Misshandeln på centralen i Malmö

Fast ibland finns det inga andra alternativ än med att med tvång och visst våld hålla fast någon, det är det jag ville få fram. Polis (och ordningsvakter) ska ofta fatta omedelbara beslut där det inte finns tid för eftertanke vilket innebär att ibland blir besluten inte optimala. Svaren är alltid enkla nära man har facit i hand. Ingen situation är den andra lika och trots att man tränat tusen gånger på en sak är det inte säkert att det blir rätt i en pressad eller ovanlig situation. Träning ökar givetvis sannolikheten för rätt beslut men det inte ett 100% resultat.

Polisen har rätt att bruka våld, till och med dödligt våld om så krävs, vissa verkar glömma det.

Jag har ingen aning om vilka ni andra som skriver är men av många inlägg att döma så är det många som inte sett den baksida av myntet som utgör en polis eller ordningsvakts vardag. Den baksidan är inte alltid vacker och kantas av möten med missbrukande, psykiskt sjuka och trasiga människor som vid konfrontationer inte reagerar som "en normal människa" gör eller brukar. Jag tycker personligen det är fruktansvärt naiv att tro att alla saker går att lösa genom att lägga huvudet på sned och fråga "Hur mår du lille vän?".

Och jag förstår inte vad polisen har med detta att göra? Jag har inte kritiserat dem eller vakter som grupp utan denna ordningsvakt som beter sig illa. Polisen lyckades uppnebarligen hämta killen coh föra honom därifrån utan att trycka ned honom i marken.

har man ett jobb där omhändertagande är del av jobbet ska man vara utbildad för det.

Jag läste det här från ett vittne, barnmorska Camilla Segerlind, om någon vill kolla upp det. Inte från någon rasisttidning utan ett inlägg från henne själv.

"De tre hade på tåget spottat på tågresenärer oprovocerat. De var hotfulla mot tågvärden som blev rädd och kallade på hjälp. De sparkade, slogs och spottade. Anledningen att de hölls fast är att de precis bitit en annan person så det började blöda rikligt och denne fick uppsöka sjukhusvård. Barnet som hölls fast var den som försökte skalla ordningsvakten. Då dunkar han sitt eget huvud. Han hölls fast för att inte misshandla andra och sig själv i väntan på polisen. Som också blev spottade och sparkade på. "

Jag har en kompis som fick ganska bra med stryk av en 8-åring i skolsammanhang så visst kan de ställa till skada.

Jag läste det här från ett vittne, barnmorska Camilla Segerlind, om någon vill kolla upp det. Inte från någon rasisttidning utan ett inlägg från henne själv.

"De tre hade på tåget spottat på tågresenärer oprovocerat. De var hotfulla mot tågvärden som blev rädd och kallade på hjälp. De sparkade, slogs och spottade. Anledningen att de hölls fast är att de precis bitit en annan person så det började blöda rikligt och denne fick uppsöka sjukhusvård. Barnet som hölls fast var den som försökte skalla ordningsvakten. Då dunkar han sitt eget huvud. Han hölls fast för att inte misshandla andra och sig själv i väntan på polisen. Som också blev spottade och sparkade på. "

Jag har en kompis som fick ganska bra med stryk av en 8-åring i skolsammanhang så visst kan de ställa till skada.

Jo den var länkad i tråden tidigare, från facebook.

Det händer inte speciellt ofta att behovet av att lägga ner ett barn ute på allmän plats uppstår, alltså förstår jag att det inte tar upp någon större del av deras utbildning. Personer som jobbar med barn på platser där situationer liknande denna uppstår ofta borde däremot givetvis få god utbildning i det, och det antar jag att dom får också.
En ordningsvakt kan omöjligt läras upp inför varje möjlig situation, dom får helt enkelt försöka lösa det bäst det går utifrån de kunskaper och erfarenheter de har. Dessutom vet man ju inte på förväg hur det kommer gå när man konfronterar personen (nu menar jag inte bara den här killen, utan i allmänhet), det kan vara allt från att personen följer med frivilligt och är väldigt medgörlig till att den drar ett vapen - det är ett himla stort spann av scenarion att försöka förbereda sig för och därför går det inte planera varje möjlig händelse ner i minsta detalj innan man kliver in.

Ja, jag vet mycket väl att en person kan dö av att någon sitter över en. Därför ingår det i utbildningen (det har åtminstone gjort det tidigare, nu vet jag inte) att själv få vara med om just detta: när man är uppe i varv (efter att ha sprungit flertalet spurter) och får en person som sätter sig över en. Då får man en förståelse för varför man måste släppa efter ibland och att aldrig tynga ner personen för mycket.

Men det är också farligt att ge en aggressiv person för mycket spelrum. Det är liksom inte läge att riskera sin egen eller andra personers hälsa där. Får ordningsvakten en skallning på fel ställe så kommer killen förmodligen loss, och vem vet hur det går då för både killen och folk i omgivningen? Jag ser hellre att han får utstå en nedläggning med eventuella psykiska problem att behandla i efterhand, än att han (eller någon annan) hamnar på spåret framför ett tåg. Och hur hade löpsedlarna sett ut då? "9-åring släpptes av ordningsvakt, dödades av tåg", och åter igen hade ordningsvakten fått utstå ord om att han gjort fel.
Bara för att man är under 15 år betyder det inte att man inte kan göra skada på sig själv eller andra.

Fast uppenbarligen är just "hantering av barn" en viktig del av utbildningen då det ingår i teste för att bli godkänd. Det är ingen liten bit som man kan råka missa.

Vi går i cirklar nu men jag anse inte att alternativet till nedläggning var dödas av ett tåg.

.Polisen lyckades uppnebarligen hämta killen coh föra honom därifrån utan att trycka ned honom i marken.

har man ett jobb där omhändertagande är del av jobbet ska man vara utbildad för det.

1) Hur vet du det?
2) Killen var redan i kontroll och förvar när polisen kom, de fick en helt annan situation än ordningsvakten.
3) självklart, och det kan vi väl utgå från att vakten var. Annars hade han ju inte fått arbeta som ordningsvakt. Eller du har andra uppgifter? Eller hittar på?

En liten notering i sammanhanget: när man slåss så som nioåringen gör på filmen, och kämpar emot kommer kraften ofelbart att göra att huvudet slås i marken. Nioåringen skapar själv den situationen.

Det enda vakten kan göra för att skydda hans huvud är att försöka hålla det konstant mot underlaget, för att hindra skador. Vilket vakten försöker, och får skit för.

Det är det som gör att jag tycker att frågan i @Migo bild är felställd. Den utgår från ATT vi är överens om att det är vakten som dunkar pojkens huvud i golvet, och att vissa försvarar det. Så är det ju inte. Jag har inte hört eller läst om någon som anser att vakten borde dunka pojkens huvud i golvet, men vissa menar att det är pojkens sprattel som gör att det ser ut som att det är det som händer och att vakten trots det varken borde släppa pojken lös eller strunta i pojkens möjliga huvudskador. Jag har inte granskat den delen av filmen så jag säger själv varken bu eller bä, men frågan i bilden är ju ett rent lågvattenmärke i diskussionen.

Fast uppenbarligen är just "hantering av barn" en viktig del av utbildningen då det ingår i teste för att bli godkänd. Det är ingen liten bit som man kan råka missa.

Vi går i cirklar nu men jag anse inte att alternativet till nedläggning var dödas av ett tåg.
Jag har inte gått någon ordningsvaktsutbildning, så jag kan inte svära på hur deras utbildning ser ut. Men faktum kvarstår att den är på 80 timmar och hantering av barn lär inte utgöra någon jättestor del av det. Det enda jag hittar är "Resultatet efter BO:s påtryckningar blev att ordningsvakter sedan dess ska utbildas i barns rättigheter genom att lära sig FN:s barnkonvention.
– Då fanns det ingen träning alls, för att bli godkänd idag så krävs det att man kan redogöra vad man särskilt ska beakta när barn är inblandade, säger Fredrik Malmberg." vilket kommer ur en artikel på SvD. Det ser jag inte som att man har någon större utbildning i hur man gör med aggressiva barn.

Mycket möjligt att alternativet inte hade haft dödlig utgång, det vet vi ju inte eftersom han inte släpptes lös. Oavsett vilket så hade det förmodligen varit en stor risk för andra personer i omgivningen, eftersom de redan innan ingripandet blivit utsatta för trakasserier av just denna kille.

Eftersom båda mina föräldrar var lärare (1-4) är jag rätt säker på att de hanterar barn bättre än ordningsvakter sådär i allmänhet.

Barn som är lugna och sansade, ja. Men ett barn som agerar på det här viset är jag inte lika säker på. Min mamma är mellanstadielärare och har jobbat med det i ca 30 år. Jag är trots det helt övertygad om att jag, ur säkerhetssynpunkt, hade hanterat en sådan här akut situation bättre än hon.

Barn som är lugna och sansade, ja. Men ett barn som agerar på det här viset är jag inte lika säker på. Min mamma är mellanstadielärare och har jobbat med det i ca 30 år. Jag är trots det helt övertygad om att jag, ur säkerhetssynpunkt, hade hanterat en sådan här akut situation bättre än hon.

De hanterar inte bara lugna och sansade barn vill jag lova.

En ordningsvakt kan omöjligt läras upp inför varje möjlig situation, dom får helt enkelt försöka lösa det bäst det går utifrån de kunskaper och erfarenheter de har. Dessutom vet man ju inte på förväg hur det kommer gå när man konfronterar personen (nu menar jag inte bara den här killen, utan i allmänhet), det kan vara allt från att personen följer med frivilligt och är väldigt medgörlig till att den drar ett vapen - det är ett himla stort spann av scenarion att försöka förbereda sig för och därför går det inte planera varje möjlig händelse ner i minsta detalj innan man kliver in.

Om ordningsvakter inte kan få bra utbildning i hur utåtagerande barn ska agera ska de inte få ingripa. Då ska det överlåtas till polisen. Bäst är ju dock om de kan få bra utbildning i hur utåtagerande barn ska behandlas, jag kan inte se att det skulle behöva vara ett särskilt stort problem. Det innebär inte heller att man måste detaljöva varje möjligt scenario.

jag läste ett uttalande från en läkare (på typ BUP?) igår som berättade att nedläggning är otroligt farligt då personer lätt får panik och slutar andas, det finns tom ett särskilt ord för detta. I sverige dör ca 1person om året i detta så att det var säkraste sättet var långt ifrån sant.

Och alternativet "låta killen springa iväg vind för våg" skapar aldrig skador på någon?

Och ja, nedläggning kan vara farligt. Det är därför yrkesgrupper som utövar nedläggning får utbildning i hur det ska gå till. Till exempel ska tryck aldrig någonsin läggas på ryggen på en person som ligger på mage. Det ska hållas fokus på personens andning. (En person som gapar och skriker får bevisligen luft, värt att komma ihåg.)

De hanterar inte bara lugna och sansade barn vill jag lova.

Det har jag redan skrivit om tidigare i tråden. Alltså problemet i att skolpersonal ska hantera barn som beter sig problematiskt utan att ha vettig utbildning för det. Eller har lärarutbildningen förändrats så att det numera ingår försvar mot stolkastning? Kurs i hur man agerar mot stenar som kastas mot en?
Men du tror alltså att slumpmässigt utvald mellanstadielärare skulle klara den här situationen bättre än slumpmässigt utvald ordningsvakt? Hur skulle den personen gjort tror du?

Jag har inte gått någon ordningsvaktsutbildning, så jag kan inte svära på hur deras utbildning ser ut. Men faktum kvarstår att den är på 80 timmar och hantering av barn lär inte utgöra någon jättestor del av det. Det enda jag hittar är "Resultatet efter BO:s påtryckningar blev att ordningsvakter sedan dess ska utbildas i barns rättigheter genom att lära sig FN:s barnkonvention.
– Då fanns det ingen träning alls, för att bli godkänd idag så krävs det att man kan redogöra vad man särskilt ska beakta när barn är inblandade, säger Fredrik Malmberg." vilket kommer ur en artikel på SvD. Det ser jag inte som att man har någon större utbildning i hur man gör med aggressiva barn.

Mycket möjligt att alternativet inte hade haft dödlig utgång, det vet vi ju inte eftersom han inte släpptes lös. Oavsett vilket så hade det förmodligen varit en stor risk för andra personer i omgivningen, eftersom de redan innan ingripandet blivit utsatta för trakasserier av just denna kille.

men alternativet vi diskuterar är inte "släppa lös" utan omhänderta på ett bättre sätt.

I övrigt är det inget som jag personligen reagerar på, pojken ligger på rygg med vad jag kan se rätt lite tyngd på sig medan en vuxen i motsvarande situation (förutsatt nu att det spottades och att han försökte bitas) hade hamnat på mage med armarna på ryggen och hela ordningsvaktens tyngd över sig vilket måste anses vara "värre" än att ligga med ansiktet upp.

Om inte ordningsvakters utbildning skiljer sig markant mot den jag har så ska aldrig tyngd läggas på den nedlagdes rygg (vid magläge alltså). Tvärtom så ska det alltid undvikas!

Det har jag redan skrivit om tidigare i tråden. Alltså problemet i att skolpersonal ska hantera barn som beter sig problematiskt utan att ha vettig utbildning för det. Eller har lärarutbildningen förändrats så att det numera ingår försvar mot stolkastning? Kurs i hur man agerar mot stenar som kastas mot en?
Men du tror alltså att slumpmässigt utvald mellanstadielärare skulle klara den här situationen bättre än slumpmässigt utvald ordningsvakt? Hur skulle den personen gjort tror du?

9 år kan vara lågstadiet. Jag tror många lärare hade valt ett lugnare tillvägagångssätt med ett aggressivt barn. För att de inte får vara fysiska mot barnet och för att de vet att aggression skapar aggression. Så jobbar iaf de lärarna jag har i min närhet.

Och det har du ännu inte presenterat något förslag på. Eller ja, de förslag du har gett har avfärdats snabbt med tanke på att de är farligare för alla inblandade.

Du hävdar att de är farligare. I dont agree. Mycket för att det finns MÅNGA sätt, att sitta och rada upp de blir bara tramsigt. Jag var inte där, jag kan inte säga att jag 1 skulle säga först så, sen säga så, sen lyfta det fingret, sen hålla så.

Vi fick ju exempel från en storasyster här hur hennes föräldrar hanterat liknande situationer men de avfärdade ni bara.

Jag vidhåller att jag tycker det är skrämmande att ni endast ser våld som en lösning.

Om inte ordningsvakters utbildning skiljer sig markant mot den jag har så ska aldrig tyngd läggas på den nedlagdes rygg (vid magläge alltså). Tvärtom så ska det alltid undvikas!

Jag formulerade mig illa, jag menade verkligen inte att det skulle läggas tyngd på den nedlagdas rygg! De ingripanden jag sett där det varit magläge så har man suttit typ över rumpan på den nedlagda.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka