Misshandlade och pressande hästar!

Humelibumlan

Trådstartare
"Min häst har varit misshandlad"
Jag läser det gång på gång här på bukefalos :(

Ofta är det framför allt Fd. Travare som får stämpeln att de blivit missfandlade och är sönder pressade!?

Hur många av dessa hästar har egentligen blivit dåligt hanterade? :confused:
Jag får snarare känslan av att den nya ägaren skyller sin brist på kunskap, erfarenhet och utbildnings möjligeter, på att hästen tidigare varit misshandlad av förra "ägaren"!?
Att när man själv misslyckas är det lätt att säga att hästen haft det svårt och varit pressad tidigare? Och det är anledningen till att man misslyckats med både det ena och det andra.. :smirk:

Hur många har egentligen belägg och bevis för att hävda att hästen tidigare varit misshandlad? :mad: :confused:

Fast i ärlighetens namn tycker jag synd om honom, men vanvårdad,misshandlad el dyl är han INTE..

Klart det är synd om han, han har ju ont... Kan jag tänka mig.. :crazy:
Förhoppningsvis lugnar han ner sig som valack...
Var det inte han som kunde vara lite strulig i löp? Har för mig han skulle "springa hem" på valla?

Jag får snarare känslan av att den nya ägaren skyller sin brist på kunskap, erfarenhet och utbildnings möjligeter, på att hästen tidigare varit misshandlad av förra "ägaren"!?
Att när man själv misslyckas är det lätt att säga att hästen haft det svårt och varit pressad tidigare? Och det är anledningen till att man misslyckats med både det ena och det andra..

Så tror jag att det är.
Har man inga bevis på att hästen verkligen
blev misshandlad av förra ägaren så är det
en ganska usel "ursäkt" för att det går dåligt.

Så vitt jag vet så hade min travare ett bra
liv på banan, men bara för det kan ju inte
allt gå som en dans på rosor. :smirk:

Min häst hade de ganska bra hos den förra ägaren...Men hon hade inte så jättemycket kunskap om hästar... Strålröta på alla fyra, en hov som hade verkats helt snett och hon hade inte märkt nåt hovslagaren skodde ju faktiskt gratis som hon själv sade... Hon kunde inget och dessutom hade hon köpt en sadel som låg helt fel och som hade envänt i ca ett år innan bommen gick av (den var på väg ut genom lädret i framvalvet) och fortsatte att använda den efter i ca 2 år eller nåt... Hon visste heller inte om att man skulle sva,mpa av hästen efter ridning om den var svett därav 150 miljoner skavsår vid sadelgjorden men hon slog henne inte. Men jag tror att det är så att p.g.a av det billiga priset man idag får ge för en travare så hamnar de ofta hos fel ägare jag menar hur många toppryttare köper en travare för 2000... Utan de tänker mest skogsridning men då de måste skolas om för att må bra blir det ofta pannkaka av alltihop. Hoppas ni förstår vad jag menar...Men många travare kanske inte är just misshandlade men iaf dåligt behandlade är många... Travaren har ju blivit något av en vandringspokal tyvärr då dessa underbara hästar är värda mer!!!

Alla hästar är ju olika personligheter, en del har större integritet än andra och skaffar sig olika vanor och olater.

Jag hade en hingstbatting för många år sedan som var stöddig till tusen, det vara bara det att han höll på att krypa ur skinnet bara man rörde sig så att han kändes sig hotad. Han var huvudskygg och hade allmänt lätt att råka i panik. Typexempel på en misshandlad häst. :confused: :confused: :confused:

Nu råkar jag veta att han var hack-kyckling i en hingstflock från att han blev avskiljd från mamman tills han var 3,5 år så det var andra hästar som format hans beteende.

Men det tog ju inte lång tid innan man kom på att det räckte att "brumma" eller morra lite åt honom för att trotset skulle gå över och efter ett tag blev han en riktigt trevlig kille.

Jag tror att det är en önskan att hästen ska ha det bäst hos en själv som gör att man säger att ens häst haft det så trist innan. :crazy: Faktiskt är jag precis likadan, min ena häst har haft en "taskig period" i sitt liv. Ägaren var säkert inte elak mot henne men hon har det myyyyycket bättre hos mig för hon är ju en "tjej-häst" och diva ända ut i hovarna. :p :o

Det är ju inte så smickrande att erkänna något sånt, men jag kan ärligt säga att ingen av de hästar jag haft har varit hos någon som varit elak mot dem även om det kanske inte gullats lika mycket som jag gör (om hästen vill).

/// ghost

Och så kom jag på en sak till då...

En del av de hästar jag träffat är VÄLDIGT samarbetsvilliga, och när de inte begripit vad jag begärt av dem så har de blivit helt hysteriska. :eek: I de fallen skulle man lätt kunna tro att de varit med om någon traumatisk upplevelse i samband med det jag försöker få dem att göra. Man lägger nog in lite för mycket i hästens reaktioner för alla hästar reagerar INTE likadant i samma situationer.

/// ghost

Jag upplever ffa Travaren som en väldigt ambitös häst, som verkligen vill göra "rätt" och vara till lags..
De blir väldigt frustrerade om de inte förstår..

Kan ta min Lisa som ex:
Lisa är en häst som man aldrig blir arg på eller som gör fel... Strular hon behöver man bara säga till 1 gång, så ger hon sig!
När hon inte förstår blir hon väldugt upprörd och det är väldigt tydlig för då börjar hennes underläpp darra :love:
När jag ridtränade henne mycket i dressyr (som hon gillar) och hon inte förstod- drog hon hela "registret" hon gjorde skänkelvikningar och verkligen jobbade i form... För att göra mig nöjd och försöka göra det rätta och förstå vad jag ville!
Men om man då pressade henne, slog det slint och hon började studsa, gå på bakbenen och strula.. Då fick man börja om från början :)

Fick en gång höra från tränaren som kört in Lisa, att han var impad att vi lyckats så bra med henne, för han ansåg att hon var omöjlig att ha att göra med när han hade henne på inkörning!
Något jag väl kan förstå.. Säkert gick det för fort för henne och hon förstod inte vad som var rätt och fel..

Precis som för människor, finns det såväl mental som fysisk misshandel. När någon säger att hästen blivit misshandlad tänker folk osökt på slag, sparkar, piskor och dylikt. Men de flesta misshandlade hästar jag träffar har varit mentalt och/eller känslomässigt misshandlade och nertryckta. Givetvis sätter ofta en fysisk misshandel mentala och känslomässiga spår.

Man behöver inte slå en häst för att misshandla och sedemera knäcka den - det finns det hela lysande exempel på...

Du har rätt... som vanligt! :bow:

Enligt min erfarehet är det många (amatörer) inom NH-området som missat skillnaden på Harmonisk och Hjärntvättad häst! :crazy:

Min förra häst som var en varmblodstravare vet jag hade varit misshandlad. Men min nuvarande som är en kallblodstravare, är född i stallet han står i än. Han har Aldrig blivit misshandlad. Och han är supermysig. Han älskar människor, nog så mycket ibland :D. Men han skulle ha behövt bli lite mer pressad tidigare däremot.
Men han är bäst :love: :love: :love:.

Fast jag håller med, travarna är ofta billiga (typ gratis) så föräldrar köper gärna en sån till sina barn för att få tyst på dom. Sen bryr dom sig inte längre. Det är inte bra. Vi har haft några exempel i stallet under åren.

Ja, jag vet, alla är inte såna. Min bästa kompis har en och hon är både vuxen och himla duktig. :smirk:.

Bara nyfiken!
Hur vet du att den blivit misshandlad?
Hur blev den misshandlad?
När blev den misshandlad?
Och hur MÄRKER du att den blivit misshandlad!

Vill du även uppge vem som misshandlade (så man vet vem man ska undvika) så får du gärna PM:a :)

Efter vad jag sett så är andelen "NH-människor" människor som hjärntvättar/knäcker sina hästar ungefär lika stor som hjärntvättare och psykknäckare är bland "vanligt" hästfolk... Ignorans finns överallt.

Dock, är regelrätt hjärntvättade och knäckta hästar rätt ovanliga (tar ofta lång tid av mental och/eller fysisk misshandel innan den gränsen är nådd), utan de flesta är bara jävligt avtrubbade och kan "väckas" väldigt snabbt...

Jag talade inte om ignorans, utan om att tro ens häst är harmonisk, medans hästen snarare är hjärntvättad!

De flesta inom området NH har min fullaste respekt, iallafall de som vet vad de syslar med... men tyvärr upplever jag att NH är på "modet".. Och skada sker pga av okunskapen! :(

Ignorans = okunskap (och ovilja att lära). Har man inte kunskapen så går det inte att se om en häst är harmonisk eller ej, savvy?

Jag håller med om att NH lärs ut fel - eller rättare sagt är det inte NH som folk lär sig, det är nåt sorts "fast food"-alternativ, eller va fan man ska säga, som påstås göra hästarna lugna och harmoniska men istället får de resultat du nog sett.

Dock är det fortfarande ingenting jag anser vara unikt för "NH-folk" - för hur många "vanliga" hästägare säger nåt annat än att deras hästar är trygga, välmående och har full respekt och förtroende för sin ägare?

Att "NH-folket" märks så mycket mer vet jag inte vad det beror på, kanske av de enkla anledning att tomma tunnor skramlar mest? Om nu inte tunnan kallas Tassen, dvs :D

Jag vet med mig att jag har skrivit vid ett par tillfällen att min häst har varit misshandlad tidigare.. Kanske är det nåt av mina inlägg du har sett.. :D

Sååå... jag får väl förklara för er som inte har hört min hästs historia....*tar ett djupt andetag* :)

För det första så vill jag poängtera att jag tror INTE att det är så vanligt att travare är misshandlade.
För med tanke på att de travstall jag har varit i så har hästarna varit allt för tränarna.
Och de hästarna kräver ju en förstaklassig hantering och omsorg för att fungera efter bästa förmåga. Så jag har fått intrycket av att travare är både välhanterade och ombesörjda med god vana och stor erfarenhet.
Men jag är en av dem som råkar ha en misshandlad travhäst.
Och jag VET med stor säkerhet att det är så. Jag kan lova att i det skicket hon var i när hon kom till mig så hade jag inte ens behövt tvivla på om det skulle stämma eller inte..
Min hästs uppfödare har slagit henne med spö i ansiktet då hon inte har backat första gången hon blivit tillsagd..
Det är vad jag har fått höra, men jag MISSTÄNKER att det var mer än så..
När min pålla kom till mig så var hon helt totalt nertryckt och hoppade i taket så fort man höjde rösten i stallet. Oerhört lättstressad och inte med minsta självförtroende.
Hon lät en 1-åring bestämma över över henne i hagen.
Kunde inte ta för sig av nånting. Hon lät alla andra äta först om hon inte fick tillträde.. När alla andra var färdiga, då åt hon det som fanns kvar..
Råkade man av misstag vifta till eller höja handen intill henne så for ögonen vilt på henne och hon slog huvudet i taket eller vad det nu kunde vara..
Borsta ansiktet tog ett par MÅNADER innan jag kunde utan minsta problem.. Och vintertofsarna i öronen fick prydligt sitta kvar ett halvår, kan jag säga.. :smirk:
Han som jag köpte henne av ( en helt UNDERBAR amatör-tränare) berättade hennes historia redan i telefonen innan jag åkte och tittade på henne. Han förberedde mig på en gravt huvudskygg och osäker liten dam. Och det var precis vad som mötte mig.. :(
Dessutom sa han att uppfödaren hade tjatat åtskilliga ggr på att få köpa tillbaka henne för att han vet ju med sig att hon var en bra välstammad häst från början.. Men han sa oxå att det hade varit som att skicka henne rakt in i helvetet, och då hade hon troligtvis inte levt idag.
Så att hon slutade på travet var inte för att det gick dåligt p.g.a att hon var talanglös eller nåt. Hon var så psykiskt nertryckt så hon släppte helt enkelt förbi de andra eller föll in i galopp..
Jag vet vem uppfödaren är, men det är inget jag tänker säga här. Och jag vet oxå att i mina ögon är det en jäkla skitstövel som inte borde få ha hästar då hans egen framgång verkar gå före hästarnas välbefinnande..
Så det finns spån till trav-tränare, javisst, men jag hoppas att de inte är många....

Hm?
Ignorans- kunkap men inte bry sig
Okunkap- oavsett vilja, inte klara situationen..

Jag menar inte det vara unikt för NH, därför satte jag "amatör" inom parantes och menade därmed folk utan utbildning och kunskap.. Kankse borde sagt det från början?

De flesta vill nog gärna tro att deras hästar är harmioniska, ser dem som ledare och litar på dem.. Bukefalos inlägg berättar ofta något annat!

precis som du säger tror de flesta att NH är någon form av snabblösning på ett enskilt problem..
De jag träffat och respekterar lever efter den filosofin avbrutet..
Sen har jag tyvärr oxå nyligen stött på en som tror att en hjärntvättad häst är en harmonisk häst... men det tror jag inte är typiskt för NH... Utan det är hennes misstolkning och misslyckande! :(

Jag kan inte uppge namn, för det är så längesen att det har fallit i glömska. Men jag kan säga så mycket som att det gick till tinget. Delvis eftersom hon blev såld av fodervärden. Dock inte till mig utan till den föregående ägaren.

Det yttrade sig bla genom att hon inte gick att lämna ensam inne. Hon försökte slå sig ut :crazy:. Men det blev bättre med åren. Män med en något kort och krafig kroppsbyggnad fick överhuvudtagen inte ta i henne. Hon kunde också få panik när man red och det kom nån och gick som var satt och kraftig. Fast såfort mänskan sagt nåt gick det över. Hon var normalt aldrig rädd för något. Det fanns en del andra småsaker också. Karlar fick aldrig köra henne, hon försökte springa ifrån dom :crazy:. bla. Mig lärde hon allt jag kan :love:.
Så jag vet att det var så, och jag är inte ung och okunnig.
Men det finns faktiskt hästar som blivit misshandlade.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 716
Senast: super
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 651
Senast: Reville
·
Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 716
Senast: holymary
·
Gnägg Jag har en riktig ridsvacka. Det går kasst varje gång jag sitter upp och ska rida. Egentligen går det varken dåligt eller bra men det...
2
Svar
39
· Visningar
3 390
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar