Jaha, ja då gick det fort, oftast brukar ju processer och prövningar ta några år.Jag menar att det är en hel del som redan är prövat av bl a fack och arbetsmiljöverket, och det är oerhört tandlöst.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jaha, ja då gick det fort, oftast brukar ju processer och prövningar ta några år.Jag menar att det är en hel del som redan är prövat av bl a fack och arbetsmiljöverket, och det är oerhört tandlöst.
Då tycker jag det låter som om hen skulle kontakta läkare för ev. sjukskrivning? Det låter som att väggen är jättenära.Det är väl ungefär så vi har fått tillvaron att fungera hittills. Försöka lämna jobbet på jobbet och hen tränar och engagerar sig ideellt i föreningslivet i vår stad, men nu har det nått en punkt när det inte går längre. Jobbsituationen påverkar för mycket.
Min partner har inget direkt forum att ventilera detta i. Visst pratar hen med vänner men mitt syfte med att skriva här var att få input av människor som inte känner oss. Jag behöver nog helt enkelt skriva av mig också.
Hen uppför sig inte illa mot familjen men dåligt mående påverkar ju ändå i längden.
Jaha, ja då gick det fort, oftast brukar ju processer och prövningar ta några år.
Vet du om det finns några domar man kan läsa? På arbetsmiljöverket så var det bara fram till 2014.Mycket av detta är ju redan tröskat sedan tidigare, och det har ju varit en förberedelsetid också.
Vet du om det finns några domar man kan läsa? På arbetsmiljöverket så var det bara fram till 2014.
Diverse vadå?Nej, tyvärr. Jag har bara min empiriska (begränsade) forskning att luta mig mot. Där det under förhandlingar etc hänvisats till diverse.
Diverse vadå?
Bra. Teflonmänniskor är de enda som önskas i dagens samhälle verkar det.
Jag tycker det är vettigt att ta kontakt med fack och vårdcentral eller liknande. Detta skapar problem för förhållandet så möjligen kommunens par-rådgivning , som de flesta kommuner har gratis, ett antal gånger. Jag tycker ni ska söka hjälp irl . Det måste finnas något . Har han inte ens kontaktat facket så har han verkligen inte gjort speciellt mycket för att lösa konflikten.
Jag skulle vilja säga att det INTE är som vid andra arbetsmiljörisker. Trots utredningar från fack och läkare som ger vid hand att psykosociala arbetsmiljön är grunden till ohälsa, görs absolut ingenting. Vilket aldrig tolererats om det varit en fysisk fara i motsvarande fall. Då hade det blivit arbetsstopp direkt.
Att komma till vite vid inspektion är så osannolikt att jag inte ens räknat med det, med hänvisning till att ovanstående inte ens lämnade en möjlighet att bli utköpt.
Facket kan inte göra något mer än att stödja personen. Jag har för första gången i mitt arbetsliv en dålig chef, hen behandlar mig orättvist och fryser ut mig, det är fruktansvärt obehagligt. Utan min fackliga representant hade jag inte stått ut, hen har varit med när saken tagits upp på ledningsnivå.
Vår lednings lösning är att chefen och jag ska ha ett samtal tillsammans med ett proffs, det känns skitobehagligt och jag vill inte, skjuter bara undan tanken på det och sen får jag väl gå dit.
Men: då finns det en ledning som tar tag i arbetsmiljön. I din partners fall är mobbaren ledningen. Inte heller jag kan se någon annan lösning än den drabbade byter jobb.
Men tack!
Ja det är en vidrig situation. Och det känns ju som om chefen bara kommer att känna sig anklagad och att jag sprungit till ledningen och skvallrat, vilket jag inte har.
Jag är dessutom försvagad farligt nära gränsen för depression av att jag har så hög sjukfrånvaro pga migrän, och sedan nästan ett år håller en skallerorm på HR på med en "rehabiliteringsutredning" av mig, fast sätten hen sköter det på liknar mest tortyr. Så jag mår pyton alldeles på egen hand och har uppe på det HR som pressar mig. Innan hade jag en stöttande chef, min nya fryser ut mig. Och jag är naturligtvis extra känslig för hens beteende eftersom jag redan mår skit.
Men bilen går bra.
Förlågt @Babouti jag ska verkligen inte kapa din tråd. Men jag tror inte att facket kan göra ett smack åt en mobbande vd.
Det är jättebra, men enbart pappersprodukter. Som skrivs i första artikeln:
"Arbetsgivaren har enligt den nya föreskriften ansvar för att klargöra att kränkande särbehandling inte accepteras på arbetsplatsen, till exempel i en policy, och att det finns rutiner för hur kränkande särbehandling ska hanteras, till exempel hur och var de utsatta snabbt ska få hjälp."
Men sedan då?
Tyvärr är vår ekonomiska situation redan ansträngd.Fly. Mår hen riktigt dåligt, kontakta vården och undersök möjligheterna. Men har ni råd är kanske 3 månaders karens på a-kassa värt det?
Situationen är ohållbar. Börja med att prata med facket, de kan hjälpa till med förhandlingar och ni kan ha som mål att din partner blir utköpt.
Just så, arbetsdomstolen var det ja. Om jag inte missminner mig har de tagit upp ärenden om mobbing på arbetsplatsen.Facket kan sannolikt inte ändra på en vd. Och någon arbetsmiljödomstol finns inte, däremot en arbetsdomstol. Den prövar tvister som rör arbetsrätt, men detta är ju ingen tvist.
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=3734599&fileOId=3734603Det är nog ganska mänskligt att hålla skenet uppe så länge som möjligt. Att inte visa sig svag. Jag tycker hela händelseförloppet liknar en form av normaliseringsprocess där offret till sist tvivlar på sitt eget förstånd. Jag behövde denna tråd för att ventilera inte för att skuldbelägga offret. Med det sagt så håller jag med om att det är förmodligen är hög tid att kontakta facket Även om förhoppningarna om hjälp är små så i alla fall för rådgivning och stöd.
En kanske ska vara glad att en upptäcker det vid drygt 50 år. Det pr ändå ett halvt sekel som förtroendet funnits. Var glad, var nöjd. Hitta En ekonomisk utväg snarast. Så ni blir fria.Jag blir så ledsen över att se att det är så vanligt med mobbing i olika form på arbetet och att det finns så lite hjälp att få. Det är obehagligt att upptäcka vid 50 plus att tillsynes normala människor kan vara så rätt och slätt elaka.
Jag har inget bra råd. Bara sympati.
Jag slutade på det roligaste jobbet jag någonsin haft för en månad sedan av liknade orsak.