mjölktänder...

PrittePuff

Trådstartare
japs... jag min polla har en mjölktand kvar...

kan dom ha det? hon är sju. är det normalt? när tappar dom dom?
det är den sista på underkäken, alltså den längst mot sidan. hon har två tänder där. den yttre var lös och mycket mindre men jag fick inte bort den. hon e lite svår... man kan inte göra så mycket med henne...

vad ska jag göra? försöka pilla bort den? låta den va? ringa vet eller nån?

Sv: mjölktänder...

Tyvärr ganska vanligt att de inte tappar dem av sig själv, har två hästar i stallet dels hingsten 4,5 år som vi fortfarande avvaktar (men snart ryker den) men sedan så har även det nya stoet fortfarande kvar en del mjölktänder (6år) och på henne avvaktar vi bara att hon skall gå ur den känsliga perioden (dräktig) sedan tar jag ut vet så får hon sedera och sedan dra ut dem.
Drog ut en del på hingsten förra omgången också, han verkar ha svårt att tappa dem själv. Är hästen snäll och tanden lös så kan du prova att dra ut den med en tång (sådan där som är platt i ändarna) drog en själv på hingsten sist (vet gör på samma sätt).

får väl försöka "dra" ut den då med en tång... och funkar inte det så får jag ringa ägaren så får hon avgöra om det blir vet.

men bör man göra något för att hjälpa dom med tanden eller kan man bara låta det va om jag inte får bort den med tång?

Dessa tänder skall vara utbytta vid 4,5 års ålder därav att vi avvaktade lite med hingsten, men på en så gammal häst som din (och även på mitt 6-års sto) så måste man hjälpa dem på traven uppenbarligen tänker de inte själv tappa dem. Risken är stor att det blir foderinpackningar/inflammationer under om de har en lös tand som inte trillar av. Dessutom är det mkt irriterande för hästen, ser på lillkillen hur kliig han är i tänderna när han har någon lös vill bita och dra i allt för att lindra detta.

okej.

tanden har jag dragit bort, men i samma veva drog hästen sönder ett grimskaft och mitt humör!
hon kastade sig framåt när jag hade tag om tanden med tången och drog söner grimskaftet.... men sen när jag väl fick ut tanden var jag gladare! :smirk:
men nu är tandursligen ute iaf.... och hästen och jag är glada.

men det blödde lite. ska jag göra nåt? hon fick dricka vatten efter för att skölja bort blodet, men det blödde lite ändå sen, ska jag ha nån koksaltlösning på eller nåt?
eller ska jag låta det va? och det läker själv?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
26
· Visningar
2 427
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 943
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 583
Senast: Enya
·
Hundhälsa Har en liten bichonblandning på 8 1/2 år som jag nu ikväll hittade en lös tand på när jag borstade hennes tänder. Sist jag var hos...
Svar
12
· Visningar
2 037

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka