minsta hagvistelse per dag?

Jag vet inte vad Stig Hägglund har sagt o hur du ev kan missuppafattat det. Jag pratade idag med Åsa Regnander Dahl som är den vet som sköter hästfrågor på Sällskapsdjursenheten Djurskyddsmyndigheten.
Enligt henne så är ett spiltförbud inget de överhuvudtaget jobbar med idag eller ser som något prioriterat.
Däremot jobbar de hårt på att få till genomförbara bestämmelser för utevistelse.
PL

Jag tror inte jag missuppfattade faktiskt, för varför skulle han dra upp det om han inte hade nåt att tillföra :confused:
Jag säger bara vad jag hörde honom säga..inget annat.
Kanske bättre du tar personligen kontakt med honom istället.

Varför skulle jag kontakta honom, jag har kollat med ansvarig person på den myndighet som handlägger frågan det räcker för mig.
Jag har faktiskt haft anledning att hålla mig någorlunda uppdaterad på djurskyddsbestämmelserna i 24 år o har en viss koll på vad som är på gång.
För att man skall kunna tala om dispens, måste det ha funnits ett förbud att ge dispens för o det har det aldrig gjort.
Alltså inget spiltförbud är på gång inom närmaste framtiden!
PL

Du säger att det inte är naturligt för hästar att gå i en hage med lervälling. Men är det då mer naturligt att dom ska stå inne "låsta" i en box/spilta dygnet runt i ett par veckor/månader??? Dom är väl ändå STÄPPdjur eller hur var det du sa?? :confused: :confused:

Jag måste ha varit ganska oklar i mitt tidigare inlägg.. men om du läser svaret till AKO så ser du vad det var jag försökte säga..

Till verkligheten?? Tack, men det verkligheten du talar om vill jag nte vara delaktig i!

Har man som alternativ till lerig hage att inte låta hästen komma ut tycker jag absolut man bör byta stall, bygga nya hagar eller sälja hästen! Att ha hästen inne i stallet längre perioder pga. underlaget i hagen finns inte inom mina gränser för vad "GOD HÄSTHÅLLNING" innebär! :mad:

Du valde att tolka att jag sa att om man har lerig hage så ska man inte ha häst, helt fel- Jag sa att finns bara de 2 ALTERNATIVEN alltså lerig hage eller inomhus.. och man ärligt funderar på det senare alternativet så tycker jag inte man kvalar in som god hästhållare/ägare!

Har man då en häst som lätt skadar sig kanske man väljer att ha den inne en period.
Har man en häst som, lätt skadar sig, så ser man till att bygga hagar som minimerar risken för skador... att istället straffa hästen med att tvinga den stå inne är sjukt!

Jag tycker inte man kan fixera sig vid en enda sak som du gör utan man måste se hanteringen i stort innan man yttrar sig. Du kanske själv inte gör allting perfekt heller
Jag gör absolut inte allt perfekt, långt ifrån!
Men inte fasen skulle jag låsa in mina djur för att det var dåligt underlag i hagen??
Mina pållar klaffsar glatt omkring i leran och i flocken går faktiskt en riktig otursfågel som under sitt 2 åriga liv lyckats tillfogat sig div. olika (omöjliga) skador, inga pga. av lera dock... Men som tur är har hennes ägare inte ens tänkt tanken på alternativet att låsa in guldklimpen...

Och jag hävdar fortfarande att har man den synen på djurhållinig ska man i mitt tycke inte ha djur!
För när man köper sig ett djur så tar man oxå ansvar för att de lever så naturligt och bra som möjligt... och utevistelse ska väl vara något som är så självklart att ens tanken på att behöva lagstifta om det är rent löjlig...

Tyvärr verkar det finnas folk som hellre låser in sina djur och det gör mig ont att inse att vi verkligen behöver en lag för att djuren ens ska få komma ut! :mad: :mad: :mad:

Du har tydligen klarat dig utan skador (hittills) och de kan du ju vara glad över. Själv har jag en valack som två ggr vrickat sig illa i leriga hagar den ena gången var han halt i två månader och den andra i sex månader. Sista gången trodde jag jag skulle vara tvungen att ta bort honom.

Jag tycker det är tramsigt att påstå att man är en djurplågare för att man är rädd om sin häst. Nu har jag precis köpt en egen liten gård som dessutom ligger på sandjord så jag har möjligheten att ha hästarna i lerfria hagar. Men hur många har den möjligheten tror du :confused: Hade jag stått på ett stort inackorderingsstall hade jag valt att ha hästen inne under lerperioden. Hellre det än att förkorta livet på hästen. Jag hävdar fortfarande att lervälling inte är nyttig för hästar.

Har man hästen inne under så måste man naturligvis motionera den ordentligt tex rida, promenera använda skrittmaskin varje dag. Jag tror inte hästen vantrivs i boxen, tvärtom mina hästar tycker om sina boxar. De slappnar av i boxen på ett sätt som de inte gör när de är ute. Har tex aldrig sett dem ligga ute men i boxen ligger de varenda natt.

Våra hagar är INTE leriga... och de ligger INTE på sandjord och de är INTE dränerade... Om man nu ska bygga stora fina hagar som många hästar ska gå i... varför dränerar man dom inte då om man tror att de sak bli leriga??? Det borde väl ändå minska geggan betydligt eller har jag fel?? :confused:

För dyrt tror jag. Det kostar ju skjortan bara att anlägga en ridbana. Många hästställen är ju gamla bondgårdar = lerjord!

Som måna sagt det finns inte, kanske därför det kommit artiklar om att ha häst i box är samma sak som att ha minkfarm?

För dyrt tror jag. Det kostar ju skjortan bara att anlägga en ridbana. Många hästställen är ju gamla bondgårdar = lerjord!

Det beror väl på geografin vilken jord man har och inte om det varit bondgår eller inte.

Sen är det dyrt att ha hästar men det är en dålig bortförklaring. Har man inte råd att ordna bra miljö till sina hästar kanske man inte skall ha hästar!

Gammal åkermark = lerjord.

Jag tror inte stallägarna är intresserade av att lägga ner 100-tusentals kronor på att dränera hästhagar. Tror inte heller många hästägare skulle vara beredda att betala de hyror detta skulle innebära.

Du har tydligen klarat dig utan skador (hittills) och de kan du ju vara glad över. Själv har jag en valack som två ggr vrickat sig illa i leriga hagar den ena gången var han halt i två månader och den andra i sex månader. Sista gången trodde jag jag skulle vara tvungen att ta bort honom.
Men snälla du..
Jag har jobbat i många år som bla. hästskötare och ALDRIG varit i ett stall där man sagt att hästarna ska vara inne längre perioder pga lera..
Visst mina kan stå inne 1 dag- eller 2 om det är driv is och flyger isbjörnar, med det för att jag är rädd att de ska flyga iväg eller bli träffade av nedfallande träd!
Jag har sysslat tillräckligt med hästar både som privat person och anstäld för att säga att jag aldrig skulle låta min häst stå inne pga. av oförmåga som ägare att tillgodose hästens grundbehov!
Det är ditt ansvar som ägare att ställa din häst på en plats där dagligutevistelse är ett grundkrav, allt annat är i mina ögon mycket dålig hästhållning!

Jag måste ju fråga vad du menar med "lerig" hage? Är det som att släppa hästen i östersjön eller?
Mina pållar har då lera i hagen, på vissa ställen mer på andra mindre och den leran verkar inte skda dem?

Om du hävdar att lera skadar hästarna, vad gör då isen de kan halka på?, Snön som fastnar under hovarna? Torra jordkockor?
För att inte tala om stenar, svackor och diken?

Jag har aldrig påstått att hästen inte trivs i boxen, jag säger att hästen inte ska tillbringa all sin tid inomhus...

Har tex aldrig sett dem ligga ute men i boxen ligger de varenda natt.
Trygga häster i flock ligger i hagen, dina kanske inte är trygga eller spenderar så mycket tid inomhus att de inte behöver vila och sova i hagen?

jo, dt förståss... Mina pollars hagar är också rätt geggiga nu.. menmen.,.. dt är inget de dör av! Det är bara ja som får träningsvärk i armarna efter att ha borstat min NGT rullgalna SKIMMEL! ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka