Missnöjda hästar

kkristoferson

Trådstartare
Jag har hittat två filmer på youtube, en "cowboyfilm" där en kille rider utan någon som helst utrustning och en dressyrfilm, vilken visar Jan Brink och Briars sista tävling. Under cowboyfilmen finns bl a kommentaren:

"Again, people, wake up! This is not a happy horse! His tail is swishing, meaning he doesn't like doing what he's doing. His ears are back instead of relaxed and forward. This is an example of a man exerting his will over an animal, making it do what he wants."

Men om man sen tittar på dressyrfilmen så ser man att även Briar svänger rätt kraftigt på svansen och har öronen bakåt.

"cowboy": http://www.youtube.com/watch?v=XgBnP5TWgEU

dressyr: http://www.youtube.com/watch?v=kdqS0yaClwU

Jag har aldrig uppfattat det som att Briar skulle vara en olycklig häst, snarare tvärtom. Inte heller tror jag att en olycklig häst skulle gå att tvinga till övningar den inte ville göra utan någon utrustning. Som jag har förstått det så har en häst öronen åt det håll de riktar sin uppmärksamhet, vilket i de här två fallen är mot ryttaren, att de båda är extremt uppmärksamma på minsta "vink" från sin ryttare. Att de svänger med svansen, funderar jag på om det kanske är så att de håller balansen, i de svåra rörelserna.

Vad tycker/tror ni?

Senast ändrad:
Sv: Missnöjda hästar

Kollade även på denna film med Honza:
http://www.youtube.com/watch?v=20nAsNCMXoM&feature=related

Jag har väldigt svårt att se att den hästen skulle göra detta om den var så olycklig.

Tycker att båda hästarna (Gaston och Briar) snarare verkar reagera på att övningarna är fysiskt jobbiga... Eller har jag helt fel? frågan blir då om det är fel att kräva sådant av hästar alls?

;)

För det första så är ju öronen inte bakåt som på en sur häst, utan det är riktade bakåt, alltså lyssnar på ryttaren som du sa. En häst som har öronen helt framåt är ju ofta mest fokuserade på vad som händer framför dem.
Det där med att vifta på svansen mycket så tycker jag att din teori verkar ganska logisk. Katter håller vell tex balansen i svansen?
För jag tror inte heller att en helt lös häst skulle göra det den gör på filmen om den inte trivdes med sin ryttare.

Det här kanske inte stämmer alls men jag har bara fått för mig att amerikaner inte är så duktiga på hästar. Eller det finns såklart de som är duktiga, men de lite yngre som rider för skojs skull verkar inte vara så bra. Jag har bara kollat runt lite på youtube så jag har verkligen knappt någon grund i det jag säger, men jag tror att vi svenskar är lite mer lärda än de från US

Sry för luddigt inlägg :p

Tycker att båda hästarna (Gaston och Briar) snarare verkar reagera på att övningarna är fysiskt jobbiga... Eller har jag helt fel? frågan blir då om det är fel att kräva sådant av hästar alls?

;)

Jag tror också att de reagerar på att det är fysiskt jobbiga övningar. Gaston viftar ju till extra med svansen och ser lite missnöjd ut när han går i piaff, tror jag. Likadant med Briar. Och det är ju säkert väldigt jobbigt för hästarna att utföra övningarna, och då är det klart att de blir lite irriterade.

Jag tror faktiskt inte att man kan rida en häst utan att någon gång då och då irritera dem, genom att bestämma över dem.
Ska hästen gå på så hälsosamt sätt som möjligt, måste den ju jobba, trampa under sig och så. Vilket såklart är jobbigt och en fysisk ansträngning.
Och även om man "bara" rider i skogen rakt fram och aldrig egentligen kräver någonting, så kan ju hästen som är van vid att få som den vill bli irriterad när man ber den svänga åt ett annat håll än den är van vid.

Alltså tror jag det är helt normalt att hästar viftar på svansen eller är lite irriterade då och då när man rider, till exempel när man kräver någonting av dem. Jag tror inte det betyder att de inte trivs med ryttaren.
Om hästen däremot har öronen strukna bakåt och viftar ständigt med svansen under i princip hela passet, samt visar andra tecken på irritation, då borde man nog tänka om lite =)

Håller helt med!!
Bara inte lika duktig på att uttrycka mig klart en fredagskväll...

Öronen bakåt på det sättet är ju för att de är fokuserade på ryttaren, inte olyckliga.

Svansen kommer förmodligen av att det är fokuserade och koncentrerade snarare än ovilja! :laugh:

Kul med snabb respons! Vad jag egentligen vill, är att få igång en diskussion angående olika hanteringssätt, jag är rätt ny här på Buke OCH som hästmänniska och det verkar som att folk här har så starka åsikter och totalsågar olika discipliner och hantering. Speciellt utskälld är ju just "cowboyhantering" eller NH eller vad man nu vill kalla det.
Jag tycker att ovanstående filmer är utmärkta exempel på att olika sätt fungerar.
Vad tycker ni?:)

Jag tycker att ovanstående filmer är utmärkta exempel på att olika sätt fungerar.
Vad tycker ni?:)

Jag tycker att så länge personen som hanterar hästen är lugn, konsekvent, visar respekt för hästen och inte begär mer av den än vad den för tillfället klarar av så spelar det ingen roll vad man väljer att kalla det. Den här typen av människor finns inom alla inriktningar så väl som dom som inte borde ha med djur att göra överhuvudtaget.

:)Jag tror nog som tidigare talare att :) Att hästar i allmänhet viftar på svansen irritation. När uppgiften vi ber dom utföra är lite jobbigt för dom.
Suckar inte vi lite extra när tränaren ber oss ta i mera ;)

Men så länge men ber hästen göra en uppgift med små/milda signaler och hanterar den på ett lugnt sätt så tycker jag att inriktning eller ens gren inte har någon betydelse.
Tycker personligen att Briars uppvisning är elegant och man njuter av hans fina rörelser.
Men att de är vackert med en uppvisning som Honzas, när man kan ha ett sånt samspel med en häst utan någon form av utrustning.

Håller helt och fullt med Svalina här ovan. Just de där med svans viftningen tycker jag är intressant då min häst ganska ofta viftar på svansen under ridning. Hon kan nästan göra de på kommando man behöver bara peta med skänkeln på henne. Tror definitivt inte de beror på missnöje.

Måste ju även säga att man tycker det är lite magiskt att se sådana uppträdanden som Honzas.

knapplån

som någon sa, det är ju en ENORM skillnad på att ha öronen bakåtstrukna (=arg) eller bakåt (= lyssnar bakåt).
a.n.g., svansen har jag fått det förklarat för mig att hästar kan svänga med svansen när de aktiverar bakdelen. Vet inte om det stämmer men det låter vettigt.

Sedan tror inte heller jag att man kan tvinga en häst till sådant. Och jag tror absolut inte briar hade kunnat tävlat så länge om han hade varit missnöjd hela tiden? :)

knapplån

som någon sa, det är ju en ENORM skillnad på att ha öronen bakåtstrukna (=arg) eller bakåt (= lyssnar bakåt).
a.n.g., svansen har jag fått det förklarat för mig att hästar kan svänga med svansen när de aktiverar bakdelen. Vet inte om det stämmer men det låter vettigt.

Sedan tror inte heller jag att man kan tvinga en häst till sådant. Och jag tror absolut inte briar hade kunnat tävlat så länge om han hade varit missnöjd hela tiden? :)

Håller med!
Men.. vad betyder knapplån (jag är ju lite ny här:))

vad kul att vi är några som är över ens :)
Verkar vara ett problem annars på de här forumen.

Jag håller med er allihopa! :)

Jag som i detta nu läser matte som jag tycker är lite halvsvår, eller ja, den kräver ett visst mått med koncentration iallafall ser nästan förbannad ut när jag räknar!? Även när jag gör något som kräver mycket koncentration när jag rider eller dansar så ser jag lite irreterad ut, mot arg... Inte för att jag är det, det är ju jätteroligt :D , men det bara blir så :)

Intressant tråd. :) Utan att ha tittat på filmerna så tror jag också som alla/de flesta har skrivit hittills... Men nu ska jag kolla på filmerna också! :D

Jag har hört att vill inte Briar då:devil: skulle inte ens Brinken sitta stadigt .Så att Briar älskar att visa upp fina kroppen stollen är nog igen tvekan..:bow:

Honza och Gaston:
Om man kollar på filmerna så ser man ju att häster rör ju på öronen hela tiden. Det visar ju att han har fokus på ryttaren och konsentrerar sej.

Liknande trådar

Foder & Strö Läste denna artikel idag, som bland annat säger följande (min kursivering): ' He and his colleagues devised a model that captured the...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 377
Senast: tara
·
Hästhantering Från galoppsporten - men väldigt relevant även för ryttare inom övriga discipliner! Hur små hjälper som behövs för att inverka. "For...
Svar
1
· Visningar
781
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ... om något som gnagt i mig ända sedan en av mina kunder i morse gratulerade mig på Internationella Kvinnodagen. Och jag känner att jag...
Svar
0
· Visningar
1 316
Senast: Mineur
·
Relationer Jag läste denna sida. Och det som Dan Bacon säger är precis det som jag har hört hundratals gånger om här på buke. Mer eller mindre...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 230
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17