Mode inom hovslageri

Chex

Trådstartare
Ja jag undrar lite om det nu är mode att sko ner hästarna i storlek på alla fötter, och kapa tår för bättre överrullning till det yttersta. Är det skonsammare mot hästen, eller är det tvärsom?
Jag blir osäker på den här metoden som mer och mer används runt om där jag bor och man ser nu hästar som blir tassiga i stegen och ömma av den här sortens skoning.
Är jag ute och cyklar? Jag är mer för fina, fötter i rätt storlek, som ger så naturlig storlek som möjligt utan att vara överväxta... men jag kanske har fel? Är det någon mer som reagerat på det här heller är jag den enda? :confused:

Sv: Mode inom hovslageri

Jag förstår vad du menar men det vore ändå bra om du kunde lägga in några bilder så man även ser hur denna mode skoning är gjord. Det finns en risk som med allt annat mode att några missuppfattar själva poängen och överreagerar.

Håller för övrigt helt med dig och blir alltid lika förundrad över när den som utfört arbetet inte ser att hästen går sämmre efter skoning än innan men hästägarna har full koll på det.

Skrämmande utveckling har det blivit och jag förstår inte riktigt vad som gått fel i dagens grundutbildningar.

En fysiologisk skoning innebär att hoven verkas i balance och vägghornet bearbetas utifrån själva hovledens centrum så att den fria överrullningen är så fri och jämn som möjligt i både tå/tåsidodel och sidodel.

Många ggr behöver dagens framavlade hästar ett ökat understöd i hovens bakre del så ett ökat understöd från en sko med en storlek större är ofta att föredra. För små skor leder oxå till försämrad hovmekanism men färre tappskor

Ja ska ta en bild i morgon på ett objekt =)

Att de flesta "moderna" hästar idag behöver mer traktstöd med hjälp av större skor är jag helt med på. Jag har sett många hästfötter som har fått växt sig för långa i tån, trakter som blir understuckna, och tunna hovväggar på både inner och yttersida så framfötterna blir mer av oval form än rund. Trakterna brukar också vara förträngda... morr....

Men det här handlar mer om stympning, och ja tappskor är ju inte det första som händer. Dock så räcker skon till för att dölja trakthörnet, men ger ingen mer suport för hoven annars.

Ska komma ihåg att lägga upp en bild här i morgon =)

En sak som jag noterat på senare tid är att det blivit mycket vanligare med skor som har sidokappor, det var väldigt ovanligt förut (eller iaf så såg jag det sällan).

Det är den vita linjä och 10mm trakt stöd som bestämma sko storlik igenom man vill inte spika innanför den och trakten måst har den stöd för att arbete tillfredställenda.
Ett bra hov med tjock hornvägg kan man som vi säjer "lägga utt skon för att gå upp i en storlik som vi försöka att gjöra med en del quarter häster som bruka har valdig smal foter.

Man vill titta på hela hästen och få en bild av den hov som ska bär upp det hela.
Lite svor att förklara....hoven ska i proportion till hästens storlik.
Känska Coari kan förklara lite bättre.

Angåenda avlånga hov med nerbruten trakt ofte berör det på det klena verkning i tå delen som vi har prata om i tidigar tråder:
Främ hoven som drabbis hårt vill vi har "mellan 45grader - 50grader!
En häst som gå tung på trakten vill man har 50gr. +. (under förasättning att hästen kan rör sig problem fritt).
Det verka som en del hovslager kör på 45gr. vid skoning, då ta det inte långt for an hovvinkeln är bruten bakåt där hästen få ett överbelästet på trakten och börja trämpa på ballar.

Jag tycker det är ungefär samma, alltså vissa ser jättefina ut, andra ser ut som om någon försökt sko ankfötter och vissa är lite halvdana. Tyvärr ser man oftare understuckna trakter och tvärtom kilometerlånga tår i stället för kortade.
Har inte sett någon trend mot mindre hovar i alla fall

Senast ändrad:

Jag tycker seriösa hovslagare faktiskt är ytterst opåverkbara i fråga om mode trender utan följer vettigt tänk utan att fastna i utvecklingen .däremot finns set många hästägare som vill haka på trender hit och dit .

Trots tillgången på kunskapen hos många hovslagare så har jag fått anstränga mig mycket för att få rätta storleken på skorna. Till sist fick jag beskedet att jag skulle få välja mellan för stora skor som blev avtrampade, eller för små skor vilket var ohälsosamt. Då börjar man nästan att gråta.

Då måste man titta på grundproblemet som inte behöver beror på skorna, varför trampar din häst av sig skorna? Ofta beror detta på olika faktorer, obalans i hästen, fysiska problem, kan ryttaren själv ha problem, osv.

Trots tillgången på kunskapen hos många hovslagare så har jag fått anstränga mig mycket för att få rätta storleken på skorna. Till sist fick jag beskedet att jag skulle få välja mellan för stora skor som blev avtrampade, eller för små skor vilket var ohälsosamt. Då börjar man nästan att gråta.

Ingen diskussion med hovslager om barefot som ett alternativ?

Det verkar helt klart gå mode i verkning. Tyvärr. För ett par år sedan fick jag leta ersättare då min hovslagare opererats. Fick tag på en och han verkade hästen så hon såg ut som kalle Anka. Jättelåga trakter och långa tår. Hästen snubblade och rörde sig inte bra. Ringde då min gamla hovslagare och frågade vem man skulle ringa för att få normal verkning och han sade att det är väldigt svårt för att alla verkar så här just nu. Som tur var blev min hovis bra rätt snabbt efter sin operation. Hon reagerade starkt på hur min häst såg ut ifötterna och berättade att några av hennes kunder med hästar som haft utläkta senskador, nu hade fått problem i senorna igen efter sådan verkning. På din beskrivning låter det som om modet vänt åt helt andra hållet. Det är lika illa vilket som.
Att det öht går mode i en sån sak som verkning av hovar är bedrövligt.

Jag tro det rör sig om JV decentrilised hovlager utbildnings policy. Sen nerläggning av hovslager skolen i Skara har hovslageri kommit in på ett konstig uttvekling där hovvård har blivit ett teoretisk verksomhet och inte den praktiska där man ska gjöra hästen brukbar.

Åh vad jag är tacksam över att jag har min underbara, duktiga hovslagare! :love:Har haft honom i 10 år, och är sååå nöjd.
Skulle bli tokig om han lägger av och jag var tvungen att leta ny, speciellt när man hör era versioner av hur "nyare" hovslagare skor och verkar.

Nej, han var inte intresserad. En sådan hovslagare borde ju vara död.

Fast det här är något du måste ta tag i, nog för att hovvården är enormt viktigt men ibland syns resultatet av hästens felaktiga belastning när den ska verkas/skos om men behöver inte innebära att problemet går att lösa med enbart verkningen/skoningen.

Jag hade en häst som slet av sig sin vänstra framsko flera gånger efter varann, inte ok alltså. I det läget skulle man kunna ha gjort det lätt för sig och skyllt på hovis, nu så hade han problem i ryggen och därigenom kom resultatet i form av tappsko. När det åtgärdades så försvann problemet med tappskon också.

Men du ska veta hur den där hovisen började att uppföra sig mer och mer konstigt. Men han var ju inte så erfaren heller, jag vet inte var han kom ifrån, kanske hade han ont i ryggen men det sa han då aldrig.

Men du ska veta hur den där hovisen började att uppföra sig mer och mer konstigt. Men han var ju inte så erfaren heller, jag vet inte var han kom ifrån, kanske hade han ont i ryggen men det sa han då aldrig.

Fast nu var det hästen som hade ryggproblem, det är dags att se lite längre än näsan räcker.;)

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 582
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 631
Senast: Amha
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 051
Senast: Boj
·
Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 315
Senast: juvelen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka