Mobilladdare (utbruten från Vad gör vi? Del CCIX)

Nej den fungerar till telefonen. Och används rätt till högtalare så laddas den åå nån timme.
Och @Rosett , säger samma som @Wingates , Det är något annat som felas då. Trodde det var fel på sladd nyss, gick för att köpa ny och i båda butiker jag var i och personalen i båda stod som fån inför min fråga och sa att alla sladdar idag ger snabböverföring (från tom mobil till full ca en timme), det är kontakten, "klumpen" man sätter i väggen som styr hur snabbt det går.

Och sladdarna i sig känner ju inte "hm, Samsung/högtalare/whatever, nä då laddar jag inte" utan då är det något annat som är kajko. I mitt fall, lite pinsamt nog, var det smuts i porten, så jag fick hjälp med att göra rent och sparade därmed både pengar och ytterliggare en sladd som blivit liggande. 🫣

Och @Rosett , säger samma som @Wingates , Det är något annat som felas då. Trodde det var fel på sladd nyss, gick för att köpa ny och i båda butiker jag var i och personalen i båda stod som fån inför min fråga och sa att alla sladdar idag ger snabböverföring (från tom mobil till full ca en timme), det är kontakten, "klumpen" man sätter i väggen som styr hur snabbt det går.

Och sladdarna i sig känner ju inte "hm, Samsung/högtalare/whatever, nä då laddar jag inte" utan då är det något annat som är kajko. I mitt fall, lite pinsamt nog, var det smuts i porten, så jag fick hjälp med att göra rent och sparade därmed både pengar och ytterliggare en sladd som blivit liggande. 🫣
Fast den fungerar till telefonen men inte högtalare. Högtalaren laddas med rätt kabel där telefonen inte laddas. Samma med pannlampor. Kontakten fungerar till högtalaren är sladden som måste vara rätt.

Men det är om du har en ny laddare som är gjord för det. Kan ju vara annorlunda med äldre saker man har hemma sedan tidigre.

Fast den fungerar till telefonen men inte högtalare. Högtalaren laddas med rätt kabel där telefonen inte laddas. Samma med pannlampor. Kontakten fungerar till högtalaren är sladden som måste vara rätt.

Det verkar ju jättekonstigt.
Jag laddar allt med en snabbladdare till min gamla Xiomi, Samsungmobil, olika bt-högtalare, hörlurar, pannlampa. Inga problem alls.

Lite kort kring laddare, sladdar och liknande:
Det man pluggar in i väggen omvandlar inkommande växelström till likström. Sedan är det lite mer komplicerat, det beror nämligen på vad som händer när man kopplar in sladd och enhet.

Ren USB ger 5V, och inte särskilt mycket ström. Men laddare, kablar och enheter kan kommunicera, och "förhandla" fram högre spänning och strömstyrka, för att på så sätt ge mer effekt, och därmed snabbare laddning.

Det som kan vara när en viss sladd inte fungerar, är att den sladden saknar någon funktion, antingen har den inte stöd för datatrafik, eller så är det något annat som gör att den inte tillåter att erbjuda högre spänning och strömstyrka.

Och slutligen är det nog så att vissa enheter kan vägra att ladda, om de inte kan kommunicera korrekt med laddaren.

Lite kort kring laddare, sladdar och liknande:
Det man pluggar in i väggen omvandlar inkommande växelström till likström. Sedan är det lite mer komplicerat, det beror nämligen på vad som händer när man kopplar in sladd och enhet.

Ren USB ger 5V, och inte särskilt mycket ström. Men laddare, kablar och enheter kan kommunicera, och "förhandla" fram högre spänning och strömstyrka, för att på så sätt ge mer effekt, och därmed snabbare laddning.

Det som kan vara när en viss sladd inte fungerar, är att den sladden saknar någon funktion, antingen har den inte stöd för datatrafik, eller så är det något annat som gör att den inte tillåter att erbjuda högre spänning och strömstyrka.

Och slutligen är det nog så att vissa enheter kan vägra att ladda, om de inte kan kommunicera korrekt med laddaren.
Det är en djungel, men för den som är intresserad av mer detaljer kommer här en länk:

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/mobilt/mobilen-och-surfplattan/snabbladdning

Med USB Power Delivery (som är en sån förhandlad lösning där kretsar och kablar måste klara att både förhandla och att på ett säkert sätt distribuera kraften) så kan man ladda som mest med 100 watt vilket är ungefär 10 ggr mer kraft än tidigare vanlig laddning på en 10-15 watt. Men då måste varje pryl i kedjan stödja det tekniskt och fysiskt.

Men alltså. Det är väl någon ganska ny EU-lag att all ”småelektronik” (eller vad det kan kallas) ska ha usb-c uttag/sladdar? Själva grejen var väl just att man ska kunna ladda ALLT med samma kontakt/sladd för att på sikt minska mängden sånt som tillverkas och sedan slängs? Apple gav ju t o m upp sin lighteningkontakt pga det. Hur kan det då få vara att vissa pinaler inte funkar med vissa kontakter/laddare/sladdar? Då är det ju i praktiken ingen skillnad?

Jag laddar allt med mag safe för det mesta, men hade lätt kunnat köpa en usb-c kontakt/laddare/väggmojs på tex ikea om jag behövt ladda med sladd och inte haft själva väggdelen (den som alltså inte längre kommer med i paketet när man köper tex iphone)?

Men alltså. Det är väl någon ganska ny EU-lag att all ”småelektronik” (eller vad det kan kallas) ska ha usb-c uttag/sladdar? Själva grejen var väl just att man ska kunna ladda ALLT med samma kontakt/sladd för att på sikt minska mängden sånt som tillverkas och sedan slängs? Apple gav ju t o m upp sin lighteningkontakt pga det. Hur kan det då få vara att vissa pinaler inte funkar med vissa kontakter/laddare/sladdar? Då är det ju i praktiken ingen skillnad?

Jag laddar allt med mag safe för det mesta, men hade lätt kunnat köpa en usb-c kontakt/laddare/väggmojs på tex ikea om jag behövt ladda med sladd och inte haft själva väggdelen (den som alltså inte längre kommer med i paketet när man köper tex iphone)?
Jo, kontakten blir samma och kan ladda. Däremot är kan ladda ett brett begrepp, från att ladda lite och långsamt till snabbladdning. USB-C är dessutom lite bättre designad för kraft så lite bättre än tidigare blir det också.

Men det kommer fortfarande att gå att köpa mög från mindre seriösa ställen som funkar kasst och nu med högre möjliga strömmar, ännu farligare ur brandskyddssynpunkt.

Jo, kontakten blir samma och kan ladda. Däremot är kan ladda ett brett begrepp, från att ladda lite och långsamt till snabbladdning. USB-C är dessutom lite bättre designad för kraft så lite bättre än tidigare blir det också.

Men det kommer fortfarande att gå att köpa mög från mindre seriösa ställen som funkar kasst och nu med högre möjliga strömmar, ännu farligare ur brandskyddssynpunkt.

Ja, vet att det är olika hastigheter, men funkar gör det ju?

Det där ”möget” skulle ju inte vara tillåtet kan man tycka. Hastigast är liksom förhandlingsbart, säkerhet inte.

Men alltså. Det är väl någon ganska ny EU-lag att all ”småelektronik” (eller vad det kan kallas) ska ha usb-c uttag/sladdar? Själva grejen var väl just att man ska kunna ladda ALLT med samma kontakt/sladd för att på sikt minska mängden sånt som tillverkas och sedan slängs?
Kontakten är likadan usbc på dessa. Men vi har vissa saker som kräver just den sladden som hörde till vid köpet. Sätter jag in mobilen i den sladden laddar dem väldigt långsamt. Sätter jag in högtalare i vanlig sladd laddar det inte. Samma väggkontakt används alla gånger.

Kontakten är likadan usbc på dessa. Men vi har vissa saker som kräver just den sladden som hörde till vid köpet. Sätter jag in mobilen i den sladden laddar dem väldigt långsamt. Sätter jag in högtalare i vanlig sladd laddar det inte. Samma väggkontakt används alla gånger.
Men det är det jag menar, jättekonstigt ju? Då hade ju tex iphonen kunnat behålla sin lighteningkontakt i telefonänden och haft en usb-c i ”väggänden”? Om man ändå behöver individuella kablar till olika pinaler?

Jag bryr mig alltså inte om hur kontakterna ser ut på min telefon, men det känns som en totalt onödig lag om det inte funkar i praktiken? Eller fattar jag inte grejen alls? :confused:

Naej du behöver en transformator. I Sverige har jag aldrig sett de du beskriver, dvs ett USB med en stickkontakt i andra änden. Alltid en transformator emellan som på bilden i tråden.
Det sitter en trafo även i de små. Det är 220 volt in (eller 120 volt) och USB ska ge 5 volt.

Har en snabbladdare till min Samsung som jag älskar men kabeln börjar bli sliten. Behöver jag köpa en speciell kabel för att det ska fungera eller är det i stickkontakten snabbladdningen "sitter"?

Har en snabbladdare till min Samsung som jag älskar men kabeln börjar bli sliten. Behöver jag köpa en speciell kabel för att det ska fungera eller är det i stickkontakten snabbladdningen "sitter"?
Vad jag förstått är det i stickkontakten snabbladdningen sitter, men jag skulle aldrig kombinera en annan märke på sladd och kontakt utan köpt samsungs sladd. Dels ur brandsäkerhet och dels för det @Krålus skriver som jag delvis också upplevt.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska flytta och måste då ha mobilt bredband. Men, frågan är - hur mycket är normalt att man gör av med på en person? En hel del... 2
Svar
24
· Visningar
955
R
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
1 189
Senast: Kirre
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 459
Senast: Squie
·
IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen... 2
Svar
22
· Visningar
1 637
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10