Mjuka upp stel häst

Karin87

Trådstartare
Startar den här tråden mest för att få lite inspiration och ídeér.
Tänk er att ni ska mjuka upp en väldigt stel häst (5-gångare), som aldrig gått på böjt spår, aldrig gått i padock och som lätt spänner sig. Hur skulle ni jobba den hästen?
Ska bli mycket intressant att höra hur ni hade gjort. :)

Sv: Mjuka upp stel häst

Hur är hans balans? Min första tanke var att det kanske vore bra att longera honom korta stunder så att han hittar sin egen balans på böjt spår. Eller kanske tömköra så att du kan variera böjt och rakt spår?
Fast jag skulle bara göra det mycket korta stunder, dels för att han är ovan och dels så han inte tycker det blir för tråkigt.

Longera gör jag då och då, men det tycker jag inte gör så mkt mjukgörande. Hur vet man om balansen är bra/dålig? Han "faller in" på volterna iallafall, men det är ju ett tecken på stelhet oxå, men det kanske har med oblans oxå att göra eller?
(Vi är påväg åt rätt håll iallafall, så det känns inte som om jag inte vet vad jag gör...men det är alltid bra med tips från andra och man kan lära sig nya saker på det! Jobbar bla MYCKET från marken! Det har funkat oerhört bra!)

Jag skulle börja med att göra en mindre fyrkant på volten, 10x10 tex o sen löslongera i båda varven. Det är svårt att säga hur man skulle lägga upp det, det beror lite på hur hästen reagerar. Men fungerade det bra skulle jag ta lina o inspänningstyglar så att den inte överböjer halsen och sen minska volten o sen öka volten i båda varven.

Jag har tillfälliga stolpar vilket gör att det är lätt att göra slalombana.
Skulle provat följa john.

Har den inte alls varit på volten så hade jag börjat låta den lära känna den med markarbete o gjort roliga saker med mycket beröm. Gärna med redskap, tex lite bommar eller hinder så att den får utmaningar.

Men som sagt, svårt att säga när man inte känner hästen o dess förutsättningar.

Min häst hittar balansen bättre utan lina så jag löslongerar mest.

Hur är förutsättningarna i övrigt? Har hört att vissa blir mindre stela om de går på lösdrift.

Nej, men man kan ju säga lite hur man skulle göra överlag. :d Alla hästar är ju individer o ingen här känner ju min häst. Men det jag va ute efter va ju mest lite ideér o så va ja lite nyfiken på hur ni hade gjort! :) (Om ni hade gjort liknande som jag eller på nåt annat sätt... :d)

Lösdrift kör vi med! ;)

Senast ändrad:

Brukar massera honom om han känns stel. Han blir det mest på vänster sida vid bogen så jag brukar känna på honom innan vi rider o mjuka upp honom lite med massage. Hade en massör ute som visade och jag tycker att det blir skillnad.

Jag hade börjat med att löslongera för att se hur hästen beter sig när den springer själv, opåverkad av linor och annat. Kollat hur den sätter sina bakben - om den sätter inner bakben "under" kroppen (som den bör på böjt spår), eller om den sätter det ut från kroppen in mot mitten av volten (för att inte "välta" inåt om den är stel). Ser det OK ut när hästen springer själv, så är det ju ryttare, tyglar osv som är "problemet" då det är detta som får hästen att spänna sig och därmed bli stel. Är det däremot stelt och styvt även när hästen springer själv, så är den ju stel i sin kropp, och då är det ju det som måste åtgärdas först.

En häst som är stel i kroppen och har svårt att böja sig riktigt även i frihet hade jag tagit till en massör, kiropraktor eller liknande för att få hela hästen kollad så det inte är något allvarligare som är fel, och förhoppningsvis även få råd beträffande hur man skall träna upp smidigheten.

En häst som "bara" är stel under ryttare och/eller måttligt stel i sig själv hade jag börjat med att arbeta från marken - löslongering först och sedan tömkörning och att arbeta den vid handen i "vanlig" tygel. Jag hade lagt mycket energi på att få hästen att utan spänning gå på en liten volt runt mig och sätta inner bakben under sig. Gärna lite "kyssa-stigbygeln-övningar" när hästen är uppvärmd. Lugnt och försiktigt voltarbete, både uppsutten och från marken, till att börja med i skritt, senare även i tölt/trav beroende på i vilken gångart hästen spänner sig minst. Skänkelvikning är också lösgörande, och när det funkar kan man börja lite försiktigt med skolorna.

Glöm inte heller att rida ut - man kan rida slalom mellan trädstammar, rida skänkelvikning och skolor på grusvägar m.m. för att träna upp smidigheten även ute. Och att behöva lyfta på fötterna och se sig för i lite oländig terräng ger också styrka och smidighet. Liksom att trava över bommar / cavaletti.

Jag har fått träna att göra halt, känna vilken sida han är stelast på och "flytta honom" ifrån det stela (flytta bakbenen). I mitt fall är min häst oftast stelast på ytter. Tillslut gjorde vi bara halvhalt, flytta och han blev riktigt mjuk. Nu läste jag inte egenom så jättenoga (:o) så jag vet inte hur mycket din häst kan, emn det är iaf en rolig övning :)

Jag hade tränat den vid handen. Kanske lite annorlunda än på specifikt islandsvis, hade snarare tränat framåt, nedåtsökning och så smånigom skolor.

OA

Jag hade ridit ut mycket i skogen - där det blir naturligt för hästen att böja sig. Runt träd och stenar o s v. Dessutom snabb trav eller tölt i ojämn terräng så att hästen hela tiden måste korta resp länga steget p g a underlaget. Oerhört lösgörande eftersom det blir så naturligt för hästen - risken att den bara spänner sig är mycket mindre än vid övningar på ridbanan.

Sedan bör du förståss träna på ridbana också - men ställ inte så stora krav där från början eftersom hästen är ovan vid sådant arbete.

Vilken bra tråd! Min medryttarhäst har haft ont i ryggen, men det är fixat nu. Men han blev JÄTTE stel! Han är en riktig skogsmulle men nu har vi fått ridhuskort så jag har börjat böja honom. Han tycker det är så EXTREMT tråkigt. Jag tycker jag hittar på massor av "exotiska" övningar. Men han tycker ALLT är otroligt tråkigt, och han har inte förövrigt så himla bra framåtdrift. Så det brukar oftast bli så att jag får väldigt ont i benen och han lyfter hovarna som om det vorre klister på marken. Vad ska jag göra?:D

Om ni har någon rolig övning som även den mest ointresserade hästen tycker om så är jag evigt tacksam om ni tipas mig om den! :bow:

Om ni har någon rolig övning som även den mest ointresserade hästen tycker om så är jag evigt tacksam om ni tipas mig om den! :bow:

Byt övning ofta är mitt heta tips. Några steg öppna, några steg sluta, tjata inte med övningarna länge. Så snart det funkar lite grann så byter du. Så lite tjo och tjim också, trots miljön. Låt hästen gå fram i rejält tempo på lösa tyglar, ha kul själv och busa lite. Det här är så klart svårt om ni är flera i ridhuset. Jag har också en häst som kan vara sömnig ibland. Då lägger vi in ridpass då fokus är på att svara FRAMÅT!

Sedan övar vi ute också, då vi kommer ihåg. Träd kan man snirkla kring, mittsträngar kan man rida skolor på osv.

OA

Inmir som han heter kan varken öppna eller sluta! Men annars var det en jätte fin ide! :) Jag håller på att lära honom skänkelvikningar och bakdelsvändningar/framdelsvändningar. Men eftersom han är så extremt ointresserad så tycker han att allt jag gör är så extremt tråkigt. Han tror att jag är nöjd när han går fin i form :p Men jag ska inte ge upp! Han kanske ändarar sig någon dag! :rofl:

markarbete är ett altenativ. t.ex
longera, böja hästens huvud och rida på nästan bara böjt spår tills han/hon släpper trycket i munnen;)
vet inte om jag förklarade så bra men hoppas du fattar ändå :angel::rofl:

Haha :rofl:
När jag skulle longera honom första gången så gick det inte så bra!!! Han fattade inte varför han skulle jobba när jag stod still så han gick in till mitten där jag var och stannade där. Han är totalt orädd för pisken jag peta honom på rumpan flera gånger och "snärta" bakom honom. Han rörde sig inte ett tum. Efter att jag hade stått och tyckt han var ybersöt när han inte fattar så ledde jag runt honom och "visade" hur han skulle gå men det fungera inte heller. Jag gav upp för den gången. Men jag frågade en annan medryttare som rider på en annan häst om hon kunde hjälpa mig, hon är proffs på markarbete! :smirk: Hon gav också upp!!! :rofl: Men vi provade att löslongera honom det gick ganska bra. Men det är ju inte så mycket böjande på en rektangulär volt. :D Tack för tipset :rofl:

Men jag ska prova det andra! :D

Senast ändrad:

okej, men prova det andra sakerna :bump:
det är jättebra att börja med löslongering.
min gamla häst fattade inte heller när man skulle longera så jag började med att en annan person tog honom i grimmskaft och lädde honom när jag longerade, han kunde longeras efter cirka en vecka!!! utan att nån gick bredvid:):bump::banana:
då blev man glad
pröva det oxxå det kanske funkar.

Jag ska prova det idag! :) Jag hoppas också att Imnir fattar! Man missar så mycket när man inte markarbetar. :bump:

ja prova det ;)

det är roligt sen när dom kan det !!!!:)

Mkt skritt med mkt fart i.. mkt serpentiner rygga skänkelvikning och ut i skogen rakt in så hästen får trampa och lyfta på tassarna..Bättre träning och gympa finns inte:)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 561
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
812
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar