minsta hagvistelse per dag?

F.ö sas det att travarna har det bäst som grupp i Sverige överlägset

Det betvivlar jag inte en sekund. Vad som förvånar mig är att varför kan alla högpresterande travhästar gå ute i vettiga hagar utan att skada ihjäl sig medan ganska många av ffa dressyrhästarna går i frimärkshagar om de alls får vara ute, och motivet är alltid pengar. Men en högpresterande travare borde väl vara värd åtminstone lika mycket som en Dressyrhäst i de högsta klasserna ?

Det är verkligen en svår sits med ridskolorna i storstäderna. Där finns ofta en massa folk som vill rida så ridskolorna i sig behövs. Men marken är svindyr och ofta finns det inte ens mark att ha hagar på. Vad skall man göra ? Säga till storstadsmänniskor som vill rida att "sorry - ni får flytta nån annastans" ? Det är klart att det vore humanast emot hästarna, men jag tror inte att det är rimligt.

Men alla hästar kan ju inte vara ute av oliak skäl, då måste det ju läggas till en sådan i regelvärket, men vad ska då anses som rimligt skäl att hästen inte kan komma ut i hagen!

Nu tänker jag på hästar som har genomgått operation och dyligt.
Vår ena häst har stirkt boxvila i tre veckor och får bara promeneras upp till 10 minuter 2-3 gågner om dagen!

Nu är det ju så¨att jag jobbar med konvalecenter...och NATURLIGTVIS så finns det ju omständigheter som gör att hästen inte KAN gå ut, men jag tror säkert att man bör ha ett veterinär intyg för att bekräfta det om nån skulle kolla..Jag tycker det är en bra lag...hemskt att friska hästar inte få vara ute..

Som det är idag sa han så är det fullt teoretiskt möjligt att en häst föds och dör utan att övht sett dagens ljus...stall- manege-stall....det är idag inte olagligt.

Det fattar inte jag heller...att dom skulle skada sig mer för att dom är hopp/dressyrhästar :crazy:

Kolla bara Järvsöfaks o Victory Tilly...dom går mycket i hagen och dom lever än :D

Näää, det ligger nog i "tradition" på nåt sätt, sen tror jag att dessa människor är mer noga med att hästen också är blank o välputsad...hellre blank än att vara ute i hagen och göja ner sig......

Ja här i Gävle har vi fått lervälling i helgen så hälften av hästarna var gråa istället för bruna, vita och skäckiga.. jag borstade av dem idag och märkte då ingen försämring av inomhusluften efter någon minuts vädring.. så tro inte att du är den enda som har lera vid ditt stall..

men det är tråkigt att ni aldrig har snö och lyxigt att all lera har torkat och det har kommit fräscht gräs redan i mars.. :angel:

förresten vad heter ridskolan du vistas på? är nyfiken på om jag kollat in deras hemsida, du kan PMa mig om vilken det är :)

förbjuda spiltor?.. det lät inte vettigt faktiskt.. spiltor är väldigt praktiska tycker jag.. ser inget fel i att ha spiltor sålänge de håller rätt mått och hästarna inte står bundna där hela dagen..

men taggtråden ska givetvis bort och att sätta lag på hagvistelse är superbt.. :)

Praktiska :confused: för vem????
För dig som mockar eller för hästen??? eller för att man sparar massa plats så man får in fler hästar??

Tycker det är helt rätt beslut.

Iår hade vi ju snö ! Hurra !!!

Iår har ridskolehästarna "bara" haft innemånad i November, och i halva Mars, det är redan tillräckligt torrt ute så att det inte är lervälling och som sagt, det är tusefallt bättre än på de flesta ridskolor i storstadsområdena.

Inomhusluften är definitivt ett problem om det kommer in 20 hästar med pansarlera ! Ni måste ha extremt bra ventilation eller så kommer de inte in med pansarlera över hela kroppen.

Min egen häst är gräslig. Han rullar sig från öronen till svanstipp VARJE dag i värsta lerpölen. Vissa dagar får jag hoppa över ridningen för att det inte går att få honom torr och ren. Och täcket - det har han numera lärt sig att kliva ur !

Det finns faktiskt hästar som hör och häpna trivs bättre i spilta ! Vi har en sån i vårt stall. Han väver och vandrar om han får stå i box. I spilta verkar han iallafall mer harmonisk. Inget vävande, inget krafsande med hovar hela uppsynen är lugnare.

Hej läste nångång nånsatna att till bra hästskötsel hör att en häst måste få minst 1/2 timmes aktivitet/dag. Antingen ridas,gå i hagen eller något. Men det var ingen lag utan mer att det hörde till bra hästhantering. Men tror att det kan dömas till djurplågeri men dock inte endast det utan dte krävs rätt mycket Annat med för det tyvär.

de är mycket praktiska på många punkter

* det sparar plats.
* det sparar många stallarbeteraes ryggar.
* det sparat strö.
* hästar har ofta ett hörn där dom ställer sig med huvudet, i en box kan det bli mycket vandrande runt och de har inga lugna hörn att "gömma" sig i.
* spiltor är bättre för hästarna då de inte blir bakskygga.
* de lär sig att lyssna på kommandon bättre ("flytta dig *smackning*").
* det är säkrare för ridskoleelever eftersom att spilthästar inte skyddar sin spilta lika mycket som en boxhäst skyddar sin box.
* Hästarna får bättre samhörighet när de står nära varandra än om det står delade längre ifrån varann.

visst finns det föredelar, det finns det även med boxar, men jag tycker inte att spiltor klassas som djurplågeri bara för att boxar är bättre på vissa bitar..

Igår borstade jag bort lera från 10 gråa ponnier som blev bruna och skimmlar efter borstningen, ohh ja vi har en dörr i ena änden av stallet och en annan i den andra änden.. det klassas nog inte som super-topp-trim-ventilation..

men har ni sådant problem med leran så skaffa en duschspilta att spola av hästarna i.. i ett lite trångt och instängt stall lär det nog bli en del värme i så de inte blir förkylda iaf..

och idag duschades 5 hästar från topp till tå för att de var så leriga, ca 10 st duschades på benen för vissa av dom är rädda för att få lera i öronen, men sprang gjorde dom iaf..

Ja, inte är stallet lite trångt och instängt. Duschspilta finns. Två dörrar med genomblås samt ventiler i alla boxar och spiltor. Likaförbannat blir det dammigt. Samma sak i mitt eget stall. Det går ju snabbt över, men det känns som en väldigt osund miljö både för mig och häst att andas detta lerdamm. Därför dammas han i stort sett alltid av utomhus.

När du duschar hästarna, hur lång tid tar det innan du kan sadla ? Mitt åbäke blir inte sadlingstorr på mindre än 1.5 timme.

Om jag duschar en häst som ska ridas torkar jag ryggen (där sadeln ska ligga) med handduk eller industripapper(tar upp j*vligt mkt fukt) och hästen kan sadlas efter 20 minuter ungefär..

annars kan du faktiskt rugga upp leran med piggborste och borsta bort dammet just där utrustningen ska vara med rotviska..

Först vill jag bara säga att jag tycker att hästar ska ha mycket utevistelse, ju mer desto bättre.
För hästägarens skull blir det dock ofta en kompromiss, min egen häst gick ut ca 6 timmar/dag och det tyckte jag var på gränsen till för lite, men det var i alla fall kuperade "roliga" hagar...

Jag vill kommentera inlägget om att särskilt ridskolehästar behöver utevistelse. Ärligt talat förstår jag inte skillnaden, och ska man nu göra skillnad tycker jag nog nästan att privathästar behöver komma ut mer än ridskolehästar. Ridskolehästarna jobbar ofta 2-3 timmar/dag och blir ompysslade upp till ett par timmar om dagen. Många privathästar rids en timme om dagen och blir ompysslade omkring en timme (undantag finns på båda sidor, åt båda hållen såklart!). Det betyder att många ridskolehästar idag troligtvis får mer stimulans än många privathästar.

Sen var det någon som skrev att ridskolorna bör föregå med gott exempel för att lära in en god vana bland eleverna - det håller jag fullständigt med om!

Min häst får vara ute ca 8 timmar per dag i genomsnitt om det inte ösregnar. Dock brukar han efter ca 3-4 timmar gå och ställa sig vid grinden och vänta på att få komma in. Får han inte det börjar han gå längs staketet fram och tillbaka för att visa att han vill in. Så jag tror inte att alla hästar vill vara ute så länge de kan.

Ridskolorna gör ett underbart jobb eftersom de ger unga och gamla ett intresse och något att se fram emot. Det är klart att ridskolehästarna ska få komma ut men de får ju ändå röra på sig under lektionerna. De är inte som kor tex som står inne alltid uppbundna i en kedja! Och de är absolut inte bortglömda som någon sa innan. Ridskolehästarna är älskade av många fler än privathästarna! Tänk så många som har "Dockan" till favorit!

Nu sköjar du väl med oss??

* det sparar plats.
-Har man inte plats för alla hästar bör man bygga ut eller sälja av hästar..

* det sparar många stallarbeteraes ryggar.
- Har man dålig rygg är hästskötare inte rätt jobb, de flesta rygg problem kan avhjälpas med träning och idag finns så mycket bra redskap som om man ändväder dem rätt, inte frestar på ryggen...

* det sparat strö.
-Har man inte råd med strö ska man inte ha häst..

* hästar har ofta ett hörn där dom ställer sig med huvudet, i en box kan det bli mycket vandrande runt och de har inga lugna hörn att "gömma" sig i.
-Har man en häst som bhäver "gömma" sig, bör man istället ta reda på anledningen till varför det har detta onaturliga beteende.. ...

* spiltor är bättre för hästarna då de inte blir bakskygga.
- Va? Du skojar? :confused:
Så om man har en bakrädd häst, är ditt tips att ställa den i spilta? :crazy:

* de lär sig att lyssna på kommandon bättre ("flytta dig *smackning*").
- Har man inte tid att lära hästen dessa komandon eller tycker de är en anledning till att ha häst i spilta, bör man kanske inte ha häst alls?

* det är säkrare för ridskoleelever eftersom att spilthästar inte skyddar sin spilta lika mycket som en boxhäst skyddar sin box.
- Jo, det känns ju väldingt tryggt med flock 5 åringar bakom en bunt hästar... :eek:

* Hästarna får bättre samhörighet när de står nära varandra än om det står delade längre ifrån varann.
-Va?? Hur ser era boxar ut? Våra har bara ett galler emellan och kan både gå till och från grannen... Till skilnad mot en uppbunden häst..

visst finns det föredelar
Inget av det du räknat upp räcker för mig i argumenterade för spiltor.. Dina argument är rent löjliga :devil:

Tyvärr finns det ingen sådan lag. Det finns inte jeller, vilket är minst lika illa tycker jag, någon lah som säger att nötkreatur måste få gå ut varje dag. De stackarna står ju för det mesta på samma ställe från september till maj eller ännu längre... :( :( , medan de allra flesta häster trots allt faktiskt får gå ut.

AKO - vars hästar går ute minst 7 h per dag året om, just nu, denna årstid, är det ca 12.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka