Misshandeln på centralen i Malmö

Egentligen var mitt inlagg mest en komentar pa att jag uppfattade mycket lite och empati och forstaelse for hur pojen, som i starten av traden var offret, kan ha kant sig. Jag tycker att det ar bra att man diskuterar hur fasthallandet skulle ga till, men jag saknar empatin for en liten kille som ar i ett frammande land och inte forstar vad de sager.
Det ar helt mojligt att vakten gjorde ratt nar han holl fast honom som han gjorde, jag vet inte da jag inte har nagon som helst utbildning i fragan. Jag upplever dock valdigt manga som 'hjartlosa' i sin diskussion ... "Ungar" ska veta hur man uppfor sig oavsett deras bakgrund och uppvaxt.
Har nagon har akt tag i Afrika eller Fjarran Ostern? Indien tillexempel? Jag har. Det ar inte alls som att aka tag i Europa. Pa vissa platser ar det sjalvklart att manniskor hanger i klasar utanpa tagen och aker gratis ... Hur vet vi vad han hade for uppfattning om hur man aker tag?

@WaterLily ... nu var flickan 10 ar, inte 14, och i fullstandig shock efter en skarp tillsagelse precis bakom ryggen nar hon inte sag personen komma sa nara henne. Tur att volunteeren var mer forstaende och helt tog pa sig att hon nastan skramt ihjal tjejen. Det blev i alla fall en ganska bra oppning for skol psychologen att na henne ... sa vi tyckte nog alla (inklusive hon med blatiran) att det var trots allt bra da det startade Miriam's lakning.
Huruvida min smiley var "glad och busig" tanker jag inte ens ga in pa ... jag har lart mig att vi ofta har olika synpunkt pa vad smilies symboliserar.

Svar till TS ... Det var tydligen flera som muntligt sa ifran men vakten korde bort dem ... Jag hade forsokt att saga nagot och om vakten da sagt till mig att ga darifran hade jag backat lite och ringt polisen.
Jag är övertygad om att
Polisen i Calcutta skulle vidta samma åtgärder om barn sparkade, spottade mm på övriga resenärer.
Du gör som media. Får det att låta som om de var skötsamma pojkar som åkte tåg o gör dem till offer.

Jag är övertygad om att
Polisen i Calcutta skulle vidta samma åtgärder om barn sparkade, spottade mm på övriga resenärer.
Du gör som media. Får det att låta som om de var skötsamma pojkar som åkte tåg o gör dem till offer.

Fast det är klart att de är offer, i någon bemärkelse. Inget barn ska behöva vara strandsatt ensam i ett land där hen inte kan språket, sociala regler och uppenbarligen inte får rätt stöd. Det var därför det är så viktigt att de blev intagna så de kan få mer hjälp. Det blev tydligen inte rätt den här gången heller tyvärr, eftersom han är ute igen. Men ett offer är han ju oavsett, även om.meningarna går isär om det är för övervåld han är ett offer för.

Tror du att det är OK i hans hemland? Att spotta på, bita o sparka gamlingar.

Nej det är inte
OK någonstans. Jag anser att de verkliga offren är vakterna o resenärerna. Myndigheterna samt pojkarna är förövarna.

Är så evigt trött på att ingen tänker på de verkliga offrena.Mentaliteten hos oss att alltid försvara skit hjälper inte pojkar. Kulturkrock.

Faktiskt inte alls en dum metod, fungerar väldigt bra oftast.
Det är just det med oftast. Metoden fungerar säkert bra sålänge det inte handlar om fullständig panik. Om någon verkligen vill loss och kämpar med full styka och på "liv och död" så räcker det inte. Det är helt enkelt en mycket osäkrare position och man är svagare=mindre säkert och mer risk för skador.

Varför har inte ov tillgång till spotthuvor eller vad de heter, det som polisen sätter på folk som spottas? Med en sådan hade ov haft möjlighet att hålla huvudet utan att det ser ut som strypning (låter som om pojken kippar efter andan vid ett tillfälle så det är ju möjligt att det blev tokigt en stund) och inte riskera att blockera kärlen till huvudet. Just ov får ju hantera så jäkla mycket dumma människor så de borde faktiskt ha tillgång till detta.

/kommer aldrig bli ov

Ett system för att undvika skador och aggressivitet i hantering av patienter,klienter, fångar o.s.v. Ett sätt att hålla fast en person utan att skada den. A och O är att aldrig hålla hårdare än behövs. De olika greppen finns i olika nivåer, så man ska aldrig hålla sig på en trea ifall det räcker med en tvåa, för ju hårdare man håller destu hårdare kämpar den fasthållna emot.

Det är mycket förebyggande, mycket om kontakt med den potentiellt aggressiva, mycket medmänsklighet, empati, kommunikation. Sen är det mycket speciella grepp, tillvägagångssätt o.s.v. Jätteintressant!

"Management of Actual or Potential Aggression" heter det alltså.

Egentligen var mitt inlagg mest en komentar pa att jag uppfattade mycket lite och empati och forstaelse for hur pojen, som i starten av traden var offret, kan ha kant sig. Jag tycker att det ar bra att man diskuterar hur fasthallandet skulle ga till, men jag saknar empatin for en liten kille som ar i ett frammande land och inte forstar vad de sager.
Det ar helt mojligt att vakten gjorde ratt nar han holl fast honom som han gjorde, jag vet inte da jag inte har nagon som helst utbildning i fragan. Jag upplever dock valdigt manga som 'hjartlosa' i sin diskussion ... "Ungar" ska veta hur man uppfor sig oavsett deras bakgrund och uppvaxt.
I det här läget handlar det inte om sympati eller inte, innan man kan hjälpa pojken och ha utrymme och möjlighet att nå fram till honom så måste man säkra upp situationen så att man inte riskerar att någon (inklusive pojken) blir skadad.

I den här situationen är alla offer. Vakt, barn och de trakaserade människorna.

Nej, ungen spottade och högg, vakten tryckte ner på de filmer jag sett, var du där eller vilka filmer har du sett?
Jag som är i branschen reagerade på att det förekom ett lyft också. Pojken flyttades en kort bit och det är klart det blir en smäll när han kommer ner i backen igen. Det såg jäkligt klantigt ut och jag har svårt att se någon vits med förflyttningen men vi får hoppas att det fanns någon.

Varför har inte ov tillgång till spotthuvor eller vad de heter, det som polisen sätter på folk som spottas? Med en sådan hade ov haft möjlighet att hålla huvudet utan att det ser ut som strypning (låter som om pojken kippar efter andan vid ett tillfälle så det är ju möjligt att det blev tokigt en stund) och inte riskera att blockera kärlen till huvudet. Just ov får ju hantera så jäkla mycket dumma människor så de borde faktiskt ha tillgång till detta.

/kommer aldrig bli ov
Jag kan inte se något i närheten av att se ut som strypning.

Ordningsvakterna kan ha med sig så mycket de kan bära själv, jag tvivlar på att poliser bär med sig spothuvud normalt sett utan i så fall så lär de ligga i bilen. Har visserligen varken hört talas om sådana eller sett dem i bruk men det verkar praktiskt i vissa situationer.

Oavsett vilket så tror jag inte det var läge att kränga på barnet en spotthuva i den här situationen och hade man gjort det hade folk förfasats ännu mer.

Tror du att det är OK i hans hemland? Att spotta på, bita o sparka gamlingar.

Nej det är inte
OK någonstans. Jag anser att de verkliga offren är vakterna o resenärerna. Myndigheterna samt pojkarna är förövarna.

Är så evigt trött på att ingen tänker på de verkliga offrena.Mentaliteten hos oss att alltid försvara skit hjälper inte pojkar. Kulturkrock.

Nej, vart tolkar du in det?

Varför måste pojkarna demoniseras för att man ska känna med vakterna eller resenärerna? De kan väl vara lika mycket offer allihop? Men att säga att en nioåring inte är ett offer i situationen är för fan barrockt.

Har jag sagt det?
Nej, men de flesta verkar anse att bara pojkarna är offren.

nu fick jag samma känsla som när Mona Sahlin menar att tillresta IS.-krigare också är "offer".

Jag är inte övertygad om att dina föräldrar kan fler säkra grepp än utbildade ordningsvakter. Att sitta bakom en vansinnig 9 åring är som att hålla i en enorm ål som dessutom försöker både skallas/bitas/spotta.

Ni tror verkligen att barnet väger 11 kilo och är fullt hanterbart? Det är inte så att en sån här "match" mellan OV och barn ska vara jämn, tvärtom. Ju mer övertag till vakten desto säkrare blir gripandet.
Hade det suttit 5 vakter över den unga killen så hade det blivit samma ramaskri som nu; övervåld!!! Medans det i själva verket vore det optimala. Ju mer kraft desto mindre skador på den kvarhållna.

Eftersom båda mina föräldrar var lärare (1-4) är jag rätt säker på att de hanterar barn bättre än ordningsvakter sådär i allmänhet.

Jag kan inte se något i närheten av att se ut som strypning.

Ordningsvakterna kan ha med sig så mycket de kan bära själv, jag tvivlar på att poliser bär med sig spothuvud normalt sett utan i så fall så lär de ligga i bilen. Har visserligen varken hört talas om sådana eller sett dem i bruk men det verkar praktiskt i vissa situationer.

Oavsett vilket så tror jag inte det var läge att kränga på barnet en spotthuva i den här situationen och hade man gjort det hade folk förfasats ännu mer.
Bilden var ju rätt blurrad på den jag såg men stor hand och litet ansikte är ju kanske inte en optimal kombination. Det måste vara svårt att få ett stabilt grepp utan att vara i närheten av något. Strypning behöver ju inte innebära strupen (den är fri, det ser jag med).

Huvan verkar vara väldigt tunn och borde inte vara några problem att få rum med i en ficka eller ett relativt litet fodral i bältet för de som vill ha.

Har jag sagt det?

nu fick jag samma känsla som när Mona Sahlin menar att tillresta IS.-krigare också är "offer".

Så nu jämför du en nioåring med IS-krigare. Tror inte att vi kan komma så mycket längre i en diskussion. :up:

Eftersom båda mina föräldrar var lärare (1-4) är jag rätt säker på att de hanterar barn bättre än ordningsvakter sådär i allmänhet.
Det lät inte som de lyckades stävja din bror från att inte bli så pass. De löste inte grundproblemet.
Det är fullt normalt att försvara sina föräldrar, men kanske din bror hade behövt få bättre hjälp. Eller vad tycker du?

Det lät inte som de lyckades stävja din bror från att inte bli så pass. De löste inte grundproblemet.
Det är fullt normalt att försvara sina föräldrar, men kanske din bror hade behövt få bättre hjälp. Eller vad tycker du?

Min bror fick den hjälp som behövdes men det är möjligt att de hade kunnat stävja utbrott helt och hållet om hjälp hade satts in tidigare. Det är svårt att veta såhär i efterhand.

Jag som är i branschen reagerade på att det förekom ett lyft också. Pojken flyttades en kort bit och det är klart det blir en smäll när han kommer ner i backen igen. Det såg jäkligt klantigt ut och jag har svårt att se någon vits med förflyttningen men vi får hoppas att det fanns någon.

Lyftet reagerade jag också på, men vad det är jag ser vet jag inte riktigt. I övrigt är det inget som jag personligen reagerar på, pojken ligger på rygg med vad jag kan se rätt lite tyngd på sig medan en vuxen i motsvarande situation (förutsatt nu att det spottades och att han försökte bitas) hade hamnat på mage med armarna på ryggen och hela ordningsvaktens tyngd över sig vilket måste anses vara "värre" än att ligga med ansiktet upp. På mage är man mer utsatt och man är inte alls lika stark som på rygg (plus att man då inte kan bitas eller spottas).

Efter att ha diskuterat det här på längden och tvären med maken (som har viss utbildning i detta i och med Hemvärnet) så funderar jag dock på att det här med att det var två pojkar som skulle tas om hand men bara två ordningsvakter. Som andra påpekat blir det säkrare ju fler man är eftersom den som blir nedlagd då inte kan röra sig alls och därmed inte skada sig själv eller någon annan, även om det ser brutalare ut. Om det stämmer att det ställt till med en massa ofog och dessutom riskerat sina egna liv kanske det hade varit motiverat med fler ordningsvakter (men det kanske inte var möjligt om uppdraget att ta fast pojkarna kom någon minut innan de faktiskt stötte på pojkarna i fråga).

Har jag sagt det?

För egen del ser jag ingen motsättning i att vara både offer och förövare. En ensam nioåring är i många avseenden ett offer, men har han bitit någon så är han förstås också en förövare i det avseendet. En person som under lång tid misshandlats av sin partner är ett offer men blir också en förövare om hen dräper sin partner. Jag tycker inte man kan eller bör sätta in personer i det ena eller andra facket, så svartvitt är det inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka