Mjölkfritt fika

ulle.j

Trådstartare
Ska ha hem föräldragruppen på lite julfika imorgon,och en av barnen är mjölkallergiker. Vad ska jag bjuda honom på?? Det räcker inte med laktosfritt utan måste vara helt mjölkfritt. Fram med massa förslag,jag har stopp i tankeverksamheten idag... :confused:
Tack på förhand!

Sv: Mjölkfritt fika

Vad för slags fika har du tänkt dig, saft och bullar?

Det finns massor med mjölkfritt i bröddisken. Läs innehållsförteckningen, inget smör, mjölk, mjölkpulver, mjölkprotein, mjölksocker, skummjölk, grädde, gräddpulver, vassle, laktos får stå med. Detta gör att bullar med kladdiga fyllningar ofta går bort. Vanliga kanelbullar är däremot sällan något problem. Oftast står det vegetabiliskt fett/margarin på innehållsförteckningen och det är ok. Småkakor är oftast också gjorda på vegetabiliskt fett.

Hade du tänkt dig typ glass och maränger?

Köp då Tofulines glass. Choklad och jordgubb är godast! Maränger får du se till att köpa äkta, dvs gjorda på äggvita och socker. Det finns de som är gjorda på skummjölk men de funkar inte. Kolasås innehåller oftast skummjölkspulver - funkar inte. Chokladsås brukar däremot gå bra.

Tänker du baka själv?

Kör på vilket vanligt recept som helst men byt ut mjölk eller grädde mot havremotsvarigheter (jag använder alltid havredryck när jag bakar, tycker faktist det blir godare!). Matfett byter du mot olja eller vegetabiliskt fett.

Istället för mjölk använder du: Solhavre, Oatly Havredryck, Risdryck.

Matlagningsgrädde kan du ha om du använder iMat och GoGreen som har havrebaserade produkter.

Margarin/Smör: Milda mjölkfria och carlshamns mjölkfria samt olja.

Vill man ha Flytande Margarin använder man Milda Culinesse, Carlshamn Mjölkfria.

Glass: Oatlys havrebaserade, Sia´s hallonsorbet och päronsorbet, Isglass som Igloo och piggelin.

Yoghurt - Yosa havrebaserade yoghurt

KANELBULLERECEPT

150g mjölk- och sojafritt margarin
5 dl havredryck
50 g jäst
½ tsk salt
1½ dl strösocker
1 tsk stött kardemumma
ca 15 dl vetemjöl

Kanelfyllning: 150g mjölk- och sojafritt margarin, 2 dl socker och 2 msk kanel

Skulle precis säga detsamma - och det är ju superroligt att göra maränger också! Man kan lätt färga dem med karamellfärg om man vill (som jag antar är mjölkfritt), det blir jättefint!

Många "vanliga" bullar och kakor innehåller inte mjölkprotein, t.ex pepparkakor (Annas), Brago bokstavskex och vaniljrån (Göteborgskex).
Läs bara noga på innehållsdeklarationen så brukar det gå bra. Alla ord med mjölk, laktos och vassle går bort, men det vet du kanske redan?

Kanelbullar, muffins och kladdkaka är enkelt att baka utan mjölkprodukter
pepparkakor finns ju oftast mjölkfria...

vanliga maränger i påse i affärerna är oftast gjorde av mjölk (hur skumt det än låter)

Man köper inte maränger ju, de är så enkla att göra själv! :laugh: Men nu fattar jag varför köpemaränger smakar så illa, man kan ju inte ha mjölk i :crazy:

Jag låter bli mjölk nu en period pga amningen, ska se om det blir mindre skrik.
Nästan inget köpebröd innehåller mjölk, de flesta muffins, bullar, kakor, kex och t.o.m. lussebullar är gjorda på vegetabiliskt fett och innhåller inte heller mjölkpulver eller liknande. Om du nu inte tänkt baka är det alltså bara att läsa på innehållsförteckningen. Roligast är väl kanske ändå om alla får samma (om du bakar till de andra) och då är det ju bara att byta ut ingredienserna, påverkar inte smaken vad jag har märkt!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Mat Hilfe! Jag ska bjuda på middag där en person måste ha laktosfritt (ej helt bekräftat ännu så vet ej om det måste vara mjölkfritt men...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 006
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 600
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Valet i USA