Misshandeln på centralen i Malmö

Fast vad jag kan se förekommer det ju inte att vakten dunkar killens huvud i golvet, det gör han så bra själv när han sprattlar runt.
Jag kan inte tänka mig en enda ordningsvakt som medvetet skulle misshandla någon i den där situationen när det finns massor med folk och kameror runtomkring. Han försöker hålla kvar killen och se till att han ligger så still som möjligt för att minimera skaderisken för båda parter, i väntan på förstärkning. Det är ju inte som att han suttit över killen för skojs skull.

Och ja, det är förbannat synd om den unga killen också. Ingen ska behöva hamna i en sån situation. Men det är ju inte ordningsvaktens fel, han sköter bara sitt jobb där han fått i uppgift att hålla kvar killen tills polisen anländer. Det kunde säkert gjorts på något bättre sätt om dom haft bättre förutsättningar (t.ex. fler kollegor på plats redan från början), men nu var det inte så och då får man jobba utifrån hur situationen ser ut här och nu.

En nedläggning av en person som beter sig sådär kommer aldrig se trevlig ut. Och det är inte trevligt för den som utför det heller, man vill ju själv inte att det ska gå så långt att det blir nödvändigt. Alltså får man försöka göra det bästa av situationen och minimera skadorna.
Skulle då allmänheten lägga sig i och försöka frita killen så hade det bara blivit ännu värre. Det enda jag personligen hade velat att utomstående skulle göra i det fallet vore att backa undan, lämna platsen och ägna sig åt sitt. Möjligen att någon som förstår killens språk kunde försöka agera tolk och berätta varför detta sker och att allt blir bättre om han lugnar ner sig.
Det är lätt att stå intill och säga hur man borde/inte borde göra, det är en helt annan sak att vara mitt inne i det.

Vakter ska utbildas i hur de ska hantera barn och det ska ske med yttersta försiktighet, att lägga ned ett barn som inte talar språket är farligt. Läs mitt tidigare inlägg med en länk som väldigt utförligt förklarar risken.

kan man inte hantera detta korrekt så ska man inte ha detta jobbet.

Vakter ska utbildas i hur de ska hantera barn och det ska ske med yttersta försiktighet, att lägga ned ett barn som inte talar språket är farligt. Läs mitt tidigare inlägg med en länk som väldigt utförligt förklarar risken.

Tyvärr finns det sällan någon tid att ordna upp språksvårigheterna när det är ett akut problem. Men lägger liksom inte ner folk för att det är kul, kriteriet är snarast att situationen bedöms som farlig. Den blir liksom inte mindre akut pga språkförbistringarna.

Väntar fortfarande på en förklaring hur man skulle gjort, en metod som bedöms korrekt av alla då du uppenbarligen inte anser att de som inte kan göra det korrekt enligt dig inte ska ha jobbet. Och du anser dig själv kapabel att avgöra det, då är vi andra säkert lika kvalificerde.

Ps, hur hanterar man någon spottar, sparkar, bits, försöker slita sig och är allmänt ohanterlig/panikslagen med yttersta försiktighet?

Igår gick även en chef för BUP ut och sa att de aldrig lägger ned barn trots sparkar, spott och bett. Om de klarar det så går det uppenbarligen.

Vi har förklarat och länkat till ett flertal tänkbara metoder men du har bara avfärdat dem. Enligt dig verkar våld och nedläggning vara enda sättet trots att det nu rapporteras om att det är farligt och inte alls ett säkert sätt.

Fast vad jag kan se förekommer det ju inte att vakten dunkar killens huvud i golvet, det gör han så bra själv när han sprattlar runt.
Jag kan inte tänka mig en enda ordningsvakt som medvetet skulle misshandla någon i den där situationen när det finns massor med folk och kameror runtomkring. Han försöker hålla kvar killen och se till att han ligger så still som möjligt för att minimera skaderisken för båda parter, i väntan på förstärkning. Det är ju inte som att han suttit över killen för skojs skull.

Och ja, det är förbannat synd om den unga killen också. Ingen ska behöva hamna i en sån situation. Men det är ju inte ordningsvaktens fel, han sköter bara sitt jobb där han fått i uppgift att hålla kvar killen tills polisen anländer. Det kunde säkert gjorts på något bättre sätt om dom haft bättre förutsättningar (t.ex. fler kollegor på plats redan från början), men nu var det inte så och då får man jobba utifrån hur situationen ser ut här och nu.

En nedläggning av en person som beter sig sådär kommer aldrig se trevlig ut. Och det är inte trevligt för den som utför det heller, man vill ju själv inte att det ska gå så långt att det blir nödvändigt. Alltså får man försöka göra det bästa av situationen och minimera skadorna.
Skulle då allmänheten lägga sig i och försöka frita killen så hade det bara blivit ännu värre. Det enda jag personligen hade velat att utomstående skulle göra i det fallet vore att backa undan, lämna platsen och ägna sig åt sitt. Möjligen att någon som förstår killens språk kunde försöka agera tolk och berätta varför detta sker och att allt blir bättre om han lugnar ner sig.
Det är lätt att stå intill och säga hur man borde/inte borde göra, det är en helt annan sak att vara mitt inne i det.

Trådens mest verklighetsförankrade inlägg hittills!
Polisen och även ordningsvakter arbetar i en operativ verksamhet vilket innebär att snabba beslut där och då med de för just den situationen givna förutsättningarna. Somliga här verkar tro/tycka att de först ska ha ett sammanträde, fika lite och där komma fram till vilket det bästa sättet är för att få barnet samarbetsvilligt. Det vore underbart om alla problem gick att lösa på det viset men den bistra verkligheten ser tyvärr inte ut så.

Igår gick även en chef för BUP ut och sa att de aldrig lägger ned barn trots sparkar, spott och bett. Om de klarar det så går det uppenbarligen.

Vi har förklarat och länkat till ett flertal tänkbara metoder men du har bara avfärdat dem. Enligt dig verkar våld och nedläggning vara enda sättet trots att det nu rapporteras om att det är farligt och inte alls ett säkert sätt.
Men varför är det just din bedömning av vad som är korrekt som gäller? Det du anser är korrekt anser jag vara antingen testat och det inte fungerade eller förenat med fara för skador på barn och/eller omgivning. Förutom förslag som du inte ens känts vid själv som att hantera dem som fyllo som mn avvisar.

Förutsättningarna på BUP är drastiskt annorlunda. Med mer personal kan man välja andra metoder. Och dessutom vet jag att barn lagts ner även när det gäller barnpsykriatisk vård man väljer väl snarare bällteslägning och droger http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17161019.ab i en säng än på golvet men vakterna hade inte den lyxan.

Givetvis bör man ställa högre krav på BUP än på en vakt/väktare med tanke på att det är deras uppgift att vårda barnen, troligen kan samma språk eller har tolk och dessutom inte behöver fånga in förrymda barn som ägnar sig åt att trakassera medpassagerare.

Rollerna är dock radikalt olika, en håller ordning och ser till att folk inte förstör eller skadar varandra, den andra vårdar.

Att jämföra denna situation med sina eller närståendes barn och dess föräldrar är ju att jämföra äpplen och päron. Föräldrar och även långvarig skol- och vårdpersonal bör ju ha en helt annan relation till det aktuella barnet så att situationen kan avstyras långt innan den hamnat i det här läget. Här har ju närmast tillgänglig personal kallats till platsen för att akut hantera en situation med helt okända personer, där de inte ens pratar samma språk. Andra personer (och förhoppningsvis även vakterna) hade redan försökt att kommunicera med pojkarna. Jag har svårt att se hur man kunde ta om hand de här personerna med de två personer de var i det här läget, enbart med "frivilliga" metoder. Jag var inte där och jag har inte hört vad vakterna har sagt om situationen, det är därmed väldigt skralt underlag för att döma dem. Och då har även jag sett en hel del attitydproblem bland ordningsvakter i mina dar, så det är inte så att jag generellt sett har en övertro till ordningsvakter...

Jag vet dessutom flera fall där föräldrar ringt efter polis, i en urartad situation när de varit rädda för sina egna barn. Så även i fall där föräldrarna normalt lyckas hantera situationen på annat sätt så går det överstyr ibland.

Oh fy fan. :( Jag upplever ändå att nedläggning på mage är det vanligaste när det rör sig om vuxna människor, men det kanske inte är så?
Jo det är så. Det är ju ett ganska bra sätt att snabbt få kontroll men målet bör vara att få upp personen i sittande t.ex ganska omgående. Ibland passar inte det för situationen men det krävs ju att man är närvarande i så fall. Det behövs rätt lite för att få lättare med andning även på mage så det går ju även om det inte är optimalt.

10991067_589517457815699_6096030870358331809_n.png

OM det var så att pojken själv dunkade sitt huvud i golvet, tycker du då att det hade varit rätt av vakten att försöka förhindra det eller skulle han låtit pojken fortsätta med dunkandet?

OM det var så att pojken själv dunkade sitt huvud i golvet, tycker du då att det hade varit rätt av vakten att försöka förhindra det eller skulle han låtit pojken fortsätta med dunkandet?

En liten notering i sammanhanget: när man slåss så som nioåringen gör på filmen, och kämpar emot kommer kraften ofelbart att göra att huvudet slås i marken. Nioåringen skapar själv den situationen.

Det enda vakten kan göra för att skydda hans huvud är att försöka hålla det konstant mot underlaget, för att hindra skador. Vilket vakten försöker, och får skit för.

Trådens mest verklighetsförankrade inlägg hittills!
Polisen och även ordningsvakter arbetar i en operativ verksamhet vilket innebär att snabba beslut där och då med de för just den situationen givna förutsättningarna. Somliga här verkar tro/tycka att de först ska ha ett sammanträde, fika lite och där komma fram till vilket det bästa sättet är för att få barnet samarbetsvilligt. Det vore underbart om alla problem gick att lösa på det viset men den bistra verkligheten ser tyvärr inte ut så.

Nej, det där sammanträdet med fika borde de ha regelbundet för att lära sig hur man hanterar barn i sådana här situationer. Gärna med utbildad personal från t.ex. BUP med och uppföljning med praktisk utbildning. Av tråden framgår att ordningsvakter har lite erfarenhet (och utbildning?) av att hantera barn och det är ju inte alls bra. Eller ja, det är ju bra om det inte uppstår situationer med barn där de behöver ingripa men de behöver ju fortfarande bra utbildning på området.

En liten notering i sammanhanget: när man slåss så som nioåringen gör på filmen, och kämpar emot kommer kraften ofelbart att göra att huvudet slås i marken. Nioåringen skapar själv den situationen.

Det enda vakten kan göra för att skydda hans huvud är att försöka hålla det konstant mot underlaget, för att hindra skador. Vilket vakten försöker, och får skit för.

Eftersom en hand över ansiktt ihop med en nedtryckning innebär stor risk för hans andning.

jag säger inte att det är lätt men ska man ha ett jobb där dessa situationer sker ska man kunna hantera det. Att kunna hantera barn är ett krav för att bli godkänd vakt.

En säkerhetsvakt bör kunna prata sig till vad han vill uppnå.

Med en som inte kan språket
?

Sen när ska vakter vara fullutbildade psykiatriker?
Skicka ut kvinnliga kuratorer om du tror att det funkar.
Varför är de flesta vakter m'än?
Jo för att det kan vara farliga situationer.

Gör en motion om att alla vakter ska vara kvinnliga. Ta bort rätten att ens röra vid folk.

Vilket samhälle vi skulle få-
Kaos o oordning där man knappt kan gå ut.

Då blir min motfråga. Varför gör inte EN enda civil en enda ansats till att försöka prata dem till rätta, ta fast dem med silkesvantar tills polisen kommer? Jo för att folk är rädda!
Det finns inget civilkurage i dag då man själv kan råka illa ut, men kritisera dem som vi har lejt ut jobbet åt- DET går bra.

Ponte skulle ta snorloskorna utan knot. Allvarligt.
sitta hemma på kammaren o tycka att andra gör fel är....

Eftersom en hand över ansiktt ihop med en nedtryckning innebär stor risk för hans andning.

jag säger inte att det är lätt men ska man ha ett jobb där dessa situationer sker ska man kunna hantera det. Att kunna hantera barn är ett krav för att bli godkänd vakt.

Och somliga av oss anser att han gjorde ett fullgott jobb, omständigheterna medgav inte så mycket annat än det som skedde. Det är en åsikt, och utredningen lär ge vid hand vad den officiella bedömningen säger.

Att hålla emot (hand mot kind) påverkar inte andningen, jag tycker vakten är mycket flexibel och byter grepp flera gånger för att inte med råstyrka behöva pressa emot.

Jag anser alltså att vakten hanterat situationen helt annorlunda än om det gällt en fullvuxen man. Alltså gjordes en utvärdering och en modifiering av ingripandet eftersom det gällde ett barn.

Är helt övertygad om att en vuxen man hamnat på mage och inte på rygg, t ex. Eftersom barn är ömtåligare och man vill ha bättre kontroll på andning etc, blev det ryggläge. Det är min gissning, och jag är rätt övertygad om att det handlade om en blixtbedömning på plats.

Då blir min motfråga. Varför gör inte EN enda civil en enda ansats till att försöka prata dem till rätta, ta fast dem med silkesvantar tills polisen kommer? Jo för att folk är rädda!
Det finns inget civilkurage i dag då man själv kan råka illa ut, men kritisera dem som vi har lejt ut jobbet åt- DET går bra.

Om man inte vet hur man ska göra kan det mest ansvarsfulla vara att inte ingripa. Däremot kan man ju kalla på hjälp så att det kommer människor vars arbete är att hantera just sådana situationer. Det är väl precis vad som har hänt. Sedan är vi oense om huruvida ordningsvakten agerade korrekt eller inte.

Fast ibland finns det inga andra alternativ än med att med tvång och visst våld hålla fast någon, det är det jag ville få fram. Polis (och ordningsvakter) ska ofta fatta omedelbara beslut där det inte finns tid för eftertanke vilket innebär att ibland blir besluten inte optimala. Svaren är alltid enkla nära man har facit i hand. Ingen situation är den andra lika och trots att man tränat tusen gånger på en sak är det inte säkert att det blir rätt i en pressad eller ovanlig situation. Träning ökar givetvis sannolikheten för rätt beslut men det inte ett 100% resultat.

Polisen har rätt att bruka våld, till och med dödligt våld om så krävs, vissa verkar glömma det.

Jag har ingen aning om vilka ni andra som skriver är men av många inlägg att döma så är det många som inte sett den baksida av myntet som utgör en polis eller ordningsvakts vardag. Den baksidan är inte alltid vacker och kantas av möten med missbrukande, psykiskt sjuka och trasiga människor som vid konfrontationer inte reagerar som "en normal människa" gör eller brukar. Jag tycker personligen det är fruktansvärt naiv att tro att alla saker går att lösa genom att lägga huvudet på sned och fråga "Hur mår du lille vän?".

Och vakten klarade uppenbart av att hantera situationen, varken barn eller omgivning kom till skada. Det som fallerade var att barnet fick chansen att rymma igen, och gjorde det.

Om man inte vet hur man ska göra kan det mest ansvarsfulla vara att inte ingripa. Däremot kan man ju kalla på hjälp så att det kommer människor vars arbete är att hantera just sådana situationer. Det är väl precis vad som har hänt. Sedan är vi oense om huruvida ordningsvakten agerade korrekt eller inte.

Polisen (och kanske även ordningsvakter) har en skyldighet att ingripa. Alltså kan en polis inte låta bli att ingripa.

Det var ju vad folk gjorde o de skulle hållas KVAR tills Polisen kom.

Nu kunde de inte hanteras på hemmet heller o man valde att göra ngt så ansvarslöst som att låta dem gå. Det är VINTER.

Det händer inte speciellt ofta att behovet av att lägga ner ett barn ute på allmän plats uppstår, alltså förstår jag att det inte tar upp någon större del av deras utbildning. Personer som jobbar med barn på platser där situationer liknande denna uppstår ofta borde däremot givetvis få god utbildning i det, och det antar jag att dom får också.
En ordningsvakt kan omöjligt läras upp inför varje möjlig situation, dom får helt enkelt försöka lösa det bäst det går utifrån de kunskaper och erfarenheter de har. Dessutom vet man ju inte på förväg hur det kommer gå när man konfronterar personen (nu menar jag inte bara den här killen, utan i allmänhet), det kan vara allt från att personen följer med frivilligt och är väldigt medgörlig till att den drar ett vapen - det är ett himla stort spann av scenarion att försöka förbereda sig för och därför går det inte planera varje möjlig händelse ner i minsta detalj innan man kliver in.

Ja, jag vet mycket väl att en person kan dö av att någon sitter över en. Därför ingår det i utbildningen (det har åtminstone gjort det tidigare, nu vet jag inte) att själv få vara med om just detta: när man är uppe i varv (efter att ha sprungit flertalet spurter) och får en person som sätter sig över en. Då får man en förståelse för varför man måste släppa efter ibland och att aldrig tynga ner personen för mycket.

Men det är också farligt att ge en aggressiv person för mycket spelrum. Det är liksom inte läge att riskera sin egen eller andra personers hälsa där. Får ordningsvakten en skallning på fel ställe så kommer killen förmodligen loss, och vem vet hur det går då för både killen och folk i omgivningen? Jag ser hellre att han får utstå en nedläggning med eventuella psykiska problem att behandla i efterhand, än att han (eller någon annan) hamnar på spåret framför ett tåg. Och hur hade löpsedlarna sett ut då? "9-åring släpptes av ordningsvakt, dödades av tåg", och åter igen hade ordningsvakten fått utstå ord om att han gjort fel.
Bara för att man är under 15 år betyder det inte att man inte kan göra skada på sig själv eller andra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka