Förmodligen defekt kabel då.Ok men sakerna har inte laddats iaf. De har suttit i många timmar och haft 0 %.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förmodligen defekt kabel då.Ok men sakerna har inte laddats iaf. De har suttit i många timmar och haft 0 %.
Nej den fungerar till telefonen. Och används rätt till högtalare så laddas den åå nån timme.Förmodligen defekt kabel då.
Och @Rosett , säger samma som @Wingates , Det är något annat som felas då. Trodde det var fel på sladd nyss, gick för att köpa ny och i båda butiker jag var i och personalen i båda stod som fån inför min fråga och sa att alla sladdar idag ger snabböverföring (från tom mobil till full ca en timme), det är kontakten, "klumpen" man sätter i väggen som styr hur snabbt det går.Nej den fungerar till telefonen. Och används rätt till högtalare så laddas den åå nån timme.
Fast den fungerar till telefonen men inte högtalare. Högtalaren laddas med rätt kabel där telefonen inte laddas. Samma med pannlampor. Kontakten fungerar till högtalaren är sladden som måste vara rätt.Och @Rosett , säger samma som @Wingates , Det är något annat som felas då. Trodde det var fel på sladd nyss, gick för att köpa ny och i båda butiker jag var i och personalen i båda stod som fån inför min fråga och sa att alla sladdar idag ger snabböverföring (från tom mobil till full ca en timme), det är kontakten, "klumpen" man sätter i väggen som styr hur snabbt det går.
Och sladdarna i sig känner ju inte "hm, Samsung/högtalare/whatever, nä då laddar jag inte" utan då är det något annat som är kajko. I mitt fall, lite pinsamt nog, var det smuts i porten, så jag fick hjälp med att göra rent och sparade därmed både pengar och ytterliggare en sladd som blivit liggande.![]()
Men det är om du har en ny laddare som är gjord för det. Kan ju vara annorlunda med äldre saker man har hemma sedan tidigre.Och @Rosett , säger samma som @Wingates , Det är något annat som felas då. Trodde det var fel på sladd nyss, gick för att köpa ny och i båda butiker jag var i och personalen i båda stod som fån inför min fråga och sa att alla sladdar idag ger snabböverföring (från tom mobil till full ca en timme), det är kontakten, "klumpen" man sätter i väggen som styr hur snabbt det går.
Och sladdarna i sig känner ju inte "hm, Samsung/högtalare/whatever, nä då laddar jag inte" utan då är det något annat som är kajko. I mitt fall, lite pinsamt nog, var det smuts i porten, så jag fick hjälp med att göra rent och sparade därmed både pengar och ytterliggare en sladd som blivit liggande.![]()
Fast den fungerar till telefonen men inte högtalare. Högtalaren laddas med rätt kabel där telefonen inte laddas. Samma med pannlampor. Kontakten fungerar till högtalaren är sladden som måste vara rätt.
Det är en djungel, men för den som är intresserad av mer detaljer kommer här en länk:Lite kort kring laddare, sladdar och liknande:
Det man pluggar in i väggen omvandlar inkommande växelström till likström. Sedan är det lite mer komplicerat, det beror nämligen på vad som händer när man kopplar in sladd och enhet.
Ren USB ger 5V, och inte särskilt mycket ström. Men laddare, kablar och enheter kan kommunicera, och "förhandla" fram högre spänning och strömstyrka, för att på så sätt ge mer effekt, och därmed snabbare laddning.
Det som kan vara när en viss sladd inte fungerar, är att den sladden saknar någon funktion, antingen har den inte stöd för datatrafik, eller så är det något annat som gör att den inte tillåter att erbjuda högre spänning och strömstyrka.
Och slutligen är det nog så att vissa enheter kan vägra att ladda, om de inte kan kommunicera korrekt med laddaren.
Jo, kontakten blir samma och kan ladda. Däremot är kan ladda ett brett begrepp, från att ladda lite och långsamt till snabbladdning. USB-C är dessutom lite bättre designad för kraft så lite bättre än tidigare blir det också.Men alltså. Det är väl någon ganska ny EU-lag att all ”småelektronik” (eller vad det kan kallas) ska ha usb-c uttag/sladdar? Själva grejen var väl just att man ska kunna ladda ALLT med samma kontakt/sladd för att på sikt minska mängden sånt som tillverkas och sedan slängs? Apple gav ju t o m upp sin lighteningkontakt pga det. Hur kan det då få vara att vissa pinaler inte funkar med vissa kontakter/laddare/sladdar? Då är det ju i praktiken ingen skillnad?
Jag laddar allt med mag safe för det mesta, men hade lätt kunnat köpa en usb-c kontakt/laddare/väggmojs på tex ikea om jag behövt ladda med sladd och inte haft själva väggdelen (den som alltså inte längre kommer med i paketet när man köper tex iphone)?
Jo, kontakten blir samma och kan ladda. Däremot är kan ladda ett brett begrepp, från att ladda lite och långsamt till snabbladdning. USB-C är dessutom lite bättre designad för kraft så lite bättre än tidigare blir det också.
Men det kommer fortfarande att gå att köpa mög från mindre seriösa ställen som funkar kasst och nu med högre möjliga strömmar, ännu farligare ur brandskyddssynpunkt.
Kontakten är likadan usbc på dessa. Men vi har vissa saker som kräver just den sladden som hörde till vid köpet. Sätter jag in mobilen i den sladden laddar dem väldigt långsamt. Sätter jag in högtalare i vanlig sladd laddar det inte. Samma väggkontakt används alla gånger.Men alltså. Det är väl någon ganska ny EU-lag att all ”småelektronik” (eller vad det kan kallas) ska ha usb-c uttag/sladdar? Själva grejen var väl just att man ska kunna ladda ALLT med samma kontakt/sladd för att på sikt minska mängden sånt som tillverkas och sedan slängs?
Men det är det jag menar, jättekonstigt ju? Då hade ju tex iphonen kunnat behålla sin lighteningkontakt i telefonänden och haft en usb-c i ”väggänden”? Om man ändå behöver individuella kablar till olika pinaler?Kontakten är likadan usbc på dessa. Men vi har vissa saker som kräver just den sladden som hörde till vid köpet. Sätter jag in mobilen i den sladden laddar dem väldigt långsamt. Sätter jag in högtalare i vanlig sladd laddar det inte. Samma väggkontakt används alla gånger.
Naej du behöver en transformator. I Sverige har jag aldrig sett de du beskriver, dvs ett USB med en stickkontakt i andra änden. Alltid en transformator emellan som på bilden i tråden.Vadå laddare? Pluggar man inte bara in dem som vanligt?
Det är en transformator, de kostar mellan 100-250 kr i Sverige.Jag trodde vi pratade om en vanlig stickkontakt med en usb-port bara.Det är vad jag alltid använt till telefonen.
Det sitter en trafo även i de små. Det är 220 volt in (eller 120 volt) och USB ska ge 5 volt.Naej du behöver en transformator. I Sverige har jag aldrig sett de du beskriver, dvs ett USB med en stickkontakt i andra änden. Alltid en transformator emellan som på bilden i tråden.
Ja precis det är inte bara en stickkontakt.Det sitter en trafo även i de små. Det är 220 volt in (eller 120 volt) och USB ska ge 5 volt.
Nja, ska de kunna ladda med lite högre kapacitet kostar de mer än så. I alla fall på en butik där man kan vara säker på att de inte säljer skräp (typ Kjell)Det är en transformator, de kostar mellan 100-250 kr i Sverige.
Vad jag förstått är det i stickkontakten snabbladdningen sitter, men jag skulle aldrig kombinera en annan märke på sladd och kontakt utan köpt samsungs sladd. Dels ur brandsäkerhet och dels för det @Krålus skriver som jag delvis också upplevt.Har en snabbladdare till min Samsung som jag älskar men kabeln börjar bli sliten. Behöver jag köpa en speciell kabel för att det ska fungera eller är det i stickkontakten snabbladdningen "sitter"?