Mjukt bröd som inte blir en degklump i munnen

Coop

Trådstartare
finns det?

Har en liten på 8 år som har problem med att äta mjukt bröd pga svårigheter med att tugga och svälja. Det blir en degklump i munnen som är svår att svälja trots att han dricker till. Hårt bröd är heller inte helt bra då det blir jobbigt att tugga i längden.

Så min fråga är som rubriken, finns det något bröd som inte blir som en degklump i munnen?

Coop

Sv: Mjukt bröd som inte blir en degklump i munnen

Jag tycker nog inte att något bröd blir som en degklump i munnen, om man inte trycker in alldeles för mycket. Därför undrar jag spontant om det skulle hjälpa honom att ta mindre tuggor och tugga ur ordentligt mellan dem?

Spontant känns det som att lite grövre bröd borde funka bättre, typ lingongrova är ju mjukt och gott men har lite mer struktur än de flesta vita brödsorter.

finns det?

Har en liten på 8 år som har problem med att äta mjukt bröd pga svårigheter med att tugga och svälja. Det blir en degklump i munnen som är svår att svälja trots att han dricker till. Hårt bröd är heller inte helt bra då det blir jobbigt att tugga i längden.

Så min fråga är som rubriken, finns det något bröd som inte blir som en degklump i munnen?

Coop
Måste barnet äta bröd?

Jag tycker nog inte att något bröd blir som en degklump i munnen, om man inte trycker in alldeles för mycket. Därför undrar jag spontant om det skulle hjälpa honom att ta mindre tuggor och tugga ur ordentligt mellan dem?

Det hjälper tyvärr inte. Han behåller maten läänge i munnen, måste påminna att tugga och svälja. Gäller all mat.

Spontant känns det som att lite grövre bröd borde funka bättre, typ lingongrova är ju mjukt och gott men har lite mer struktur än de flesta vita brödsorter.

Tack för ditt svar! Ska prova det.

Pumpernickelbröd, det är så grovt att det liksom faller isär när man tuggar det. Gott och nyttigt.

Surdegsbröd, i tunna skivor. Jag klarar inte fluffbröd annan än i undantagsfall av samma orsak.
Frallor som innehåller rågsikt ä av någon anledning värst, det växer i munnen.

Krispigt pålägg är mitt andra tips, paprika är bättre än ost tycker jag ur växaimunnensynpunkt.

Finncrisp tror jag vore svårt att få till ngt slags gegga. Det är populärt hos treåringen här.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 235
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar