Sv: Mockning

Vad använder ni för något att mocka med? Spångrep
Vad står din häst på för strö? Spån och torv blandat.
Står din häst i spilta eller box? Boxar
Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst? 5-10 min per box.
Hur ofta fyller ni på strö? Två gånger i månaden.
Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Eller hur gör ni? Har bädd så jag tar bara ut bajset och det översta kisset om det är blött typ.

Vad använder ni för något att mocka med?

En snöskyffel, puttar in den strax under bajshögen och puttar upp allt bajs på den - slipper man få med eventuell halm och slipper gräva i bädden.

Vad står din häst på för strö?
Torv blandat med spån i bottnen sen lite halm ovanpå.

Står din häst i spilta eller box?
STOR box*
Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst?
Beror på hur mycket det e... men...mellan 10-15 min. (måste tilläggas att mamma och föl står i samma box)
Hur ofta fyller ni på strö?
När det behövs, men i regel...varannan dag? fast nu ska jag nog ändra lite, istället för att fylla på med halm ska jag nog bara slänga på spån när dom kissat, suger upp mycket bättre och då behöver inte bädde bli 200 m hög på bara några få månader.
Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Eller hur gör ni?
Jag mockar varje morgon, ibland oftare om hästarna stått inne några timmar mitt på dagen. jag mockar ut det blöta om det är väldigt mycket ovanpå, men gräver inte, annars lägger jag bara lite spån ovanpå så det får suga upp och sen en tuss halm. Eller det är iallafall det jag skall börja med - nu. Innan tog jag inte ut kisset utan fyllde bara på, och igår var det dags att ta ut den - inte roligt! Tog åtta timmar, jag var helt slut...

En hederlig grep ;)
Spån blandat med papper.
Box
Mellan 10 till 15 minuter!
När det behövs! Det är så olika!
Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och bli jord? Eller hur gör ni?
Jag tar ut allt skitit! Allt bajs och allt blött!

Min häst är renlig och har alltid en lång rad med skit längst bak. Det tar max 15 min att göra rent till honom. Han står på torvströbädd och vi lägger in en ny bal/vecka. Det fungerar jättebra. Enda nackdelen är att det är lite mörkt med torv. :smirk:

En vanlig grep, vi har en som är lite halböjd som är min favorit
Spån
Box
skulle gissa på 15-20 minuter
Det är olika, fyller på så fort det behövs.
Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och bli jord? Eller hur gör ni?
Jag tar ut allt kiss och bajs och gör s rent jag kan, varje dag!

en spångrep

kutterspån

box

15 min till den ena och kanske 5-10 till den andra

var tredje dag kanske?

Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Eller hur gör ni?
Här mockas allt ut! Både blött där de har kissat samt bajset.

haha. det går itne ha en bädd till min häst tror jag. han älskar att gå runt i boxen, rlla sig, lägga alla skitar överallt som sedan göms under allt spån :p
han är inte klok i boxen, haha.
Börjat fukta spånet också, men det hjälper inte ;)

En vanlig grep, men med lite mindre mellanrum mellan piggarna

Halm/torv

Box

15 minuter kanske

Halm varannan dag, torv varje dag oftast

Mockar ut allt bajs och det översta blöta, strör på ny torv och halm över.

Trefinger grep, räfsa, skyffel, sopborste

Halm men jag lägger alltid in lite spån i botten som suger upp kisset

Box

20-30 min, han är hemsk att mocka till, som om ngn har kört runt med en elvisp innan jag kommer och ska mocka:confused:

Varannan dag ungefär

Allt blött och all skit mockas ut, är ganska petig. Krattar även och sopar så jag får bort allt. (utom den rena halmen då såklart)

]Vet ej om detta är rätt forum för denna tråd, så moderator får gärna flytta den o den ligger fel.

Mina frågor till er är:
vanlig plastgrep & hård grep
torv
box
typ 10 min
ungefär 1 gång i veckan
mockar ut det jag ser i blött och skiten. sen vänder jag efter behov, men han trampar gärna ihop torven så det blir hårt.
jag vill veta allt om hur ni mockar, så kan man få lite tips på hur det kan gå lättare ;)
haha, lättare, jag brukar lyssna på musik, så får man upp tempot lite. och tänk sen hur skööönt det är när det är klart, så går det oftast lite lättare och fortare ;)

Jag mockar me grep o fyller på spån varje dag oså byter vi var tredjedag det tar ca 25min o mocka till en o 1timme o mocka till alla vi tar bort allt blött också varje dag:D

En halmgrep och en spade/skyffel

halm, och en tunnt lager spån under

box

10-15 minuter

varje/varannan dag

Mockat ut allt blött och smutsigt varje dag!

Min mockteknik är att samla allt rent längs med sidorna i boxen och allt smutsigt i mitten.
Plockar bort de översta synliga bajshögarna först, går sedan igenom all halm och delar upp som jag beskrev ovan:)

Vad använder ni för något att mocka med? Halmgrep och spångrep
Vad står din häst på för strö? Halm
Står din häst i spilta eller box? Box
Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst? 5-10 min
Hur ofta fyller ni på strö? Lägger alltid in lite nytt varje dag
Hon står på bädd, så jag tar ut alla skithögar och den orena halm som hon rivit upp.

Vad använder ni för något att mocka med? Vanlig grep:)
Vad står din häst på för strö? Torv under och spån över till araben och bara spån till shettisen
Står din häst i spilta eller box? Box:d
Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst? 15 minuter på morgonen(men då plockar jag ut skiten som blivit när jag nattar dem;) )
Hur ofta fyller ni på strö? Shettisen:En gång varannan vecka ungefär Araben:Efter lite drygt en vecka(kissar otroliga mängder:D )
Hur mockar ni? Ut med skiten först och sen kisset:p

Vad använder ni för något att mocka med? Grep, skyffel o sopkvast

Vad står din häst på för strö? Halm

Står din häst i spilta eller box? Box

Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst? 10-20 min. Stoets box går snabbast medans valacken lyckas med att sprida ut sin skit i hela boxen *suck*

Hur ofta fyller ni på strö? Ca varannan dag, beroende på hur skitigt det är.

Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Eller hur gör ni? Tar ut allt blött o alla skitar.

Hej jag har bädd till mina 2 hästar (halmbädd). jag andvänder grep att ta upp pluttarna med och tar upp synliga kissfläckar med.:crazy:
strör varje dag med 2-3 kakor ny halm så dom får något rent och skönt att sova på.

det tar max 10 minuter vardera att mocka deras boxar.:)
Dom är ganska renliga av sig:)

när jag tömmer hela boxen skrubbar jag rent på golvet och låter det lufttorka en hel dag, kalkar sedan ordentligt och strör ut ca en halv stor kutterspåns - bal över golvet dock ej vid vattenkoppen och foderkrubban, höet alltid under vattenkoppen och dom "sullar"gärna betfor på golvet så jag vill ha det fritt från halm och annat under foderkrubban.:banana:

- Jag använder en spångrep med kanter så det blir lättare att vaska ut bollarna
- Har en djup, välanlagd permanentbädd av torv
- Pållan står i box
- Tar alltifrån 10 till 30 min att mocka beroende på vilket humör pållan har varit på under natten :crazy:
- Lägger in två balar torv i veckan (skitgris)
- Har bädd så jag tar normalt bara ut skiten men ibland får jag ta lite på kisstället också.

Vi har samma person som tar ut hästarna på vardagarna i en fast ordning så då är det normalt lättmockat på vardagkvällarna. Men på helgerna har vi kollektivt och då blir det oftast annan ordning på utsläppet...vilket märks då det på helgerna ser ut som en tornado har gått fram i boxen! Då är det bara till att hyvla av hela toppskiktet på bädden...dvs 2-4 fulla kärror...:crazy:

Vi har en plastgrep med höga kanter så att det blir lättare att hålla kvar pluttarna i grepen

Han står på torv

Box
Han är en lotgris och vi är pedanter. Det brukar ta 25 minuter om man har högt tempo

Vi försöker hålla oss till 1 bal i veckan men det brukar vara svårt

Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord?
Eftersom han är en riktig nersmutsare tar vi bort allt. Han kan inte stå på bädd. Han gräver och plockar och trampar runt i allt

Vi har problem med att hästen är torvätare. Visst det är inget farligt i sig men det blir dyrt. Har kommit på att när vi lägger in ny torv lägger vi den underst och gömmer den nya torven med det gamla överst. Sen trampar vi ihop det så mycket det går. Vi går ner allt och sen jämnar till det. Känns inte så snällt att han aldrig får ljus fluffig torv överst men om man kan spara så gör man ju gärna det.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
36
· Visningar
3 113
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 481
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
827
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 011
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka