iNHALE
Trådstartare
Ja alltså just när det gäller hullet så går jag på öga och känsla. Tabellen är bara en riktlinje. Det beror ju väldigt mycket på andra faktorer som väder osv också så man får vara lite flexibel.Lite lustigt att du nämner det där! Enligt allas vår guru Spaderäss som för nuvarande verkar vara aktiv annorstädes så uppger svenska analysföretag regelmässigt för höga energivärden. Han har testat många skördar och jmf med Equi Analytical i USA och även pratat med Dr Kellon, och tydligen är förklaringen att diskrepansen sker pga hur omräkningen från energivärdet till kor/idisslare sker i och det faktum att hästar är sämre på att utnyttja energi från grovfodret jmf med idisslare (ca 30 % sämre). Man ska räkna med 25-30 % lägre energivärden än de som anges på svenska analyser!
Min häst är hyffsat lättfödd och när jag köpte henne formligen rullade hon fram, stackarn. Dock så när jag har provat att fodra enligt foderstatsprogrammen så har hästen utöver att självfallet gå ner i vikt blivit VÄLDIGT hungrig och märkbart irriterad men jag fick liksom inte ihop det annars (hade tom startat en tråd ang bekymret här tidigare). Och inte undra på liksom när hon fått 30 % mindre än hon eg ska ha! När jag började justera foderstaten med tanke på ovanstående så är hästen mätt och nöjd och ändå lagom i hull och foderstatsprogrammens uträkningar "stämmer" helt plötsligt
Edit: hittade min gamla tråd
https://www.bukefalos.se/threads/hu...at-ut-med-utraekningen.1516969/#post-20191081