Mobbad av chefen

Tack alla för input. Igår kväll togs en första kontakt med facket. Idag väntar ytterligare ett av alla inkallade möten med chefen. När hen frågade vad mötet skulle handla om svarade chefen; "dig"...

Tack. Det är som att läsa en manual för mobbare. Det är så mycket som är spot on. Dessa människors livskraft måste vara att krossa andra.
I slutet har du en del länkar som kanske kan hjälpa till. Ofta är det inte helt fel att ta kontakt med den som skrev examensarbetet då hon troligtvis har vänt och vridit på regelverk och lagtext mm :) Jag har blivit kontaktad ganska många gånger angående mitt examensarbete och det är alltid roligt att få komma med input :)

Som facklig företrädare kan man bevaka att det arbetsrättsliga och arbetsmiljörättsliga regelverket följs och att formella möten mellan ag och at sköts på ett korrekt sätt. Man kan genom att säga ifrån i regel få chefen att skärpa sig och sluta med de värsta påhoppen, men man kan inte förändra chefen i grunden som person och oftast inte få chefen att börja gilla den medarbetare chefen har fattat agg mot. Facket har heller inte rätten att avsätta chefer. Det innebär att det man oftast i praktiken kan hjälpa till med är en flytt till en annan arbetsplats m en annan chef om det är en stor arbetsgivare eller att förhandla fram ett avgångsvederlag. Fackets roll är i grunden att bevaka arbetsrätt och arbetsmiljörätt medan det som beskrivs här oftast handlar om relationer och psykologi därför blir många besvikna när facket inte lyckas förändra chefen och få chefen att ändra uppfattning om den anställde.

Arbetsgivaren har ansvar för den psykosociala arbetsmiljön enl. arbetsmiljölagen. Det låter fint, men betyder i princip bara att pappersarbetet ska finnas. D v s att det ska finnas handlingsplaner. Har arbetsplatsen något arbetsmiljöombud? (ska enligt lag finnas där det är fler än fem anställda).Troligt är att denne ändå inte vågar göra något, med hänvisning till hur organisationen ser ut.

Det finns massor att läsa om detta, men väldigt lite att göra i praktiken, tyvärr.
https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/psykisk-ohalsa-stress-hot-och-vald/
Hela arbetsmiljöområdet är en ramlagstiftning där tillsynen ligger his AV.De få sanktionsmöjligheter som finns förfogar AV över. Facket och skyddsombuden kan bara 'tjata' och har inga sanktionsmöjligheter att ta till. AV tar bara i kollektiva frågor och hänvisar alla individärenden till facket ...Moment 22 ... trist och mycket frustrerande

Tack alla för input. Igår kväll togs en första kontakt med facket. Idag väntar ytterligare ett av alla inkallade möten med chefen. När hen frågade vad mötet skulle handla om svarade chefen; "dig"...
Spelar h*n in mötena? Jag skulle nog göra det för att kunna visa facket vad som sägs. Den typen av människor som du beskriver brukar ju vara lena som sammet i munnen när någon annan är med och på så sätt åter förminska den de mobbar.
Är säkert tvåa eller trea på den bollen.

Som facklig företrädare kan man bevaka att det arbetsrättsliga och arbetsmiljörättsliga regelverket följs och att formella möten mellan ag och at sköts på ett korrekt sätt. Man kan genom att säga ifrån i regel få chefen att skärpa sig och sluta med de värsta påhoppen, men man kan inte förändra chefen i grunden som person och oftast inte få chefen att börja gilla den medarbetare chefen har fattat agg mot. Facket har heller inte rätten att avsätta chefer. Det innebär att det man oftast i praktiken kan hjälpa till med är en flytt till en annan arbetsplats m en annan chef om det är en stor arbetsgivare eller att förhandla fram ett avgångsvederlag. Fackets roll är i grunden att bevaka arbetsrätt och arbetsmiljörätt medan det som beskrivs här oftast handlar om relationer och psykologi därför blir många besvikna när facket inte lyckas förändra chefen och få chefen att ändra uppfattning om den anställde.
Exakt så! Det är därför jag orolig inför samtalet som min arbetsgivare ska ordna mellan mig och min chef. Han tycker ju som han tycker om mig, oavsett om han lär sig att dölja sin antipati lite bättre. Men varken facket eller ledningen kan ändra på hans känsloliv.

Det kan absolut vara ett sätt att få genomlidbara möten som i alla fall skenbart koncentreras på problemlösning.

Ja, och om inte annat så är det så enkelt som ett par öron till.

Vid ett av mina "rehabmöten" fick vi ett protokoll efteråt som på vissa punkter fick oss att undra om vi varit på samma möte som den som skrev det. Då var det jätteskönt att kunna hänvisa till att det inte bara var jag som uppfattat saker på ett visst sätt, utan även mitt fackliga ombud.

Ja men fram tills det att facket är med så är det inte fel att spela in mötena så man kan visa på exakt hur falsk chefen är om han försöker påskina att TS partner berättar historier för att miskreditera chefen.

Tack för att ni påminde om det här med att spela in samtalen! Jag har föreslagit tidigare att hen skulle göra det men i den allmänna handlingsförlamningen har det inte blivit av. Nu är inspelningsapp nerladdad och iphonen laddad och redo för eftermiddagens möte. :devil:

Exakt så! Det är därför jag orolig inför samtalet som min arbetsgivare ska ordna mellan mig och min chef. Han tycker ju som han tycker om mig, oavsett om han lär sig att dölja sin antipati lite bättre. Men varken facket eller ledningen kan ändra på hans känsloliv.
@mandalaki, jag lider verkligen med dig. Försöker du också hitta annat jobb eller hoppas du på en annan lösning?

@mandalaki, jag lider verkligen med dig. Försöker du också hitta annat jobb eller hoppas du på en annan lösning?
Nej, jag kan inte hitta annat jobb. Jag har massiv sjukfrånvaro pga kronisk migrän, ingen skulle ta i mig med tång.
Det måste lösa sig med det där samtalet, helt enkelt. Hur otrevligt jag än tycker att det är .

Tack för att ni påminde om det här med att spela in samtalen! Jag har föreslagit tidigare att hen skulle göra det men i den allmänna handlingsförlamningen har det inte blivit av. Nu är inspelningsapp nerladdad och iphonen laddad och redo för eftermiddagens möte. :devil:
Jag tycker absolut att din partner ska ha med sig sitt fackliga ombud till mötet, det har hen rätt till.
(Eller arbetsmiljöombudet, om det finns förtroende för denne.)
Jag har själv varit i en liknande situation och det var verkligen GULD värt att inte vara "i minoritet!"

Om samtalet är i eftermiddag, har hen inte möjlighet att be en fackrepresentant att vara med då? Bättre än att spela in.

Ja, och om inte annat så är det så enkelt som ett par öron till.

Vid ett av mina "rehabmöten" fick vi ett protokoll efteråt som på vissa punkter fick oss att undra om vi varit på samma möte som den som skrev det. Då var det jätteskönt att kunna hänvisa till att det inte bara var jag som uppfattat saker på ett visst sätt, utan även mitt fackliga ombud.

Det är en situation som verkligen visar vad det kan ge att ha ytterligare öron med.

Ett sådant möte skulle jag vägra gå på utan att ha en facklig representant med mig.
Skulle även kräva närvaro av högre chef samt någon från personalavdelningen.

Ett sådant möte skulle jag vägra gå på utan att ha en facklig representant med mig.

Fast om bolaget består av 10 anställda där chefen även är VD är väl risken att det varken finns någon högre chef (vilket också står i ts) eller någon personalavdelning ganska stor?

Facklig representant tycker jag räcker. Även om det fanns både högre chef och HR i TS fall så är de, liksom mobbar-vd:n arbetsgivarrepresentanter. Det finns ingen anledning att ha en högre numerär på den sidan, arbetstagaren är ju redan i svagare ställning.

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 066
Senast: Trott
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 826
Senast: Gotthard
·
Skola & Jobb Skulle verkligen behöva lite stöd och råd just nu :( Har en katastofal arbetssituation och många tankar om det som jag skulle behöva...
Svar
2
· Visningar
1 598
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama