Missförstånd ang. foderstatsberäkning

milly

Trådstartare
Det är så många som missförstår syftet med att räkna ut foderstat. Jag ska försöka att förklara lite bättre...

För det första - de tre huvudsakliga syftena med att räkna ut en foderstat är att:

1. Hålla ordningen på balanser mellan MJ och smältbart råprotein samt mellan mineraler, särskilt kalcium och fosfor. Där ska det vara vissa kvoter för att den ena inte ska störa upptaget av den andra.

2. För att varje år VETA vad en häst har för behov OAVSETT vilket grovfoder man har (värdena). För visst kan det fungera flera vintrar med X kg hö, X kg havre och betfor men rätt som det är får man ett dåligt parti hö (vilket INTE syns utan analys) och så står man där med en avmagrad häst - pga proteinbrist framförallt. (energimängden i hö brukar inte variera så avsevärt) Och man vet inte vad man ska göra... "Den har ju alltid gått på denna mängd hö, havre, betfor" . Man kanske tillsätter OLJA eller liknande men det hjälper INTE när det är proteinet som fattas i foderstaten.
Med hjälp av analysvärdena på grovfodret VET man vad för slags kraftfoder/tillskott som behövs så man slipper att gissa och pröva tusen olika.

3. Ekonomiskt! Värdena i grovfodret kan vara så pass bra att inget kraftfoder behövs alls. Man täcker behoven av både energi och protein med grovfodret.
Är värdena dåliga vet man vad exakt man behöver tillsätta och kan välja mellan olika fabrikat/sorter och komma ner i pris, om man vill.

Vanligt missförstånd: "Min häst fungerade inte på en uträknad foderstat. Den smalnade av! "
I sånna fall har den som räknat ut foderstaten helt enkelt satt den på för låg energibehov.
Det enda man då ska göra är att öka MÄNGDEN av allt det som ingår i foderstaten - INTE att frångå foderstaten med alla dess balanser helt. Att man ökar mängden betyder INTE att en uträknad foderstat inte fungerat - bara att mängden var för liten.
Exempel:
Hästen beräknades behöva 80MJ (energi). Man utgår ifrån MJ-behovet när man räknar ut resterande behov - protein och mineraler.
Proteinbehovet är i genomsnitt, för en medelhäst av alla raser, 6ggr MJ-behovet dvs blir det 480gram i detta fall.
Om man då märker att hästen tappar på 80MJ så ökar man kanske till 90MJ och därmed också proteinet till 6x90 = 540g. Med det vill jag bara förklara att man inte bara ska öka energimängden utan att de andra ska följa med den. (unegfär likadant md mineralerna som med proteinet fast med andra siffror så klart)
I vissa fall behöver hästen en högre kvot. Istället för 6g protein/MJ så kanske den behöver uppemot 7-8. Det får man känna sig fram första vintern och då vet man ju till nästa vinter, när man ska räkna ut foderstat, att den ska ligga X MJ och en kvot på X.
Så räknar man ut efter värdena för DET årets grovfoder. :idea: Kan alltså bli helt andra tillskott/kraftfoder som behövs för att uppnå samma resultat!

Sen OM man räknar eller inte - det är väl upp till var och en. Men jag kan då inte förstå dom som inte vill ta hjälp av detta hjälpmedel och därmed också göra det bästa möjliga när man utfodrar sin häst. Det är fördelar både för hästägaren och för hästen!
Jag tycker att det är det enklaste sättet att känna sig trygg med att hästen får i sig allt den behöver och dessutom sträva efter att hitta ett grovfoder som kan täcka alla behov (förutom möjligtvis mineralerna) så att man slipper ge kraftfoder.

Dock tycker jag att det ALLRA viktigaste vid utfodring av häst är mängden grovfoder - dvs att man utgår ifrån MINST 1.5-2kg TS/100kg kroppsvikt. Och försöker täcka behoven med grovfoder och så lite kraftfoder som möjligt.

Det STÖRSTA missförståndet av alla:
Att vi som räknar skulle BLUNDA och sluta KÄNNA bara för att vi har en uträknad foderstat! Varför inte ta hjälp av alla tre medlen? (seendet, känseln OCH analys/beräkning)

(det finns väl några okunniga, som fått sin foderstat uträknad av någon annan, som tror att "nu kan jag sluta att titta och känan på hästen för jag har ju en uträknad foderstat")
 
Senast ändrad:
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

marti130 skrev:
:bow: Tack för att du orkar! Jag har börjat tröttna...
//marti

Jag är inte så långt ifrån att tröttna helelr.... :crazy: Men jag VILL ju så gärna att folk ska förstå. :idea:
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Hmm... intressant att så många LÄST tråden men ingen svarar... :cool:

De icke räknande/analyserande personerna har nog inga argument kvar :angel: ;)
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

AMEN! :bow: :bow: :bow:

Jag hade aldrig orkat göra denna beskrivning själv...

Hoppas att folk förstår nu, och att vi slipper dessa diskussioner.;)
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

precis.. jag ska spara trådlänken och hänvisa till nästa gång någon motsätter sig detta..
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Vad bra att ni andra som kan detta verkar tycka att jag fått med allt :) .
Jag är en väldigt analytisk människa och när det väl är nåt som jag tycker är viktigt så ger jag mig INTE så lätt :angel:
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Men du måste väl begripa att i samma ögonblick som du börjar analysera o räkna så tappar du all blick o sunt förnuft.
PL
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

peter_lundin skrev:
Men du måste väl begripa att i samma ögonblick som du börjar analysera o räkna så tappar du all blick o sunt förnuft.
PL

:rofl:

:bow:
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Tack Milly!:bow:
Jag håller med helt och blir bara så trött på alla som tror att en gissad foderstat är lika säker som en beräknad. Det är den INTE. Inte heller en beräknad foderstat är exakt, men man är mer säker på att den är så bra som möjligt än man är när man bara gissar.
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Björk skrev:
Tack Milly!:bow:
Jag håller med helt och blir bara så trött på alla som tror att en gissad foderstat är lika säker som en beräknad. Det är den INTE. Inte heller en beräknad foderstat är exakt, men man är mer säker på att den är så bra som möjligt än man är när man bara gissar.

:bow: Till dig med!

Jag tänkte att nu ska vi en gång för alla få tyst på de dåliga argumenten om att fodra med ögat skulle vara lika bra... :cool: och därmed få fler att inse vad bra det är att ta hjälp av analys och beräkning! :idea:
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

peter_lundin skrev:
Men du måste väl begripa att i samma ögonblick som du börjar analysera o räkna så tappar du all blick o sunt förnuft.
PL
Samt att du måste väga varje höstrå och pelletsplutt på brevvåg för att vara säker på att hästen får exakt rätt giva :angel: ...
//marti
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

marti130 skrev:
Samt att du måste väga varje höstrå och pelletsplutt på brevvåg för att vara säker på att hästen får exakt rätt giva :angel: ...
//marti

:rofl: :bow: :rofl: :bow: :bump:
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

milly skrev:
(det finns väl några okunniga, som fått sin foderstat uträknad av någon annan, som tror att "nu kan jag sluta att titta och känan på hästen för jag har ju en uträknad foderstat")
:angel: haha!
blundar och slutar klappa om hästen när jag börjar med uträknad foderstat i höst... :rofl:
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Ja det kan du ju göra! Blunda bara och slutkelat med hästen... det sunda förnuftet får en vila också :angel: ;) :D .
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

milly skrev:
Ja det kan du ju göra! Blunda bara och slutkelat med hästen... det sunda förnuftet får en vila också :angel: ;) :D .
haha ja, då slipper jag åka till optikern och skaffa nya glasögon :angel:

skämt åtsido....
tror inte att folk blir blinda för att man har en uträknad foderstat, det gäller ju att hålla koll på att den stämmer ÄNDÅ!!!
genom händer och ögon... men man har ju en grund att utgå ifrån. DET är skälet varför jag ska analysera grovfodret nästa säsong så kanske jag slipper dutta hit och dit och chansa på vad pållen behöver för mat....
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Ja, du har förstått innebörden av analys och beräkning på ett sunt sätt. :smirk: :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 430
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 463
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp