Sv: Mjuka upp stel häst
Jag hade börjat med att löslongera för att se hur hästen beter sig när den springer själv, opåverkad av linor och annat. Kollat hur den sätter sina bakben - om den sätter inner bakben "under" kroppen (som den bör på böjt spår), eller om den sätter det ut från kroppen in mot mitten av volten (för att inte "välta" inåt om den är stel). Ser det OK ut när hästen springer själv, så är det ju ryttare, tyglar osv som är "problemet" då det är detta som får hästen att spänna sig och därmed bli stel. Är det däremot stelt och styvt även när hästen springer själv, så är den ju stel i sin kropp, och då är det ju det som måste åtgärdas först.
En häst som är stel i kroppen och har svårt att böja sig riktigt även i frihet hade jag tagit till en massör, kiropraktor eller liknande för att få hela hästen kollad så det inte är något allvarligare som är fel, och förhoppningsvis även få råd beträffande hur man skall träna upp smidigheten.
En häst som "bara" är stel under ryttare och/eller måttligt stel i sig själv hade jag börjat med att arbeta från marken - löslongering först och sedan tömkörning och att arbeta den vid handen i "vanlig" tygel. Jag hade lagt mycket energi på att få hästen att utan spänning gå på en liten volt runt mig och sätta inner bakben under sig. Gärna lite "kyssa-stigbygeln-övningar" när hästen är uppvärmd. Lugnt och försiktigt voltarbete, både uppsutten och från marken, till att börja med i skritt, senare även i tölt/trav beroende på i vilken gångart hästen spänner sig minst. Skänkelvikning är också lösgörande, och när det funkar kan man börja lite försiktigt med skolorna.
Glöm inte heller att rida ut - man kan rida slalom mellan trädstammar, rida skänkelvikning och skolor på grusvägar m.m. för att träna upp smidigheten även ute. Och att behöva lyfta på fötterna och se sig för i lite oländig terräng ger också styrka och smidighet. Liksom att trava över bommar / cavaletti.