Mobilladdare (utbruten från Vad gör vi? Del CCIX)

Det är surt när man köper en ny mobil, till tex ett barn, som vi har gjort. Jag har en sån laddare med usb-c. Exet hade ingen. Jag vill inte ge bort min laddare (eller kontakt då). Och har verkligen inte 10 stycken hemma. Det är väl mer som en transformator egentligen? Det är ju inte en vanlig stickkontakt vi pratar om?
Och några 3 (30?) kronor kostar de verkligen inte 😅
Visa bifogad fil 162501

Tre spänn? Den till min mobil (snabbladdning, tar typ en halvtimme att ladda batteriet fullt med originalladdare..sambons något äldre modell iPhone, som inte har snabbladdning, tar flera timmar att ladda ordentligt.) kostar några hundralappar att köpa separat. Alltså typ 700-800:- (kollade nu), plus sladden.

Som tur är följde laddare med min mobil. Och ja, köper jag ny mobil imorgon så har jag ju en och behöver inte en till. Men går en från något äldre modell till modell med snabbladdning, så är det ju en extra kostnad.
Jag trodde vi pratade om en vanlig stickkontakt med en usb-port bara. :) Det är vad jag alltid använt till telefonen.

Det beror ju på hur många saker man har med. Vi har 4 mobiler 1 surfplatta och 4 hörlurar. Jag har 1 kontakt och en kontakt och sladd på jobbet. Då blir det några stycken.
Jag har 1 mobil och en surfplatta samt en extra laddare, sådan där man lägger telefonen på. Den sladden och laddaren har jag på jobbet som reserv. Till de två hörlurarna jag använder har jag bara sladd, men använder en gammal laddare till dem, i övrigt använder jag surfplattans sladd och laddare till den och telefonens sladd och laddare till den. Ser inte varför jag skulle ha så mycket av vare sig sladdar eller laddare då jag inte har kvar telefonerna eller prylarna som de fanns till.

Tycker inte det spelar roll hur mycket man har, man får ju inte med mer än ett ex av varje ändå så att det skulle bli hur mycket över som helst förstår jag inte. Att man nu inte får laddare med när man köper telefon tycker jag är snålt.

Tycker inte det spelar roll hur mycket man har, man får ju inte med mer än ett ex av varje ändå så att det skulle bli hur mycket över som helst förstår jag inte. Att man nu inte får laddare med när man köper telefon tycker jag är snsnålt.
Men vi pratar om olika saker. De kontakter jag pratar om är såna som följt med vid köp. Det är inte så att vi köpt extra vi har som jag skrivit sparat dem. Däremot sladdar de får vi köpa nya lite nu och då pga de gått sönder.

Men vi pratar om olika saker. De kontakter jag pratar om är såna som följt med vid köp. Det är inte så att vi köpt extra vi har som jag skrivit sparat dem. Däremot sladdar de får vi köpa nya lite nu och då pga de gått sönder.
Det förstår jag. Och då innebär det ju att ni inte har en massa extra utan en till varje pryl- inte en massa som man kan använda till nya telefoner utan laddare. Det är därför jagi nte förstår varför laddare numera inte följer med.

Det förstår jag. Och då innebär det ju att ni inte har en massa extra utan en till varje pryl- inte en massa som man kan använda till nya telefoner utan laddare. Det är därför jagi nte förstår varför laddare numera inte följer med.
Fast vi har ju fått med en kontakt x antal ggr och mindre är kastade eftersom att de fungerar alltså en drös över. Därför tycker iaf jag att det är bra med bara sladd.

Jäkla tur att jag köpte med en laddare och usb kabel eftersom den kabel jag fick med inte var vanlig usb utan c (tror jag). Extremt irriterande. Nåja slutet gott allting gott. Lite frustrerad att jag måste vänta till den 26 för att åka ner och ge allt till släkting.

Ah! Men det är ju ingen laddare bara en kontakt. :D Jag trodde det var snack om någon slags transformator som till datorn typ.
Visst är det snålt, men jag antar också att de flesta har en eller två eller tio hemma... annars kostar de väl tre spänn på Ica ungefär. :) Jag kan nästan tycka att det är vettigt att inte skicka ut dem i onödan.
Beror väl på om man vill ha samma märke som telefonen (annars gäller inte garantin väl(?)), Senaste kontakten jag köpte till nya (2022) telefonen kostade 230 kr. Tror den är på 20 W, den gamla är på 10 W och den äldsta på 5 W, så det är lite skillnad på kontakt och kontakt.
Hmm … är det Watt eller volt de mäts i?

Ja de där sladdarna som bara passar till en sak vi har tre fyra sådana. De är uppmärkta med etikett där det står vad den hör i hop med.
Min iPad har USB-c — usb-c och telefonen har Lightning — usb-c, Som tur är så är iPad-sladden klädd med nåt strävt så jag kan känna skillnaden, har båda i nattduksbordet.

Min iPad har USB-c — usb-c och telefonen har Lightning — usb-c, Som tur är så är iPad-sladden klädd med nåt strävt så jag kan känna skillnaden, har båda i nattduksbordet.
Men vi har högtalare boll till kissarna pannlampa säkert något mer som har usbc uttag Men måste vara just kabeln till rätt sak de laddar inte om du har kabeln till telefonen tex.

Det stammer inte. Jag anvander samma usb c kabel som kom med nagon apple grej for att ladda flera olika grejor som laddas med usb c. Liksom jag anvander min gamla apple charge kabel for att ladda olika apple produkter.

De flesta laddare, den delen man sätter i kontakten (240 volt uttaget) hemma och billaddre (12 volt till cigarett tändar uttaget i bilen) har USB A kontakt, sedan är det upp till var och en att se till at man har tex en sladd med både USB A och rätt USB kontakt till den prylen man vil ladda.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska flytta och måste då ha mobilt bredband. Men, frågan är - hur mycket är normalt att man gör av med på en person? En hel del...
2
Svar
24
· Visningar
830
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
1 078
Senast: Kirre
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 336
Senast: Squie
·
IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 517
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Retrievertråden