Fast vad jag kan se förekommer det ju inte att vakten dunkar killens huvud i golvet, det gör han så bra själv när han sprattlar runt.
Jag kan inte tänka mig en enda ordningsvakt som medvetet skulle misshandla någon i den där situationen när det finns massor med folk och kameror runtomkring. Han försöker hålla kvar killen och se till att han ligger så still som möjligt för att minimera skaderisken för båda parter, i väntan på förstärkning. Det är ju inte som att han suttit över killen för skojs skull.
Och ja, det är förbannat synd om den unga killen också. Ingen ska behöva hamna i en sån situation. Men det är ju inte ordningsvaktens fel, han sköter bara sitt jobb där han fått i uppgift att hålla kvar killen tills polisen anländer. Det kunde säkert gjorts på något bättre sätt om dom haft bättre förutsättningar (t.ex. fler kollegor på plats redan från början), men nu var det inte så och då får man jobba utifrån hur situationen ser ut här och nu.
En nedläggning av en person som beter sig sådär kommer aldrig se trevlig ut. Och det är inte trevligt för den som utför det heller, man vill ju själv inte att det ska gå så långt att det blir nödvändigt. Alltså får man försöka göra det bästa av situationen och minimera skadorna.
Skulle då allmänheten lägga sig i och försöka frita killen så hade det bara blivit ännu värre. Det enda jag personligen hade velat att utomstående skulle göra i det fallet vore att backa undan, lämna platsen och ägna sig åt sitt. Möjligen att någon som förstår killens språk kunde försöka agera tolk och berätta varför detta sker och att allt blir bättre om han lugnar ner sig.
Det är lätt att stå intill och säga hur man borde/inte borde göra, det är en helt annan sak att vara mitt inne i det.
Vakter ska utbildas i hur de ska hantera barn och det ska ske med yttersta försiktighet, att lägga ned ett barn som inte talar språket är farligt. Läs mitt tidigare inlägg med en länk som väldigt utförligt förklarar risken.
kan man inte hantera detta korrekt så ska man inte ha detta jobbet.