Sv: Mockning
Vad använder ni för något att mocka med?GREP
Vad står din häst på för strö? Varmblodet har torv för hon är dammkänslig och nordsvensken har halm och spån för han går och rotar i torven och halm har han för att han är otroligt lättfödd och måste ha lite extra att tugga på
Står din häst i spilta eller box? Båda har boxar
Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst? Ca tio minuter till båda, Nsv har "BÄDD" där jag mockar ut kisset varannan vecka, då tar det nog 30 minuter (sen lägger jag det rena gamla spånet undest och fyller på med en massa rent spån och halm.
Hur ofta fyller ni på strö? Varannan vecka åt nordisen med påfyllning av halm kanske varannan dag ungefär. Varmblodet får kanske var tredje dag.
Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Eller hur gör ni? Se ovan, varmblodet kör jag lite olika mede, ibland har hon snurrat runt som bara den då blir det mycket att mocka ut och ibland har hon inte kissat och ibland har hon kissat jättenycket.
jag vill veta allt om hur ni mockar, så kan man få lite tips på hur det kan gå lättare
Min mockning underlättades avsevärt när jag började med min bädd. Det håller sig renare mot hästen och det luktar inget alls från bädden (tycker att när man mockar ut kisset varje dag så blir det alltid lite i det rena spånet som luktar lite sen), jag tycker det är helt super. Bara att ta ut bajsarna sen när man har gott om tid stormockar man. Andra tips är att ha en stor och lätt skottkärra, ha hästarna ute så mycket som möjligt (vilket ju också hästarna mår bättre av) mocka på morgonen om man kan så stallet hinner vädras ut ordentligt och ev damm från strö försvinner, om man har hästen tilsammans med andra hästägare kanske man kan komma överens att hjälpas åt, så Lisa mockar Bruntes och Svartens box och nästa dag mockar du boxarna, rätt skönt om man har dagar då men har ont om tid men mer tid andra.