Misstänkt ormbett.

Michellan95

Trådstartare
Jaha så kom hankatten in med en svullen tass. Jag tror han har blivit ormbiten så vad gör man nu? Om jag lyssnar på min far så är det bara att avvakta men jag vet inte om jag tror på honom :o

Vad gör man nu då? Klarar hans kropp att fixa det själv eller måste jag åka till djursjukhuset? Kan ju faktisk vara en humla eller ett bi också men jag kan inte se något i tassen mer än att den är väldigt svullen.

Sv: Misstänkt ormbett.

Nu ligger katten inlagd med dropp. Valde att inte ta hem honom för att han skulle kunna få hjälp med smärtan. Känns skönt också att det finns kunnig personal runt honom nu som håller koll på honom :)

Ja det var ju det, tassen svullnade till mer än dubbla storleken och han började flåsa jätte mycket. När vi kom in till strömsholm så hade tassen vätskat lite på två ställen.
Så får väl med största sannolikhet hämta hem honom i eftermiddag efter ett dygn med dropp och sedan återbesök om 2 veckor för blodprov så att lever och njurar mår bra :)

Vad bra att du åkte in.

Min ena katt blev biten för ett par år sedan, men det blev bara två rispor så det gick väl inte in så mycket gift. Han hade ont och det formligen snöade päls av honom, men hans tass svullnade bara lite, så han fick antibiotika och efter två dagar var han sig själv igen.

Det har gått bra som det ser ut nu :laugh:

Han är hemma igen, ska äta antibiotika i 4 dagar som jag var och hämtade nu på eftermiddagen. Blev tvungen till att köpa dietfoder som ska vara snällt mot lever och njurar på djursjukhuset och sedan har han fått utegångsförbud iaf i minst 5 dagar. Enligt hemgångsråden så stod det att han skulle ta det lugnt i 2 veckor, alltså till återbesöket, men veterinären förstod problematiken med en katt som inte vill vara inne så Jetson fick lite uppskov ;)

Dietfodret ska han äta nu till den 21 maj då vi ska in igen på återbesök och ta blodprover.

Känns väldigt skönt att ha honom hemma igen :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 416
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 177
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
969
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 068
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar