Sv: Misskötsel av häst?
Jag råkade en gång hamna i ett stall med mina hästar där dom som var "bossar" i stallet inte riktigt hade koll på hur en häst skulle skötas. Jag började med att själv fråga ägarna till dom vanvårdade hästarna varför dom såg ut som dom såg ut, men enligt dom skulle dom se ut så.
Nej tänkte jag, det är inte rätt mot djuren och bara strunta i det hela så jag lyckdes leta upp förra ägaren(hon var även uppfödaren till hästen) jag frågade då hur hästens hälsa/skick var när dom sålde den, och hon svarade självklart välmående och utan konstigheter. Jag berättade för föredetta ägaren hur hästen mådde nu och hur den såg ut. Hon belv så arg och upprörd och tog kontakt med nån djurskyddsinspektör i vår komun, och det tog bara en vecka innan den människan kom ut och tvingade/övertalade ägarna till hästen att dom måste ta ut en veterinär. Dom gjorde det och yttligare en vecka senare fick hästen i fråga avlivas.
Så mitt svar till detta är att hitta en envis, arg och bestämd person som får någon från komunen att åka ut och titta till häst och ägare.