Misskötsel av häst?

neywaz

Trådstartare
Vart vänder man sig bäst om man vill anmäla att någon missköter sina hästar? Personen ifråga har blivit anmäld flera gånger till myndigheterna av sina grannar men det verkar inte hända något, h*n har dem kvar och hästarna far lika illa som förut.

Hoppas på svar, antingen här eller pm

Camilla

Sv: Misskötsel av häst?

Ring till din kommun och be att få prata med djurskyddsinspektören...Vill du göra en anmälan kan du göra detta anonymt.

tack! Tycker det är väldigt märkligt för jag vet att flera har anmält denna person många gånger men inget händer...tycker det är väldigt konstigt att en sådan person kan ha hästar kvar så länge trots många anmälningar på sig???

Det är ju jäkligt konstigt. Om flera olika personer anmäler samma person så lär det ju inte vara taget ur luften, och då är det ett svek mot de stackars djuren att inget händer! Hoppas det går att lösa!

Ja. PROBLEMET är också att några grannar har tyckt synd om hästarna och själva fodrat dem för att de ska få någon mat öht etc, en tog dit hovslagaren för att verka säkert 15 cm långa tår (denna hovslagare har också anmält hästägaren), allt detta i välmening mot hästarna men gör ju också att det ser bättre ut än vad det är.

Tycker det är ofattbart

Jag råkade en gång hamna i ett stall med mina hästar där dom som var "bossar" i stallet inte riktigt hade koll på hur en häst skulle skötas. Jag började med att själv fråga ägarna till dom vanvårdade hästarna varför dom såg ut som dom såg ut, men enligt dom skulle dom se ut så.
Nej tänkte jag, det är inte rätt mot djuren och bara strunta i det hela så jag lyckdes leta upp förra ägaren(hon var även uppfödaren till hästen) jag frågade då hur hästens hälsa/skick var när dom sålde den, och hon svarade självklart välmående och utan konstigheter. Jag berättade för föredetta ägaren hur hästen mådde nu och hur den såg ut. Hon belv så arg och upprörd och tog kontakt med nån djurskyddsinspektör i vår komun, och det tog bara en vecka innan den människan kom ut och tvingade/övertalade ägarna till hästen att dom måste ta ut en veterinär. Dom gjorde det och yttligare en vecka senare fick hästen i fråga avlivas.
Så mitt svar till detta är att hitta en envis, arg och bestämd person som får någon från komunen att åka ut och titta till häst och ägare.

Missriktad vänlighet, typ... bra att folk vill väl men det gynnar ju bara "djurplågarna". Bra att hovslagaren anmäler, jag och min hovslagare anmäälde var för sig en dam som misskötte sina djur.
Håller med "Nikki o Fabian", för att få slut på det!

Om inte djurskyddsinspektören sköter sitt jobb, så har jag hört att man kan anmäla hästägaren och evt. djurskyddsinspektören till länsveterinären. Någon som vet om det är riktigt?

Tack ni för svaren, hoppas nu att damen jag talade med i telefon är en bestämd och envis en för djurens skull :(

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 908
Senast: Svartkatt
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 978
Senast: manda
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar