Sv: Mockning

Vad använder ni för något att mocka med? Grep, plastkratta
Vad står din häst på för strö? Spån o halm
Står din häst i spilta eller box? Box
Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst? ca 15 min
Hur ofta fyller ni på strö? var 3:e dag ca
Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Eller hur gör ni? Tar ut all bajs o kiss

Vad använder ni för något att mocka med? En vanlig spångrep
Vad står din häst på för strö? Spån
Står din häst i spilta eller box? Box
Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst? Vet inte exakt, men en 10 minuter kanske..?
Hur ofta fyller ni på strö? En halv bal varannan, var tredje dag
Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och bli jord? Eller hur gör ni? Mockar ut skithögarna och allt blött varje dag

Vad använder ni för något att mocka med?

Grep och spångrep

Vad står din häst på för strö?

Halm

Står din häst i spilta eller box?

Box

Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst?

20-25 minuter

Hur ofta fyller ni på strö?

Varje dag, rundbalad halm en sopsäck varannan dag och två sopsäckar varannan dag.

Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och bli jord? Eller hur gör ni?

Grep först, tar bort alla synliga högar, "sorterar" sen halmen. Torr halm kastas mot boxväggarna och allt blött och "nedgrävda" högar tas ut. Därefter spångrep för att "skrapa" ut resten av det blöta och sörjiga. Vid behov sopar jag golvet i boxen.

Skakar sen ner halmen som kastats upp mot väggarna med grepen och ramlar då någon "bulle" ut, så lyfter jag ut dem med spångrepen. Jämnar till "botten" rejält och strör över med fräsch halm. Jag har inte halm, ända fram till krubba och vattenhink, utan har "spillrum" där och lägger hösilaget där.

Spångrep
Torv
Utebox
Valacken 20 minuter, stoet 5 minuter
Var 7:e - 10:e dag, en bal torv/box
Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord?
Jag tar först all skit och sedan tar jag bort det synliga våta. Hästarna har bäddar

Immer

Vad använder ni för något att mocka med? spångrep
Vad står din häst på för strö? spån och halm
Står din häst i spilta eller box? box
Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst? 10min
Hur ofta fyller ni på strö? ny halm varje dag,spån typ en halv bal i veckan
Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord?mockar ut allt blött och all skit.Brukar kasta upp allt strö längst väggarna och sopa golvet i boxen,spec. där kisset har varit.

Vad använder ni för något att mocka med?Plastgrep
Vad står din häst på för strö?spån
Står din häst i spilta eller box?Box
Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst?Tja ca 15 min
Hur ofta fyller ni på strö?Beror lite på men det går ca en bal spån i veckan
Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Eller hur gör ni?Mockar ut att blött och alla högar.

Vanlig grep, blå eller röd ;).
Torv
Box
10-30 minuter på hur grisig han är och hur noga jag är. Men han är väldigt grisig så för det mesta går det på kanske 20-30 minuter.
Alldeles för ofta eftersom han grisar ner så mycket, mellan varannan och var fjärde dag.
Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Eller hur gör ni?
Tar bort all skit och allt blött som jag ser, jag gräver inte runt i boxen för att hitta det blöta, man kan kanske kalla det "halvbädd"..

Vet ej om detta är rätt forum för denna tråd, så moderator får gärna flytta den o den ligger fel.

Mina frågor till er är:
Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Eller hur gör ni?
jag vill veta allt om hur ni mockar, så kan man få lite tips på hur det kan gå lättare ;)

vanligt grep + spånkratta för att fånga bajs hihi

min häst står på halm

min häst står på box

det tar 5 min för mig att mocka min hästens box

lägg ny halm.. strö över.. varje dagar

jag mockar ut kiss och bajs men torra halm ligger kvar

Sen är det också, jag mockar faktiskt 21 boxarna om dag mån-fre. Jobbar på ridskola så för 21 boxarna brukar det ta 3-4 timmar för mig mockning, lägg ny halm och hö för eftermiddag..

Senast ändrad av en moderator:

Jag använder grep

Hästen står i box

Torvbädd med spån över

Tar 15-20 min.

Ca 2 spånbalar i månaden. Torv på den pissytan när man märker att torven är mättad( dvs inte kan dra åt sig mer piss)

Mockar rent spånet ner till torvbädden. Torvädden ser jag m.a.o som ett golv.

*En vanlig plastgrep. En "redig" grep när vi mockar ut.

*Spån

Box€

*Det är olika... En box tar ju inte många minuter att mocka, men min ena häst är gödselspridare så det kan ta ett tag ibland..

Jag strör int esjälv eftersom hon är inackorderad, men det fylls på när det behövs. Några ggr i veckan typ..

*Nu mockar vi bara ut bajset, och tar ut det blöta en gång i veckan.
För att bli jord ska det nog få ligga ett bra tag.. :p
Förut hade vi så hästarna hade bäddar och tog då ut ca två gånger om året..

Vanlig grep och spångrep.

Det är olika, brukar ha spån underst och sedan halm över, men så tar spånet kanske slut i boxen och då kan det bli att hon står på bara halm, men ibland så tar halmen slut först och då står hon på bara spån. Det är så mycket lättare att hämta spån och fylla på, så av bekvämlighetsskäl så blir det mer ofta som hon står på bara spån än bara halm.

Box.

Jättesvårt att säga, beror sig på helt hur grisig hon har varit under natten, jag är pedantisk när jag mockar så det tar nog mellan 15-30 minuter.

Ca en gång i veckan skulle jag tro, och då fyller jag på med mycket.

Hur mockar ni?
Allt som är det minsta skitigt åker ut ur boxen.

Vet ej om detta är rätt forum för denna tråd, så moderator får gärna flytta den o den ligger fel.

Mina frågor till er är:
Grep och skyffel.
Halm och spån.
Box
5 min.
Varannan dag.
Mockar ut högarna och låter resten ligga kvar. Mockar ut hela bädden efter ca 6 veckor. Sen fyller jag på med spån underst och sen ett halmlager överst.
jag vill veta allt om hur ni mockar, så kan man få lite tips på hur det kan gå lättare ;)

Jag använder mig av bädd eftersom man tjänar in mycket av både strö och tid till mockning på det viset. Om någon av hästarna skulle börja gräva i bädden eller att det luktar illa så mockas givetvis alltihop ut innan 6 veckor.

- Grep och skyffel

- Halm

- Box

- 5- 10 min

- varannan dag ca

- Jag mockar ut allt. Om jag hade haft bädd hade jag mockat ut bajset och kiss ibland.

jag vill veta allt om hur ni mockar, så kan man få lite tips på hur det kan gå lättare.
- Jag brukar lägga ren halm i en hög under tiden när jag mockar fram allt bajs och kiss. Då vet jag var jag har gjort klart. Och man tappar inget i den rena halmen.

Mina frågor till er är:
Vad använder ni för något att mocka med? Grep och hand
Vad står din häst på för strö? spån
Står din häst i spilta eller box? boxar
Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst? har 4 st men de tar ca 45-50 min och 3 st går på 20 en är en dam som rör om mycket
Hur ofta fyller ni på strö? jag fyller när de behövs dock max 1 bal i månaden
Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Eller hur gör ni? jag mockar ut ALL skit (även småpluttar) och allt blött vänder runt allt spån alla dagar därav den låga spånåtgången för luftar du spånet blir det också fluffigare
jag vill veta allt om hur ni mockar, så kan man få lite tips på hur det kan gå lättare ;)[/QUOTE]
Var noga tar de 1 timme/box men låt de ta de då....huvudsaken hästen har det torrt skönt och rent inne...skulle ni själva villa bo i eran skit??:smirk:

Har ju ingen ponny nu men har haft.
Hon stog på torv/torvbädd. Olika beroende på vilket stall vi stog i. 20 minuter i box med torv kunnde ta 10 minuter i torvbädded om jag var den som mockat dagen innan och stallägaren hängde in hönättet som hon skulle ha istället för att kasta in en hög med hö för att det fattades lite i hönättet som medryttaren gjorde iordning. var inte hönättet inhängt tog det längre tid för då var det hö i halva boxen som min ponny skulle totalt blåvägra äta upp iochmed att hon e enligt stallägaren "bortskämd" Personligen kallar jag det för välluppfostrad :D
2 ggr i veckan fyllde jag på, fast bara en halv ball åt gången, vilket var lite osmidigt faktiskt eftersom att ballen fick stå i boxen på vintern för att hålla sig tinad, det däremot åt hon nämligen ren torv var tydligen snuskigt gott :rofl: Hon bet till och med sönder dom hela ballarna för att kunna äta lite när dom ställts in för tidning :D Den var rolig å leka med oxå :D

har jag bädd ligger det blöta kvar och slängs ut en gång per år- 2 ggr per år. Har jag inte bädd så mockas allting ut.

haha, deet låter som en personlig liten ponny du hade :)
Jag hade mina spånbalar i ladan förr, för de fick inte plats i stora stallet. Och i ladan stod det två små shettisar, varav en tydligen tyckte det var väldigt gott med plasten som var på spånbalarna. När jag hämtade dem fick jag bära dem helt rakt för att spånet inte skulle ramla ut :rofl:

Mina frågor till er är:
Grep och Sopborste.
Spån.

Box
15 minuter.
1 gång i veckan.
Jag mockar ut allt blött och alla kluttar. Sedan luftar jag allt spån och sopar så det blir rent vid dörren och krubban.
Låter man det ligga så det packas ihop så kallas det för vinterbädd och om det är ett varmt stall så behöver man inte göra så och oftast så gör man bara detta under den kalla vinterperioden.

Grep, skyffel, stallförbättringsmedel och ev kratta
Spån
Boxar
10 minuter om jag är nogrann, när det är storstädning 1g/vecka tar det 30 min.
1 ny bal per vecka
Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött?
En dag i veckan får hästarna nytt strö och då har ALLT blött tagits ut och sopats bort. Lägger på stalosan. Under resten av veckan tar jag inte bort något blött - förräns det är dags för 'storstädning' igen. Mina hästar rör inte runt i sin bädd, annars hade det inte fungerat. Det ligger ganska hårt packat också.

Vad använder ni för något att mocka med? Grep :confused:

Vad står din häst på för strö? Torvmix

Står din häst i spilta eller box? Box of course!

Det varierar mellan 5-15 min. Beroende på om jag fyllt på torv dan innan och vilken tid jag mockat dan innan.

Hur ofta fyller ni på strö? När det behövs.. Var 4-5:e dag.

Hur mockar ni? Min häst står på bädd så jag tar bort bajset + de översta laget kiss.

- Plastgrep till bajset och "hård" grep till kisset.

- Står nu på torv men har även stått på halm.

- Box.

- 10 till 20 min.

- Ibland en gång i veckan. Men den här månaden har vi redan tagit sju torvbalar... :o

- Tar ut det blöta, men bara överst. Bädden ligger kvar. "Fluffar upp" det översta lagret med torv varje dag. Sen lägger vi även upp mycket i kanterna då hon rullade fast för ett tag sen...

- Ha en bädd allra underst, och fluffa det översta! Då blir det mysigt och förhoppningsvis ekonomiskt! (Även om vi slösar en del... :p )

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
36
· Visningar
3 113
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 487
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
827
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 014
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2