Mitt lilla hjärta har blivit ordentligt sjuk

*tove*

Trådstartare
Min lille Douglas (Kastrerad Shih tzu, 4år) började bli dålig i helgen. Han ville inte gå med ut och gå och han skrek ibland till om man blev lyft. Ringde Skara djursjukhus i måndags och fick komma in med honom senare under dagen. Efter lite genomkänningar samt röntgen i magen och senare blodprov fick han stanna över natten. Dagen efter röntgade dom igenom honom och det visade sig att han har Artros, lätt höftdysplasi, lätt diskbråck och en inflammerad ledkapsel (ev cysta) :cry:. Inte bara en liten grej där inte. Veterinären verkade dock hoppfull och mena att det inte behöver betyda slutet, men jag känner mig inte alls lika säker.

Jag fick hämta honom på kvällen. Han ska nu få novocarp i två veckor, lätta koppelpromenader och inte gå i trappor osv.. Återbesök om två månader för bl a röntgen av ledkapseln.

Han känns inte märkbart piggare nu efter en dag med smärtstillande, vill fortfarande inte gå och går med stel bakdel lååångsamt. Dock kan han, om vi t ex ska in efter ha varit ute, trava på lite fint som ingenting hänt. Äter dåligt gör han också, inte ens köttbullar och korv duger till mitt tidigare matvrak. Har dock fått i honom lite idag ändå.

Jag skulle kontakta dom om han inte blir bättre, men hur länge ska man vänta med det? Tar det någon dag innan medicinerna börjar verka eller ska dom fungera direkt? Det har varit så mycket så jag fick nog inte in riktigt allt som Vet sa. Det är hemskt att se honom gå att ha ont :(. Tänker dock ringa in imorgon om han inte har blivit lite bättre.

Innan helgen har han varit precis som vilken hund som helst, han har alltid varit lite av en soffpotatis men han har busat och sprungit omkring som vilken frisk hund som helst. Inga problem. Konstigt att det kommer så plötsligt, vi har inte märkt att något särskilt har hänt.

Åh, jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden. Erfarenheter av artroshundar mottaget tacksamt, även om det just nu känns som om han inte kommer finnas kvar länge till :cry:
31482922.jpg

Sv: Mitt lilla hjärta har blivit ordentligt sjuk

Jag har ingen kunskap om artros eller så, utan vill mest ge en kram och berätta att jag håller tummarna för att han snart blir bättre!

Låt medicinen få en chans att verkar i några dagar - det kan ta lite tid innan man ser om det fungerar tillräckligt eller inte.
Det är ju inte bara smärtstillande utan även antiinflammatoriskt och inflammation går inte över direkt även om en del av smärtan dämpas ganska direkt.

Tack så mycket!

Russinbulle:
Du har säkert rätt, eller åtminstone hoppas jag det.

Tog en liten runda i trädgården med honom förut och för första gången verkade han intresserad av saker som hände runtomkring, fågelkvitter och så där. Sen lyfte han på benet när har kissade, det borde ju vara ett bra tecken. Han brukar variera sittande och lyft med benet med igår satt han jätteömkligt och kissa så kanske han har blivit lite bättre ändå. Min lilla plutt :love::cry:

Min mammas förra hund hade diskbråck och sen en inflamation mellan två diskar,vet inte om det hjälper dig så mycket med info om den,eller i fall du vill bara ha mer info om tex artrosen?

jag har en hund, cockerspaniel på snart 7 år, med lätt artros och han märker knappt av det. Glucosamin i maten, och ha täcke på honom när det är blött och kallt ute är i princip allt jag gör egentligen... Har han varit blöt och kall eller varit igång hela dagen kan han ha lite problem med att ta sig nedför trappor, men är man noga med att massera honom om han börjar se stel ut, träna balansövningar för att stärka muskulatur osv så tror jag att han har många långa år kvar. Vet tyckte in det var dags att sätta in någon form av behandling eftersom han inte visar några direkta symptom på det.

HD är vanligt hos shih tzu, och är det bara lindrigt så kan det gå bra ändå iom att det är en liten hund. Var noga med att han inte blir överviktig bara! Är föräldrarna röntgade? (tror inte att det finns nåt röntgenkrav inom rasen än konstigt nog, men jag vet att i alla fall några kennlar gör det ändå)

Senast ändrad:

Du får jättegärna skriva ner lite erfarenheter om du orkar :).

Man kan ju googla en del, men det är ju bra om människor med hundar som varit med om det berättar lite istället för bara faktasidor :).

*halv knapp*
Det var så mycket att ta in, så nu i efterhand han man ju kommit på massa frågor man haft till veterinären om och saker man ville diskuterat. Men men, vi får väl ta en dag i taget och prata vid återbesöket. Jag hoppas så att Dogge återhämtar sig och kan leva ett bra liv trots artrosen!

Du kan säkert ringa och rådfråga också, så slipper du oroa dig fram tills återbesöket! Skriv ner allt du kommer på som du vill fråga om bara, det är lätt att glömma när man väl börjar prata!

Att det kom så plötsligt är säkert pga diskbråcket, det kan komma snabbt på.

Så bra att det funkar bra för er!

Om jag hade fått veta diagnosen tidigare så hade jag säkerligen vart jättehoppfull. Men nu har han blivit så dåligt så fort, på mindre än en vecka. Innan har han ju varit precis som vanligt, har ju inte märkt någonting. Det är lite knepigt. Fast. Det skulle ju kunna vara diskbråcket som gör det mest onda som kommit nu på senare tid, det vet man ju inte.

Back on track täcke kan vara värt att köpa och ha till honom i vinter tänkte jag. Fodertillskott med glukosaminer och ev fiskolja eller foder som har det inbakat? Vad ska man välja :confused:. Har du blivit lärd massage av vet eller liknande eller gör du helt själv? Jag ska väl dock inte pilla på honom för mycket nu, men det är bra att ha i åtanke när/om han blir bättre lite längre fram.

Överviktig är han inte nu, men han är kastrerad och har tendens till det så det ska hållas extra koll på nu!

Jag visste faktiskt inte att HD var vanligt inom shih tzu, trodde mest det drabbade stora hundraser. Jag har fått för mig att Shih tzu är en väldigt frisk ras.

Jag tror inte att någon av föräldrarna är röntgade. Jag pratade med uppfödaren igår och ingen annan efter tiken har haft nått liknande. Men å andra sidan är min från första kullen av tre, så det kan ju hända att det ses först på min som är äldst. Är man seriös uppfödare så bör man ju kolla tiken om det skulle planeras mer kullar, eller ja helst innan man tog kull 1 förstås ;).

Såg att vi hade samma tanke om diskbråcket där, då kanske inte artrosen är så farlig för tillfället om diskbråcket skulle bli bättre.

Och tack för tipset att ringa och skriva ner så man inte tappar tråden!

Nu ska jag försöka sova, har blivit lite dåligt med det dom senaste dagarna...

Ja,mammas lilla kille hade ont till och från,han var stel och lojj,och svansen hängde och han ville inte hoppa upp i soffan,var så i ca 2 dagar,sen vart han normal igen,vi hade hela tiden trott det berodde på magen,han hade svårt att bajsa under dessa "anfall" så vi misstänkte magen som sagt. Han kunde få så här en-två ggr per år,och alltid i två dagar ca. Allt detta började när han var 2,5-3 år.

En dag vart det så här igen,och mamma avvaktade som vanlig,men det vart ingen bättring alls,utan tvärt om. Toy började även skrika nr man skull elyfta han,så då valde vi att åka till veterinären,dom ville inte röntga då dom trodde det berodde på magen,han fick nå smärtstillande bara och vart hemskickad. Efter ytterligare ett par dagar och han mådde fortfarande lika dåligt så åkte hon in igen och tvingade till sig en röntgen,där visade det sig att han hade diskbråck alldeles framför svansen,sen en JÄTTEinflamation mellan två kotor,han fick nån morfinspruta,samt antiinflamatoriska/smärtstillande som han skulle äta i 10 dagar till att börja med,då dom måste få bort inflamationen innan dom kunde kolla hur illa diskbråcket igentligen var.

Dagarna gick och han vart bara värre och värre,tillslut så kunde han bara börja skrika rakt ut när han låg på golvet för han hade så ont... :cry:

Mamma åkte in igen och han fick nån spruta igen,antar att det var morfin igen,samt nått mot inflamationen,när hon kom hem så var han som en annan hund,kunde t.o.m få upp svansen.

Dagen efter var han jättedålig igen.

Efter två veckor så fick han somna in. Han skrek rätt ut ibland fast han bara låg,hade svårt att kissa/bajsa,och inflamationen gav sig inte,och diskbråcket såg inge vidare ut. Svansen hängde,huvudet hängde bara på slutet,han ahde alltså så ont i ryggen att han inte fick upp huvudet. Ett jättesvårt beslut eftersom han gick på full behandling så tänkte man ju att "i morgon kanske det vänder",och han var ju lite bättre på kvällarna när han varit igång lite,absolut inte bra,men han var bättre än vad han var på morgonen.

När mamma fattade beslutet hade han sett RÄDD ut när hon skulle klappa honom. Hon ringde veterinären direkt och sa att nu får det räcka,och fick en tid dagen efter. Jag lovade att följa med henne in,och åkte dit på förmiddagen,och när jag kommer dit så hoppar han på mig,han som knappt kunde röra sig. Vi vart jättechockade,och tankarna började gå om vi skulle försöka ett tag till,men sekunden efter så skrek han rakt ut,sen kunde han knappt gå,gungade liksom fram,och en gång så såg det ut som han skulle ramla omkull,som om han hade tappat all balans.

Hela vägen in till veterinären så stog han i baksätet,det var svårt för han att lägga sig ner,så han stog upp,brett isär med benen för att hålla balansen,sen när vi kom fram till djursjukhuset så traskade han in direkt,han som man fått släpa in,han gick rakt in,och han var så lugn. Tårarna bara sprutade på oss,men han höll sig så lugn och fin.

Veterinären pratade med oss och misstänkte att det satt sig på hjärnan också,att inflamationen gått upp i skallen på något sätt eftersom han var så vingling,som om han vore full. Han fick lugnande,och vad han slappnade av,då insåg man verkligen hur han gått och spänt sig,för han sjönk flera cm. Sen tog vi upp han i mammas knä och klappade och sa hejdå och tackade för allt,sen kom veterinären och gav han sista sprutan,ett andetag till,sen var det slut,och han såg så tacksam och så lugn ut. Han ville inte mer,han hade så ont i kroppen.

Han vart 9 år,han var dvärgpudel,dom brukar ju bli gammla,så visst förkortades hans liv med några år,men fram tills denna gång så funkade det ju,han mådde bra,förutom när det var dom där 2 dagarna då och då,men resten av tiden så märkte vi aldrig att något var konstigt! Vi köpe han när jag var 13 och brorsan 11 så vi växte ju upp med han,busade massor,och det märktes aldrig att något var konstigt.

Så gick det för våran lilla kille,vill inte skrämma dig,utan vill mest bara säga att det kan komma attacker som går över,och ni kan fortfarande ha flera flera år kvar. Simning och bra medicin ska förhoppningsvis få det att bli bättre. Mot artrosen så kan man ju testa glukosamin eller nyponpulver. Men du kanske bör vara beredd att få nått/några år mindre med honom än vad som var tänkt från början,men det kan ju också vara så att han blir jättebra efter medecinering,och ni kommer aldrig märka något av det. Vet en hel del hundar som mår bra trots diskbråck,det ordnar sig ska du se,kram på dig!

Så bra att det funkar bra för er!

Om jag hade fått veta diagnosen tidigare så hade jag säkerligen vart jättehoppfull. Men nu har han blivit så dåligt så fort, på mindre än en vecka. Innan har han ju varit precis som vanligt, har ju inte märkt någonting. Det är lite knepigt. Fast. Det skulle ju kunna vara diskbråcket som gör det mest onda som kommit nu på senare tid, det vet man ju inte.

Back on track täcke kan vara värt att köpa och ha till honom i vinter tänkte jag. Fodertillskott med glukosaminer och ev fiskolja eller foder som har det inbakat? Vad ska man välja :confused:. Har du blivit lärd massage av vet eller liknande eller gör du helt själv? Jag ska väl dock inte pilla på honom för mycket nu, men det är bra att ha i åtanke när/om han blir bättre lite längre fram.

Överviktig är han inte nu, men han är kastrerad och har tendens till det så det ska hållas extra koll på nu!

Jag visste faktiskt inte att HD var vanligt inom shih tzu, trodde mest det drabbade stora hundraser. Jag har fått för mig att Shih tzu är en väldigt frisk ras.

Jag tror inte att någon av föräldrarna är röntgade. Jag pratade med uppfödaren igår och ingen annan efter tiken har haft nått liknande. Men å andra sidan är min från första kullen av tre, så det kan ju hända att det ses först på min som är äldst. Är man seriös uppfödare så bör man ju kolla tiken om det skulle planeras mer kullar, eller ja helst innan man tog kull 1 förstås ;).

Artros kommer inte så snabbt så jag skulle gissa att det är diskbråcket och eventuellt även inflammationen som gör att han är så dålig just nu. Jag har själv artros på samma ställen som min hund och vet ju ungefär hur det känns både när det kommer och att leva med det så att säga :)

Att jag har koll på HD inom Shih Tzu beror på att jag har en nära släkting som föt upp rasen under många år. Hon röntgade en av sina hanar när han till slut inte kunde gå uppför trappen som tvååring. HD grad E på båda höfterna. vad jag vet säkert är att hon haft tre hanar och två tikar med grav HD (D eller E). Sen några till med lättare (grad C) Vuxna då, valparna har jag sämre koll på. Jag vet att hon hade en dust med rasklubben också, eftersom hon rapporterade röntgenresultaten till SKK och inte upplät sina vackra utställnigschampions till avel om de hade HD. Förhoppningsvis har inställningen ändrats sedan dess, men jag tror inte att det är speciellt vanligt att man röntgar nu 20 år senare heller tyvärr.

HD är vanligt bland stora hundar, men finns även på små och speciellt kanske med den bulldoggs- liknande benställning som en del små raser har. Sen är det ju tyvärr så också att om man har råkat använda just de hundar som har haft HD mycket i aveln så skapar man sig ett rasproblem bara för att man inte röntgat - "eftersom det inte är nåt problem". :crazy:

Jag läste även din gamla tråd, då den kom upp när jag googlade diskbråck. Tråkigt att det inte funka för er :cry:. Måste vart fruktansvärt hemskt att behöva säga farväl till en så kär vän. Men måste känts bra att han verkade veta vad som vänta och att han på nått vis verkade tycka att ni tog rätt beslut :).

Idag har Douglas varit piggare. Han har varit hos mina föräldrar idag när jag jobbat och när jag åkte dit på lunchen kom han fram till mig med svansen viftandes. Sen la vi oss och gosa och han la sig på sig på sidan med bakbenet upplyft för att jag skulle komma åt att klia på mage och i ljumsken :). Han äter dock dåligt och skäms bort lite med diverse gottigheter för att få i sig nått. Verkar som han har det jobbigt att bajsa dock. Vi var ute en sväng förut och han gick med fint, men det går långsamt och han går inte helt som han ska. Men han gick på utan att tveka.

Det jobbigaste är att det är svårt att lyfta han utan att det gör ont för honom. Man måste se till få upp framdelen och bakdelen jämt och se till att ryggen hålls helt rak. Inte helt lätt och han verkar vara förbredd på att det ska göra ont.

Har läst på lite idag med och det verkar ändå som om det är ganska goda prognoser vid diskbråck, i alla fall sålänge hunden inte blivit förlamad. Och att förbättring brukar ses vid 2-4 veckor har jag för mig. Så jag kanske inte ska noja ihjäl mig efter två dagar. Är lite försiktigt hoppfull. Vill ju ha kvar min gosiga pälsboll :love:

Det kommer gå bra ska du se,han är ju så ung!

Tänkte på dom häst Back-On-Track-täckerna,det finns ju för hund. Vi funderade ju på ett sånt till Toy,men vi kom ju aldrig så långt...

Sen vart vi också rekomenderade att använda enbart sele till honom i fortsättningen,för det tog inte lika hårt på nacke/rygg. Men så långt kom vi ju inte heller... :(

Nu sitter jag med en sjuk gammelvovve,är så ledsen så det värker i hjärtat,och jag hoppas vi får komma in i morgon,ska ringa direkt när dom öppnar. Försår din oro,då jag är precis likadan,man vill ju att dom ska må bra! Själv vet jag inte ens om jag kommer kunna sova i natt...

Ja, ett back on track får det nog bli. Dogge drar i stort sett aldrig och speciellt inte nu. Sen så sitter hans diskbråck långt bak, över sista revbenen, och inte vid nacken så jag tror det är okej att ha halsband till honom.

Nej! Vad är det för fel på din vovve? :cry:

Han har kräkt kanske 6.7 ggr på 1,5 vecka,i dag var tredje dagen på raken,han hulkar inte ens längre,utan "rapar" till,sen börjar det väll ut ur munnen på han medans han börjar hulka,sen kommer den stora spyan sen. Blir inte när han äter sin mat,utan på kvällen när han dricker vatten,dock ligger all mat kvar osmält från lunchen,den skulle ha varit "omhändertagen" för länge sen. Dock bajsar han så kan inte vara tvärstop någonstans,men något fel är det.

Jag är mest orolig att det ska vara tumör/er i magen.. Men man nojjar ju alltid för det värsta,men ja,jag mår verkligen jättedåligt,bara hoppas jag får en tid i morgon! :crazy:

Usch då, låter inget vidare. Förstår din oro.

Lycka till!

Nu börjar lilla Dogge bli nästan som vanligt. Tror nog att det här ska gå bra :)

Förövrigt så har Douglas födelsedag idag! Fyraåringen :love:
487798_10150995412861864_832936278_n.jpg

Har inte sett detta förrän nu. Oj, så sorgligt. Jag minns att du visade så fina foton på dina två shih-tzus när jag nyss "upptäckt" rasen. Men vad skönt att det verkar gå åt rätt håll! Ett jätteGRATTIS till idolen Douglas från (ett av) hans fans; aprilmaj

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 082
Senast: TantAgda
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 581
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18