Sv: Mockning

Vad använder ni för något att mocka med?
Plastgrep, Aubiose.

Vad står din häst på för strö?
Torv, ibland torv/ spån.

Står din häst i spilta eller box?
Box.

Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst?
Beror på, men ungefär 10 min.

Hur ofta fyller ni på strö?
Beror på hur länge hon går ute på dagarna/ väder mm. Men har på lite nytt överst varje dag.

Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och
li jord? Eller hur gör ni?
Har en bädd på någon dm i botten, men tar bort allt kiss.

jag vill veta allt om hur ni mockar, så kan man få lite tips på hur det kan gå lättare ;)
Övning ger färdighet. Fråga stallkompisarna om du får mocka åt deras hästar i några veckor ;)

Mina hästar står i box. Jag använder kutterspån, då halm inte gick att få tag på i år. Jag mockar kanske 45 minuter-1 timme, två boxar, beroende på hur mycket dom skitat ner. Den ena hästen fyller jag på spån åt ca var 3:e dag, den andra en gång i veckan. Jag har ett ganska tjockt lager spån(15-20 cm), så att det ska vara mjukt att ligga på. Den ena hästen är lite renligare och man vet alltid vart han gjort sin kissfläck, och han bajsar alltid på samma ställe, så därför går det mindre spån till honom. Den andra hästen kan kissa o bajsa lite överallt, vilket gör att hans box tar längre tid att mocka, och ibland får man plocka korvar för hand, i hans box då de blir söndermosade och inte går att ta med mockspaden. Mockspaden har jag köpt på H..ks och den är av plast med piggar och har kanter i sidan, så det blir enklare för mej då. I bland använder jag en halmgaffel och sorterar bort överblivet hö med. Jag försöker ta allt, men ibland blir lite småbajsar kvar åt den stökige hästen. Kissfläckar tar jag alltid bort alltihop av det spån som är blött. Om spånet efter ett tags användande börjar se väldigt "muggigt" ut, så brukar jag skyffla ut allt och börja om med en ny fräsch bädd.

Vad använder ni för något att mocka med? En Vanlig grep;)
Vad står din häst på för strö? Spån
Står din häst i spilta eller box? Box
Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst? ca: 30 min :D
Hur ofta fyller ni på strö? ca: 1 spånbal var 3-4:e dag
Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Eller hur gör ni? Mockar ut allt skit , o "kakorna" med kiss. (nästan all kiss, inte riktigt) :)

Mina frågor till er är:
använder både spångrep och halmgrep
halm, med torv under
box
20-30min :o (mockar noga :D )
varje dag
Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord?
mockar oftast ut all skit bara, sedan när torven i botten blir blöt så slänger jag ut den och fyller på med ny. man slänger inte lika mycket halm på det viset eftersom torven suger upp pisset..

Vad använder ni för något att mocka med? grep
Vad står din häst på för strö? torv
Står din häst i spilta eller box? box
Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst? 5-10 min
Hur ofta fyller ni på strö? olika men oftast på helgen
Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Eller hur gör ni? har bädd så tar ut bajsen och blöta på ytan

Vad använder ni för något att mocka med? grep
Vad står din häst på för strö? spån
Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst? 5-10 min
Hur ofta fyller ni på strö? !/2 bal en gång i veckan
Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Allt blött!!!

Senast ändrad av en moderator:

Vad använder ni för något att mocka med? Vanlig grep
Vad står din häst på för strö? Halm
Står din häst i spilta eller box? Lösdrift (med ett "hus" dom står i rätt mkt samma storlek som typ 3, 4 boxar)
Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst? vet ej hur länge men mellan 1 - 5 kärror
Hur ofta fyller ni på strö? varje gång jag mockar
Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Eller hur gör ni? mockar ej ut allt kiss mest det som ligger överst..

Mina frågor till er är:
Vad använder ni för något att mocka med?Spångrep
Vad står din häst på för strö?Sågspån
Står din häst i spilta eller box?Box
Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst?10-15 min
Hur ofta fyller ni på strö?3-4 vecka
Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Eller hur gör ni?Allt bajs å allt blött åker ut
jag vill veta allt om hur ni mockar, så kan man få lite tips på hur det kan gå lättare Använd sågspån och inte kutterspån! Då får man inte på långa vägar med sig ut lika mycket strö, lätt att ta upp, behöver inte stå å sila/skaka i grepen. Kisset klumpar sig i botten, bara att gräva upp och ta bort. Blir inte alls dyrt då det inte går åt så mycket strö, om man håller efter det ordentligt vill säga. Och att fylla på ordentligt första gången. Jag har alltid 2 dm spån.

grep

spån o lite halm överst

stor box

Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till
eran häst?10-15 min

varje dag,lägger in så mkt som jag tag bort

Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Eller hur gör ni?
mockar bort allt blött,,allt ska vara rent:D

Vad använder ni för något att mocka med? Stallgrep i plast och metallgrep vid behov

Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst? Allt mellan 15-30 minuter beroende på hur mkt pållen har donat runt. När jag tar ut all gammal halm tar det lite längre tid!

Hur ofta fyller ni på strö? Varannan dag

Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Eller hur gör ni? Daglig mockning: tar ut allt bajs och om pållen "grävt" upp kissig halm åker den också ut. Ungefär en gång i månaden tar jag ut all blöt halm.

En vanlig spångrep.

Halm, men med spån under.

Box

15 min?

Varje dag.

Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Eller hur gör ni?
Tar ut allt bajs, blöt halm och blöt spån.

Vad använder ni för något att mocka med? spångrep

Vad står din häst på för strö? spån

Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst? 2-3minuter vanliga dagar. dom dagar jag tar ut allt blött (ca 1gång/vecka) tar det 10-15minuter

Hur ofta fyller ni på strö? ca 1gång/2veckor

tar ut skitarna varje dag (tar 2minuter, renlig häst!) o allt blött 1gång / vecka ca..

Mina frågor till er är:
Vanlig grep samt spångrep

Bädd med spån i botten och halm över

box

ca. 15-20 min, beroende på hur mycket han har rört runt

Stör upp nytt ytlager med halm varje dag, bättrar på bädden med en halv bal spån 1 gång per vecka

har ju som sagt bädd. plockar först ut alla synliga högar. hör sedan systematiskt igenom all halm genom att fösa upp den i ett hörn. plockar bort ev. missat bajs och blöt halm.

Vet ej om detta är rätt forum för denna tråd, så moderator får gärna flytta den o den ligger fel.

Mina frågor till er är:
jag vill veta allt om hur ni mockar, så kan man få lite tips på hur det kan gå lättare ;)

Min häst står på halm. Jag mockar ut all nerkissad halm (med en spån-grep) och allt bajs förståss. Sedan mockar jag bort resterna av hö:t/hösilaget så att det inte ska börja mögla. Jag tar också bort det under vattenkoppen som blivit blött, även här därför att det inte ska börja mögla.
Jag brukar soppa bort all halm precis där hö:t ligger vid fodring så att det hamnar direkt på golvet. På så sätt blir det lättare att skilja hö:t som ska tas ut ifrån den rena halmen... :bump: Han står i Box, btw.. Jag brukar köra ut tre kärror per "mockningstillfälle", och det brukar ta ca 20 minuter att mocka..

När jag mockat ut allt som ovanstående lägger jag på ny halm, en halv bal per dag. (Visserligen har min häst halm upp till knäna, nästan :P)

Senast ändrad av en moderator:

Vad använder ni för något att mocka med? En grep såklart, vad annars?
Vad står din häst på för strö? Spån
Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst? olika..10 minuter kanske..
Hur ofta fyller ni på strö? Varannan dag
Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Eller hur gör ni? Beror om det är bädd eller inte.

Först den synliga skiten och sen går jag från mitten och utåt och vänder på allt.

Först den synliga skiten och sen går jag från mitten och utåt och vänder på allt.

Låter som mig. men han hittar ju så satikens mycket skitar under allt spån. har inte någon häst som är speciellt renlig av sig.
Ligger och sover i sin skit, rullar sig och kliver runt.
Kan det vara så att han är en gammal spilthäst, så han är van vid att stå still?? har funderat på det ett tag :confused:

Vad använder ni för något att mocka med? En halmgrep, en spångrep och en kvast.

Ungefär hur lång tid tar det för er att mocka till eran häst? Tar 15 min för mig att mocka till båda hästarna.

Hur ofta fyller ni på strö? Varje dag

Hur mockar ni? Mockar ni ut allt blött, eller låter ni det ligga kvar och li jord? Eller hur gör ni? Mockar ut all skit och all blöt halm, lägger upp all ren halm runt väggarna och sopar av golvet. Lämnar golvet att vädra och torka under dagen. Strör med ny halm på kvällen innan hästarna kommer in.

hehe...ja "min" lilla valack är riktigt duktig på att hålla ordning i boxen så det är inget större jobb att mocka åt honom!

Tycker det är lättare om man sopar en "ränna" längst bak i boxen, då brukar dom till sist fatta att det är där toan är s a s =) och så sparar man spån!

Min häst inte av den smarta sorten :crazy:
har testat detta ett par gånger, men han verkar inte fatta. Visst de mesta högarna lägger han ju där, men det blir ändå en massa runt om. detta gör han även om jag har spån längst bak. Knasboll!!

hehe...Det är ju en ganska känslig kille du har..så han går säkert på inspektion i boxen ett par varv innan han går o lägger sig...
OT: Bajazzo var så söt igår när jag släppte ut Wester så stod han o spanade på vattentunnan länge o väl utan att våga gå fram...vattenslangen KAN ju ha varit en orm´eller annat farligt=)

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
36
· Visningar
3 113
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 482
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
827
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 011
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka