Minsta hästen?

Sv: Minsta hästen?

Det ena leder till det andra och sen sitter jag o håller ett tag då brukar man hitta! :D
Tycker det är kul att leta efter grejer! Kanske för att jag hitills, efter med lite envishet, alltid hittat nått!

Ha jag har funderat på svetsat bett!
Brorsan e ju så duktig på svetsa, fast blir det inte vassa kanter? :eek: Men om jag säger att hästen ska ha det i munnen så :)

Men jag skulle vilja prova gummi, inte gummi överdragen stång, snarare gummi med vajer i som sviktar lite.
Vet inte varför jag fått för mig detta, att det skulle vara bra, men jag har ju inte provat! Och mina teroier släcks inte förän de kraschat i verkligheten :o :D
Lite för att pålle (fjordingen) har lite svårt med svängarna på de raka bettet. En led vill jag helst inte ha i munnen :smirk:

Men 10,5 checkbett har ju börjes (30 kr)! :angel:
(Superlätt att trä på gummi/bettplattor :) till shettis åringen tror jag att jag har 3 på varje sida om inte nån till :D )

/L

Får försöka träna upp sökartekniken eller nåt. På min egen dator (som inte funkar i dagsläget) så har jag alltid lyckats, men sambons dator - nä, han har inte samma sökvägar som jag på min. Å jag har inte orkat bråka med det. Väntar ju på min... :angel:

30 spänn på börjes, å det säger du nu! :cry: Nä, men jag tänkte ju inte på det när jag beställde denna gång, utan hoppades på 8.5 bettet...som för övrigt min stora shettis verkar gilla bra.

Svetsfogen kan slipas och SKA slipas till den är helt slät... Så svetsa på du! ;)

Trehundra bettskivor har jag här, så det är ju också ett alternativ... Ut å leta checkbett med mig!

Förstår vad du menar med vajerbett typ... kanske nåt du ska uppfinna? Eller en kedja inuti en gummislang? Lätt att trä i bettringar då ju, bara att ta såna länkar du vet som man skruvar ihop...hehe...

Google brukar funka bra :)

Plastslang!
Aha, du är inte dum du! :D
Har faktiskt funderat på dra på en plastslang över tredelat bett!
Det är bara ringarna som är i vägen :angel:
Men dom kan man ju knipa av o sen skulle man kunna svetsa om så det blir hävstång så man kan både rida (utan kindkedja o tygeln i ringen) o köra (lite hävstång)!

Jag var ute o letade och vi är tydligen inte ensamma om plast på bett! :D
Järvsöfaks bettet

Jag har börjes raka 9,5 o det gillar min 105:a :D
Jag tycker det verkar lite tjockt o checkbettet lite för smalt, ponnyn valde det grova :smirk: o det ser ut att ligga mkt bra :)
En utav ponnyerna gillar inte att ha nått i munnen hon gapar iaf :(
Fast när man är snart 28 o pansionär så slipper man :D
Har dock inte provat plastslang än :idea:

/L

Gick genast å gjorde ett par slangbett igår, men så la Internet av för mig så jag kunde inte lägga ut bilden då, men NU kommer den:

http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1837875.html

Testade nylonsnöre och kedja. Slangen är 9,5 mm tjock och passar perfekt för min lille häst.

Nylonsnörebettet har jag inte klurat ut hur jag ska knyta andra bettringen.

Kedjebettet har nyckelringar så länge som bettringar.

Min sambo är inne på att klara av att göra med Wire, som du var inne på.

_L_ skrev:
Google brukar funka bra :)

Plastslang!
Aha, du är inte dum du! :D
Har faktiskt funderat på dra på en plastslang över tredelat bett!
Det är bara ringarna som är i vägen :angel:
Men dom kan man ju knipa av o sen skulle man kunna svetsa om så det blir hävstång så man kan både rida (utan kindkedja o tygeln i ringen) o köra (lite hävstång)!

Jag var ute o letade och vi är tydligen inte ensamma om plast på bett! :D
Järvsöfaks bettet

Jag har börjes raka 9,5 o det gillar min 105:a
Jag tycker det verkar lite tjockt o checkbettet lite för smalt, ponnyn valde det grova :smirk: o det ser ut att ligga mkt bra
En utav ponnyerna gillar inte att ha nått i munnen hon gapar iaf
Fast när man är snart 28 o pansionär så slipper man :D
Har dock inte provat plastslang än

/L

Så du tycker Google funkar bra? Hm. Det är det jag inte tycker jag hittar nåt med... :o Fast vi har väl olika handlag... ;)

Vad kul att du hittade ett bett med slang! Men det liknar ju inte alls "våra"... :p

Ja, jag har börjes raka 8,5 och det verkar min 96cm:a gilla, som är född 74 å annars inte vill ha nåt i gapet. Det var ju toktjockt till min 74cm:a. :D Rörigt det här!

:love:
När jag blir pensionerad tror jag att jag ska
ha sådana där pyttisar ett par st åsså promenera
mera å lit köra, om de orkar med mig.

Alltså om jag överlever min nuvarande gosingar
2 isisar och en shettis.

Ah! Vad duktig du är :)
Jag har ju bara funderingar än ju! :D

Har du provat kedjebettet?
Vad sa han i så fall?
Blir det inte för skarpt när det är så böjligt?
Hur gör man det hållbart?
Antar att nyckelringar är lite klent :smirk:

Hittade en intressant sida om just bett! :)
Bettetets användning och verkan/Forum Ridning Hästar Western

Och den där sidan där jag hittade järvsöfaks bettet finns det lite andra bett/tillbehör för trav, o man undrar ju om det är trav eller tortyr! :eek:
Länk
Allt e på finska men till höger ser man en meny där man kan klicka.
Några länkar:
Trava med kandar??
Länk
Länk
Länk
Länk

Kan du finska Lisa? Är det en sida med godkända bett i Finland eller är det en sida om tortyrredskap som inte är tillåtna. Jag sitter här o tjuter, tänk att kanske en enda häst har behövt stå ut med sånt där! Binda fast svansen, var det som satte gråten i halsen på mig. Tror dem att hästen blir lyckligare då och funkar i travet? "Olyckliga hästar vinner inte", BULLs***t! Har så många exempel som motbevisar det.
Kan inte nån som orkar, skicka denna länken till travforumet?

usch det var det värsta jag har sett :eek:

sööööta alla era små-nosar är!!! *vill ha*

vem behöver en permobil på ålderns höst lixom :p

Ne fyyy fan. Ta bort dom där bilderna. Vi brukar faktiskt ha roligt här inne. Tycker inte att bilderna passar här. Urk.

*knapplån*

Min lille shettiskille är inte inkörd än men han har dragit pulka förra vintern.
Han är 83 cm hög :D
Laban34.jpg

Det är ju "hjälpmedel" inom trav :( för det är ju en travsida... :eek:
Bara jag hinner ska jag fråga på travforumet om ingen annan orkar :crazy:

Kan tyvärr inte ta bort då jag länkat direkt till sidan! :(
Ville ju knappast spara dom där på några av mina sidor :eek:

knapplån...:angel:

vet att de inte har me saken att göra, men min hund e större än minishettisarna:rofl:
hon e 86 cm.

jäääätte söta små ponnys ni har iaf, vill ha!;)

Sådär nu har jag gjort en tråd på travforumet, får se vad dom säger där.
Vissa saker måste väl vara förbjudna, iaf i Sverige?

Tar mig friheten att kopiera det som Isz skrev som svar på detta på travforum (eftersom det verkar som om en del tror att det är tillåtet med sådan utrustning i Sverige):

Någon tortyr vill vi inte ha.

Otillåtet i korthet- pullstropp

- snarbett

- bett med vassa kanter

- bett med fler delar än tre

- bett med mindre diameter än 9 mm vid anläggningsytan mot lanerna.

- effektförstärkning i annan riktning än bettets längdriktning (max 8 cm)

- taggar, borst mm på töm, huvudstång eller remtyg

- nästejp

- block

- gaggbett - jawbit-even

Såg att du redan lagt ut bilderna på "körning"
och att Snigelfarmor bad dig göra en tråd här på trav.
Hoppas att du berättar för folket på körforumet att detta är förbjudet så att ingen tror att travet kryllar av tortyrredskap och djurplågare
.

_L_ skrev:
Vissa saker måste väl vara förbjudna, iaf i Sverige?

Det står på finska under bilderna att det visar förbjuden utrustning (t ex betyder "kiellettyä" förbjudet - det står t ex under bilden med taggarna på tömmarna + att det även står det på en rubrik till höger).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka