Misshandeln på centralen i Malmö

Nu antar jag att det är en felskrivning där, och att du inte menar att ordningsvakten ska ha utbildning i hur barnet ska agera eftersom inget barn följer en viss plan. Men som sagt kan de inte få utbildning inom alla områden på en så pass kort utbildningstid. Självklart vore det bra om de kunde få det, och mest troligt kommer det här leda till att man gör något åt det åtminstone lokalt på ställen där det är större risk att något sånt här inträffar. Jag kan fullt förstå om fokus läggs på andra scenarion under deras ganska korta utbildningstid. T.ex. hur man hanterar personer som är påverkade av narkotika.
I vissa fall finns det dock inte möjlighet att invänta polis. Det skulle ju kunna leda till att barnen hinner ställa till med mer/större problem eller att de försvinner från platsen och inte hittas igen. Jag kan inte tänka mig att det vore trevligare för dom att leva på egen hand som hemlösa, än att vara med om en nedläggning vid ett tillfälle.

Ja, det blev felskrivet där. Hur utåtagerande barn hanteras ska det stå. Jag förstår inte varför det skulle vara särskilt svårt att utbilda ordningsvakter i hur barn ska hanteras? Varför skulle man inte kunna inkludera utbildning i hur särskilt utsatta grupper ska hanteras? Det låter högst olämpligt att inte inkludera det i deras utbildning. Om sådant inte får plats är utbildningen inte tillräckligt lång. Då får man ändra på det.

Och visst, vill man hårdra det till nedläggning eller ett liv i hemlöshet så kanske det låter bra med nedläggning men så enkel är ju inte verkligheten, eller hur? Varje gång en utsatt människa utsätts för våld från myndighetsutövare riskerar man att förtroendet för myndigheten sjunker. Inte bara hos den enskilda individen utan även hos allmänheten. Det är ett problem både på individuell nivå och på samhällsnivå.

Nu förhindrade inte heller denna nedläggning ett liv i hemlöshet. Grabben är på rymmen och ingen vet vart han är. Kanske blir han nedlagd igen om polisen skulle få reda på vart han är och vill hämta in honom? Då handlar det inte längre om en nedläggning.

Det är tydligt att systemet inte har funkat eftersom grabben först stack en gång, omhändertogs och sedan rymde igen. Det verkar finnas ett flertal gluggar i systemet, men det ursäktar inte våldsam behandling.

Jag har redan beskrivit min ståndpunkt många ggr och sagt att det finns bättre fysiska metoder. Tex att spärra av vägen, minska utrymmet, föra personen därifrån. Men bemöta med aggression och våld löser ingenting. Det kommer jag aldrig se är ett bra alternativ utan ett misslyckande.

Och när du gav dessa förslag så frågade jag hur man på ett vettigt sätt ensam eller med en kollega ska spärra av Malmö central. Jag frågade också hur man ska föra bort personen när denne uppenbarligen inte lyssnar.

Det har jag redan skrivit om tidigare i tråden. Alltså problemet i att skolpersonal ska hantera barn som beter sig problematiskt utan att ha vettig utbildning för det. Eller har lärarutbildningen förändrats så att det numera ingår försvar mot stolkastning? Kurs i hur man agerar mot stenar som kastas mot en?
Men du tror alltså att slumpmässigt utvald mellanstadielärare skulle klara den här situationen bättre än slumpmässigt utvald ordningsvakt? Hur skulle den personen gjort tror du?

Vad jag vet ingår inte självförsvar i lärarutbildningen men vad jag vet ingår iaf konflikthantering. Sedan arbetar lärare dagligen med allt ifrån lugna till våldsamma elever och ju mer erfarenhet du har ju mer kunskap får du. Inte bara via vidareutbildningar utan även via kontakter med sociala myndigheter, BUP osv. Våld brukar öht inte vara aktuellt mot utåtagerande elever eftersom lärare inte får bruka våld utan de är mer eller mindre tvingade att tillämpa andra metoder.

Jag tror inte att slumpmässig mellanstadielärare skulle göra ett bättre jobb, men jag tror att en erfaren lärare skulle ha bättre förutsättningar.

Jag vet inte hur de skulle gjort. Jag har bara sett mina föräldrar hantera min bror. Jag har haft ett par "skogstokiga" klasskamrater som haft egna assistenter och där lärare och assistent har varit tvungna att hantera ja... skogstokiga barn. Jag kan inte minnas att jag någonsin såg någon nedläggning. Fasthållning, ja. Men aldrig nedläggning.

Jag har redan beskrivit min ståndpunkt många ggr och sagt att det finns bättre fysiska metoder. Tex att spärra av vägen, minska utrymmet, föra personen därifrån. Men bemöta med aggression och våld löser ingenting. Det kommer jag aldrig se är ett bra alternativ utan ett misslyckande.
Och hur skulle det gå till? Hur spärrar man av centralen i Malmö, hur för man bort barnet säkert?

Tycker du ordningsvakterna sak stå och se oå när barnet sparkar, biter och trakaserar folk i väntan på polis eller?

Om ordningsvakter inte har den utbildning som behövs så, ja. Då bör de observera och följa barnen så att polisen vet vart de kan plocka upp barnen. Samt be människorna i omgivningen hålla sig undan.

Det är inte rimligt att de ska gå in om de inte har den kunskap som krävs.

Men det kan mycket väl vara så att ordningsvakter idag har mycket större mandat och skyldigheter än vad deras utbildning egentligen medger, jag vet inte.

Var det där ett svar till mig? Vill du svara på mina tre frågor? Jag kan fortfarande inte utläsa svaren från ovanstående inlägg.

Vad jag vet ingår inte självförsvar i lärarutbildningen men vad jag vet ingår iaf konflikthantering. Sedan arbetar lärare dagligen med allt ifrån lugna till våldsamma elever och ju mer erfarenhet du har ju mer kunskap får du. Inte bara via vidareutbildningar utan även via kontakter med sociala myndigheter, BUP osv. Våld brukar öht inte vara aktuellt mot utåtagerande elever eftersom lärare inte får bruka våld utan de är mer eller mindre tvingade att tillämpa andra metoder.

Jag tror inte att slumpmässig mellanstadielärare skulle göra ett bättre jobb, men jag tror att en erfaren lärare skulle ha bättre förutsättningar.

Jag vet inte hur de skulle gjort. Jag har bara sett mina föräldrar hantera min bror. Jag har haft ett par "skogstokiga" klasskamrater som haft egna assistenter och där lärare och assistent har varit tvungna att hantera ja... skogstokiga barn. Jag kan inte minnas att jag någonsin såg någon nedläggning. Fasthållning, ja. Men aldrig nedläggning.

Min mamma bör ju räknas som erfaren. Det hjälper inte i det här fallet. Skaderisken är alldeles för stor och jag är helt och fullt övertygad om att det inte varit en god idé att låta henne lösa situationen. Inte någon av hennes kollegor heller för den delen.
I mitt tycke är konflikthantering nämligen passerat och här finns alternativet skademinimering eller låta killen sticka iväg.

Att du aldrig sett en nedläggning i skolan betyder inte att det är ett dåligt alternativ. Snarare att skolpersonal inte är utbildad på det och således inte utför det.

Fast du har aldrig förklarat HUR en ensam ordningsvakt ska spärra vägen, HUR en ensam ordningsvakt ska minska utrymmet, HUR en ensam ordningsvakt ska föra personen därifrån eller HUR en ensam ordningsvakt ska hålla kvar 9-åringen på platsen tills polisen kommer. Jag tror anledningen till att du inte förklarat är att du i själva verket inte vet HUR det ska göras.

Tycker du ordningsvakterna sak stå och se oå när barnet sparkar, biter och trakaserar folk i väntan på polis eller?

Om ordningsvakter inte har den utbildning som behövs så, ja. Då bör de observera och följa barnen så att polisen vet vart de kan plocka upp barnen. Samt be människorna i omgivningen hålla sig undan.

Men det kan mycket väl vara så att ordningsvakter idag har mycket större mandat och skyldigheter än vad deras utbildning egentligen medger, jag vet inte.

Så ditt svar är att inte ens ordningsvakter ska ingripa om barn misshandlar folk? Det är bättre om barnet får hållas till polisen kommer 5 minuter senare, eller om det blir en halvtimme?

Det lär bli väldigt mycket säkrare om någon utnyttjar sin rätt till nödvärn eller helt utan utbildning trycker ner pojken någonstans, eller hur?

Ja, det blev felskrivet där. Hur utåtagerande barn hanteras ska det stå. Jag förstår inte varför det skulle vara särskilt svårt att utbilda ordningsvakter i hur barn ska hanteras? Varför skulle man inte kunna inkludera utbildning i hur särskilt utsatta grupper ska hanteras? Det låter högst olämpligt att inte inkludera det i deras utbildning. Om sådant inte får plats är utbildningen inte tillräckligt lång. Då får man ändra på det.

Och visst, vill man hårdra det till nedläggning eller ett liv i hemlöshet så kanske det låter bra med nedläggning men så enkel är ju inte verkligheten, eller hur? Varje gång en utsatt människa utsätts för våld från myndighetsutövare riskerar man att förtroendet för myndigheten sjunker. Inte bara hos den enskilda individen utan även hos allmänheten. Det är ett problem både på individuell nivå och på samhällsnivå.

Nu förhindrade inte heller denna nedläggning ett liv i hemlöshet. Grabben är på rymmen och ingen vet vart han är. Kanske blir han nedlagd igen om polisen skulle få reda på vart han är och vill hämta in honom? Då handlar det inte längre om en nedläggning.

Det är tydligt att systemet inte har funkat eftersom grabben först stack en gång, omhändertogs och sedan rymde igen. Det verkar finnas ett flertal gluggar i systemet, men det ursäktar inte våldsam behandling.

Jag tror (hoppas!) att det inte finns nån som tycker att allt är frid och fröjd bara det är tillåtet med nedläggning av minderåriga. Självklart bör allt som kan göras långt innan den här situationen ens uppstår, för jag håller med dig om att förtroendet i någon mån skadas varje gång våld utövas mot medborgarna (hos den som drabbas eller hos dem som ser det). I ett akut läge är dock inte frågan om vad som kunde ha gjorts tidigare aktuell, utan vad som kan göras där och då.

Jag tror (hoppas!) att det inte är någon som ser nedläggning som en önskvärd metod i allmänhet, om det finns andra metoder som där och då löser problemet utan fysiskt ingripande.

Eller att de har andra verktyg i ryggen.

Men det ar val iaf skillnad pa en skolsituation, dar man ar i ett klassrum och kan lasa dorren alt skicka ut resten av klassen - och en centralstation med massor av folk?! Dar ar ju risken jattestor att denne bevisligen rymningsbenagne pojke skulle forsvinna, mitt i vintern som sagt, och antagligen stalla till med annu mer oreda (stjala mat etc for att overleva). Eller om vakterna hade foljt efter honom - det hade ju triggat killen annu mer och sannolikheten for panikartade forsok att komma undan hade varit stor (kasta sig over gatan t.ex.) med fara for bade honom sjalv och andra manniskor.

Ibland maste man ta till det som kravs for att stoppa situationen - och sedan kan man skaffa tolk, och terapeut och allt annat som kan tankas behovas.

Det finns lag-och mellanstadiebarn som pga uppvaxtforhallanden och annat har lart sig ett satt att leva som inte gemene barn har. Och da maste man ibland till att borja med tala pa ett sprak som de forstar, innan man vaxlar till det spraket man VILL tala. Tack och lov ar inte dessa barn sarskilt vanliga. Inte i Sverige iaf.

Om vakten hade slagit honom, eller pa andra satt uppenbarligen skadat honom sa hade jag ocksa tyckt att det var grasligt. Men nu gjorde han inte det, det var pojken sjalv som orsakade ex huvudbankandet i sina forsok att komma loss. Hade han hallit sig stilla sa hade ju inget dramatiskt hant alls.

Att låta personerna springa ser jag som ett mer verklighetsförankrat förslag än att få personerna att stanna på platsen utan fysiskt ingripande och utan att kunna tala med dem. Att förfölja dem kan leda till att de jagade tar större risker (både för sig själva och andra), så det är tveksamt om det är bättre än att hålla dem kvar på platsen. Jag tycker dock inte att det i allmänhet är önskvärt att det ska vara frivilligt att stanna på platsen och invänta polis, eller om man ska få gå om man vill? Så länge fasthållning sker på ett okej sätt tycker jag att det är det minst dåliga alternativet i en sådan här situation.

Så länge fasthållning sker på ett okej sätt tycker jag att det är det minst dåliga alternativet i en sådan här situation.

Precis. I den bästa av världar hade situationen aldrig uppstått för pojken hade inte varit ensamkommande flykting utan suttit i sitt kök med sin familj och berättat om skoldagen.

Nu var det istället fråga om att skadebegränsa och stabilisera en situation som höll på att gå åt skogen. Att den redan kantrat kan vi konstatera eftersom tågvärden larmade under färd.

Det lär bli väldigt mycket säkrare om någon utnyttjar sin rätt till nödvärn eller helt utan utbildning trycker ner pojken någonstans, eller hur?

Ingen större skillnad i säkerhet om ordningsvakterna ändå inte har någon specifik utbildning i att hantera utåtagerande barn.

Ingen större skillnad i säkerhet om ordningsvakterna ändå inte har någon specifik utbildning i att hantera utåtagerande barn.

Du tror alltså på fullt allvar att vilken random person som helst hade kunnat göra ett så säkert ingripande som någon som är utbildad i ingripande kan göra?

Om så är fallet, tolkningen korrekt, känns det helt meningslöst att fortsätta den här diskussionen. Den är inte ö h t verklighetsförankrad.

Har NÅGON av de som diskuterar varit med i en liknande situation? Blivit överfallen, varit tvingad att ingripa, varit inblandad i någon form av stökig situation?

Och hur skulle det gå till? Hur spärrar man av centralen i Malmö, hur för man bort barnet säkert?

På nåt sätt lyckades ju polisen göra det? Var vakten ensam? det har inte jag läst och jag brukar alltid se vakter jobba minst 2 ihop. På ett så stort ställe som Malmö C har jag svårt att tro att det endast fanns 1 vakt i tjänst?

Du tror alltså på fullt allvar att vilken random person som helst hade kunnat göra ett så säkert ingripande som någon som är utbildad i ingripande kan göra?

Om så är fallet, tolkningen korrekt, känns det helt meningslöst att fortsätta den här diskussionen. Den är inte ö h t verklighetsförankrad.

Har NÅGON av de som diskuterar varit med i en liknande situation? Blivit överfallen, varit tvingad att ingripa, varit inblandad i någon form av stökig situation?

det är ju för att vi har varit det som vi beskriver att vi i de situationerna aldrig har sett att nedtryckning i golv har behövts. Inte ens när min klasskamrat hade hivat stolar och bord efter mig så la hans assistent ned honom, han lyckades stoppa situationen ändå trots att det var en 14åring och en outbildad resurs.

Jag tror (hoppas!) att det inte finns nån som tycker att allt är frid och fröjd bara det är tillåtet med nedläggning av minderåriga. Självklart bör allt som kan göras långt innan den här situationen ens uppstår, för jag håller med dig om att förtroendet i någon mån skadas varje gång våld utövas mot medborgarna (hos den som drabbas eller hos dem som ser det). I ett akut läge är dock inte frågan om vad som kunde ha gjorts tidigare aktuell, utan vad som kan göras där och då.

Jag tror (hoppas!) att det inte är någon som ser nedläggning som en önskvärd metod i allmänhet, om det finns andra metoder som där och då löser problemet utan fysiskt ingripande.

Enligt många här är det en säkert och bra lösning på problem. Inte en sista väg ut utan en helt ok åtgärd. Mot en nioåring.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka