misstänkt urinvägsinfektion

jassica

Trådstartare
misstänker att stoet ev kan ha urinvägsinfektion`.

Kontaktade då kliniken för tidsbokning, de sa då att stoet bör vara brunstigt, för att via gynekologisk undersökning kunna se detta.

Jag trodde det räckte att jag tog urin från henne, och sedan bad dem skicka in för analys, är jag helt ute och cyklar?

Sv: misstänkt urinvägsinfektion

jag vet inte hur man kontrollerar att hästen har det.
Men när vi misstänkte UVI på mitt sto så började jag bara ge henne citron + äppelcidervinäger i maten så gick det över!

I samråd med veterinär.

Låter heldumt, hur gör de om det är en valack som har UVI då?
Äh, ring en annan klinik, urinprov duger ju på människa och hund, så då ska det väl funka på häst också?

svarar båda:

Ja, jag tycker också det låter konstigt, och speciellt om man då har ett sto som inte visar brunst tydligt, hon kunde boka in oss på måndag, men jag kan ju inte direkt be henne att börja brunsta bara för det.

Ja, hur man gör med en valack då kan man ju undra..

Gav du flytande citron, och i vilka mängder?

jag köpte vanlig citronsaft, och sprutade i runt 1/4 av flaskan i maten. Har för mig att äppelcidervinäger skulle ge bättre resultat, men citron är ju godare :d

Det släppte rätt fort, runt 1-2 dagar sen kunde hon kissa ordentligt igen.

När hunden hade UVI blev jag rek att köpa askorbinsyra (ren c-vitamin) och "hälla i" vovve. C-vitamin är ju ofarligt så det är väl bara att testa att ge och se om det får effekt. Någon här kanske har tips på mängder?

Wad har damen för symptom då?

En urinwägsinfektion kan man upptäcka äwen om ett sto inte är i brunst, men däremot är det tillwägagångssätt du beskriwer ingen höjdare. Tar du ett så kallat spontankastat urinprow, dws samlar upp urin när stoet kissar, så får man ofta med många bakterier från wulwa.

På kliniken har man nog tänkt att ta ett prow från liwmodern, kanske stämmer de symptom du bekriwer öwerens med en endometrit eller liwmoderinflammation?

Enda symptomen hon egentligen har är att när hon kissar kommer det ibland bara lite grann, hon verkar inte ha ont, och inte heller stå och trycka.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 217
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 287
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar