Nu antar jag att det är en felskrivning där, och att du inte menar att ordningsvakten ska ha utbildning i hur barnet ska agera eftersom inget barn följer en viss plan. Men som sagt kan de inte få utbildning inom alla områden på en så pass kort utbildningstid. Självklart vore det bra om de kunde få det, och mest troligt kommer det här leda till att man gör något åt det åtminstone lokalt på ställen där det är större risk att något sånt här inträffar. Jag kan fullt förstå om fokus läggs på andra scenarion under deras ganska korta utbildningstid. T.ex. hur man hanterar personer som är påverkade av narkotika.
I vissa fall finns det dock inte möjlighet att invänta polis. Det skulle ju kunna leda till att barnen hinner ställa till med mer/större problem eller att de försvinner från platsen och inte hittas igen. Jag kan inte tänka mig att det vore trevligare för dom att leva på egen hand som hemlösa, än att vara med om en nedläggning vid ett tillfälle.
Ja, det blev felskrivet där. Hur utåtagerande barn hanteras ska det stå. Jag förstår inte varför det skulle vara särskilt svårt att utbilda ordningsvakter i hur barn ska hanteras? Varför skulle man inte kunna inkludera utbildning i hur särskilt utsatta grupper ska hanteras? Det låter högst olämpligt att inte inkludera det i deras utbildning. Om sådant inte får plats är utbildningen inte tillräckligt lång. Då får man ändra på det.
Och visst, vill man hårdra det till nedläggning eller ett liv i hemlöshet så kanske det låter bra med nedläggning men så enkel är ju inte verkligheten, eller hur? Varje gång en utsatt människa utsätts för våld från myndighetsutövare riskerar man att förtroendet för myndigheten sjunker. Inte bara hos den enskilda individen utan även hos allmänheten. Det är ett problem både på individuell nivå och på samhällsnivå.
Nu förhindrade inte heller denna nedläggning ett liv i hemlöshet. Grabben är på rymmen och ingen vet vart han är. Kanske blir han nedlagd igen om polisen skulle få reda på vart han är och vill hämta in honom? Då handlar det inte längre om en nedläggning.
Det är tydligt att systemet inte har funkat eftersom grabben först stack en gång, omhändertogs och sedan rymde igen. Det verkar finnas ett flertal gluggar i systemet, men det ursäktar inte våldsam behandling.