Mitt hjärta är krossat

J

Jadu

Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska kunna skriva detta i ett inlägg på bukefalos för att detta skall låta vettigt eller hur jag ska kunna förmedla mina känslor. Men jag mår så dåligt just nu och jag behöver hästmänniskors syn på saken.

Jag har haft en häst och haft hand om denna (alltså inte på kontrakt hela tiden) häst i 2 och ett halvt år, en bekants häst och h*n har inte visat intresse för denna häst alls. Stallägare och andra tyckte att det var bedrövligt hur hästen innan jag tog över bara stått och behandlats som en sopa (hästen har alltså undanhållits viktiga saker därför att ägaren inte har velat lägga pengar på den, sedan om ägaren inte har ork att åka upp och titta till sin häst på månader under sommar peridoer, åker upp på vintern bara för att mocka och lägga upp hö utan att hälsa på sin häst är en annan sak men personligen tycker ja de är bedrövligt). Så till en början satte jag igång hästen och blev mer och mer fest vid den, nu är det min bästa vän. Han är inte alltid lätt att hålla på med, de har varit blod, svett och tårar. Men han är gudasnäll och jag litar på han fullt ut på det viset man nu kan lita på en häst.

Eftersom jag har fallit för denna häst har jag haft han som min egen och såklart vaccinerat upp han (då han inte har varit vaccinerad), fixat till hovarna på honom, haft ute veterinärer, stått för foder, ridit till honom .. ja allt.. såklart har inte ägaren haft nått emot detta, till slut insåg jag att jag såklart skulle skriva foderkontrakt, vilket skedde.

Ägaren har iallafall kört mycket fula spel med mig och jag antar jag får skylla mig själv, men det är tröttsamt att hålla en häst så som inte är änns egen och framförallt så vill jag nu ha en egen häst, det är inte så jädra kul att kämpa för något som man bittert blir påmind om att "men det är faktiskt inte din häst".. så jag samlade mod till mig och begärde att få köpa hästen, då begärde dom överpris på hästen (den bekanta och hennes pappa som egentligen står som ägare och inte har sätt hästen på 5 år och har noll koll) och jag prutade lite eftersom jag anser, om jag inte tänker med hjärtat att hästen är inte värd det priset. (gammal och har inte pass med mera) Med pepp och klocka ord från min omgivning så låter jag dom inte köra mer med mig och har nu stått emot. Ändå har jag nu erbjudet dom ett överpris och ett pålitligt hem där hästen har kvar sina kompisar sin trygghet och kärlek, sitt hem. Jag sa att jag kunde fixa pass med. Men ändå vill dom ha mer, så igår sa jag nej tack, nu är de nog.

Så nu sitter jag här med ett krossat hjärta, när jag läser igenom texten som ska försöka beskriva mitt liv de senaste åren. När jag läser så inser ja hur dumt allt låter, vilken idiot jag har varit.. mitt hjärta har styrt mina val fram tills nu. Misstro mig inte, det har varit underbara år med en underbar häst, men nu får ja lida för mina felsteg. Jag vet mycket väl att det ÄR ägarens häst, och blabla visst dom bestämmer priset så är det och det är deras val. Men nu är jag orolig vad som kommer hända hästen.

Jag är rädd för att skaffa en ny häst, de känns som jag aldrig kommer hitta någon häst, världen är full av dom, men finns det en häst som passar mig? Nu står jag här och vet inte alls vad som kommer hända. Det ända ja vet är att jag står ensam. Även om jag hittar en ny häst så vad kommer hända med hästen som ja har haft nu. Om dom nu lyckas få sålt honom så skickas han iväg eller så kommer han stå och ruttna. Eller rent av avlivas när de inser att de inte kommer orka ta hand om honom (både fysiskt och ekonomiskt) :cry:

Tack för den som orkat läsa ända hit, egentligen vågar jag inte skriva denna tråden, men jag vet inte vad jag ska ta mig till, det finns väll inte så mycket att göra. Men tror ni man kan hitta en ny häst som passar en? Hur kommer man över detta, vad ska jag göra..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mitt hjärta är krossat

Forst av allt, du kan INTE kopa en hast utan pass, enligt regler.. sa det far nog agaren skaffa. Tror det ar helt forbjudet till och med att salja hast utan pass, men gor inget quote fran mig pa det.
Vet att det kanns, men det finns massor av hastar darute och forstar att du mar daligt nar du har en van. Dock tycker jag du kanske skall kontakta foraldrarna/den som ager hasten och ge ett pris som ar under vad de har begart och forklara varfor. Vad har tjejen/dottern tankt sig att gora med hasten nar du inte langre har den pa foder? Har du fragat om det? Fraga ocksa deras anledning till overpris, speciellt om hasten ar en aldre arsmodell. Jag skulle inte ge upp sa enkelt.. lycka till

Tack för ditt svar. Det är pappan som satte överpriset.. :/ jag har även nämt allt som har med passet till han att göra, jag har även berättat hästens värde hur hästvärldens ögon med mera, och sagt till honom inte för att vara otrevlig men jag tror inte du kommer få i närheten de priset du har begärt förutom av mig , och det är pågrund utan att jag gillar hästen.. han hade inget vettigt att säga men höll fast vid priset.. suck

jag ska försöka kämpa vidare, men känns nu hopplöst

Jobbig sits, och som du själv konstaterat så är det ju inte mycket att göra förutom att acceptera läget så att säga.

Det är inte ett alternativ att ha hästen på foder "bara"? Om du nu älskar den individen så känns det tråkigt om du ska ge upp den bara för att dom vill ha ett överpris på den.
För dom var väll nöjda och glada när du hade hästen på foder så som jag förstod det.

Självklart förstår jag att man vill äga hästen själv, men sammtidigt. Vad är det du kan göra då som du inte kan göra nu?

Det kommer alltid finnas folk som inte bryr sig (eller bara bryr sig om pengarna), men det är bara du som vet vad du är villig att göra till vilket pris.

Hoppas det löser sig till det bästa för er!!!

Jag skulle pratat med dem igen och frågat hur de kommer sig att de satt ettt så högt pris. Jag hade också bett att få veta var hästen ska ta vägen om de nu får sålt den för det priset. Jag hade förklarat för dem att jag verkligen gillar hästen och verkligen vill ha den men att jag inte kan betala mer än vad hästen är värd plus lite till för att man gillar hästen. Fult av dem att utnyttja dina känslor men tyvärr så är det ju så att det är deras häst och rådet inför framtiden är att göra klart sådant här innan. Skriv alltid kontrakt om du är fodervärd och ha en dialog med ägarna vad som händer om hästen ska säljas etc. Jag har inte varit i din situation men varit medryttare och man tröttnar ju efter ett tag på att vara styrd av någon annan och man vill ha en egen häst så jag förstår att du inte vill vara fodervärd för evigt. Äger man hästen så kan ju ingen annan bestämma och man vet att man får ha kvar sin vän.

Hoppas det löser sig! Skriv gärna och berätta hur det gick.

Om du har tur kanske de snart hör av sig och erbjuder dig häst, för det du sa du kunde köpa honom för. Vad ska de med hästen till egentligen, om de inte bryr sig om den? Löjligt att inte sälja honom till dig.

Får man fråga vad de vill ha för honom och vad du kan tänka dig att ge för honom?

Nu vet jag inte vilka pengar vi pratar om, men det är knepigt med en hästs värde, den är värd så mycket någon är beredd att betala varken mer eller mindre och du har rimligen höjt värdet en hel del på den om med att gå från vanvårdad till välvårdad. En hel del människor har svårt att inse att en hästs värde inte stiger i väde med inflationen och att de inte kan få ut de pengar de satsat plus lite till. Kanske du kan föreslå en objektiv värdering av hästen av någon ni båda har förtroende för, han kanske ärligt tror att du försöker blåsa honom på en massa pengar?

Jag förstår att det känns hemskt just nu. Men eftersom du verkligen vill ha just denna häst tycker jag inte du ska ge upp utan åtminstone ge den ytterligare en chans till att få en bra ägare.

Det känns ju som pappan är lite affärsman och han vet antagligen hur mycket du tycker om hästen och därför tror han att han har möjlighet till ett överpris.

Så om du backar tillbaka lite och 'tvingar' hästägarna att åter ta hand om hästen ett tag så är det nog inte omöjligt att de efter ett tag återkommer med ett erbjudande. Särskilt om du verkligen erbjudit ett överpris så borde de ju inse det ifall de försöker sälja till någon annan. Om pappan är 'affärsman' kan han ju inte gilla att det betalas månadskostnad för hästen om hans dotter inte ens verkar vilja ha den.

Lycka till.

Vill bara tacka dig för att du är en sådan snäll människa! Tänk vad den här hästen hade det jobbigt innan du kom, och hur jobbigt den hade haft det om du inte funnits. . Om det bara vore fler som du, och färre idioter till hästägare.

Har inga direkta tips till dig. Men en styrkekram, och hoppas på dig!

Så om du backar tillbaka lite och 'tvingar' hästägarna att åter ta hand om hästen ett tag så är det nog inte omöjligt att de efter ett tag återkommer med ett erbjudande. Särskilt om du verkligen erbjudit ett överpris så borde de ju inse det ifall de försöker sälja till någon annan. Om pappan är 'affärsman' kan han ju inte gilla att det betalas månadskostnad för hästen om hans dotter inte ens verkar vilja ha den.
.

Jo det har jag också tänkt.

KL
Tack för alla svar, det är härligt att läsa lite vad andra tycker och tänker, och jag tar verkligen åt mig av era tankar.

Somsagt det finns ju en chans att de blir ändrade planer..
Stallägaren pratade jag med idag och han sa att boxplatsen är min , hittar jag en häst så har dom en månad på sig att flytta. Han vill inte ha några i stallet som inte sköter sina djur och slarvar med pengar.
Dom har även inget hö till hästen om jag väljer att inte ha kvar han på foder.. men somsagt jag hatar att köra fult och jag älskar hästen och vill inte att den skickas iväg.

Vilken jobbig sits du är i :cry:

Jag skulle nog försöka hålla mej kall. Och säga att jag ev hittat en ny häst och låta stallägaren säga upp dem.
Då kan nog chansen vara stor att du får hästen billigare för det är inte lätt att sälja häst idag och har de ingen stallplats blir det ju bråttom.

Alltid tråkigt när djur blir inblandade i utpressning, för det låter det tyvärr som.
Lycka till!

Kan inte din pappa prata med honom el. någon annan vuxen i stallet. Då kanske han blir lättare att förhandla med.
Stallägaren kanske kan sätta lite press för att hjälpa dig, då dom inte sköter hästen som dom bör & inte har något hö till hästen.Ge dom ultimatum att börja sköta hästen el. flytta den, då kanske dom överväger att sälja till dig snabbare.
Bara en tanke .................förstår hur du mår. Har en förmåga att själv köpa dom vanvårdade stackarna..................................

Tyvärr kan jag bara hålla med om att du behöver ta ett steg tillbaks så dom inte tar dig för givet hela tiden, på hästens bekostnad tills det löst sig. Som det är nu så är det ohållbart för dig känslomässigt.

Lycka till Ewa

Ägarna fular - jag vet inte om "pappan" förstår hästens egentliga värde eller inte, men oavsett vill de garanterat försöka få ut så mycket pengar som möjligt. Har du räknat ut hur mycket pengar du själv redan lagt ned på hästen? Jag tänker på räkningar från vet/hovis/tränare/annat. Ta fram en siffra på detta och presentera för dem.

Det finns såklart en massa andra hästar därute som passar dig rent fysiskt - men det känns ändå obehagligt att låta denna häst återgå till att vara bortglömd/illa skött. Jag tycker att du ska vara stolt över allt arbete du lagt ned, och hoppas att det löser sig så att du kan köpa loss hästen.

KL

tack för era svar. jag har is i magen för tillfället och ska låta det lungna sig över helgen och prata med dom nästa vecka.
pratade med stallägaren idag, som var 100% på min sida och sa att från och med när jag vill har dom en månad på sig att flytta hästen. han sa även att han vill ändå inte ha personer som missköter hästarna och slarvar med pengar till stallhyran.

så jag ska väll skyllta lite med det precis som ni säger.. Ingen stallplats, inget hö, inget pass

men är samtidigt i allt detta så orolig för min älsklingspolle :(

Blir rent ut sagt förbaskad när jag läser vad du skriver!
Det vore inte mer än rätt om du skrev en faktura på allt du betalt för hästen under den tid du har haft hand om den och sticker under näsan på ägarna. Hade de någon skam i kroppen så borde du få köpa pållen för en symbolisk summa när du gjort så mycket för den!
Hu,vilka hemska människor det finns:mad:
Hoppas att det löser sig för dig, det är inte till någon tröst precis men det finns många goa hästar som skulle älska att ha en så bra matte som du./L

Om pappan är en "affärsmänniska", som inte har någon aning om hästens värde eller hur mycket du lagt ner på att få hästen i den form som den är idag och inte kan av den enkla anledningen sälja hästen till dig till ett rimligt pris istället för att betala varje månad för nåt de inte har någon som helst glädje av, så ska du inte räkna med att han kommer att ändra sig.

En del människor är in i benet missunsamma och giriga. Om han är en sådan person är det inte omöjligt att han säljer hästen billigare än vad du är beredd att betala till någon annan, hellre än låter dig köpa honom, och därigenom tvingas backa på sitt pris. En del klarar inte av att backa och med det du har berättat hittills så verkar det inte vara någon trevlig människa du har fått att göra med.

Jag hoppas att det reder upp sig för dig, om de fular sig så se om det hjälper att stallägaren kör lite utpressning tillbaka. Om de blir tvugna att leta ny stallplats kanske de kommer ihåg att de egenligen inte vill ha häst, och hellre säljer än anstänger sig att hitta en ny.

Om du ska sätta ditt hjärta först om de inte veknar kan bara du bestämma, att bli utsatt för ocker, och otacksamma männisor är inte kul, men om det här är din häst så är det bara pengar. Hästen kanske inte är värd det, men han kanske är värd det för dig.

Så tror jag också. Med tanke på hur svårt det verkar att sälja häst idag (även till underpris) upptäcker dom nog att det både var besvärligt och dyrt att ha ansvaret för hästen igen. Bra också att stallägaren också sätter ner foten, finns allt för många som bara skiter i sin häst.

Vill bara tacka dig för att du är en sådan snäll människa! Tänk vad den här hästen hade det jobbigt innan du kom, och hur jobbigt den hade haft det om du inte funnits. . Om det bara vore fler som du, och färre idioter till hästägare.

Har inga direkta tips till dig. Men en styrkekram, och hoppas på dig!

:bow::bow::bow:

får man fråga vad de begärt för honom så kanske några här kan säga vad de tycker om priset?
Annars, kan du få betala av det genom att skriva kontrakt att du hyr hästen och att hyran för hästen går av på köpesumman?

Just nu står jag för alla kostnader av hästen förutom försäkringen som pappan står för.

Egentligen vill jag inte skriva ut något pris på internet men here we go
20 000 vill dom ha och jag har sagt 15 000 därför jag känner att jag inte har råd att ge mer om jag ska kunna hålla hästen med en liten extrasumma om olyckan skulle vara framme. Sedan så har han aldrig gått som något annat en en hobbyhäst, 20 år och har inget pass. Dom vill även att jag ska betala detta (pass) då även vetrinärbesiktning (kanske inte så konstigt om man betalar vetrinärbesiktning men då skjuter ju pengarna iväg ändå om jag ska fixa pass till han också) och på detta har jag ju ändå vaccinerat upp honom ridit till han och fått upp han i hull.

Det är mycket prat med pengar visst, men jag tycker hela situationen har blivit så otrevlig så jag har ju inte änns lust att göra affärer med dom över huvudtaget, jag har en sådan klump i magen över detta.

men hur var det nu, det kanske någon klok här som vet, är det förbjudet att köpa häst utan pass? Eller sälja häst utan pass?

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 098
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka