Mobbad häst - typiskt ston?

G

Gisburne

Tänkte först lägga tråden på Hästvård, men den får ligga här istället.

Problemet: Mitt sto är så himla mobbat! Hon går i flock nu med 6 andra ston i varierande åldrar. Jag har sett henne pipa till och sparka mot två av dem, så dem vågar hon mopsa mot, men de övriga mobbar henne något otroligt! :( Hon blir sparkad, undanföst och får inte ligga och vila med flocken, utan får lägga sig 20 meter därifrån... Oftas när jag haft henne i stallet/ridit en stund och sedan släppt ut henne igen så går hon frivilligt iväg från flocken och ställer sig och äter 30-40 meter ifrån dem andra. Men det brukar bara ta någon minut innan flockens ledarsto kommer dit och börjar valla runt henne.

För 2 somrar sedan var det samma problem, då gick hon i flock med några andra ston (ledarstoet var densamma) och hon fick inte äta ifred. Då löstes problemet först när några av sommargästerna flyttat hem och stoflocken slogs ihop med ett par valacker i en ny hage. Då blev det plötsligt frid och fröjd och min pålla fick äta hur mycket hon ville, och blev nästan tjock på kuppen! :D Förra sommaren gick allt rätt smidigt, men då var också två av stona bara 1½ år gamla.

Men nu är det problem igen. *suck* Igår blev hon sparkad ordentligt i sidan så hon stod och hostade i typ två minuter (!) medan jag stod på andra sidan staketet och knappt vågade andas. Och igår såg jag även svullnader på vardera sidan av ganascherna, ser ut som typiska sparkskador. (Inget brutet, bara svullet.) Tanken är ju att jag ska skaffa eget stall nu under sommaren, och när det är gjort så kommer jag göra allt för att hon ska slippa gå ihop med hästar som mobbar henne, men vad gör jag fram till dess? Känns inte som att det finns något att göra, för alla hagar är upptagna och hon kan ändå inte gå själv. Och det är ju bara min som har problem vad jag har sett, så jag kan inte tänka mig att någon av de andra inackorderingarna vill flytta till ny hage... Känns hopplöst, finns det någon som har tips? :(
 
Sv: Mobbad häst - typiskt ston?

Hur lång tid har dom gått tillsammans? Har hört att de tar ca 3 dagar för flocken att acceptera en ny medlem, så om hon är ny behöver du inte oroa dig, hästarna fixar det där utmärkt själva!! :)
 
Sv: Mobbad häst - typiskt ston?

Nu har de gått ihop i 7 dagar. Men hon känner ledarstoet och två av ungstona sedan tidigare. Ledarstoet har alltid varit taskig mot henne, men just nu vallar hon henne mest och det är de andra som sköter "pryglingen" :crazy:
 
Sv: Mobbad häst - typiskt ston?

Hon kanske kan gå själv med en valack ?

Helen
 
Sv: Mobbad häst - typiskt ston?

Hmm okej. Men se vad som händer, det är ju inte säkert att hon lider av det, dom är ju trots allt hästar :)
 
Sv: Mobbad häst - typiskt ston?

Fråga om inte någon av de andra kan tänka sig ha bara de två i en hage, det är sällan problem att släppa ihop två stycken men det kan uppstå mobbningssituationer när en hel flock släpps ihop. Det brukar lösa sig men är flera sparkbenägna så känns det som en stor skaderisk. Eller finns det kanske en vänlig valack att ställa henne med?
Berätta om din oro och att du sett att hon blivit gravt sparkad så kanske någon kan förbarma sig? Hagen går ju alltid att dela av!
 
Sv: Mobbad häst - typiskt ston?

Jag har haft samma problem med mina, på sommaren så har vi en inackordering som gaggar ihop sig med mitt ena sto, typ vi mobbar henne ihop!! Så lilla welshen får inte vara ifred någonstans hon var precis sönder beten efter en vecka... Denna sommaren har vi gjort nya hagar och ponnyn får gå ihop med inackorderingen och mitt quartersto får gå själv i hagen brevid. Nu är allt frid och fröjd igen!!
 
Sv: Mobbad häst - typiskt ston?

jag skulle försöka dela av hagen alternativt flytta hästen. Det där att det är ju hästar o det mår inte dåligt av det tror jag inte ett dugg på.
Borde väl kunna ha henne med en vallack??
Svullnaderna bakom ganascherna behöver inte ha med de andra hästarna att göera, min får det när han går o äter från träden.
Lycka till.
 
Sv: Mobbad häst - typiskt ston?

Tack för svaren, alla! :bow: Ska se vad jag kan dra till med för nödlösning! La ett bud på en gård igår, och har jag tur så får jag köpa den ganska omgående och då kommer ju pållan flyttas ganska snart. Längtar! :D
 
Sv: Mobbad häst - typiskt ston?

Ha is i magen tycker jag. Vi släppte fd medryttarhästen med en ny flock i vintras. Från att ha gått i en pyttehage med en annan häst till en jättehage med sju blev det stor förändring för henne. Hon blev lägst i rang och flockens hack-kyckling. Vi funderade länge på att flytta henne då hon var så mobbad, men samtidigt tyckte vi det var mer naturligt för henne att gå i flock med fri tillgång på hö. Det tog nog 3-4 veckor innan hon var helt inne i flocken, fick en ny bästa kompis och började stortrivas. Så om hagen är stor så hon kan komma undan och om hon ska gå med dessa hästar ett tag framöver så tycker jag att du ska låta henne gå kvar.
 
Sv: Mobbad häst - typiskt ston?

Just det. Jag tycker nog att det inte är sjysst mot hästarna att hålla dem i flock när det inte fungerar. Jag hade provat att sätta ihop henne med någon av de andra och då bara ha två ihop. Det här att de bara är hästar är ju inte något bra argument. Min gamling har blivit för gammal för att gå i flock. Han blev undanskuffad och var jätteledsen när jag kom. Jag tänkte att kanske det löser sig självt men blev väldigt orolig. Nästa dag när jag kom hade mina sjyssta stallägare sett vad som var på gång och flyttat honom så att han nu får gå tillsammans med ett gammalt sto. Jag känner honom väldigt väl så jag ser på honom när han är ledsen och nu är han mycket gladare.

Hade hästarna gått i frihet så hade det bildats nya flockar med individer som accepterar varandra. Nu har de ju knappast något val eftersom de är instängda.
 
Sv: Mobbad häst - typiskt ston?

Gisburne skrev:
La ett bud på en gård igår, och har jag tur så får jag köpa den ganska omgående och då kommer ju pållan flyttas ganska snart. Längtar! :D

Åh, va kul!:)
Har läst om ditt gårdsletande förut, jättekul att du hittat något.
Håller tummarna för att du får den!:bump: :bump: :bump: :bump:
 
Sv: Mobbad häst - typiskt ston?

Vi har en vallack som är så mobbad.... Han har varit det i hela sitt liv och i alla flockar han gått i. Blivit jagad och sparkad hela tiden....:cry: I perioder går det bra, men han är så grymt ranglåg så jag har aldrig sett nåt liknande!!!:eek: Det är som om alla hans instinkter är tillbakatryckta!! Han försöker inte ens äta på morgnarna förrän de andra har ätit en bra stund, han försvarar sig inte alls, bara drar sig undan istället. Gör nån ett litet utfall mot honom springer han för livet som om han var jagad av en hel flock...:( Inte ens när han går med bara de som är snälla mot honom tar han för sig!!

Vi har försökt lösa det genom att dela på flocken, men det gjorde att det blev så oroligt mellan hagarna. Och nu när vi släppte ihop alla gick det bra iaf!! Även om han inte tar för sig.... Men det är nog för djup rotat i honom.
 
Sv: Mobbad häst - typiskt ston?

Mitt sto var en hackkyckling när hon var ung och stod hos tränare.
Totalt utfryst i hagen. Dom bet av henne svansen bla.
När jag fick henne var hon otroligt reserverad, gick undan från alla hästar även om dom bara ville hälsa.
Nu är hon helt förändrad, hon kan bestämma över vissa, oftast inte, men alla hästar avgudar henne, vet inte varför.
Hon är superpopulär i hagen, alla bara älskar henne. :)
Det blir lätt så att nån valack liksom "tar" henne som "sin" och skyddar henne, men hon verkar trivas med det.
Det brukar alltid bli bråk om henne på betet... :o

Kan du inte fixa så att din häst går med en annan häst och inte flera stycken? Jag tycker inte man ska vänta som nån här skrev, alltså det är inte bra för hästen om den inte får ligga och vila eller inte äta eller bli sparkad massor, hästen blir ju sönderstressad.
Jag skulle ta min häst därifrån direkt, men det är jag det.
 
Sv: Mobbad häst - typiskt ston?

Om det var min häst så skulle jag ställa henne i en egen hage. Allternativt tillsammans med någon av de andra som hon går ihop med.

Hästar är flockdjur, men det innebär inte att alla hästar kan läras att gå tillsammans i en flock. I naturen sköts detta av sig själv då individer som av någon anledning inte "platsar" i flocken lämnar den. Antingen drivs den iväg från flocken, eller lämnar den frivilligt. Den individen vandrar iväg och bildar flock någon annanstans med andra ensamma individer eller hittar en annan flock där den accepteras.

Genom att hålla hästarna inhägnade så hindrar vi denna naturlig process att vandra ifrån en flock där man av olika anledningar inte accepteras. Det är då vi får hästar som blir skadade av sina hagkamrater.
 
Sv: Mobbad häst - typiskt ston?

Du beskriver ett typiskt sätt för hästar och främst en ledarhäst att ta emot en ny på om:
en häst (ditt sto i det här fallet) inte av någon anledning har visat att hon underkastar sig ledarstoet. På något sätt har hon inte det, kanske genom att längta efter sina gamla polare och gå och "leta", dvs inte trillräckligt fokuserad på de nya kompisarna. Kanske genom att hon inte är den lägsta i rang precis och därför inte tänker ge sig så lätt.

Ledaren bestämmer när hon släpps in och det blir när hon accepterar ledarskapet, flocken och sin ställning i den nya flocken. Så enkelt är det. Typiskt är också att ledaren bara markerar, de andra gör "grovjobbet" dvs jagar. De fegisarna skulle antagligen gå undan för henne om du tog ur ledaren. De som jagar mest brukar vara fegast när de blir ensamma med den mobbade,

Hon drivs iväg för att hon ska söka sig tillbaka med underdånigare min än hon gör just nu.
Det går över om hon accepterar, som sagt, gör hon inte det utan närmar sig med "fel " attityd, vilket du inte ser, så åker hon iväg igen, med hugg och slag.
Jag har sett det pågå länge, ett par gånger olösligt, när en mycket ranghög kommit in. Många riktigt ranghöga behåller utanförskapet, för att sakta men säkert avancera och till slut kan den nya stå som ledare. Så gör en smart häst. Ibland blir det fajt och då kanske det kostar för mycket i sparkar och skador.

Ett sätt att undvika alltför mycket av detta är att ha dem parallellt, men inte tillsammans under ett par veckor tills den nya har samma lukt. Men hästarna vet vad de gör, alihop, lita på det. Din också.
Hon står säkert över flera av dem, men om ledaren inte anser att hon är underdånig nog så kommer alla att hunsa med henne. Men det blir troligen bättre. De brukar få komma allt närmare med tiden.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 550
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp