Minsta hästen?

Sv: Minsta hästen?

Så fiin å sööt! Verkar vara en riktig personlighet! :love: Hoppas det går bra med inkörningen, det är så kul att köra de små. Körde min miniplutt idag och galopperade för första gången. En bakutspark blev det också, men det får man räkna med i början när de sprallar loss och tycker det är kul. :D

Andante skrev:
Det löjliga är att jag vuxna människan är lycklig som en barnunge:) Jag längtar och ligger och tänker en massa när jag går i säng, tror jag är knäpp:o

Då är vi två som är löjliga av sig! ;) Visst är det underbart att ha något som man kan mysa över innan man somnar! Ofta är det hästrelaterat även här... :love:

Var i Skåne bor du? Min shettis vill flytta till ett stall med andra minisar! :angel:

Geisli skrev:
Nu vill jag se alla ni andra med pyttesmå hästar! Undrar om det finns fler som mig som kör med sin lilla mini mini? Här är i a f bilder, nya för dagen!

Ang selning så är det andra ggn han är förspänd, jag ser att draglinjen behöver justeras genom att sänka uppehållarremmen (antagligen). Även så tycker jag att däckeln kommit för långt fram på lillpålle, men jag ska åtgärda det med att slöjda till en svanskappa åt honom.

Något mer att påpeka? I så fall välkommet!

MVH Ragges matte:love:

PS. Ragge är 4 år och 74,5 cm i mankhöjd. DS

http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1615792.html
http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1615795.html
http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1615799.html
http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1615803.html
http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1615805.html

härlig bild på ragnar och åke! :bump:

Fjunet skrev:
Var i Skåne bor du? Min shettis vill flytta till ett stall med andra minisar! :angel:

Jag bor utanför Landskrona. Detta är vår första minihäst och box har vi egentligen inte till honom, jo en ponnybox men där ser han inte över kanten ens:) Vi ska bygga en åt honom. Ni som har dessa småttingar, hur stora boxar har ni åt dem?

Attans, söker lösdrift.

Min ponnu står i en D-ponnybox. Han ser inte heller ut, men han har ju kompisen brevid att nosa på.

På ridskolan här har en shettis fått en "pall" att sätta upp frambenen på så att han når att se över kanten på boxen!:D Han står alltid på sin pall och tittar ut!

Andante skrev:
Jag bor utanför Landskrona. Detta är vår första minihäst och box har vi egentligen inte till honom, jo en ponnybox men där ser han inte över kanten ens:) Vi ska bygga en åt honom. Ni som har dessa småttingar, hur stora boxar har ni åt dem?

3X3m, våra standarmått på boxarna, men vi har "kapat" ner dörren så att det kommer in lite mer ljus och för att han ska kuna kika ut:)

Lillkumpula skrev:
3X3m, våra standarmått på boxarna, men vi har "kapat" ner dörren så att det kommer in lite mer ljus och för att han ska kuna kika ut:)

Ja vi har en box som är 3 x3 och vi har en vändbar krubba som är stor och den "luckan" tar vi bort så kan han titta ut där. Hade en diskussion med maken innan idag och vi har en avdelning till i stallet som är 3 x 3 och där gör vi en ny box för det är synd att förstöra helt nya boxar med galler. Vi byggde vårt bruksbalken stall i höst/vinter så det är inte helt klart än och då finns ju möjligheter:)

Geisli skrev:
Hej Sandra! :) Det är bra med mig å hästarna, jag kör dem allihop nu. Du hittar säkert bilder på både Emma å Geisli om du tittar runt här på Körning! Kolla "bilder på körhästar", ett tips! Hur går det för dig därhemma då?

Det låter fint de:D JA de ska ja ta och göra!
Jo de går jätte bra. Lokkur har satt sina gångarter bra nu. traven har inte riktigt kommit än, men tölten blir bara bättre och bättre, blir nog någon/några tävlingar i sommar :)

Snoffan_03 skrev:
x1pHtie7xXg_8ZYmA_zbt3bLNYkti9arG9xIdubTDJo1kZfXXBvGfVc4IwZVW_DhNQJf_hLvQvPnuE_6nyclBp81LVItDjEfbdGMY8jgr8-K6jGjCC5XEvKgUnApEM80duKwfUoRgTBeXI

//M

Nej gud va söt! :eek: :love: :love: :love:
Vilken pyttepytte!;)
Så proffsiga ni såg ut! Tänk att det finns så fina grejjer till era små sötnosar! :cool:

Tack! :) Jodå, grejer finns, men nog får man pyssla lite och ha överseende med att allt inte sitter perfekt. Skaklarna på bilden passar inte, men jag hoppas att de nya gör och selen som är i stl mini är lite stor och jag tycker nog att bröstan är för bred. Bettet är jag supernöjd med, fick det av Snoffan_03 i julklapp, tack för det!:bow: Ponnyn trivs verkligen på det och det känns så bra, så bra. ;) Nu en fråga, jag har tidigare kört med den selen på bilden men med en annan rockard som hade svängeln högre upp. Jag körde rätt tufft med det i flera år och det var aldrig några problem. I somras sålde jag rockarden eftersom den inte hade rätt spårvidd för tävling och köpte den på bilden istället. Eller ja, jag hade beställt den men fick den inte förrän en bit in på hösten, så ponnyn fick vila rätt mycket under sommaren. När jag sen satte igång henne, försiktigt, tycker jag att det har gått ganska dåligt, hon har fortfarande inte satt den konditionen jag vill att hon ska ha, pga att hon blir totalt flåsig och tom "grymtar" i varenda liten backe. Har på känn att nåt inte stämmer med sele och vagn, har provat att släppa ner bröstan lite vilket gör att den istället ligger på bogspetsarna, men det blev iaf bättre med flåset efter det. Men inte bra. Kan det ha något att göra med draglinjen eller så? Någon som vill uttala sig?

Ponnyn har ant så liten plats mellan bogspetsar och strupe?
När den drar så klämmer bröstan på strupen iaf.
Men det är ju märkligt att det händer nu efter vagns byte?
Lokor? En anatomisk brösta? Coller är ju både funktionellt o snyggt! Men dyrt o kanske inte finns i rätt storl :crazy:

Är ponnyn verkligen i bra kondition, det kanske behövs mer träning?
Tror inte draglinjen spökar :smirk:
Svängeln kan ju nästan inte sitta högre...?

/L

Jo jag r lite nyfiken på bettet, fast det kanske inte du vet - var det är köpt? Blider och storlek?

/Lisa

_L_ skrev:
Jo jag r lite nyfiken på bettet, fast det kanske inte du vet - var det är köpt? Blider och storlek?

/Lisa

Det är ett Sprenger bett stl 9 cm, 2 "öglors", köpt på Tärnsjö. Priset kanske jag inte ska nämna men det började på 3 å slutade på 50 :angel: :p... Någon närmare bild på det har jag inte å det verkar inte heller ligga en sådan ute på deras sida men man kan säkert ringa dem å fråga. Det är oledat, lätt svängt å räfflat på ena sidan om jag inte minns helt fel. Ser ut som ett helt vanligt Postkandar fast väldigt litet! :love: Å jag har nog aldrig skådat ett så rent å välskött bett som detta! Qvip står å speglar sig i det efter varje användande! :D

//M

Åh, det är samma bett som jag vill ha. Vilket pris! :eek:

Ja, det är inget spelrum att tala om.

Loksele har jag varit inne på förut, svårt att få tag i en i rätt storlek. Ergonomisk brösta, gärna! Har en ny sele hemma, en Ideal, brun, vore trevligt med en i samma färg och rätt storlek. Var hittar jag det? ;)

Visst, inte är hon i så bra kondis som hon kan vara, hur kul är det att pressa en häst som håller på att kvävas? :crazy: Men nog har hon bra grundkondis och lite till. Svängeln på förra rockarden satt högre upp, draglinorna gick helt raka till svängeln, snudd på lite uppåt. Då kanske trycket låg på den nedre delen av bröstan istället för som nu, övre delen.

Hmm, lite luddigt kanske..

Då måste jag fråga om bettet, om du eller Snoffan kan svara spelar ingen roll: Är det lagom stort i tjocklek å inte för tjockt? Jag menar att det inte är lika tjockt som de större storlekarna?

Kan jag möjligen få se en bild på bettet?

Jag letar ju efter ANPASSADE bett till min lille, men det tredelade har en lika stor mittdel som större bett, och det odelade är minst lika tjockt som de större betten och med lika jättelika ringar. Det bara inte passar lillpålle! Pålle kan inte stänga munnen eller får lederna mitt på lanerna...

Enda bettet jag har som är riktigt anpassat för en liten mun är ett tvådelat pelhambett som jag råkat hitta begagnat. Ska pröva det på honom idag å se om jag kan använda det som ett vanligt bett i brist på annat... :crazy:

Vill inte ha tvådelat utan antingen odelat eller tredelat. Men har jag "tur" så trivs han på tvådelat i a f... :smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka