Minsta hästen?

Sv: Minsta hästen?

Geisli skrev:
Väntar lugnt här vid datorn...:angel: precis som du sitter jag låångt från brasan i vardagsrummet (vår ENDA värmekälla) och grillar mig i datorstrålningen istället... Buke värmer väl på sitt alldeles egna sätt kan jag tänka... ;) :D

Samma här, oxå vår enda värmekälla... Men det är rätt OK med filtar å morgonrockar å raggsockar å torgvantar framför datorn oxå! :D

Nu kommer iaf bilden:

IMG_4419.jpg

Hoppas att du ser hyfsat det du vill se. Tycker nog att de 3 delade verkar tjockare än postkandaret helt klart...

//M

Vart ju faktiskt naturliga storleken tom... :) Klipp ut å ta med till stallet å prova vettja! :idea: Näe, nu är det nog dags å sova lite tror jag... Känns som om det spårar ur snart... :angel: :D

//M

:rofl: kunde du lagt in bilden liiiite större?
Du, det där bettet är gigantiskt! :D
Men det är faktiskt snyggt :)

/L

Ehhh... Jo... Tänkte att det skulle synas ordentligt... :angel: Får väl erkänna att jag var lite trött oxå... :p (Å frusen för all del! :D)

Å så får jag väl be om ursäkt till alla modemsurfare... :smirk:

För tydlighetens skull så kan jag ju nämna för nytillkomna tittare/läsare (som inte orkat läsa hela tråden) att det övre bettet är ett Postkandar från Sprenger, stl 9 cm och det nedre är ett 3-delat från Globus, stl 8,5 cm. Bägge används till ett ministo på 79 cm.

//M

:bow: å tackar!!! :bump:

Mkt intressant det här, men nu skulle jag behöva veta tjockleken i mm, om du eller Qvip kunde mäta med ett skjutmått. :o För i mina ögon ser PK lite tjockt ut. Ändå! :crazy: Hm... På bilden ser PK tjockare ut än det tredelade, men du som hållt i båda betten säger ju att PK känns tunnare. Skulle vilja ha det "styrkt" på nåt sätt... :angel:

Ska visa nedan ett par bett jag har (nu lämnade jag mitt tredelade 8,5 cm bett i stallet så jag har inte det att jämföra med, men det kan ju ordnas senare):

http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1793046.html

Pelhambettet har jag prövat idag och det passar munnen på så vis att han kan stänga munnen. Leden i mitten verkar inte peta i gommen alltför mkt utan verkar mer sjunka ner i tungan. Det verkar inte heller för långt trots att det är hela 9,5 cm. Skänklarna skulle hamnat i munnen om det varit kortare.

Det raka bettet är så tjockt att han får en glipa mellan framtänderna på ett par mm å tungan ser alldeles klämd ut. Kan bara föreställa mig vad som skulle hända om han smet å trampade sig på tömmarna med det bettet inne.... :crazy:

Jag gillar böjen på Postkandaret som du visat bild på, men om tjockleken är 12 mm så är det för tjockt. Max 10 mm får det vara!

Väntar på svar med spänning! ;)

Skjutmått å grejor... :smirk: Vilka krav du har! :D Vi får kolla vad som finns i verkstan i stallet å återkomma helt enkelt...

Att det nedre såg tjockare ut såg jag på bilden men jag kanske ser fel. Tänkte inte på att jämföra dem när jag stod med dem i handen i verkligheten. :p

Återkommer som sagt...

//M

Odelat 8,5 cm, 12 mm tjockt vilken liten ponny får plats med det i munnen! :(

Var har du hittat pelhamet då?
Går det inte å få tag på ett rakt sådant "mullen mouth" i en strl mindre? Eller kränga på gummiplattor?

/L

Säger detsamma! Å kolla ringarna, de är ju större än störst... :mad: B--jes köpte jag det på...

Pelhamet köpte jag begagnat här i Kungälv. Men jag hittade en hemsida med exakt det bettet igår, på shires hemsida:

http://www.shires-equestrian.co.uk/....woa/1/wo/WZ27ssoFjWgiGdbBSbBBHw/3.0.82.1.3.1

Har ju hittat mullenmouth liknande eggbett i storlek 9.0 men jag undrar om inte det är lite tjockt det med...ska kolla nästa gång jag åker in till Kungälv...

Geisli skrev:
Väntar på svar med spänning! ;)

Du får vänta lite till... Hittade inget skjutmått å ville inte rota runt för mkt i stallägarens verkstad. Kan nog få lite hjälp med det imorgon kanske... Äger inget själv iaf.

//M

Nä jösses vad kul....jag har en liten pytte micro minihingst OCH precis en sådan röd overall som du, ljus mössa och flätor ....KUSLIGT!! Men min lilla micro är skimmel med svarta ben och GIGANTISK man.
Kanske kan leta fram en bild...han är SÅ snygg.

Snoffan_03 skrev:
Du får vänta lite till... Hittade inget skjutmått å ville inte rota runt för mkt i stallägarens verkstad. Kan nog få lite hjälp med det imorgon kanske... Äger inget själv iaf.

//M

Det är lugnt, jag får stilla mig när jag ställer såna enorma krav på min omgivning... :o Hehe... själv använder jag enormt kvalitativa skjutmått i plast som jag köpte för en tia... :rofl:

Geronimo skrev:
Nä jösses vad kul....jag har en liten pytte micro minihingst OCH precis en sådan röd overall som du, ljus mössa och flätor ....KUSLIGT!! Men min lilla micro är skimmel med svarta ben och GIGANTISK man.
Kanske kan leta fram en bild...han är SÅ snygg.

:bow: En dubbelgångare!? :bump:

Bild vore skoj, kom gärna med på ett hörn du med.... ;)

Geisli skrev:
Det är lugnt, jag får stilla mig när jag ställer såna enorma krav på min omgivning... :o Hehe... själv använder jag enormt kvalitativa skjutmått i plast som jag köpte för en tia... :rofl:

Sprengers Pk = 12 mm, Globus 3-delat = 14 mm. Å som sagt, även om det inte är 10 mm så tyckte ju tandisen att det så helt OK ut. :) Fast det är ju individuellt förstås... Din är ju 5 cm lägre trots allt så det kanske inte funkar då... :crazy:

//M

Ett checkbett :D
Läderklätt
Men varför klär dom i läder eg, när det är använt ett tag blir det ju strävt o vasst?

Hittade detta bett som dock är runt 95 mm långt men troligtvis inte mer än 9,5 mm i diameter om jag fattat rätt?

"vailable in Pony sizes (smaller cheek and 3/8" diameter mouth): 3.75"

Ta bort det sista efter com i bildadressen kommer du till sidan som säljer det.

/L

Bläh, det måste smaka illa med läder i munnen.
Kommer ihåg smaken precis, vet inte just nu vad
jag pysslade med men kommer väl ihåg smaken.

Undrar varför jag har tuggat på läder ska försöka få
tillgång till minnesbanken.
Nu kommer jag att älta det här hela dagen för att försöka minnas.

Snoffan_03 skrev:
Sprengers Pk = 12 mm, Globus 3-delat = 14 mm. Å som sagt, även om det inte är 10 mm så tyckte ju tandisen att det så helt OK ut. :) Fast det är ju individuellt förstås... Din är ju 5 cm lägre trots allt så det kanske inte funkar då... :crazy:

//M

Skit också! :crazy: Globus 3-delade är ju 14 ute i ändarna, men smalare inne i munnen, därför funkar det hjälpligt. Mätte det nu och det är 10 mm tjockt på mittendelen.

Har både 8,5 och 10,5 hemma just nu, och upptäckte just att 8,5ans mittdel är mindre (3,2 cm) än det större bettets (3,9 cm långt, 14 mm tjockt). Tog en bild:

http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1807188.html

Lite kuriosa, men ändå en del i diskussionen om små bett, eftersom JAG i a f trott att mittdelen på de mindre betten är lika stor som på de större. Men det är alltså inte fallet.

_L_ skrev:
Ett checkbett :D
Läderklätt
Men varför klär dom i läder eg, när det är använt ett tag blir det ju strävt o vasst?

Hittade detta bett som dock är runt 95 mm långt men troligtvis inte mer än 9,5 mm i diameter om jag fattat rätt?

"vailable in Pony sizes (smaller cheek and 3/8" diameter mouth): 3.75"

Ta bort det sista efter com i bildadressen kommer du till sidan som säljer det.

/L

Precis ett sådant läderklätt bett har jag till min islänning. Använder det inte nu, men det var praktiskt en period då han fått för sig att bett var något man ska gnaga på, heeela ridturen. Då hade han haft ett tvådelat bett som han kunde vika upp mellan tänderna. Så för att vänja honom av med gnagandet, och för att skona tänderna under tiden så hittade jag detta läderklädda. Dock så har han inte bitit sönder det, utan det är fortfarande slätt och fint. Men är för rakt och långt för att jag ska vilja använda det i längden.

Problemet med alla checkbett är ju att de är så långa! Minst 11,5 cm, tycker jag att jag sett.

Sista bettet verkar ju vara nåt dock! 9,5 mm tjockt är ju prima, å att det är 9,5 cm långt kanske går att leva med. :)

TACK Lisa, hur bär du dig åt? :bow: När jag letar så hittar jag typ bajs å ingenting. :eek:

Snoffan_03 skrev:

//M

Kom på en sak till, min lille är ju bara 4 år å har bara haft sina framtänder i ett halvår sedan han fällde dem. De är jättekorta! Kanske kan ha nåt med det hele att göra, men nja...det ser trångt ut med 12 mm. Bara tänkte lite....:p

_L_ skrev:

Sitter här å diskuterar med min sambo, jag ska nog köpa ett sånt checkbett å låta kapa det på mitten en bit å så svetsar han ihopat... :idea: :banana:

Blir ju betydligt billigare än 8-900 spänn för ett körbett... :eek:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka