Mjuka tortillasbröd.

mimus

Trådstartare
Vad gör ni med dem som blir över?

Jag slänger alltid halva förpackningen. De går inte åt här hemma då halva familjen äter hårda tacoskal. Tycker inte de blir bra att frysa in och tina upp.

Fram med förslag och recept.

Sv: Mjuka tortillasbröd.

"Cheese quesadillas". Hyvla ost på ett tortillabröd. Lägg ett tortillabröd ovanpå. Stek på båda sidor i torr stekpanna. Skär i tårtbitar. Superenkelt och jättegott som tilltugg till t.ex. soppa!

Jag brukar äta dom som frukost. :D

Är jag lat smörar jag dom bara lite. Annars är funkar det med vilka pålägg som helst.

Här hemma brukar vi dagen efter taco ätning fixa till minipizzor och dessa gör vi på tortilla bröden som är över, lägg på köttfärs och annat som är över efter taco ätningen, strö över riven ost och så in i ugnen en liten stund och vips så har du bamsegoda pizzor!

Jag brukar göra Enchiladas med den överblivna köttfärsen eller också tar jag kyckling, mycket gott :)

Provade i går.
Gjorde två röror och lade emellan och stekte sedan tortilla bröden på svag värme i olja.
Det blev jättegott till lins soppa.:)

Vi lägger ostskivor, skivade (tunna skivor) äpple mellan dem, kryddar med oregano och äter som mellis eller till fil/youghurt/soppa (tänk varm macka).

Minipizza 10 min i 225grader i ugn, tomatpuré, riven mozzarella, italiensk skinka i bitar/strimlor, skivade färska champinjoner, oregano som pålägg. Serveras med några ruccolablad MUMS! (Barnen gillar att få göra egen pizza:D och man tar av det man tycker om/har hemma)

Fyller med någon typ av kött (färs, strimlat), grönsaker och röror som lunch/mellis.

Rostar bröden i ugn, delar i bitar(remsor/trekanter) och doppar i röror.

Använder som tunnbröd till rulle med korv och mos fungerar också.

Ofta tar man taco-resterna ihop med överblivna bröd som lunch dagen efter.

(De funkar att frysa men de behöver separeras med smörgåspapper i påsen och blir bäst om man tar fram direkt och tinar i micron).

Jag kör på enkla quesadillas med en god ost och tunt skivad salladslök emellan :d

jag har två tips :) Det första är en enkel lunch, köp valfri Bonjour färskost (jag älskar kantarell just nu). Bre ut ett jämnt lager och sen lägg på valfritt kött, kalkon, skinka eller rostbiff. Eller så hoppar man köttet. Vik sedan en gång på mitten och sen mot mitten igen så du har som en trekant. Stek i smör tills de är gyllenbruna. Sallad till eller som de är :) MUMS

Sen har jag ett recept på Kycklingenchiladas. Nu har jag det inte framför mig, men det är sååå enkelt.
Kycklingfiléer
Lök
Creme Fraiche
Sambal Olek
Salt & Peppar
Tortillabröd

Strimla kycklingen, stek tillsammans med lök, tillsätt creme fraichen, rör om, tillsätt valfri mängd Sambal.. salta och peppra. Låt puttra ihop. Fördela sedan röran på tortillabröden och rulla ihop, sen i en smord ugnsfast form, strö sedan över riven ost och in i ugnen.. i ca 10-15 min.. Sallad till.. JÄTTEGOTT!

Grattis på födelsedagen!

Här hemma brukar vi steka bröden i stekpannan med olika kryddor, inget fett. Tex chili och vitlök. Sen har man de som tillbehör a la Naan-bröd eller liknande, funkar till det mesta då de blir knapriga och goda, och man kan anpassa kryddningen efter tillbehören (nu kanske brödet i sig snarare är tillbehör, men jag räknar med att du förstår vad jag menar ;P)

Liknande trådar

Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Mia_R
·
Hemmet Någon med erfarenhet av att lämna ett hushåll med stor familj för att istället leva i ensamhushåll? Vad finns det för fallgropar som är...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 705
Senast: Sassy
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 809
Senast: starcraft
·
Mat Hur förvarar ni isbitar i frysen? Jag har tre sådana där isbitsformar från IKEA, men när jag gjort isbitar i dem tycker jag att bitarna...
Svar
13
· Visningar
631
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka