T

Tebazz

Vet ej om detta är rätt forum för denna tråd, så moderator får gärna flytta den o den ligger fel.

Mina frågor till er är:
Vad använder ni för något att mocka med?
Vad står din häst på för strö?
Står din häst i spilta eller box?
Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst?
Hur ofta fyller ni på strö?
Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Eller hur gör ni?
jag vill veta allt om hur ni mockar, så kan man få lite tips på hur det kan gå lättare ;)

Sv: Mockning

Vad använder ni för något att mocka med? en hederlig vanlig grep =)
Vad står din häst på för strö? spånflis
Står din häst i spilta eller box? box
Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst? min häst är otroligt renlig så det tar väl cirka 15 min.
Hur ofta fyller ni på strö? två gånger i veckan, ½halv bal varje gång.
Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Eller hur gör ni? jag mockar ut NÄSTAN allt. hon dregglar ut en massa betfor och vatten precis under vattenkoppen, det får ligga kvar. Sedan så rör jag inte spånet där hon inte skiter/pissar. så det är ganska packat.

Vad använder ni för något att mocka med? En vanlig grep
Vad står din häst på för strö? Torv
Står din häst i spilta eller box? Box
Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst? 10 -30 min beroende på vilken av hästarnas box
Hur ofta fyller ni på strö? ca 2 ggr i veckan
Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Eller hur gör ni? Jag mockar ut precis allt som är blött eller skitigt. Bara rent torv kvar i boxen

Grep.

Torvmix

Box

Ca 10 minuter

Var tredje dag ca 1/3 dels bal fn, men det beror på att underlaget ute är blött och lerigt så jag vill att hästen hela tiden ska ha torrt i sin box. Förmodligen kommer rutinen att ändras om underlaget blir bättre.

Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Eller hur gör ni?

Alla kissfläckar lyfter jag bort som är synliga, inte ner till golvet dock eftersom han står på bädd. Men ytan och lite till åker, sen strör jag på av torrare torv under tiden som jag mockar.

Mina frågor till er är:
Vad använder ni för något att mocka med? Grep och skyffel, sopkvast
Vad står din häst på för strö? halm
Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst? 15-20 min, har nu full skötsel, så jag mockar inte:angel:
Hur ofta fyller ni på strö? varje dag ungefär, stallet har rundbalat halm.
Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Eller hur gör ni? Mockar ut allt blött och alla skitar, sopar golvet, strör med den gamla halmen i botten, nytt ovanpå. Inget under krubba och vattenkopp, han slaskar så. Under krubban ligger höet.
jag vill veta allt om hur ni mockar, så kan man få lite tips på hur det kan gå lättare

En grep, som går uppbak, så man kan skaka ur ströet lättare.
Spån
Stor box
Oj, vad fort det går för alla. Min hästs box tar typ en halvtimma, för han har inte lärt sig att lägga allt på ett ställe, utan går gärna runt i det, rullar sig och sover i det :crazy:
En gång i veckan, eller mer beroende på hur mycket han har kissat, då en spånbal.
Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och bli jord? Eller hur gör ni?
Jag tar först ut allt kiss, sen alla synliga högar. Sen tar jag upp allt och slänger i en hög, så alla gömda pluttar åker fram. Sen strör jag ut det jämnt och fint över hela boxen. :smirk:

Är avundsjuk på dig som har en renlig häst.
Min går runt så mycket i sin box, skiter när han blir nödig (överallt) och sen rullar hans sig och sover ner. vilket gör att de är omöjligt att hitta alla små skitar som smyger runt.
Finns en häst i stallet som lägger allt på ett ställe. Mycket bra, tar ca 10min att mocka. Dock blir det väldigt tungt att bära till skottkärran.

Nu står min häst helinackorderad, men dom sköter mockningen precis som jag gjorde innan :-)

Spångrep, eller vad det kallas...

Spån från en brädgård, alltså lite olika former på spånet. Ibland stora, ibland lite mindre. Men bra fungerar det!

Han står i en box.

Han skiter mest på samma ställe så man slipper leta runt i hela boxen. Max 10 minuter!

Varannan, var tredje dag... Innan det börjar minska för mycket.

Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord?
Vi mockar ut allt som är blött, jord har vi i skogen utanför!*hihi*:rofl:

Vanlig spångrep

Spån

Boc

20min

2 gången i veckan, 3 kärror med 145L löst spån

Allt blött och all skit mockas ut, är ganska petig :p

haha, det låter som mig. vill inte att han ska ha en smutsig box :P

Vad använder ni för något att mocka med?GREP

Vad står din häst på för strö? Varmblodet har torv för hon är dammkänslig och nordsvensken har halm och spån för han går och rotar i torven och halm har han för att han är otroligt lättfödd och måste ha lite extra att tugga på

Står din häst i spilta eller box? Båda har boxar

Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst? Ca tio minuter till båda, Nsv har "BÄDD" där jag mockar ut kisset varannan vecka, då tar det nog 30 minuter (sen lägger jag det rena gamla spånet undest och fyller på med en massa rent spån och halm.
Hur ofta fyller ni på strö? Varannan vecka åt nordisen med påfyllning av halm kanske varannan dag ungefär. Varmblodet får kanske var tredje dag.
Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Eller hur gör ni? Se ovan, varmblodet kör jag lite olika mede, ibland har hon snurrat runt som bara den då blir det mycket att mocka ut och ibland har hon inte kissat och ibland har hon kissat jättenycket.
jag vill veta allt om hur ni mockar, så kan man få lite tips på hur det kan gå lättare

Min mockning underlättades avsevärt när jag började med min bädd. Det håller sig renare mot hästen och det luktar inget alls från bädden (tycker att när man mockar ut kisset varje dag så blir det alltid lite i det rena spånet som luktar lite sen), jag tycker det är helt super. Bara att ta ut bajsarna sen när man har gott om tid stormockar man. Andra tips är att ha en stor och lätt skottkärra, ha hästarna ute så mycket som möjligt (vilket ju också hästarna mår bättre av) mocka på morgonen om man kan så stallet hinner vädras ut ordentligt och ev damm från strö försvinner, om man har hästen tilsammans med andra hästägare kanske man kan komma överens att hjälpas åt, så Lisa mockar Bruntes och Svartens box och nästa dag mockar du boxarna, rätt skönt om man har dagar då men har ont om tid men mer tid andra.

Jag mockar med en vanlig grep med kanter på eftersom det är lättare att allt ligger kvar på grepen då. Jag har spån till min häst eftersom jag tyckte att torv blev alldeles för kladdigt. hon är ett sto och kissar otroligt mycket så det blir jätte blött i boxen. Nu har jag i alla fall spån. jag har box till min häst och det tar ungefär 30- minuter kanke 40 ibland. det beror på om dem stått inne under dagen, när det är dåligt väder, eller om dem vart ute under dagen. Men jag är oerhört petig n är det gäller mocknigen. Det får inte finnas kvar något i boxen, ( får ibland höra att jag är för noggran om mannu kan vara det??) jag tar ut allt blött eftersom jag tycker att det börjar lukta trots att jag använder kalk, och kalkar rätt regält. jag lägger in en ny bal hård packat spån 1 gång i veckan ibland mer om hon stått inne mycket under veckan.

Vad använder ni för något att mocka med? Grep
Vad står din häst på för strö? Spån
Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst? 15-40 min beroende på årstid och hur grisig hon är
Hur ofta fyller ni på strö? en bal i veckan
Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Vänder på nästan hela boxen varje gång, undantag framtill i boxen där inget görs

Låter som ett väldigt bra system faktiskt. men alla som har hästar i stallet jobbar på morgonen, alltså blir det väldigt svårt att ha detta system. Men det hade vart bra om det hade fungerat.
jag mockar innan jag tar in och och gör iordning min häst för ridning, sen är vi kanske ute i ca en timma. och sen får han komma in. Sen har vi jättebra ventilation i stallet, så det luktar aldrig kiss alls faktiskt. Bara när man gå tar upp det från boxen :)

Vill bara förtydliga att jag inte menade att det luktar kiss i stallet utan om man sätter näsan (nästan) mot bädden (där hästarna har den när de nanar)

haha, vad kul det lär. inget illa menat, men jag kan se det framför mig bara ;)
luktar knappt någonting i min hästs box faktiskt, bara massor av trä :p

kl

Vad använder ni för något att mocka med? En grep

Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst? allt från 40 min till en timme :angel: Pedant

Hur ofta fyller ni på strö? varje dag, en kärra torv in för varje kärra ut

Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Eller hur gör ni? tar bort det som luktar illa

jag vill veta allt om hur ni mockar, så kan man få lite tips på hur det kan gå lättare ojsan, det vet jag inte:)

Vad använder ni för något att mocka med? En vanlig grep.

Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst? 20-40 minuter beroende på hur mkt torv hon har och hur mkt hon har skitat ner.

Hur ofta fyller ni på strö? Fyller på med en ny torvbal ca var 4-5e dag.

Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Eller hur gör ni? Jag silar igenom allt och lägger det rena på en hög i mitten av boxen. Mockar bort allt bajs och piss, så hon har inte någon bädd eller så. När jag har silat igenom allt så strör jag ut det jämnt över hela boxen och lämnar en ränna längst bak.

Grep

Torv

Alla står i boxar

5-10 min. Ibland tar det 10 min att mocka två boxar:)

När det behövs...

Hur mockar ni?
Tar en grep, plockar bort de tunga skitarna(de blir ju så hårt packade) och letar upp pissestället. Snabbt o lätt...

Vad använder ni för något att mocka med? Grep
Vad står din häst på för strö? Torvmix&Spån
Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst? ca.10-20 min, beror på
Hur ofta fyller ni på strö? när som det behövs, har en riktig skitgris
Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Eller hur gör ni? först tar jag grepen, sen tar jag bort alla skithögar som syns, sen går jag igenom o "silar" o lägger all skit i skottkärran o även kisset som är ovan, han står på en fiin bädd..

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
36
· Visningar
3 113
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 481
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
827
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 011
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka