minsta hagvistelse per dag?

Håller med till viss del, men anser nog att om hästen sköts väl på alla andra sätt, får rejäl utevistelse med kompisar och motion mm så behöver inte spilta innebära ett dåligt hästliv, även om jag själv föredrar box. Och MYCKET heller sova i spilta o gå ute på dagen än att tillbringa 20-24 h i en box...

Fast det är inget att hålla med....spitorna skall bort, det är inget jag har med att göra :D

de flesta hästar har väl iallafall box OCH ute i hagarna ändå...varför välja spilta då??

Nu sköjar du väl med oss??

* det sparar plats.
-Har man inte plats för alla hästar bör man bygga ut eller sälja av hästar..

* det sparar många stallarbeteraes ryggar.
- Har man dålig rygg är hästskötare inte rätt jobb, de flesta rygg problem kan avhjälpas med träning och idag finns så mycket bra redskap som om man ändväder dem rätt, inte frestar på ryggen...

* det sparat strö.
-Har man inte råd med strö ska man inte ha häst..

* hästar har ofta ett hörn där dom ställer sig med huvudet, i en box kan det bli mycket vandrande runt och de har inga lugna hörn att "gömma" sig i.
-Har man en häst som bhäver "gömma" sig, bör man istället ta reda på anledningen till varför det har detta onaturliga beteende.. ...

* spiltor är bättre för hästarna då de inte blir bakskygga.
- Va? Du skojar? :confused:
Så om man har en bakrädd häst, är ditt tips att ställa den i spilta? :crazy:

* de lär sig att lyssna på kommandon bättre ("flytta dig *smackning*").
- Har man inte tid att lära hästen dessa komandon eller tycker de är en anledning till att ha häst i spilta, bör man kanske inte ha häst alls?

* det är säkrare för ridskoleelever eftersom att spilthästar inte skyddar sin spilta lika mycket som en boxhäst skyddar sin box.
- Jo, det känns ju väldingt tryggt med flock 5 åringar bakom en bunt hästar... :eek:

* Hästarna får bättre samhörighet när de står nära varandra än om det står delade längre ifrån varann.
-Va?? Hur ser era boxar ut? Våra har bara ett galler emellan och kan både gå till och från grannen... Till skilnad mot en uppbunden häst..

visst finns det föredelar
Inget av det du räknat upp räcker för mig i argumenterade för spiltor.. Dina argument är rent löjliga :devil:

Håller med Martha och Humelibumlan totalt! :bow: :bow: :bow:

Tycker att många :angel: av de argument som tagits upp i den här tråden (som är för användning av spiltor) är riktigt löjliga! :crazy:

Tycker att det ultimata är stora fina boxar och mkt utevistelse, inte spilta och utevistelse eller bara box. :crazy:

Mvh Huntress

jag tror att mina hästar har dt rätt bra faktiskt.. :) de går ute från kl. 7 på morgonen till ca 4-5 om vi ska rida eller till 9-tiden om vi inte ska rida. de rids regelbundet (utom mitt just nu höghöghög dräktiga sto som inte ska ridas), de har stora boxar (3,5 x 3,5) ett bra ventilerat stall, med 2 "vanliga" dörrar, en skjutdörr på ca 4x3 m + en dubbeldörr, vi öppnar alla när det är dags att vädra. Hästarna har dammsuget spån o det dräktiga stoet har dammsugen halm, för att minska åp dammet. de får även ensilage/hösilage för att det inte ska damma. Vi sopar INTE när hästarna är inne etc etc... tror faktiskt , elelr hoppas åtminstone att mina pollar har dt bra... :)

Vad jag menade var att jag i stort håller med om att boxar passar de allra flesta hästar bättre.

Tror å andra sidan att det finns värre saker inom hästhanteringen överlag att hänga upp sig på än om vissa hästar bor i spilta och i övrigt får bra skötsel.

Självklart motsätter jag mig inte vad jordbruksverket säger, ville bara, som vanligt, peka på att inte allt är svart eller vitt. Har ju som sagt enbart boxar i mitt stall, och skulle inte drömma om något annat heller.

Ja, och det är väl jättebra att de flesta hästar bor i box och går i hage, självklart. Inte ens något att orda om.

Inte för att jag har några hästar i spilta nu men jag skulle kunna tänka mig att ställa en lämplig häst i spilta under natten, dvs mkt utevistelse.
Om du har information om att jordbruksverket tänker förbjuda spiltor så är den tyvärr redan gammal (iof inte mig emot eftersom jag sett för många hästar som stått i spilta dygnet runt), sjv har inget med saken att göra sen 1/1 .
PL

djurskyddsmyndigheten heter det..var på föreläsning av Stig Hägglund som är veterinär på STC och kan allt om veterinära frågor o hantering gällande häst...han sa att den dispens som getts i så många år kommer nu att bli slutförd..spiltorna skall bort..även en lag om att hästar SKALL få vistas ute(om dom f.ö är friska)ett minimiantal timmar per dag.detta var vad han sa + en hel del annat förståss...

Fast jag tycker inte det är så farligt om hästarna står inne dygnet runt i ett par månader om alternativet är en hage full med lervälling. Hur naturligt är det egentligen för en häst att klafsa runt i lera utan någonting att äta :confused: Hästar är stäppdjur och jag tror att många av de ledproblem som vi har på moderna hästar beror att de trampar snett och sugs fast i lervällingen.

Har de dessutom halm i boxen har de någonting att göra större delen av dagen.

När jag bodde utomlands fick hästarna stå inne under den värsta lerperioden och de tog ingen skada av detta. De sov mer och sedan var det naturligvis viktigt att de motionerades varje dag. På detta stall fanns hästar som var över 20 år och glada och harmoniska. När det var torrt i hagarna och gräs att äta fick de gå ute hela dagen.

Att tillåta spiltor är ingen dispens. Stig Hägglund är smittskyddsveterinär på STC o har inget med djurskyddsbestämmelserna att göra, kan vara att STC tänker förbjuda spiltor men det är isåfall en helt annan sak.
Myndigheterna har diskuterat obligatorisk utevistelse länge utan att få till det, om SH har fått någon underhandsinf om att spiltorna är på väg bort är mer än jag kan säga men när jag träffade Torsten Jacobsson (enhetschef sällskapsdjur djurskyddsmyndigheten) på ett möte i februari sas iallafall inget om detta.
PL

Fast jag tycker inte det är så farligt om hästarna står inne dygnet runt i ett par månader om alternativet är en hage full med lervälling..
Är det de 2 alternativ man har, så tycker ju jag man antigen borde sälja hästen eller byta stallplats alternativt anlägga nya hagar..

Hur naturligt är det egentligen för en häst att klafsa runt i lera utan någonting att äta Hästar är stäppdjur och jag tror att många av de ledproblem som vi har på moderna hästar beror att de trampar snett och sugs fast i lervällingen
Nej, då är de ju mer naturligt att de står instängda 24h/dygn i en box på ca 3x3m... vilket även det borde vara toppen ur led- och muskel synpunkt! :mad:

När jag bodde utomlands fick hästarna stå inne under den värsta lerperioden och de tog ingen skada av detta.

Det fanns ju de som överlevde koncentrationslägrena oxå... utan att ta "skada"... :cry:
Vad menas med "skada" fysiks eller psykist eller både och?

Fast, handen på hjärtat, de flesta hagar är väl leriga så här års? Om man inte kunde använda leriga hagar och alternativet var att sälja hästen skulle nog vääääldigt mga hästar vara till salu i mars- april.

Själv släpper jag ut mina hästar i leran - tycker inte jag har något alternativ, för sommarhagen måste få vila inför betet o inte trampas sönder nu och jag anser att hästarna måste få gå ut. Visst kan leran innebära en skaderisk, men det gör isen på vintern oxå.

Ja?
Men har man argumentet att hagen är för lerig och därför får hästen stå inne några veckor/månader... Så tycker jag man ska sälja eller bygga nya hagar..

Själv släpper jag ner mina i leran och de verkar överleva det... skulle aldrig komma på tanken att låta dem stå inne längre perioder pga. av underlaget i hagen.. hade jag sån lera (läs: dålig hagen) så skulle jag byta stall eller se till att få hagen i ordning.. alternativ ordna provisorisk hage.. men alternativet att de ska stå inne finns inte i min syn på bra hästhållning!

Att tillåta spiltor är ingen dispens.

:confused: :confused:Det har legat dispenser på en hel del under årens lopp...t ex takhöjder....Om det är STC's egna regler om spilt förbud vill jag ha osagt, men det skulle jag inte alls tro...det står inget heller om en lag på att alla hästar SKALL gå ute vissa timmar per dag, men det ligger på bordet och kommer att genomföras så fort dom fått en lösning på ridskolor i städerna som har hagproblem, samma sas det vara för spiltorna...FÅ travare står i spilta så för oss är det inga problem, men för ridskolor som ofta har hästar i spilta blir det ett problem med att bygga om stallarna och få plats med mindre häst...DETTA sas vara anledningen till att beslutet lät vänta på sig.

tror även att en häst vet har mer koll på set än vet för sällskapsdjur och SH har mer än veterinära frågor att ta ansvar för.

Välkommen till verkligheten! Om de som har leriga hagar inte skulle få ha häst så är det banne mig inte många människor som skulle få ha det. På de flesta större stall är det lervälling en viss tid på året. Har man då en häst som lätt skadar sig kanske man väljer att ha den inne en period.

Jag tycker inte man kan fixera sig vid en enda sak som du gör utan man måste se hanteringen i stort innan man yttrar sig. Du kanske själv inte gör allting perfekt heller?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka