Mirakel - årets julkalender (utbruten från Jultråden 2020)

Men dagens avsnitt (och morgondagens avsnitt också lät det som) varför går de i skolan när det är lördag och söndag år 2020?! Det tycker jag är det största faktafelet någonsin...

Annars tycker jag den är väldig mysig faktiskt. Förstår kritiken om att små barn kanske inte riktigt hänger med i handlingen dock.
Det stör jag mig också på.
Förra fredagen hade de ju fredagsmys så då var de i fas med veckodagarna.
Annars tycker jag om årets julkalender, jag och sambon sitter bänkade. Våra barn är dock för små för att hänga med i handlingen, äldsta är 3,5.
Det där stör mig inte alls faktiskt. Jag tänker nog inte att det som händer nödvändigtvis måste hända exakt på den dag som det är i verkligheten.

Jag älskar kalendern i år. Det finns så många intressanta vinklingar och funderingar :) !

Haha, vilka dåliga vibbar man fick när han kom och erbjöd Rakel skjuts... XD samtidigt som man fattade att nåt för hemskt inte skulle ske.... va kul det blev

Dumma mamma som måste skrubben, får se hur hon ska få tag i nyckeln...

Å så tycker jag Galad o AK o Vilgot ska börja samarbeta...

Spännande 😊.

Jag älskar många julkalendrar och har sett många massor av gånger. Men det finns faktiskt ett gäng jag inte fastnat för och kanske inte gett en en riktig chans - är t ex Tjuvarnas jul, Superhjältejul, Skägget i brevlådan, En riktig jul och En decemberdröm sevärda?

Du får min bedömning :D
Tjuvarnas jul är bra. Superhjältejul och En riktig jul är sådär. Skägget i brevlådan trist. En decemberdröm är den sämsta julkalender som jag någonsin har sett.
Så se Tjuvarnas jul och möjligen En riktig jul eller Superhjältejul :D

Jag tog tillfället i akt att förhöra sonen på det här med att följa med främlingar

Toppenbra ju! Hoppas det gick bra.

Hemma älskar vi Tjuvarnas jul och Superhjältejul. Men så är också Stålhenrik och Supersnällasilversara favoriter sedan länge bland både stora och lite mindre i familjen :heart.

Åh, just ja den handlar om dem! Jamen det kan ju vara kul!

Du får min bedömning :D
Tjuvarnas jul är bra. Superhjältejul och En riktig jul är sådär. Skägget i brevlådan trist. En decemberdröm är den sämsta julkalender som jag någonsin har sett.
Så se Tjuvarnas jul och möjligen En riktig jul eller Superhjältejul :D

Tack!! Haha hårda ord mot decemberdrömmen :p men Tjuvarnas jul låter ju iallafall som en jag bör se då och ev de andra med!

-----

Nu har jag sett dagens avsnitt :).
Jag gillar att de får med hur det var förr, t ex med barnaga och att vi nu har möjlighet att bli vad vi vill! Bra där!
Och så bytte hon äntligen kläder i dåtiden XD haha. Har börjat tänka på det. I nutiden har hon fortf samma kläder efter 12 dagar (förutom en kort stund i hängselkjol) :p.
Det här kändes mer som ett skillnader-över-tid-avsnitt istället för nåt som förde handlingen så mycket framåt, men helt ok med sånt tycker jag som sagt :).
Det är ju ändå en riiiiiiiiiiiktigt lång film om det varit en film så det behövs väl lite "utfyllnad".

Ja!
Tänkte på det också att förr gick de väl i skolan på lördagar?
Fast visst det blir fel ändå, men visst gjorde de...?
Ja, det var tydligen inte förrän sent 60-tal som lördagarna plockades bort:

1968
Femdagarsveckan införs i skolan. Sedan 50-talet hade försök med lediga lördagar pågått i många skolor, men nu genomfördes reformen i alla skolformer. Samtidigt fastställdes läsåret till 40 veckor (från 39).
http://www.lararnashistoria.se/folk...läroplansöversynen"-,1968,40 veckor (från 39).

Gillade dagens avsnitt tycker det är kul att de får upptäcka varandras världar lite. Tycker det var roligt att hon reflekterade lite över sin tid när hon var i nutid.Jag gillar att de visar skillnaderna så tydligt även om det kanske blir lite konstigt att gå i skolan i nutid en lördag men det kan ju varit för att poängtera att man gick i skolan på lördagar förr. Det hade varit kul om Mira i dåtid hade fått reagera på att hon skulle gå i skolan en lördag och tvärtom att Rakel i nutid hade fått reagera på att hon hade faktiskt fått en ledig lördag. Men allt behöver inte vara så himla korrekt i en julkalendern. Det var lite kul med mammans reaktion i dåtid att hennes dotter var hemskickad som ett patrask. Och att det blir en så tydlig krock med Rakels uppfostran och hur hon pratar och vad hon gör i nutid. Det är kanske inte den mest spännande historien de har haft i julkalendern men jag gillar själva grejen med att resa i tiden.

Gillade dagens avsnitt tycker det är kul att de får upptäcka varandras världar lite. Tycker det var roligt att hon reflekterade lite över sin tid när hon var i nutid.Jag gillar att de visar skillnaderna så tydligt även om det kanske blir lite konstigt att gå i skolan i nutid en lördag men det kan ju varit för att poängtera att man gick i skolan på lördagar förr. Det hade varit kul om Mira i dåtid hade fått reagera på att hon skulle gå i skolan en lördag och tvärtom att Rakel i nutid hade fått reagera på att hon hade faktiskt fått en ledig lördag. Men allt behöver inte vara så himla korrekt i en julkalendern. Det var lite kul med mammans reaktion i dåtid att hennes dotter var hemskickad som ett patrask. Och att det blir en så tydlig krock med Rakels uppfostran och hur hon pratar och vad hon gör i nutid. Det är kanske inte den mest spännande historien de har haft i julkalendern men jag gillar själva grejen med att resa i tiden.

Jo, som sagt jag tror inte det är så de tänkt, de skulle ju till skolan imorgon också så (söndag), men som sagt mig gör det inget...

Ja, jätteintressant med tidsresor! Man (eller jag iaf) funderar ju också över hur det kommer se ut när 2020 blir dåtid... dvs om hundra år.... blir säkert både till det bättre och sämre..

Egentligen så borde man ju veta om man rest tillbaka i tiden för det har ju redan hänt. Meeeen, det finns kanske parallella tider som går ihop och isär och gör att det inte måste vara så.

Sett alla avsnitt nu!
Gillar julkalendern i år! Precis lagom julig, spännande och historisk :)

12 december 1920 var en söndag, luciadagen en måndag. Rakel sa att de inte firade lucia på hennes tid. Det gjorde man väl visst eller kom det så mycket senare?
Och sedan undrar jag hur länge har vi egentligen pyntat med glitter i granen? Jag har alltid tänkt att det är hyfsat nytt? Iaf inte över 100 år gammalt.

Sett alla avsnitt nu!
Gillar julkalendern i år! Precis lagom julig, spännande och historisk :)

12 december 1920 var en söndag, luciadagen en måndag. Rakel sa att de inte firade lucia på hennes tid. Det gjorde man väl visst eller kom det så mycket senare?
Och sedan undrar jag hur länge har vi egentligen pyntat med glitter i granen? Jag har alltid tänkt att det är hyfsat nytt? Iaf inte över 100 år gammalt.
Det var kanske inte jättevanligt med luciafirande före 1928?

"På Skansen inleddes luciafirande på 1890-talet som ett försök att gestalta folkliga festseder.

Sin nuvarande karaktär fick luciafesten vid förra sekelskiftet, men den förstärktes efter en tävling i Stockholms Dagblad 1928. Där fördes den vinnande lucian i procession med elektriskt ljus i huvudkronan."
Källa: https://www.nordiskamuseet.se/aretsdagar/lucia

Det var kanske inte jättevanligt med luciafirande före 1928?

"På Skansen inleddes luciafirande på 1890-talet som ett försök att gestalta folkliga festseder.

Sin nuvarande karaktär fick luciafesten vid förra sekelskiftet, men den förstärktes efter en tävling i Stockholms Dagblad 1928. Där fördes den vinnande lucian i procession med elektriskt ljus i huvudkronan."
Källa: https://www.nordiskamuseet.se/aretsdagar/lucia
Intressant läsning! Tack :)

Usch, nu är det lite ångestfyllt i julkalendern :nailbiting:.

Ja....:S

Sett dagens avsnitt. Tycker lite synd om Rakel som aldrig fått höra att hon inte har någon sångröst. Varför ljuga så? Hon har gått runt och trott att hon sjunger som en ängel när det i själva verket låter värre än en kråka. Stackarn.

Ja, tänker likadant. Förekommer säkert nu också, blir väl en tankeställare att vi ska tala sanning :).
Usch, så hemskt det var när hon sjöng....
Och man undrar ju om det kommer att få några följder för Mira...:/. Hennes lärare lär väl tro att hon förstörde Lucian med flit? :S

Hon sjöng fint i dåtiden :).

Och ja, ångestfyllt med ljusen...

Liknande trådar

Samhälle Jag vet att många här inte direkt bor i stora städer utan lite mer på landet. Själv bor jag så långt ut att det här med TV, telefon och...
2
Svar
26
· Visningar
2 461
Senast: athena
·
Juridik & Ekonomi Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 441
Senast: Jenka
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Tjatter Imorgon börjar årets julkalendern, men det är ju långt ifrån den första i raden. Vilken var din favorit som barn (eller kanske som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
8 196
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V