Minsta hästen?

Sv: Minsta hästen?

Hon är mätt till 126 i år, blir förmodligen runt 128 kan jag tänka. Är ju bara 3 år så inte mer än 40 kg just nu vill jag ha på henne. Dottra ligger på 35 med alla vinterkläder på å det bekommer inte Pärlan ett dugg. Å så länge vi rider ut så är hon en ängel så då vågar dotter rida men på volten så gör hon hur hon vill (sist var hon uppe på gödelstacken å sprang(!) :D såg iofs ganska kul ut men min dotter var inte lika road :crazy: ) och vid sådan tillfällen blir dottern alldeles för rädd å då blir det bara ännu värre... Qvip's N (nämnd tidigare i denna tråd) satt upp på henne den ggn och hon vågar säga ifrån så då gick Pärlan som ett ljus helt plötsligt... :smirk:

//M

Hrm, kör nu på mitt tvådelade Pelham och anväder det som tränsbett. Det är det smalaste jag har och har inte hittat nåt annat. Men lillpålle lyssnar bra på det och går fint! Han kan stänga munnen och tjaffsar inte mot det.

Dock är det lite besvärligt då han krånglar och inte vill stå still när man spänner för, då är bettet lite för skarpt. Man behöver hålla i honom, samtidigt som man pillar med remmar och snabbkopplingar, men man kan inte använda bettet till det liksom. Försöker ta honom i manen istället eller använda en vägg som "broms". När han hade sidepullet behövde jag inte oroa mig för munnen på det sättet. Saknar en medhjälpare som kunde vara med alla gånger tills det funkar klockrent! Kanske ska försöka lösa det...

Men i själva körningen när jag kan använda lätta, lätta hjälper så går han så fiiint! Slipper dra för kung å fosterland när han sticker. Han sticker inte längre, så enkelt är det. Bettet når fram utan att han kan smita undan längre. :bow: Och eftergifterna blir tydligare och mer användbara för han känner dem bättre. Han är inte obekväm med stöd på det heller, så det är inte för skarpt så heller. Ett lugnt, stadigt stöd och lätta, tydliga hjälper - då funkar det kanon!

Han är ju hingst och blir väldigt till sig i trasorna så fort vi passerar andra hästar, men det är inga som helst problem att bibehålla kontrollen på honom. Han kan skria och vilja öka farten, men det är mig han lyssnar på. Jätteduktig! :love:

Senast ändrad av en moderator:

_L_ skrev:
Det är ju "hjälpmedel" inom trav :( för det är ju en travsida... :eek:
Bara jag hinner ska jag fråga på travforumet om ingen annan orkar :crazy:

Nja, det är en sida som utredar tillåten och icke tillåten utrustning.

Betten som finns i denna länk är bett som är tillåtna på travtävlingar (tror dom flesta av dessa bett även är tillåtna i sverige).

Dessa bett är INTE tillåtna.

Utrustningen på denna sida är INTE heller tillåten.

Jag har en häst på foder... hon är 88 cm hög och henne skall jag köra in nu i vår=)

Bibbi005.jpg

Dopetmm021.jpg

Fantastiskt fin gjord sele. Jag är mäktigt imponerad!

/Lisen

Sööt tjeja! Lycka till med inkörningen, det är så rooligt att använda de små! :love:

seejii skrev:
Fantastiskt fin gjord sele. Jag är mäktigt imponerad!

/Lisen

:bow: Tackar så mkt! Han ser så himla söt ut med alla remmar på sig, ser ut som en riktig liten körhäst. Borde ta en ny bild på honom nu när han har svanskappa och träns med pelhambett också.... :idea:

Tack tack.. ja det är första hästen jag kör in och då är det bra att ha en sån cool häst som hon är..finner sig i allt=)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka