Fast ibland finns det inga andra alternativ än med att med tvång och visst våld hålla fast någon, det är det jag ville få fram. Polis (och ordningsvakter) ska ofta fatta omedelbara beslut där det inte finns tid för eftertanke vilket innebär att ibland blir besluten inte optimala. Svaren är alltid enkla nära man har facit i hand. Ingen situation är den andra lika och trots att man tränat tusen gånger på en sak är det inte säkert att det blir rätt i en pressad eller ovanlig situation. Träning ökar givetvis sannolikheten för rätt beslut men det inte ett 100% resultat.
Polisen har rätt att bruka våld, till och med dödligt våld om så krävs, vissa verkar glömma det.
Jag har ingen aning om vilka ni andra som skriver är men av många inlägg att döma så är det många som inte sett den baksida av myntet som utgör en polis eller ordningsvakts vardag. Den baksidan är inte alltid vacker och kantas av möten med missbrukande, psykiskt sjuka och trasiga människor som vid konfrontationer inte reagerar som "en normal människa" gör eller brukar. Jag tycker personligen det är fruktansvärt naiv att tro att alla saker går att lösa genom att lägga huvudet på sned och fråga "Hur mår du lille vän?".
Och jag förstår inte vad polisen har med detta att göra? Jag har inte kritiserat dem eller vakter som grupp utan denna ordningsvakt som beter sig illa. Polisen lyckades uppnebarligen hämta killen coh föra honom därifrån utan att trycka ned honom i marken.
har man ett jobb där omhändertagande är del av jobbet ska man vara utbildad för det.