MiniLi
Trådstartare
Sv: Minska kostnaderna?
Jag har haft tur med en skadefri häst! Han har varit halt en gång (nyligen) på över tre år!
Tandläkare brukar kolla, varje eller vartannat år. Man brukar känna om det är dags.
Kiropraktorer är jag skeptisk mot.. Svårt att hitta någon man litar på..
Men jag försöker se till att hästen lever ett bra och balanserat liv. Det håller skadorna borta
Jag har en budget, lite liknande din men inte ett eget hästkonto utan mer ett konto för alla räkningar.. Oavsett hur ofta de kommer så sätter jag över en uträknad summa varje månad..
Dock har jag faktiskt inte med pengar för oförutsedda utgifter.. Det är svårt att spara med min studentekonomi
Att få ner kostnaderna är ju svårt. Det enda rådet jag har där är att vara nogrann! Dvs att årligen ta utt ryggveterinär/kiro eller liknande, och en leg. hästtandläkare som ser igenom hästen. Också att alltid ta signaler på allvar och ta ut personer direkt när hästen signalerar att ngt inte är som vanligt. Att vara nogrann med utrustningen. Det kostar när man köper den och ska prova ut div sadlar, men har du bra grejer så har du en frisk häst.
Jag har haft tur med en skadefri häst! Han har varit halt en gång (nyligen) på över tre år!
Tandläkare brukar kolla, varje eller vartannat år. Man brukar känna om det är dags.
Kiropraktorer är jag skeptisk mot.. Svårt att hitta någon man litar på..
Men jag försöker se till att hästen lever ett bra och balanserat liv. Det håller skadorna borta
Bättre ekonomi handlar ju nästan alltid om planering. Och jag kan säga att vårt system är urbra! Jag är ingen höginkomsttagare men jag kan alltid ta ut en ryggvet eller annat på stört om jag misstänker ngt. Även om min privatekonomi är riktigt dålig just den månaden.
Jag har gjort en budget och ja, det känns skittrist och omöjligt i början men det är inte så svårt när man väl börjar räkna efter. Bufferten är baserad på vad hästen troligen kostar på 1 år (inkl ALLT, även 1 besök av kiro, tandl, vet etc), och med några hundra per månad till "övriga utgifter", dvs broddar, flughuva, salvor och annat man kommer att behöva lägga ut småsummor på. Detta slog jag ut på 12 månader och öppnade ett hästkonto. På det kontot lägger vi varje månad in samma summa pengar. Sen betalar vi alla utgifter därifrån. På så sätt ligger det sen pengar där när hovis ska ut eller när hästen behöver en kiropraktor eller ett nytt täcke. Så oavsätt om hästen kostar massor en månad så märker vi inte det på vår privata ekonomi, för vi har samma utgift varje månad som betalas i samband med räkningarna.
Och med tiden finns också kanske en liten summa pengar kvar efter ett helt år som man kanske kan lägga på ngt extra eller kan ha som trygghet om det skulle komma sig att bli väldigt dyrt ngn annan gång.
Jag har en budget, lite liknande din men inte ett eget hästkonto utan mer ett konto för alla räkningar.. Oavsett hur ofta de kommer så sätter jag över en uträknad summa varje månad..
Dock har jag faktiskt inte med pengar för oförutsedda utgifter.. Det är svårt att spara med min studentekonomi