Mobbad av chefen

Tack för att ni påminde om det här med att spela in samtalen! Jag har föreslagit tidigare att hen skulle göra det men i den allmänna handlingsförlamningen har det inte blivit av. Nu är inspelningsapp nerladdad och iphonen laddad och redo för eftermiddagens möte. :devil:
Jag är arbetsmiljöombud. Jag skulle absolut råda din partner att ta med sig någon. Antingen någon från facket, eller sitt skyddsombud/arbetsmiljöombud, eller en vettig kollega. Han ska absolut inte gå dit ensam. Går det inte att få fram någon som följer med idag, får mötet flyttas!

Ett sådant möte skulle jag vägra gå på utan att ha en facklig representant med mig.
Skulle även kräva närvaro av högre chef samt någon från personalavdelningen.
Jag kan vara väldigt färgad av ett ärende jag nu ägnat rätt lång tid åt, men jag skulle se personalavdelningen som arbetsgivarsidan i det här fallet. Så, tvärtom, snarare. Om arbetsgivarsidan kan väntas bestå av tre personer på mötet, skulle jag tycka att det vore rimligt att TS partner tar med sig två personer som kan bistå honom. Tex en facklig och en klok kollega som han litar på. Så har vi gjort hos oss ibland, och det fungerar utmärkt väl och skapar trygghet för den som känner sig utsatt.

Jag kan vara väldigt färgad av ett ärende jag nu ägnat rätt lång tid åt, men jag skulle se personalavdelningen som arbetsgivarsidan i det här fallet. Så, tvärtom, snarare. Om arbetsgivarsidan kan väntas bestå av tre personer på mötet, skulle jag tycka att det vore rimligt att TS partner tar med sig två personer som kan bistå honom. Tex en facklig och en klok kollega som han litar på. Så har vi gjort hos oss ibland, och det fungerar utmärkt väl och skapar trygghet för den som känner sig utsatt.
Så upplever jag det också att eventuell HR avdelning är arbetsgivarens representant.

Ett sådant möte skulle jag vägra gå på utan att ha en facklig representant med mig.
Skulle även kräva närvaro av högre chef samt någon från personalavdelningen.
Men TS har ju tidigare skrivit att företaget är rätt litet och att alla andra tittar åt andra hållet av rädsla för att råka ill aut själva. Det bör därmed, tråkigt nog, även gälla eventuell fackrepresentant.

Exakt min tanke också. Det andra laget ska inte vara fler.

Knappast om man kräver att få med sig en facklig representant som inte är anställd av arbetsgivaren.
Men du tar väl inte med en fackrepresentant från en annan arbetsplats? Och för att frågan ska föras upp på förbundsnivå, alltså att någon anställd på förbundet ska vara med, krävs det nog att det varit en förhandling vars utfall fackrepresentanten på arbetsplatsen vill gå vidare med.

Men du tar väl inte med en fackrepresentant från en annan arbetsplats? Och för att frågan ska föras upp på förbundsnivå, alltså att någon anställd på förbundet ska vara med, krävs det nog att det varit en förhandling vars utfall fackrepresentanten på arbetsplatsen vill gå vidare med.
Om man har skäl att förmoda att lokala fackrepresentanten är tandlös o rädd för chefen som antytts i ett av svaren så är det för mig självklart att ta med sig någon som ej är kopplad till företaget.
Det är faktiskt inte så ovanligt.
mvh/facklig företrädare i drygt 20 år, varav 4 på heltid + 3 års anställning som ombudsman.

Om man har skäl att förmoda att lokala fackrepresentanten är tandlös o rädd för chefen som antytts i ett av svaren så är det för mig självklart att ta med sig någon som ej är kopplad till företaget.
mvh/facklig företrädare i drygt 20 år, varav 4 på heltid + 3 års anställning som ombudsman.

Mamma hade med sig en fackrepresentant som inte jobbade på samma ställe under förhandlingarna pga hennes begynnande demens (arbetsgivarens hanterande av det hela var under all kritik). Nu är det visserligen länge sedan så det kan ju ha ändrat sig.

Har aldrig någonsin hört talas om det. Hur väljer man ut den personen?

Ja givetvis, men många kanske tror att HR är där för att hjälpa personalen (förut hette det ju personalavdelning) men min erfarenhet är att de helt och hållet är där för att representera arbetsgivaren rent juridiskt inte för att hjälpa till med lösningar. Äh, svårt att förklara...
Men precis så är det ju - alltså att det är de som ansvarar för att AG agerar enligt arbetsrätten.

Jag har ju en HR-pitbull i hasorna nu. Hen är relativt nyanställd, hens föregångare slutade eftersom hen inte tyckte att hen fick jobba med de mjuka frågorna. Så det var helt rätt att anställa pitbullen istället. :meh:

Knappast om man kräver att få med sig en facklig representant som inte är anställd av arbetsgivaren.
Men det lär inte gå att fixa med så kort varsel och då hamnar man i ett läge där man får värdera vad man vinner/förlorar om man kräver att mötet ska senareläggas.

Men precis så är det ju - alltså att det är de som ansvarar för att AG agerar enligt arbetsrätten.

Jag har ju en HR-pitbull i hasorna nu. Hen är relativt nyanställd, hens föregångare slutade eftersom hen inte tyckte att hon fick jobba med de mjuka frågorna. Så det var helt rätt att anställa pitbullen istället. :meh:
Ja, men "förr" på den tiden min mamma var mer aktiv i yrkeslivet fanns det någon som hette personalavdelningen. De var till som stöd för personalen och såg till arbetsmiljön och inte allt för sällan trivsel för personalen. Nu har man omarbetat och istället heter det HR och är som stöd för arbetsgivare och chefer.

Har aldrig någonsin hört talas om det. Hur väljer man ut den personen?
Jag har haft kontakt med ett ärende, där den anställde och jag kom fram till att det bästa var att vända sig till facket på distriktsnivå istället för klubben på arbetsplatsen.

Nu har jag en rätt stor arbetsgivare, så att det inte blir lika inavlat sas, men att gå uppåt i facket om man saknar förtroende för de lokala representanterna, är den väg jag skulle rekommendera. (Den personen jobbar ju då på någon annan arbetsplats, men det är inte via arbetet man hittar hen.)

Tack alla för input. Igår kväll togs en första kontakt med facket. Idag väntar ytterligare ett av alla inkallade möten med chefen. När hen frågade vad mötet skulle handla om svarade chefen; "dig"...

Jag skulle också kräva att facket ska vara med på alla möten framledes. Och jo man kan få en representant som inte är på arbetsplatsen. Brukar finnas ombud från området som kan komma. Ring till fackets huvudkontor så löser de det. Men jag tänker att fackrepresentant i det här fallet mest ska agera som extra öron, få mötet på en vettigare nivå. Då kan den närmsta räcka.

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 066
Senast: Trott
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 826
Senast: Gotthard
·
Skola & Jobb Skulle verkligen behöva lite stöd och råd just nu :( Har en katastofal arbetssituation och många tankar om det som jag skulle behöva...
Svar
2
· Visningar
1 598
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama