Misshandeln på centralen i Malmö

@Tassetass den viktiga anledningen till att inte ha en person på mage är att det är tyngre att andas (=mer panik, mer bråk osv troligtvis). Finns en hemsk historia jag hörde på utbildningen att en alkis blev indragen till stationen, liggandes i bussen med en polis fötter på sig för han bråkade så jävligt. Han var stendöd när de anlände.

@Tassetass den viktiga anledningen till att inte ha en person på mage är att det är tyngre att andas (=mer panik, mer bråk osv troligtvis). Finns en hemsk historia jag hörde på utbildningen att en alkis blev indragen till stationen, liggandes i bussen med en polis fötter på sig för han bråkade så jävligt. Han var stendöd när de anlände.

Oh fy fan. :( Jag upplever ändå att nedläggning på mage är det vanligaste när det rör sig om vuxna människor, men det kanske inte är så?

Jag håller med dig i det, men vinklingen i media är dålig o får offren.. som vill ha hjälp hjälp? Så då kallar vi alla för offer. Är vi eniga med det?

Du fick det till dig vid utbildning- som alla numera får. risken.

Tråden startades för att man ville framställa ordningsvakterna som mycket BRUTALA,
Rubriken . "Dunkar pojkes huvud i betonggolvet" lät ju fruktansvärd o sen försöker man med både delar av film o vittnesmål förhöja det till sanningen.

De som var de verkliga offren innan insatsen nämndes inte alls.

Tråden startades för att man ville framställa ordningsvakterna som mycket BRUTALA,
Rubriken . "Dunkar pojkes huvud i betonggolvet" lät ju fruktansvärd o sen försöker man med både delar av film o vittnesmål förhöja det till sanningen.

De som var de verkliga offren innan insatsen nämndes inte alls.

Fast vadå "verkliga offren"? Jag tycker inte att man behöver gradera och värdera var på offerskalan någon befinner sig, särskilt inte i relation till andra.

Jag skrev INNAN?
Så du anser att det var rätt att inte skriva om annat än omhändertagande incidenten?
Inte vad som föranledde det?

10991067_589517457815699_6096030870358331809_n.png
[/QUOTE]
Det värsta är att i det här fallet hade du rätt - när ingen "ville" ta rätt på barnen och se till deras långsiktiga välmående, då var det helt onödigt att öht hålla kvar dem. Hade de tagits om hand - och inte blivit två av de FJORTOHUNDRASEXTIOFEM ensamkommande flyktingbarn som försvinner under en femårsperiod - hade jag ansett att ganska grovt våld hade varit rätt för att hålla kvar dem.

Fatta nästan trehundra barn om året försvinner i Sverige och det är typ jasså:rage: Inte satan hade vi accepterat att trehundra svenska barn bara försvann :rage:

Den stora feta frågan är inte varför vakterna gjorde illa barnet -utan varför de rymde? Vad är fel med boendena? Varför placera barn i hem där de inte vill vara? Och hur ska vi agera när de försvinner?

Jag skrev INNAN?
Så du anser att det var rätt att inte skriva om annat än omhändertagande incidenten?
Inte vad som föranledde det?

Det sa jag inte och kommer inte heller uttala mig om eftersom jag inte har någon klar bild av hur media först gick ut med händelsen. Dock är det ju svårt även för den bästa av nyhetsredaktioner att rapportera om mer än vad de fått kännedom om och vad de visste eller inte visste innan de inledde sin rapportering vet ju bara de själva.

Fatta nästan trehundra barn om året försvinner i Sverige och det är typ jasså:rage: Inte satan hade vi accepterat att trehundra svenska barn bara försvann :rage:
Den stora feta frågan är inte varför vakterna gjorde illa barnet -utan varför de rymde? Vad är fel med boendena? Varför placera barn i hem där de inte vill vara? Och hur ska vi agera när de försvinner?
De ville nog någon annanstans. För de är ju inte kvar här. Utan papper så är det väldigt svårt att hitta dem. Och de har de väldigt sällan när de drar.
Vad är det för fel på boendena? Tja de jag varit på är fina, men ligger en timmes resa från större stad, eller så ligger de för långt ifrån kompisarna, eller så ligger de för långt ifrån familjen/släktingarna.
Men som ensamkommande barn så anses man som ensamkommande och utreds och skickas dit där det finns plats. Även om de säger: I don't want to be here. I want to go to Stockholm.

Det är inte lätt. Regeringen säger att alla kommuner skall ta lika ansvar. Men de som kommer vill inte bo på landet vad det verkar.
Men varför är det så mycket killar som kommer? Var är alla flickor? Är deras hotbild mindre? :(
Jag har sett ytterst få, men ni som jobbar dagligen med ensamkommande får gärna fylla på med statistik. Förhoppningsvis är det bara en tillfällighet att flickorna kommer i väldigt låg utsträckning till landsbygden.

Det sa jag inte och kommer inte heller uttala mig om eftersom jag inte har någon klar bild av hur media först gick ut med händelsen. Dock är det ju svårt även för den bästa av nyhetsredaktioner att rapportera om mer än vad de fått kännedom om och vad de visste eller inte visste innan de inledde sin rapportering vet ju bara de själva.

De klippte filmen!

De ville nog någon annanstans. För de är ju inte kvar här. Utan papper så är det väldigt svårt att hitta dem. Och de har de väldigt sällan när de drar.
Vad är det för fel på boendena? Tja de jag varit på är fina, men ligger en timmes resa från större stad, eller så ligger de för långt ifrån kompisarna, eller så ligger de för långt ifrån familjen/släktingarna.
Men som ensamkommande barn så anses man som ensamkommande och utreds och skickas dit där det finns plats. Även om de säger: I don't want to be here. I want to go to Stockholm.

Det är inte lätt. Regeringen säger att alla kommuner skall ta lika ansvar. Men de som kommer vill inte bo på landet vad det verkar.
Men varför är det så mycket killar som kommer? Var är alla flickor? Är deras hotbild mindre? :(
Jag har sett ytterst få, men ni som jobbar dagligen med ensamkommande får gärna fylla på med statistik. Förhoppningsvis är det bara en tillfällighet att flickorna kommer i väldigt låg utsträckning till landsbygden.
85% är killar
Jag har ställt mig samma fråga o är nu ganska säker på att tjejerna är lägre i rang o får därmed stanna. Andra sortens medborgare.

Den stora feta frågan är inte varför vakterna gjorde illa barnet -utan varför de rymde? Vad är fel med boendena? Varför placera barn i hem där de inte vill vara? Och hur ska vi agera när de försvinner?[/QUOTE]
Pojken är ensamkommande flyktingbarn (enl morgontidningen).
Han har nu rymt igen från hemmet.

Jag kan lätt tänka mig vilken situation han är i. Ensamt barn i ett land där han inte förstår språket och sannolikt inte litar på någon. Inte lätt att vara ratinell när man inte litar på någon. Alla jämförelser med hur ens egna barn skulle gjort etc etc är inte relevanta här.
Fyn fan. Stackars unge.

85% är killar
Jag har ställt mig samma fråga o är nu ganska säker på att tjejerna är lägre i rang o får därmed stanna. Andra sortens medborgare.
Eller så räknar man att killarna bättre klarar den absolut livsfarliga resan över medelhavet t.ex.?
Har du ens sett bilderna från vad som hänt senaste dygnet?

Oh fy fan. :( Jag upplever ändå att nedläggning på mage är det vanligaste när det rör sig om vuxna människor, men det kanske inte är så?

jag läste ett uttalande från en läkare (på typ BUP?) igår som berättade att nedläggning är otroligt farligt då personer lätt får panik och slutar andas, det finns tom ett särskilt ord för detta. I sverige dör ca 1person om året i detta så att det var säkraste sättet var långt ifrån sant.

Fast vad jag kan se förekommer det ju inte att vakten dunkar killens huvud i golvet, det gör han så bra själv när han sprattlar runt.
Jag kan inte tänka mig en enda ordningsvakt som medvetet skulle misshandla någon i den där situationen när det finns massor med folk och kameror runtomkring. Han försöker hålla kvar killen och se till att han ligger så still som möjligt för att minimera skaderisken för båda parter, i väntan på förstärkning. Det är ju inte som att han suttit över killen för skojs skull.

Och ja, det är förbannat synd om den unga killen också. Ingen ska behöva hamna i en sån situation. Men det är ju inte ordningsvaktens fel, han sköter bara sitt jobb där han fått i uppgift att hålla kvar killen tills polisen anländer. Det kunde säkert gjorts på något bättre sätt om dom haft bättre förutsättningar (t.ex. fler kollegor på plats redan från början), men nu var det inte så och då får man jobba utifrån hur situationen ser ut här och nu.

En nedläggning av en person som beter sig sådär kommer aldrig se trevlig ut. Och det är inte trevligt för den som utför det heller, man vill ju själv inte att det ska gå så långt att det blir nödvändigt. Alltså får man försöka göra det bästa av situationen och minimera skadorna.
Skulle då allmänheten lägga sig i och försöka frita killen så hade det bara blivit ännu värre. Det enda jag personligen hade velat att utomstående skulle göra i det fallet vore att backa undan, lämna platsen och ägna sig åt sitt. Möjligen att någon som förstår killens språk kunde försöka agera tolk och berätta varför detta sker och att allt blir bättre om han lugnar ner sig.
Det är lätt att stå intill och säga hur man borde/inte borde göra, det är en helt annan sak att vara mitt inne i det.

Eller så räknar man att killarna bättre klarar den absolut livsfarliga resan över medelhavet t.ex.?
Har du ens sett bilderna från vad som hänt senaste dygnet?
De jag träffade hade rest via Turkiet genom Europa.
Och ja, det är driftiga killar som har klarat den resan, utan pengar under en resa som ofta kan ta upp till ett år. Och då är det inte så spännande att hamna på en förläggning för ensamkommande flyktingbarn ute på landet. De var rätt arga för att de inte fick jobb med en gång utan var tvungna att gå i skolan först. Och att en god man skulle ha kontroll på deras pengar...
Vi behöver utbilda mer personal omgående och skaffa fram jobb till de som vill ha omgående. Annars kommer det gå åt skogen.
Man kan ju inte tvinga någon som inte vill gå i skolan att göra det. Då är det ju bättre att de får ett jobb så att de inte hamnar i kriminalitet så fort de är 18 och skall klara sig själva. Då sitter de ju bara där i sin lägenhet...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka