av vad man kan se av den enda bilden.
Bonnaraspning för mig är när man raspat in tån där en kant uppstår. Raspat mot hornrörens riktning o inte som här- längs med.
Här ser man väl att tåväggen ser rak ut o att det utfört innan skon sattes på- inga raspade nitar. Hästen kanske har tendens till plattfothet. Skulle ha varit intressant att se före-bild.
När tåväggen är hårt raspad o hästen ändå är låg i trakten eller lång o liggande med en kort sko. är det fenomenet som jag syftar på i mitt gnäll. Där trakten t o m är smalare än vid kronranden- ingen flex utåt. Negativ hovmekanism.
Ja, varje gång jag har varit där (Axvall) har det stått hästar inne och elever som skott.
Och min hovis har haft med sig elever ute på fält massor av gånger.
Självklart får dom sko riktiga hästar![]()
Precis, så är det. Eleverna får ju börja på döben men går över på levande hästar så småningom. Dom åker ju även ut till ridskolan här i stan och skor hästarna där
Coari:
Raspning med eller mot hornrörs riktning på den nedanför som ränden gjöra värken från eller till tycka jag.
Med allt vad det har "ledat till" för den enskilda individens välbefinnande.
Men va fan,, det är ju billigt att få hästen elevskodd!!!
Och som jag nämde i en annan tråd,, det som inte dödar det härdar.![]()