Mjölksyrabakterier och magsjuka

tott

Trådstartare
Suck!
Ska ut och resa om några dagar och min kompis, som jag träffade senast igår, meddelade idag att hon är magsjuk. Är livrädd att jag ska få det :(

Har inför resan ätit mjölksyratabletter i ca 1 vecka. Tror ni att det kan hjälpa att mota olle i grind - att jag inte blir sjuk OM jag är smittad? ...eller VET någon?
 
Sv: Mjölksyrabakterier och magsjuka

jag kan inte tänka mig att mjölksyratabletter har någon som helst effekt mot magsjukevirus. Det är nog bara att hålla tummar. Vitpepparkorn påstås kunna göra nytta men det är inget vetenskapligt belagt och jag har aldrig provat.
 
Sv: Mjölksyrabakterier och magsjuka

När kan jag pusta ut? När är risken för att jag har blivit smittad (och blir sjuk) över? Min kompis var sjuk natten mot måndag och vi sågs i söndags (åt bl.a mackor som hon hade lagat).
 
Sv: Mjölksyrabakterier och magsjuka

ett par dagar skulle jag tro

Sen tror jag inte att du behöver vara överdrivet orolig. Visst är magsjuka smittsamt, men du kan ju samtidigt vara medveten om att det går att undvika smitta även inom samma familj. I vintras hade vi magsjuka i familjen (vi har 4 barn 4-11 år = vi får ganska mycket kräk-tvätt att ta hand om, om vi har otur) och ändå lyckades jag och ena dottern klara oss utan...

Handhygien, som sagt. Och enligt min mikrobiologilärare är tvål mer effektivt mot magsjukevirus än handsprit, men spriten bättre mot bakterier. Så använd gärna både och!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 526
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 073
Senast: Bapelsin
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 276
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp