Jag förstår inte den här diskussionen. Jag tycker att det ger sig av sig själv - man går in i affären och handlar. Man ser vad varorna kostar eftersom priser och jämförpriser ska finnas.
Är det raketforskning att begripa att en linsgryta och en entrecote kostar olika per person?
Jag hade hemkunskap för typ 45 år sedan men har tydliga minnen av att vi diskuterade priser och hur man undviker rester och spill etc.
Mina grundkonskaper fixade jag genom att flytta hemifrån sista året i gymnasiet och leva på det jag tjänat ihop under ett sabbatsår från skolan. Jag sparade till månadshyra och pengar till mat och nöje.
Räknade ut hur stor summa jag kunde disponera i veckan och delade den med sju. Handlade jag inget alls på en dag kunde jag använda dubbla summan dagen efter. Osv. Kändes rätt självklart att göra det eftersom jag inte vill ha några pengar av föräldrarna så jag fick lista ut hur jag skulle göra.
(att det var då bensinautomaterna kom och man matade dem med tior, samt att det gick att lura automterna med vikta tipslappar är en annan historia...... bensin var "billigt" då .
)