Mocka ur hagar

Ellanamde

Trådstartare
Hur gör ni med era hagar? Hur ofta mockar ni ur dem? Görs det på speciella årstider? Tar ni allt på en gång eller tar ni det successivt? :confused:
Kom att tänka på det nu när jag såg högarna av bajs växa där ute :angel:
Har ni några smarta tips när ni ska rensa hagarna?

Sv: Mocka ur hagar

Vintertid mockar jag inte men nu när våren börjar komma så tar jag "lager för lager". Jag mockar ut många kärr varje vecka nu, allteftersom att det tinar fram.

Min förhoppning/mål brukar vara att klara att ha hagen ren tills dess att all snö har tinat bort för då kommer en lerperiod och det är omöjligt att mocka större mängder - bajs som får ligga kvar gör det dessutom ännu mer geggigt. Så jag vill få ut allt så fort det går.

Sedan mockar jag hagen regelbundet, antingen varje dag eller med några få dagars mellanrum.

Jag föredrar 1 full skottkärra än att stå i 4 timmar och mocka typ en gång i månaden :)

Till 1 juni ska hagen hursomhelst vara helt urmockad enl kontrakt.

Så mitt tips är väl att mocka hage regelbundet om man inte vill att det ska ta flera timmar när man väl gör det. Dessutom minskar man parasittrycket. Jag har nollat på våra senaste maskkoller.

Senast ändrad:

Jag föredrar helt klart höns. De krafsar ut högarna så de regnar ner i backen, mockning onödigt och helt överflödigt. Dessutom håller de parasittycket helt borta.

Har under 6 år inte haft en häst som behövt avmaskas.

Brukar väl ta någon kärra i veckan när temperaturerna tillåter (dvs så länge bajshögarna inte är frusna), detta gäller både sommar och vinter.

Så länge bajset inte är fastfruset eller övertäckt av snö brukar jag försöka mocka hyffsat regelbundet, d v s varje vecka. Blir så himla mycket annars. (Mina hästar bajsar väldigt mkt.)

Vi ska låna en hagdammsugare av grannen inför sommaren. Tanken är att den ska hjälpa oss att få rent lite snabbare. Sen brukar vi köra ut med traktor + kärra när marken bär och på så sätt få bort bajset hyffsat enkelt.

Just nu har jag alldeles för många högar i hagen för att vara nöjd. Mina hästar bajsar inte på bestämda platser. De bajsar överallt. :crazy:

Jag föredrar helt klart höns. De krafsar ut högarna så de regnar ner i backen, mockning onödigt och helt överflödigt. Dessutom håller de parasittycket helt borta.

Har under 6 år inte haft en häst som behövt avmaskas.

Jag blir nyfiken, vet ingenting om höns men har funderat på att ha lite höns för att slippa stödja äggindustrin. Går hönsen i hästarnas vinterhage? Rymmer de inte? Vad säger hästarna om hönsen?

En gång i veckan, med grep och gödselkärra, om det inte är fruset förstås.
Vi är tre stycken som delar på detta så det blir var 3:e helg, inte så betungande:)

Hönsen gick helt fritt. Fick mat på kvällen i hönsgården om vi ville stänga in dem (blev av med många tuppar till rovfågel). De höll sig runt stallet och huset, det var en bra bit till vägen så det var ingen risk.

Och äggen smakar ljuvligt när de kommer från "hemmahöns". Jättegula ägggulor (no shit! ;))

Vi tog emot utrangerade värphöns (fy vad de såg ut när de kom) och de var jätteroliga. Blev mycket tamare än de dvärghönsen som varit på gården många år. Oerhört tillgivna. De kom alltid springade hela flocken på morgonen när jag kom ut till stallet, och sedan drev de omkring på dagarna i hästhagarna och på innergården. Tokiga i ost var de, hade du en liten ostbit med dig dyrkade de marken du gick på.

Har läst att man inte skall ha hästar och höns ihop?

Här mockar vi bara de små hagarna precis vid stallet. De andra är alltför stora och dessutom med högt gräs så det är ett hopplöst projekt. Noll EPG ändå.

Vi mockar hagen efter att vintern har varit, det är ett drygt jobb men det finns inte alls tid att gå och mocka varje dag ute i den hagen så då får man ta det i större mängder istället.

Så länge bajset inte är fastfruset eller övertäckt av snö brukar jag försöka mocka hyffsat regelbundet, d v s varje vecka. Blir så himla mycket annars. (Mina hästar bajsar väldigt mkt.)

Vi ska låna en hagdammsugare av grannen inför sommaren. Tanken är att den ska hjälpa oss att få rent lite snabbare. Sen brukar vi köra ut med traktor + kärra när marken bär och på så sätt få bort bajset hyffsat enkelt.

Just nu har jag alldeles för många högar i hagen för att vara nöjd. Mina hästar bajsar inte på bestämda platser. De bajsar överallt. :crazy:

Jag mockar så mycket jag kan, hinner och orkar även under vintern - mina bajsar också galet mycket och över hela hagen. Inte ens hingsten samlar sina högar... Med två hagar på dryga hektaren vardera blir det ganska mycket även vintertid... :)

Problemet är väl att det nu tinar fram fortare än jag hinner få ut det, så nu krattar jag mest ihop pch samlar på större högar för at sedan ta ut allt med traktor under sommaren.

Jag ska prova på det här med höns i sommar, men jag har en så liten hönsflock och så mycket bajshögar att jag nog får förlita mig på andra metoder också :)

Sommarhagarna är större, men sommartid är det ju lättare att mocka en eller två gånger i veckan utan is, kyla och snö så där brukar jag oftast bara gå en sväng eller två med skottkärran och har inte behövt köra ihop med traktor.

Jag blir nyfiken, vet ingenting om höns men har funderat på att ha lite höns för att slippa stödja äggindustrin. Går hönsen i hästarnas vinterhage? Rymmer de inte? Vad säger hästarna om hönsen?

Jag har mina höns i hönshus under vinterhalvåret, annars förfryser de kammarna (kan hända redan vid någon enstaka miusgrad). De får komma ut framåt vårkanten och går in i hönshuset för att sova på sina pinnar om natten. Nu är de dock instängda igen då det är -13 grader här just nu :confused:

Håller med LovisaElonora också, större och gulare gula än från egna höns får man inte tag på, sockerkaka och pannkakor blir härligt gula!

Skottkärran är en smula fastfrusen just nu, både bokstavligt och bildligt talat. :mad:

kan någon förklara för mig det där med parasiter i hagen? hur är det det funkar? vad är det man ska tänka på? hur bildas dom och hur får hästen i sig dom?

Alla hagar förutom de större sommarhagarna mockas varje dag. De större sommarhagarna mockas efter sommaren och eventuellt någon gång på sommaren.

Mockar också småhagarna varje dag året runt ,mitt i värsta vintern går det ju inte men så fort det tinar är jag där.De stora hagarna betesröjs vår och höst,minst och då slås ju bajshögarna sönder.
Vi har dessutom några suveräna stora skalbaggar som hjälper oss mitt i sommaren,de äter upp bajshögarna på några timmar!

Vi mockar hagen varje dag o tar allt på en gång. Det blir två skottkärror skit. Våra hästar har sina " bajsställen" mitt i hagen så det underlättar ju mycket. Vi använder stallgrep o ibland spade o kratta. Fastfruset skit sparkar vi loss, det gäller att ha bra slitstarka skor med stålhätta :rofl:

Vi mockar hagen varje dag o tar allt på en gång. Det blir två skottkärror skit. Våra hästar har sina " bajsställen" mitt i hagen så det underlättar ju mycket. Vi använder stallgrep o ibland spade o kratta. Fastfruset skit sparkar vi loss, det gäller att ha bra slitstarka skor med stålhätta :rofl:

sparka loss är suveränt bra, man får en sån lätthanterlig klump :) Tyvärr är det dock inte alltid det funkar, inte ens med rejäl jordspade.

Tyvärr är det dock inte alltid det funkar, inte ens med rejäl jordspade.[/QUOTE]

Håller med:laugh: de envisaste klumparna lämnar vi kvar tills de tinat upp lite.

Mockar ut mina hagar varje dag! Vägrar ha massa hästbajs liggandes, även när jag stod uppstallad så mockade jag mina hagar varje dag.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar